TEORIE DRAMATU Letní semestr

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

FÁZE OBLOUKU.
Drama – vývoj a rozdělení
Úvod do médií PaedDr. Zdeněk Pejsar, Ph.D.. Při vytváření pojmu multimédia je vhodné vyjít ze syntaktického složení tohoto slova. Pod pojmem multi najdeme.
Tematická a kompoziční složka literárního díla
(Literární výchova - 7. ročník)
Projektové řízení Modul č.1.
Interpretace práva.
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Mediální produkt.
Něco málo o hře Diablo 3: Jde o akční RPG (Role-Playing Game) hru, která je dalším dílem série Diablo, jejíž předchozí díly jsou: Diablo,Diablo 2 a datadisk.
Obecné poučení o literatuře
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Rozbor uměleckého textu
Dynamické modelování PVY 2. pololetí 4.cv Bc. Jiří Šilhán.
Divadlo konce 19.století.
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
Samuel Beckett - Čekání na Godotta
Zpracování dat Kvalitativní výzkum.
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
TEORIE DRAMATU Zimní semestr
Obecné poučení o literatuře
Proces řízení rizik.
Psychologie II Sociální psychologie
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Třídy zesilovačů.
Písemka č.2  jméno, kruh, varianta 7, 8  Odpověď – 1 a b, 2 b 3 a b c  6 x 55 sekund opisování 
Teorie motivace Adéla Furiková.
Metaetika Shrnutí.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
DRAMATICKÉ UMĚNÍ Mgr. Michal Oblouk
Psychologie osobnosti
D R A M A Mgr. Michal Oblouk. DRAMA Slovo odvozeno z řeckého pojmenování dráma = čin, jednání, skutek Literární dílo určené k jevištnímu provedení Divadelní.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Projektový cyklus, analýza SWOT
Ekonomie 1 Magistři Jedenáctá přednáška Analýza jednání za rizika a nejistoty.
T- 5 Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt.
Metodika řízení projektů
aneb Assessment Centre a Development Centre
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Právo sociálního zabezpečení
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
Mentální reprezentace
Sociální struktura 1. Sociální diferenciace, vertikální diferenciace 2. Sociální skupina 3. Sociální mobilita.
Ekonomika malých a středních podniků
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
TEORIE DRAMATU LETNÍ SEMESTR
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Operační výzkum Lineární programování Dopravní úloha nevyrovnaná.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Strukturace učiva Příprava učitelova.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Databázové systémy 1 – KIT/IDAS1 Ing. Monika Borkovcová, Ph.D.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Management - Ovlivňování
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
VY_12_INOVACE_RŮ_I_13 DRAMA 1/2
Současný výzkum environmentálních hrozeb v rámci bezpečnostních studií – metodologické úvahy
Násilná osoba aneb co s ní
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
VYPRAVOVÁNÍ Slohový útvar vyprávěcího postupu
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Výměna dobré praxe v rámci projektu „Domovník-preventista“
Transkript prezentace:

TEORIE DRAMATU Letní semestr 2014-2015 Zdroj Manfred Pfister: Das Drama Václav Cejpek / únor 2015

7. část Posloupnost a předávání informace Václav Cejpek / únor 2015

3. kapitola – 7. část Nahrazuje původní prezentaci „Posloupnost a předávání informací“ (mírně upraveno – zde je přesnější členění – viz k tomu prezentaci „Struktura 3. kapitoly“ Václav Cejpek / únor 2015

SIMULTANEITA A POSLOUPNOST Posloupnost (sukcese) a předávání informace Simultaneita a posloupnost (sukcese) SIMULTANEITA A POSLOUPNOST Dramatický text má průběžný charakter – jeho informační potenciál se aktualizuje sukcesivně (tj. postupně, posloupně) a v přísně určeném sledu. Dramatický text probíhá v čase – čas je jednou z dimenzí jeho účinnosti. Předávání informací v dramatickém textu má dvě časové osy: Osa simultaneity - v každém okamžiku jsou informace předávány mnoha kódy a kanály Osa posloupnosti (sukcese) – pomocí jednoho každého kódu a kanálu jsou informace předávány v časové posloupnosti, po sobě, a jsou kumulovány v určité postupující linii Václav Cejpek / únor 2015

