Kognitivní psychologie v sociologickém výzkumu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kognitivní psychologie v sociologickém výzkumu
Advertisements

Marketingový informační systém Je to systém vytvořený za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací o trhu, které Je to systém vytvořený.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Výzkumné komunity / Privátní panely / Výzkum trhu Dárcovství očima Čechů a Slováků Radek Jiřičný Research Director
Propojení psychologie dopravy a klinické psychologie PhDr. et Mgr. Š tefan Medzihorský, předseda ČAPPO, rektor Vysoké školy aplikované psychologie Konference.
Pohled tisku, názory veřejnosti a vězeňské populace na sankční politiku v ČR Institut pro kriminologii a sociální prevenci Praha Republikový výbor pro.
Marketingové informace a marketingový výzkum. Marketingový informační systém sběr informací třídění informací analyzování informací distribuce informací.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Městský úřad Šumperk Implementace modelu CAF
Systém správy dokumentace akreditované zkušební laboratoře Bc. Jan Randl, 4912.
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Problematika dlouhodobé nezaměstnanosti v ČR Autor bakalářské práce:
ČÁST II: EPIZODICKÁ A SÉMANTICKÁ PAMĚŤ DEKLARATIVNÍ A PROCEDURÁLNÍ PAMĚŤ AMNÉZIE MIMOŘÁDNÁ PAMĚŤ PAMĚŤ V KAŽDODENNÍM ŽIVOTĚ AUTOBIOGRAFICKÁ PAMĚŤ OČITÁ.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Katedra podnikové strategie Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku.
Autor práce: Denisa Vydrová Vedoucí práce: Ing. Petra Solarová, Ph.D. Oponent práce: Ing. František Martíšek České Budějovice, červen 2016.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Dopravní modely v SUMP Jitka Ondráčková
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza marketingového mixu vybrané banky Autor bakalářské práce:
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry vybrané obchodní jednotky
Autor: Zuzana Dvořáková Vedoucí práce: Ing. Ludmila Opekarová, Ph.D.
Výzkum veřejného mínění v otázce výstavby obchodního centra
PŘESHRANIČNÍ VLIVY Gijs van Luyn InfoMil
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Motivační a věrnostní programy jako nástroj budování loajality zákazníků Autor práce: skopalová.
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Specifické otázky společenské podpory početných rodin (Josef Zeman, Národní centrum pro rodinu) Cílem systému podpory rodin je udržení a postupný nárůst.
Systém odměňování pracovníků
Vedoucí práce: Ing. Lenka Ližbetinová, Ph.D.
MÁ SMYSL POŘÁDAT KONFERENCE?
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Zpětná vazba od zákazníků ve vybrané společnosti
Psychologie reklama.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza controllingu ve vybraném podniku Autor bakalářské práce:
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Firemní kultura zahraniční společnosti na území ČR Autor bakalářské.
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
Pracovní porada Pracovní list.
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Hranice volebních obvodů
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Základy zpracování geologických dat testování statistických hypotéz
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
Digitální učební materiál
Analýza konkurence na maloobchodním trhu ve zvolené oblasti
Dělání babičky. Dětské vymezení role babičky jako role získané
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry obchodní jednotky C&A
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Hledáme klíč k právům dětí
Výběrové řízení z hlediska právního a psychologického
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
TIBETSKÝ TEST OSOBNOSTI
ČVUT, Fakulta stavební | 126MSFN - Český stavební trh
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
„IS není složitý, IS je pouze obsáhlý.“
Život bez střeva , Praha.
ydewůd,ůwl registrační číslo projektu CZ /0.0/0.0/16_32/
TIBETSKÝ TEST OSOBNOSTI
Transkript prezentace:

Kognitivní psychologie v sociologickém výzkumu Český sociálněvědní datový archiv Sociologického ústavu AV ČR, v.v.i. Jilská 1, 110 00 Praha 1, Česká republika; http://archiv.soc.cas.cz Kognitivní psychologie v sociologickém výzkumu Johana Chylíková johana.chylikova@soc.cas.cz Sociologický ústav AV ČR, ČSDA

Jak přemýšlí respondent během rozhovoru v dotazníkovém šetření O čem je přednáška? Jak přemýšlí respondent během rozhovoru v dotazníkovém šetření Jak pracuje jeho/její paměť Jaký vliv má design dotazníku na odpovědi respondentů Kognitivní psychologie v sociologickém výzkumu

