VYS_32_INOVACE_491_Mytí, smáčivost, emulgace NÁZEV ŠKOLY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Č ÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLUVYS_32_INOVACE_500_DEPILACE,EPILACE NÁZEV ŠKOLYVyšší odborná škola, St ř ední pr ů myslová škola.
Advertisements

Č ÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU VYS_32_INOVACE_495_Fixační přípravky NÁZEV ŠKOLY Vyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUVYS_32_INOVACE_482_Vlasové ústrojí NÁZEV ŠKOLYVyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Střední.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_06 Magnetické.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUVYS_32_INOVACE_489_Peroxid vodíku. NÁZEV ŠKOLYVyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Střední.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice Název sady: Český jazyk a literatura.
Kožní soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_8_Kožní soustava Téma: Přírodověda.
Č ÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLUVYS_32_INOVACE_498_KOSMETICKÉ EMULZE NÁZEV ŠKOLYVyšší odborná škola, St ř ední pr ů myslová škola.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_01_ Vzájemné působení těles Číslo projektu:
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Energetická hodnota potravin (EH)
Sada číslo 13 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Fyzikální vlastnosti vlasu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základy automatického řízení 1
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
VYS_32_INOVACE_488_Hodnota pH. NÁZEV ŠKOLY
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Negativní vliv mycích prostředků II.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Regenerační přípravky I.
Dřevěná zednická koza CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_TE_TP_17
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-14
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Mytí, smáčivost, emulgace I.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-01
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice
Ocelové lešení CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_OK_TP_08
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Strojní zařízení – Zhutňování
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
vzpěradlo CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_OK_TP_17
VY_32_INOVACE_ , upravené tuky Ing. Blanka Kožíšková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Digitální učební materiál
Název projektu: Moderní škola
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
všechny animace a obrázky - archiv autora
Digitální učební materiál
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Přípravky v tlakovém balení
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vodová ondulace - pomůcky a prostředky
POVOLÁNÍ I. VY_32_INOVACE_3A_02 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Kde najdu informaci o teplotě tání a varu různých látek?
Drogerie – Osobní hygiena III.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Řezání vnějších závitů
Člověk a jeho svět 3. ročník
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_52_INOVACE_ZBP1_5564VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Transkript prezentace:

VYS_32_INOVACE_491_Mytí, smáčivost, emulgace NÁZEV ŠKOLY ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/34.0891 ČÍSLO MATERIÁLU VYS_32_INOVACE_491_Mytí, smáčivost, emulgace NÁZEV ŠKOLY Vyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Střední odborná řemesel a služeb, Strakonice, Zvolenská 934 AUTOR Bc. Petra Turková TEMATICKÝ CELEK Kadeřnické materiály ROČNÍK 1. ročník DATUM TVORBY 5. 9. 2013 ANOTACE Tento materiál je určen k interaktivní výuce žáků oboru Kadeřník na 30 – 40 min. Prezentace by měla žákům usnadnit pochopení pojmů mytí, smáčivost, emulgace. Zároveň pochopit význam účinku mycích prostředků a působení tenzidů při odstraňování nečistot. METODICKÝ POKYN Prezentace obsahují stručný výtah a objasnění základních pojmů. Dále nákres pro objasnění a pochopení této problematiky. Na závěr si žáci mohou ověřit své znalosti správným zodpovězením závěrečných otázek.

Mytí, smáčivost, emulgace

Mytí Mytí- složitý fyzikální nebo fyzikálně chemický proces, při kterém je pomocí mycí lázně a dalších prostředků odstraněna nečistota Fyzikální proces – odstranění nečistoty pomocí vody Fyzikálně chemický proces – odstranění nečistoty pomocí vody a vhodného chemického prostředku

Smáčedla Proces mytí je založen na smáčivém efektu. Smáčedla – látky, které po přidání k vodě zvyšují povrchovou aktivitu, odstraní nečistoty ve vodě nerozpustné. K mytí používáme: Vodu Mycí prostředek

Nečistoty na vlasech Nerozpustné ve vodě Pevné – prach, popel, lupy, zbytky kadeřnických přípravků Kapalné – produkty mazových žláz, olejové znečištěniny 2. Rozpustné ve vodě produkt potních žláz - pot

Emulgace Emulgace – schopnost mycího prostředku převést do roztoku nečistoty ve vodě nerozpustné, zvýšení účinku - teplotou Účinky emulgátorů: Tvorba pěny Schopnost převést olejové látky do roztoku Vytvoření emulze

Tenzidy Tenzidy - povrchově aktivní látky, snižují povrchové napětí vody Účinek tenzidů: Čistící schopnost Pěnivost Smáčivost, emulgace

= nečistota X (tenzid) Y (tenzid) Účinky tenzidů v mycím prostředku hydrofobní část Y (tenzid) hydrofilní

Odpovězte na otázky 1. V čem spočívá fyzikální proces mytí? 2. Jak se nazývá proces, při kterém je možné odstranit i mastné nečistoty z různých povrchů? 3. Vyjmenujte nečistoty vyskytující se na vlasech. 4. Z čeho se vytváří mycí lázeň, jak lze zajistit její vyšší mycí účinek? 5. Jak se nazývají účinné látky v mycích prostředcích? 6. Na jakém efektu je založen proces mytí? 7. Jak působí hydrofobní a hydrofilní části v mycím prostředku?

Správné odpovědi Odstranění nečistot pomocí vody. Emulgace. Popel, prach, lupy, pot, maz, zbytky kadeřnických přípravků. Voda a vhodný mycí přípravek, zvýšení teplotou a pěnivostí. Tenzidy. Na smáčivém efektu. Hydrofobní část – obklopí nečistotu, působí na její odloučení, odpuzuje vodu. Hydrofilní část – vtáhne nečistotu do roztoku, přitahuje vodu.

Použitá literatura: Peterka, Kocourek, Podzimek. Materiály pro 1. – 3. ročník učebního oboru Kadeřník. 3. vydání, Praha: Informatorium, 1999. ISBN 80 – 86073 – 38 – 6. Krs Václav, Materiály I, pro 1. a 2. ročník oboru Kosmetička. První vydání, Praha: Informatorium, 2001. ISBN 80 – 86073 – 73 – 4. Obrázek, nákres - archiv autora