PŘEDÁVÁNÍ INFORMACE NA ZAČÁTKU DRAMATU Posloupnost (sukcese) a předávání informace Předávání informace na začátku dramatu PŘEDÁVÁNÍ INFORMACE NA ZAČÁTKU DRAMATU Expozice = předávání informací o předpokladech ležících v minulosti a ovlivňujících přítomnost Informujeme o něčem, co se stalo v minulosti a co ovlivňuje současnost Expozice (tj. expoziční předávání informací) nemusí být omezena jen na začátek textu – expoziční informace mohou být předávány i v pozdějších fázích textu Začátek textu tedy není vždy možno ztotožnit s expozicí, proto  zavedení termínu „začátek dramatu“ Václav Cejpek / únor 2015

1. EXPOZICE A ZAČÁTEK DRAMATU Posloupnost (sukcese) a předávání informace Předávání informací na začátku dramatu 1. EXPOZICE A ZAČÁTEK DRAMATU ¨Expozice má informačně-referenční funkci Začátek dramatu má nadto ještě fatickou funkci (vzbudit pozornost diváků, uvést ho do fiktivního světa) Expozice a začátek dramatu se mohou překrývat (být totožné), ale mohou také následovat po sobě Překrývání  Racinovy tragédie Následnost  např. Shakespeare „Bouře“ Václav Cejpek / únor 2015

Posloupnost (sukcese) a předávání informace Předávání informací na začátku dramatu Ztotožnění expozice a začátku dramatu požadují klasické poetiky (klasicismus, Freytag…) Zdůrazňuje se zde formální hledisko Možná formální členění dramatu: protasis (úvodní část dramatu) – epitasis (rozvíjení fabule – katastrofa expozice (úvod) – kolize (stupňování) – krize (vrchol) – peripetie (obrat) – katastrofa (členění např. u Freytaga) Václav Cejpek / únor 2015

2. EXPOZICE IZOLOVANÁ NA ZAČÁTKU A EXPOZICE INTEGROVANÁ Posloupnost (sukcese) a předávání informace Předávání informací na začátku dramatu 2. EXPOZICE IZOLOVANÁ NA ZAČÁTKU A EXPOZICE INTEGROVANÁ Expozice izolovaná na počátku Všechny informace o předpokladech vstupní situace jsou podány ve zřetelně ohraničeném bloku ve vstupní fázi textu Kritéria: pozice na začátku Izolace Blokovost Příklad: Racine „Andromache“ Václav Cejpek / únor 2015

Expozice integrovaná do celého textu Posloupnost (sukcese) a předávání informace Předávání informací na začátku dramatu Expozice integrovaná do celého textu Expoziční informace jsou předávány během rozvíjející se fabule Expozice je rozptýlena do řady dílčích úseků Silnější koncentrace expozičních informací je na začátku, ke konci informace ubývají ALE: může nastat koncentrace vstupních informací až na konci dramatu (Král Oidipus); patří sem také anagnorise popsaná v Aristotelově „Poetice“ – pokud se týká vstupní situace Václav Cejpek / únor 2015

Posloupnost (sukcese) a předávání informace Předávání informací na začátku dramatu Fabule může být realizována jako stále pokračující tok informací, které odkrývají souvislosti vstupní situace (analytická dramata, např. Ibsen „Strašidla“, také jako „Přízraky“). Pod pojem expoziční předávání informací zařazujeme tedy i analýzu a anagnorisi. Václav Cejpek / únor 2015

Dominantní aspekt minulosti Posloupnost (sukcese) a předávání informace Předávání informací na začátku dramatu 3. DOMINANTNÍ ČASOVÝ ASPEKT Aspekt minulosti Expoziční předávání informací dominuje nad kontextem, přítomnost dramatické situace je expozici zcela podřízena, není důležitá Nejsilněji dominuje, když expoziční předávání informací není ve vnitřní rovině hry vůbec motivováno (vystupuje např. externí postava Prologu atp. – například Plautova hra „Poenulus“) Dominantní aspekt minulosti Expoziční předávání informací je podmíněno přítomnou dramatickou situací a je jí funkčně podřízeno Podmiňující prehistorie je zde zmiňována jen dílčím způsobem Václav Cejpek / únor 2015

Dominantní časový aspekt budoucnosti Posloupnost (sukcese) a předávání informace Předávání informací na začátku dramatu Příklad – Plautus „Curculio“, kde je expoziční předávání informací včleněno do kontextu odchodu na noční námluvy – pán objasňuje sluhovi charakter své milované, překážky v lásce a plán, jak mje zmařit… Momentální situace dominuje a v jejím rámci jsou sděleny události z prehistorie příběhu (tj. expoziční informace) Parodie takového expozičního definování situace – viz Ionesco „Plešatá zpěvačka“ Dominantní časový aspekt budoucnosti Předávání informací je včleněno do dynamického pohybu směrem k zatím neznámé budoucnosti Schiller: „...expozice je už součástí vývoje“ Příklad – Shakespeare „Macbeth“ Všechny tři uvedené typy dominancí se prolínají a žádný z nich není „lepší“ či „horší“ Václav Cejpek / únor 2015

