Autor : Mgr. Terezie Nohýnková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NEROSTY A HORNINY Rozhodněte, zda dané výroky o nerostech a horninách jsou pravdivé či nepravdivé. (správná odpověď se zbarví do zelena) Nepravdivé výroky.
Advertisements

MINERÁLY A HORNINY ÚVOD.
Složení zemské kůry - mineralogie
Horniny versus nerosty
Horniny Vladislava Zubrová.
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR89_12
PŘÍRODOPIS - 9. ročník NEROSTY A HORNINY
Mineralogie Nerost = anorganická homogenní přírodnina, složení můžeme vyjádřit vzorcem nebo značkou křemen SiO2 síra S Hornina = anorganická heterogenní.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Když se řekne minerál Minerály(nerosty)jsou prvky nebo chemické sloučeniny,většinou krystalické,které vznikly působením geologických procesů.Za minerály.
NázevMinerály 1 Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast Fyzickogeografická sféra Anotace Minerály – zákl. informace, rozdělení minerálů, vlastnosti.
Př_126_Mineralogie_Mineralogie Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
Nerosty Filip Bordovský.
Tvary nerostů Krystaly (dostatek místa) Drůzy (málo místa)
Práce geologa v terénu.
Mineralogie věda o nerostech
Částicové složení látek
Šablony GEOLOGIE 5. Vnitřní stavba nerostů
EGRAMEGRAM MINERALOGICKÝ SYSTÉM 2013 geologie/mineralogický systém 1.
Nerosty a horniny Mgr. Helena Tlapáková
Zpracoval: ing. Pavel Králík
GEOLOGICKÉ VĚDY PRÁCE GEOLOGA (1)
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Systematická mineralogie Oxidy - hydratované
Horniny Filip Bordovský.
Př_126_Mineralogie_Mineralogie Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Chemie Téma : Organická chemie Název : Ropa Zdroje a použité materiály : viz.
Stavba Země zemská kůra (Si, Al, Mg) zemský plášť (Cr, Fe, Si, Mg) část pevná, část polotekutá zemské jádro (Ni, Fe) část žhavá, tekutá Litosféra – pevná.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_12_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Soustavy orgánů člověka Název : Těhotenství 2. Anotace : Seznámení.
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_11_Kyslík Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Minerály – přehled Použité zdroje a materiály.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Teorie o vzniku Země a života Použité.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Nerosty (obecný úvod) Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Chemie Téma : Organická chemie Název : Halogenderiváty – vlastnosti a použití.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Litosféra Anotace : Seznámení žáků se.
Horniny versus nerosty
Mineralogický systém IV. Oxidy
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Chemie Téma : Názvosloví a chemická reakce Název : Bezpečnost práce s kyselinami.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Schematické značky - opakování
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Stín a polostín VY_32_INOVACE_44_Stin_a_polostin
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková
Horniny versus nerosty
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Čočky Spojky a rozptylky VY_32_INOVACE_53_Spojky a rozptylky
Přeměna polohové energie v pohybovou a naopak
Dírková komora VY_32_INOVACE_43_Dirkova_komora
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Chemické sloučeniny Autor: Mgr. Iva Hirschová
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková
Mineralogie.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
část pevná, část polotekutá
Nerosty.
Druhy optických prostředí
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Chemie Téma : Názvosloví a chemická reakce Název : Kyseliny a hydroxidy Zdroje.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Smysly Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_18_Zrak,sluch
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
Transkript prezentace:

Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Minerály – vznik a typy Použité zdroje a materiály : vlastní Obrázky viz str. 8 Anotace : Seznámení žáků s minerály, jejich vznikem a typy formou prezentace s interaktivními prvky. VY_32_INOVACE_43_MINERALY Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Vytvořeno jako DUM do předmětu chemie pro 9. ročník ZŠ Studentská 895 Mnichovo Hradiště dne 20.10.2010

Minerály = nerosty Obr.2 Obr.1

Minerály Přírodniny přesného chemického složení a uspořádanou vnitřní stavbou Složení různé, zastoupeny téměř všechny prvky tvořící různé typy chemických sloučenin (oxidy, sulfidy, soli, halogenidy ) Obr.3

Vznik minerálů Minerály vznikají a zanikají při geologických procesech (zvětrávání, usazování, přeměna ..) Krystalizací z roztoků nebo taveniny (MAGMATU) Podle místa vzniku a podle utváření minerálů rozlišujeme : Samostatné krystaly Drúzy – shluky krystalů Geody - krystaly vyvinuté v dutinách Některé minerály krystaly netvoří – tzv. AMORFNÍ (beztvaré) Obr.5 Obr.4 Obr.6 Obr.7

samostatné krystaly amorfní (beztvaré) Obr.10 Obr.8 Obr.9 Obr.11

drúza geoda Obr.12 Obr.14 Obr.13 Obr.15

Rozliš dané minerály podle způsobu utváření : Obr.17 b) ………………… Obr.16 a) ………………… Obr.19 Obr.18 d) ………………… c) …………………

Zdroje obrázků : Obr.1 – http://www.velebil.net/clanky/pestovani-krystalu/modra-skalice Obr.2 – http://www.pixiecrystals.com/info.php?c_name=Green+Fluorite+with+micro+Quartzes&Submit=Submit&num=0 Obr.3 – http://4.bp.blogspot.com/_mMTAcMJq3Zs/S3GtrxmZ_gI/AAAAAAAAAGE/OoBvKGOVRiM/s320/malachit.jpg Obr.4 – http://fimia.blogspot.com/2010/03/minerales-de-cordoba.html Obr.5 – http://www.svetkamenu.cz/cz/maloobchod/ametystove-geody--c51/ametyst-geoda-271kg-p1155.html Obr.6 – http://www.minasgerais.cz/jpgdata/g/g42x/g42x-237703-300-1.jpg Obr.7 – http://leccos.com/pics/pic/opal-_drahy_opal.jpg Obr.8 – http://www.mineral.cz/jeskyne-krystalovych-obru-clanek-2007040401.html Obr.10 – http://leccos.com/index.php/clanky/opal Obr.11 – http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRLTu7og1HLkH8MaEGEc0-P_sMzkrqXui5p9bXAidfAuOhvuFOk Obr. 12 – http://www.naturshop.cz/upload/catalog/item/big/22000/e2096-1337169205678870465.jpg Obr.13 – http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ec/Barite-Stibnite-pb5a.jpg/280px-Barite-Stibnite-pb5a.jpg Obr. 14 – http://www.mineral.cz/jeskyne-krystalovych-obru-clanek-2007040401.html Obr.15 – http://www.foro-minerales.com/forum/viewtopic.php?t=1423 Obr.16 – http://img.geocaching.com/cache/9654638e-7e9f-422b-9aba-2d79b6c7da35.jpg Obr.17 – http://www.nefertitis.cz/images/product/244/l3.jpg Obr.18 – http://skywalker.cochise.edu/wellerr/mineral/sulfur/6sulfur-ammm-2352.JPG Obr.19 – http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1a/Amethyst_Druse.jpg/350px-Amethyst_Druse.jpg