Diskuze: Kdo v závěrečné práci používá data z výběrového šetření? Už ví konkrétně která? Uvažoval/a nad jejich kvalitou? Jaké položky bude zkoumat? Dotazoval někdy někdo – studentská práce, brigáda jako tazatel/ka? Jaké dojmy? Byl někdy někdo dotazován agenturou pro výzkum? Kognitivní psychologie v sociologickém výzkumu

Chyby měření – krátké připomenutí: Při práci s kvant. daty si musíme být vědomi toho, že data ze sociologických šetření nejsou 100% validní a reliabilní; jen část rozptylu měřené proměnné odpovídá tomu, co si myslíme, že měříme Je nutné, připravovat výzkum s co největší obezřetností a vyvarovat se chybám. I ty nejlepší dotazníky měří nepřesně, cožpak ty, které jsou plné chyb (př. online dotazníky pro účely studentských prací nebo dotazníky marketingových oddělení středních a menších firem) I dobře formulované a jasné otázky a měřící škály vytvářejí systematickou odchylku. Kognitivní psychologie v sociologickém výzkumu

Chyby měření – krátké připomenutí: Chyba měření: Systematická (validita, bias), náhodná (reliabilita) X non-measurement errors: výpadek návratnosti, výběrová chyba Kognitivní zátěž na respondenta – (co to může být?) - zvyšuje chybu měření - důležité pro uvažování o délce dotazníku a náročnosti formulace položek Bias – systematická odchylka – může jí způsobovat znění položky (formulace, umístění v dotazníku) – uvidíme dále Kognitivní psychologie v sociologickém výzkumu

Kognitivní psychologie v sociologickém výzkumu: Snaha o porozumění myšlení respondentů v průběhu výzkumného rozhovoru. Pomáhá nám si uvědomit, že data nejsou zatížena pouze výběrovou chybou, ale chybou měření Pomáhá nám ubírat se správnou cestou při analýze reliability a validity – příklad jevu response style/ yes saying, middle saying... co to je? zejména u špatných škál, vliv může mít i délka dotazníku dá se to najít v datech Kognitivní psychologie v sociologickém výzkumu

Proces formování odpovědi: Odpovídání na položku v dotazníku je série kognitivních úkolů (přemýšlení, pátrání v paměti, orientace v kontextu, hodnocení situace a mnoho dalšího) Nutnost porozumět myšlenkovým procesům respondentů – tato znalost zvyšuje pravděpodobnost, že budeme vytvářet lepší dotazníky.

Proces formování odpovědi (Tourangeau, 2000) : Idealizovaný popis toho, jak respondent/ka přemýšlí, když odpovídá na položku (Encoding of information) – respondent zakóduje vzpomínku, zapíše si jí v době, kdy situaci zažívá DOTAZOVÁNÍ: 1. Comprehension – porozumění. Respondent otázce přiřadí význam. 2. Retrieval – vyhledání relevantních vzpomínek a informací. 3. Judgement of appropriate answer – Porovnávání vzpomínek a informací; třídění, hledání nejvhodnější odpovědi, výsledkem je informace, která je odvozena ze všech dostupných dílčích informací. Odpověď je již skoro hotová. 4. Communication of answer – editování odpovědi. Upravování alternativám odpovědi, sociální desirabilita.

Příklad: Položka dotazníku European Social Survey Round 7 A2. Ještě jednou k vašemu průměrnému všednímu dni. Kolik z času, který věnujete sledování televize, strávíte sledováním zpráv nebo programů o politice a současných událostech? TAZ: VYBERTE POUZE JEDNU ODPOVĚĎ. TAZ: PŘEDLOŽTE KARTU 1 Vůbec žádný čas Méně než 1/2 hodiny 1/2 hodiny až 1 hodinu Více než 1 hodinu, ale ne více než 1,5 hodiny Více než 1,5 hodiny, ale ne více než 2 hodiny Více než 2 hodiny, ale ne více než 2,5 hodiny Více než 2,5 hodiny, ale ne více než 3 hodiny Více než 3 hodiny Jak může vypadat proces formování odpovědi u této položky? Kdo ze třídy bude přemýšlet nahlas? 