4. MONOLOGICKÉ VERSUS DIALOGICKÉ ZPROSTŘEDKOVÁNÍ Monologická expozice Posloupnost (sukcese) a předávání informace Předávání informací na začátku dramatu 4. MONOLOGICKÉ VERSUS DIALOGICKÉ ZPROSTŘEDKOVÁNÍ Monologická expozice Externí postava hry Epické předávání informací – expoziční prolog s postavou mimo hru (Plautus „Poenulus“ aj.) Expozice je zde prvek, který předchází hru a je od ní izolován Bývá spojeno s pozdravením publika, s jeho „naladěním“ atp. Václav Cejpek / únor 2015

Příklad – Plautus „Miles gloriosus“ (Chlubivý vojín) Posloupnost (sukcese) a předávání informace Předávání informací na začátku dramatu Interní postava hry Izolace od vlastní hry je oslabena – přechod od narativní expozice k dramatické hře je budován plynule – skrze postavy hry Příklad – Plautus „Miles gloriosus“ (Chlubivý vojín) Varianta – expoziční informace jsou předávány ve fiktivně imanentním monologu (jde o monolog ve vnitřním komunikačním systému a tento monolog je nedílnou součástí fiktivního světa – příběhu hry) Je zde potlačen epický charakter expozičního monologu Např. vstupní monolog v Richardovi III. Václav Cejpek / únor 2015

Posloupnost (sukcese) a předávání informace Předávání informací na začátku dramatu Dialogická expozice Nositel expoziční informace má partnera, který např. klade otázky – pak ze hry mizí („protatická postava“). Příklad – Terentius „Dívka z Andru“ Větší integrace expozičního dialogu je ve francouzském klasicismu – postava protatická se mění v postavu důvěrníka (confident), která se vyskytuje pak i v dalším ději. Příklad – Racine – většina jeho tragédií Václav Cejpek / únor 2015

Posloupnost (sukcese) a předávání informace Předávání informací na začátku dramatu 5. POROVNÁNÍ DESKRIPTIVNÍ A NORMATIVNÍ TEORIE EXPOZICE (shrnutí) Deskriptivní teorie – nabízí tři typové řady podle kritérií Izolace versus Integrace Dominantní časové aspekt (minulost – přítomnost – budoucnost) Monologické versus dialogické zprostředkování informací Žádný ze způsobů nemá větší či menší estetickou hodnotu Normativní teorie Stanoví jeden model – tím absolutizuje jeden typ dramatiky a ostatní diskvalifikuje (např. Gustav Freytag aj.) Václav Cejpek / únor 2015

Posloupnost (sukcese) a předávání informace Předávání informací na začátku dramatu 6. MIMOJAZYKOVÉ PŘEDÁVÁNÍ INFORMACE V EXPOZICI; POINT OFF ATTACK A EXPOZICE Vstupní předávání informací není omezeno na verbální komunikaci – používají se také mimojazykové kódy a kanály Scéna, rekvizity, kostýmy, fyziognomie herců, ghesta, mimika… Často rozhodující pro určení času a místa děje, pro charakterizaci postav atp. Václav Cejpek / únor 2015

Point of attack (pof, p.o.f.a.) – používá se často ve filmové teorii Posloupnost (sukcese) a předávání informace Předávání informací na začátku dramatu Point of attack (pof, p.o.f.a.) – používá se často ve filmové teorii Pof popisuje okamžik, kdy je hrdina poprvé konfrontován s problémem, který má řešit atp. („začátek příběhu“) V pof je divákovi objasněna motivace hrdiny V klasickém dramatu bývá tento okamžik označován jako kolize Pozdní pof – předchází obsáhlá prehistorie, která obsahuje velké množství informací Příklady – antické tragédie, Ibsenova analytická dramata Dramaticky předváděné fáze děje začínají uprostřed událostí („in medias res“) Václav Cejpek / únor 2015

Posloupnost (sukcese) a předávání informace Předávání informací na začátku dramatu Brzký pof – počátek dramaticky předváděných fází děje se kryje se začátkem příběhu Příběh je dramaticky předváděn od prvopočátku („ab ovo“) Není potřeba žádné zprostředkování prehistorie Tento typ najdeme v historii zřídka – např. jednotlivé příběhy mysterijních cyklů nebo některé hry Shakespearovy („Dva šlechtici z Verony“) Václav Cejpek / únor 2015

Posloupnost (sukcese) a předávání informace Předávání informací na konci dramatu Termíny Aristoteles – peripetie (obrat), anagnorise (poznání), katastrofa Římsští teoretici – solutio (rozuzlení), inversio (obrat) Francouzský klasicismus – dénouement (rozuzlení, zakončení) Vztah těchto pojmů kolísá a jejich význam se prolíná u různých autorů a v různých dobách Václav Cejpek / únor 2015

PŘEDÁVÁNÍ INFORMACÍ NA KONCI DRAMATU 1. UZAVŘENÝ KONEC DRAMATU Posloupnost (sukcese) a předávání informace Předávání informací na konci dramatu PŘEDÁVÁNÍ INFORMACÍ NA KONCI DRAMATU 1. UZAVŘENÝ KONEC DRAMATU Jedna postava (skupina postav) se ocitá v nesnázích (důsledek intrik, neadekvátní informovanosti atp.) – řešení = dodatečné informace, nově objevený fakt v prehistorii atp. Tento typ jako jediný (možný) popisuje klasická teorie dramatu Charakteristické rysy uzavřeného konce: Vyřeší se všechny otevřené otázky Zruší se všechny informační rozdíly Rozhodnou se všechny konflikty Václav Cejpek / únor 2015

Postavy vystupující v uzavřeném konci Posloupnost (sukcese) a předávání informace Předávání informací na konci dramatu Ve scénickém tvaru se objevuje navíc vystoupení celého souboru, tanec, zpěv, resumující proslovy oslovení publika… V nejdůslednější podobě vyjadřuje uzavřený konec tzv. poetickou spravedlnost (v 17. a 18. stol. norma) Všechny etické konflikty musí být rozřešeny odměnou spravedlivých a potrestáním těch, kdo porušují normu Cíl – povzbudit diváky k dobru – didaktický charakter divadla Postavy vystupující v uzavřeném konci Řešení vyplývá z jednání postav hry Zásah postavou zvnějšku (deus ex machina) Václav Cejpek / únor 2015

2. OTEVŘENÝ KONEC DRAMATU Vyvinul se jako protipól v moderním dramatu Posloupnost (sukcese) a předávání informace Předávání informací na konci dramatu 2. OTEVŘENÝ KONEC DRAMATU Vyvinul se jako protipól v moderním dramatu Příčiny: Nejde o jedinečné nakupení konfliktů a krizí, ale o demonstraci trvalého stavu Vyřešení je nemyslitelné (Samuel Beckett) Konec je nahrazen např. cyklickým opakováním (konec se vrací na začátek), odpovědnost za konec je delegována na publikum (Brecht) Václav Cejpek / únor 2015

Posloupnost (sukcese) a předávání informace Předávání informací na konci dramatu Kritika uzavřeného konce se vyskytuje už v naturalismu – např. Gerhart Hauptmann: „Opravdové drama je podle své přirozenosti nekonečné. Je to trvající vnitřní boj bez rozhodnutí. (…) Život zná jen setrvalý boj, jinak ustane docela. Ideální drama, které bych chtěl napsat, by bylo takové, které by nemělo žádné řešení a žádný závěr… Závěrečný akt je skoro vždycky nátlak, který dramatik vyvíjí sám na sebe nebo na děj. Ano, ve většině případů je dokonce znásilněním děje.“ Václav Cejpek / únor 2015

PŘEDÁVÁNÍ INFORMACÍ A POTENCIÁL NAPĚTÍ Posloupnost (sukcese) a předávání informace Předávání informací a potenciál napětí PŘEDÁVÁNÍ INFORMACÍ A POTENCIÁL NAPĚTÍ Napětí zde bude zkoumáno jako intertextuální vztahovost, nikoli jako proces recepce u diváka – jde o potenciál napětí obsažený v samotném dramatickém textu. Václav Cejpek / únor 2015

1. NAPĚTÍ A ČÁSTEČNÁ INFORMOVANOST Posloupnost (sukcese) a předávání informace Předávání informací a potenciál napětí 1. NAPĚTÍ A ČÁSTEČNÁ INFORMOVANOST Potenciál napětí je kategorie lineárně-sekvenční struktury průběhu textu Vzniká vždy z pouze částečné informovanosti postav a/nebo recipientů ve vztahu k následující sekvenci fabule Totální informovanost postav a/nebo recipientů („všichni vědí všechno“) a stejně tak naprostá otevřenost směrem k budoucnosti („možné je všechno“, „nikdo neví nic jistého“) vylučují vznik napětí. Napětí se vždy realizuje v poli napětí mezi nevědomostí a hypotézou předjímající budoucí události na základě daných informací. Václav Cejpek / únor 2015