Kdy nastává problém v dotazování? Respondent nedokáže slovu/otázce přiřadit význam. „Kdy jste naposledy měla tonsilitidu?“ Respondent slovu/otázce přiřadí několik významů a neví, který z nich je správný. „Měla jste příznaky onemocnění před začátkem pobytu v zahraničí?“ (Formulář VZP Hlášení pojistné události) Různí respondenti přiřadí slovu/otázce různé významy. „Řekněte mi, zda souhlasíte či nesouhlasíte s následujícím výrokem: Být ženou v domácnosti je stejně uspokojivé, jako mít zaměstnání.“ (ISSP Rodina 2002)

Too lazy to pořádně operacionalizovat Příklad: Centrum pro výzkum veřejného mínění (CVVM) výběrové šetření Naše společnost, březen 2017 „Zajímalo by nás, co si myslíte o politické kultuře veřejně činných lidí, tedy o tom, jak mezi sebou jednají, jak na veřejnosti vystupují a informují o problémech. Jaká je podle Vás politická kultura a) členů vlády, b) poslanců, c) senátorů?“ (multi-barreled question; co některé respondenty ještě napadne – korupce, lhaní, nepotismus…..)

Paměť: Paměť využívána ve výpovědích o chování i o postojích. Firsthand / second hand information (testování: deníky, hloubkové rozhovory) – různě přístupné informace - Co jste dělala včera od rána do večera? - Jaké seriály jste sledovala, když vám bylo 12 let?

Paměť: Organizace autobiografické paměti: skripty/schémata (různí autoři používají různé názvosloví, netřeba se ty názvy biflovat, spíš přemýšlet o tom); schéma = typický průběh skript: návštěva zubaře; čekání na vlak na nádraží v Černošicích Uspořádání paměťového systému: Epizodická paměť/ Sémantická paměť (analogie k harddisku: e.p.= filmy; s.p.= programy)

Paměť POZOR! Z paměti respondent získá reprezentaci dané události, ne událost samotnou. Podle toho interpretovat výsledky. Důležité je, jak se to zapsalo do paměti, a co se s tím v paměti stalo. Příklad: Dva lidé se hádají o průběhu události staré x let a každý (si myslí, že) má pravdu. Lidská paměť není příliš spolehlivý nástroj a je třeba si uvědomit, že nefunguje dokonale. Mixování několika různých zážitků dohromady

Zapomínání: Čím déle od rozhovoru se událost stala, tím nižší validita odpovědi. „SALIENCY“ (vyniknutí); jak moc událost vyniká nad ostatními extrémní případy: World Trade Center, Atentát na Kennedyho Když připravuji koncepty/položku v dotazníku, vždy kriticky zhodnotím, zda je možné, aby si to respondenti pamatovali, testovat na sobě. Strategie, které respondent volí, když si nevzpomínají: Odhadování (v případě počtu, zaokrouhlování) sociální desirabilita (jaká odpověď respondenta ukáže v dobrém světle) inspirace common sense/jak to tak běžně chodí/– návštěva zubaře 2x ročně.

Laboratorní experimenty – kognitivně psychologický výzkum situace dotazování Studium kognitivních procesů respondentů kvalitativní metodologický výzkum, psychologický přístup; symbolický intereakcionismus rozhovory tazatele s respondentem v laboratorním prostředí, nahrávány, natáčeny, detailně rozebírány, „think alouds“ výstup: jak respondenti rozumí otázkám? odhalení chyb v dotazníku. Zpravidla se testují konkrétní měřící nástroje (dotazníky), obecné poznatky se zpravidla neformulují. Jsou vhodné pro identifikaci příčin chyb měření Problém: nereálné podmínky. V laboratoři se dají podmínky kontrolovat, v realitě ne.

Statisticka analýza– kognitivně psychologický výzkum situace dotazování Statistická analýza dat jak probíhá komunikace za různých podmínek – př. bez osobního kontaktu (F2F vs Telephone survey), vliv modu sběru dat (PAPI, CAPI, CATI, SAQ, web) Srovnání dat získaných různými módy sběru - znění otázek, - porovnání formulací jednotlivých otázek, - vliv sociální desirability Kognitivní psychologie v sociologickém výzkumu

Strategie respondentů při odpovídání – paměť, postoje Dále: konkrétní příklady: Strategie respondentů při odpovídání – paměť, postoje Efekt kontextu v dotazníku a vliv formulace odpovědi Kognitivní psychologie v sociologickém výzkumu

Otázky náročné na paměť: Dekompozice paměťového úkolu Ulehčení kognitivního úkolu, respondent si spíše vzpomene (-> zvýšení validity odpovědí) Př. Návštěva lékaře v uplynulých 6 měsících: 1. Kolik telefonických konzultací 2. Kolik návštěv po objednání 3. Kolik návštěv preventivních 4. Kolik návštěv akutních 5. …. Kolik cigaret denně vykouříte? 1. Od rána do 12 hodin 2. Od 12 do 18 hod 3. Do půlnoci Pozor na kognitivní zátěž respondenta