2. NAPĚTÍ „CO“ A NAPĚTÍ „JAK“ Posloupnost (sukcese) a předávání informace Předávání informací a potenciál napětí 2. NAPĚTÍ „CO“ A NAPĚTÍ „JAK“ Napětí „co“ – je zaměřeno na výsledek, na vyznění, na konec Napětí „jak“ je zaměřeno na průběh Václav Cejpek / únor 2015

3. PARAMETRY INTENZITY NAPĚTÍ Faktory ovlivňující napětí Posloupnost (sukcese) a předávání informace Předávání informací a potenciál napětí 3. PARAMETRY INTENZITY NAPĚTÍ Faktory ovlivňující napětí Stupeň identifikace recipienta s fiktivní postavou Míra identifikace s postavou závisí mj. na tom, jak dobře ji poznáme díky expozičním informacím, mimojazykovým expozičním informacím atd. Potenciál napětí roste s mírou rizika – čím více se o postavu bojíme, tím větší je napětí V klasicismu – vysoké postavení hrdiny znamená na konci hluboký pád Václav Cejpek / únor 2015

Počet a pointovanost do budoucna orientovaných informací Posloupnost (sukcese) a předávání informace Předávání informací a potenciál napětí Počet a pointovanost do budoucna orientovaných informací Explicitní rozmluvy o plánech a možných překážkách Přísahy, proroctví, sny aj. Z vědomí o plánech atd. vzniká částečná informovanost, podle níž usuzuji na vývoj v budoucnosti – míra napětí Mnoho informací se vztahem k budoucím sekvencím zvyšuje napětí Málo informací snižuje potenciál napětí Časové omezení plánovaného činu Václav Cejpek / únor 2015

Informační hodnota následující dějové sekvence Posloupnost (sukcese) a předávání informace Předávání informací a potenciál napětí Informační hodnota následující dějové sekvence Informační hodnota nějaké události se zmenšuje, jestliže je vysoká pravděpodobnost, že situace nastane Je-li pravděpodobnost toho, že se něco stane malá, o to vyšší je informační hodnota události, která k tomu odkazuje Tento aspekt napětí nesmí býát izolován – pak by platilo: nejméně pravděpodobná a nepředvídatelná událost přináší největší napětí Existuje zde hranice, která nesmí být překročena – je zřejmě tam, kde se malá pravděpodobnost mění v naprostou nepředvídatelnost Mistr práce s napětím ve filmu – Alred Hitchcock, Harold Pinter (comedies of menace) Václav Cejpek / únor 2015

4. FINÁLNÍ (KONCOVÉ) NAPĚTÍ A DÍLČÍ NAPĚTÍ Posloupnost (sukcese) a předávání informace Předávání informací a potenciál napětí 4. FINÁLNÍ (KONCOVÉ) NAPĚTÍ A DÍLČÍ NAPĚTÍ Potenciál napětí dramatického textu v určitém bodu jeho průběhu vzniká ze spolupůsobení několika oblouků napětí Finální (Koncové) napětí – překlenuje makrostrukturu celého textu Dílčí napětí zahrnuje kratší dějové sekvence Jednotlivé druhy napětí zesilují vzájemně svou intenzitu Chybí-li např. koncové napětí, bude potenciál napětí vznikat jen z dílčích napětí a bude se celkově jevit jako jejich prostá sumarizace Potenciál napětí se mění v průběhu celého textu Václav Cejpek / únor 2015

I a J. Fónagy „Naměřená hodnota dramatického napětí“  Posloupnost (sukcese) a předávání informace Předávání informací a potenciál napětí 5. MĚŘITELNOST NAPĚTÍ? Je jen těžko realizovatelná v nějaké objektivní (např. matematické) podobě I a J. Fónagy „Naměřená hodnota dramatického napětí“  Registruje pouze počet oblouků napětí působících v jednom bodě průběhu textu „Napětí se zvětšuje, když roste počet otázek, a zmenšuje se s vyřešením položených otázek.“ Neměří intenzitu napětí (jak???) Král Lear – 12, 2, Hamlet – 6, 2, Ifigenie (Racine) – 14, 0 Václav Cejpek / únor 2015