Počty: Výpovědi o počtech Strategie, které respondenti volí: Exact tally – pamatuje si přesný počet Odhadování – často zaokrouhluje Spočítání Příklad: výpověď o počtu sexuálních partnerů, Výzkum sexuálního chování, Weiss a Zvěřina

Postoje: Odpovědi na postojové otázky: File drawer model – model šuplíku Předpokládá: postoj již existuje, postoje jsou relativně stálé Nonattitudes – respondentka není schopna si postoj utvořit, nízká reliabilita. Nízká znalost témat, o kterých respondent vyjadřuje postoj. Acquiescence – yes saying Testování znalosti – proč tento názor? - otázka na znalost, v praxi se téměř nedělá

Postoje: Způsoby formování výpovědi o postoji Dojmy nebo stereotypizované postoje – dotaz na postoj ke konkrétnímu politikovi –> usuzování z názoru na politickou stranu, ke které náleží. Usuzování z obecného názoru – dotaz na zaměstnanost matek <– odvozen z postoje k rovnoprávnosti žen a mužů. Usuzování ze speciálního názoru, zkušenosti – bottom-up, sousedka má na střeše solární panel a je velmi spokojena -> pozitivní názor na ekologické energetické zdroje. Postoj již existuje

Kontext – dělá divy: Kontext otázek – pořadí, ve kterém jsou otázky v dotazníku řazeny. Dokáže velmi zásadním způsobem změnit distribuce odpovědí respondentů. Možnost manipulace odpovědí – neetický výzkum Split-ballot experimenty V SAQ je efekt kontextu menší než ve F2F či telefonickém modu. Podmíněný/nepodmíněný efekt kontextu

efekt kontextu: Vláda ČR minulý týden posvětila výstavbu protiraketové základny v Brdech. Souhlasíte s tím, aby na území ČR vznikla americká protiraketová základna? 1) ano 2) ne Jste spokojen/a s tím, jak naše současná vláda pracuje? Ano Ne

efekt kontextu 1) Postoj k interrupcím, když je vysoké riziko, že je plod poškozen 2) Postoj k interrupcím, když matka již další dítě nechce. Pokud je první 1), výrazně sníží kladné odpovědi na 2) Pokud je první 2), má výrazně vyšší podporu, než když následuje za 1) Velká část respondentů změní názor na základě dodaných informací

Manipulace výsledků: Příklad špatné praxe Formulace otázky může výrazně ovlivnit distribuce odpovědí. Referendum o hazardu ve Zlíně (2014) „Mělo by dojít ve Zlíně k absolutnímu zákazu hazardu i za důsledků, jakými jsou ztráta cca 40 milionů Kč ročně pro sport, kulturu a sociální oblast a přesun hráčů do jiných obcí či na internet?“ Věcný dotaz je doplněn údajem o hrubém výdělku, které město z hazardu má, a o spekulativní informaci, že ti, kteří dnes hrají, budou po zákazu stejně hrát někde jinde. Snaží se tak respondentovi vnutit, že zákaz hazardu nebude mít žádný pozitivní efekt a ještě k tomu přijde město o peníze, jinými slovy tlačí respondenta k odpovědi proti zákazu hazardu.

Manipulace výsledků: Příklad z Groves (2004) Myslíte si, že USA udělaly špatně, když se rozhodly bránit Koreu, nebo ne? Myslíte si, že USA udělaly dobře nebo špatně, když vyslaly své jednotky, aby zastavily komunistickou invazi v Korey? využití antikomunismu k manipulaci výsledků Informace o nebezpečí komunismu výrazně ovlivnila respondenty – 2. otázka - o 15% respondentů více souhlasilo.

Doporučená literatura: Groves, R. 2004. Survey Errors and Survey Costs Chylíková, J. 2011. Úvod do problematiky výzkumu citlivých témat ve výběrových šetřeních. Data a výzkum - SDA Info 5 (2), 185 – 203. Tourangeau, Rips, Rasinsky. 2000. The Psychology of Survey Response. Vinopal, J. 2008. Kognitivní přístupy v metodologii výzkumných šetření: metoda okamžité validizace. Kognitivní psychologie v sociologickém výzkumu

Děkuji za pozornost archiv.soc.cas.cz nesstar.soc.cas.cz johana.chylikova@soc.cas.cz archiv.soc.cas.cz nesstar.soc.cas.cz Kognitivní psychologie v sociologickém výzkumu