Zadávání na kvalitu ve světle nové právní úpravy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NEJČASTĚJŠÍ POCHYBENÍ ZADAVATELE při zadávání veřejných zakázek
Advertisements

Veřejné zakázky a OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
Elektronické zadávání veřejných zakázek
Postupy pro zadávání zakázek při pořizování zboží, služeb či stavebních prací z prostředků finanční podpory OP VK.
Individuální projekt Pardubického kraje na sociální služby.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR 170. Žofínské fórum.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Stanovení postupu soutěžního dialogu Jonathan Davey, Partner, Addleshaw Goddard
Mgr. Romana Derková Ostrava,
Veřejné zakázky. Právní základ 3 Právní základ - Smlouva o založení Evropského společenství - Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách - Zákon č.
Podmínky pro zadávání VŘ/ZŘ ve vztahu k elektronickým učebnicím Mgr. Monika Málková.
1 Moderní učitel CZ.1.07/1.3.00/ Vdělávání v oblasti veřejných zakázek dle postupu uvedeného v Příručce pro příjemce Ing. Jan Weigel, lektor VŘ.
ZÁKON O ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Martin Čech Pavel Herman Transpozice evropské zadávací směrnice.
Závěry expertní skupiny MMR k některým ustanovením ZVZ
Zadávací dokumentace Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
182. Žofínské fórum Co přinese nově chystaná legislativa z Ministerstva pro místní rozvoj? 8. září 2015 Ing. Miloslav Mašek, CSc. generální ředitel.
Veřejné zakázky města nově od 2016 MĚSTO V PROMĚNÁCH ČASU A MYŠLENÍ LIDÍ 5. konference Platformy městských architektů a Společnosti Petra Parléře, o.p.s.
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP Josef Jemelka Oddělení veřejných zakázek OPŽP Státní fond životního prostředí ČR.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Perspektivy VZ: zadávací směrnice.
Způsob financování sociálních služeb v rámci projektu „Služby sociální prevence v Olomouckém kraji“ Ing. Pavel Poles Odbor strategického rozvoje kraje.
Seminář pro žadatele o finanční podporu – Výzva č. 51 Veřejné zakázky v oblasti ICT.
V EŘEJNÉ ZAKÁZKY DLE P RAVIDEL OP VK Z POHLEDU EXTERNÍHO AUDITORA AUDIT DANĚ CZ.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
Evropské Aspekty Veřejných Zakázek a Koncesí Praha, Petr Wagner, DG MARKT.
Vybrané otázky nového ZÁKONÍKU PRÁCE Zákon č. 262/2006 Sb.
Vodohospodářská infrastruktura a veřejné zakázky Vlastimil Fidler Ministerstvo pro místní rozvoj.
PROVÁDĚCÍ PŘEDPISY transparentní novela zákona Vlastimil Fidler 1.
Administrace veřejných zakázek elektronicky.
Veřejné zakázky a nejčastější pochybení Magdaléna Navrátilová Oddělení veřejných zakázek Státní fond životního prostředí ČR.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Mgr. Jan Sixta Veřejné zakázky od 1.dubna 2012 zásadní změna k lepšímu?
„Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje“ CZ.1.07/1.1.00/ Nejčastější chyby při zadávání veřejných zakázek z OPVK
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazné postupy pro.
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Veřejné zakázky a nejčastější pochybení Tomáš Mikulecký Oddělení veřejných zakázek Státní fond životního prostředí ČR.
Úřad vlády České republiky Oddělení veřejných zakázek Společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek Úřadem vlády ČR Mgr. Zuzana Profousová.
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci Podporujeme Vaši budoucnost Seminář pro příjemce ve výzvě č. 89 OP LZZ, Praha – Hotel.
Postup při zadávání VZ - Příspěvkové organizace Kompetence k rozhodování o nákupu věcí, služeb a stavebních prací Rozsah Číslo usnesení Rady ÚK z
Přednáška č. 9 Hodnocení veřejných zakázek Úvod do veřejných zakázek a věcné hodnocení Ladislav Kavřík
Operační program Výzkum a vývoj pro inovace. Veřejná podpora - příjemce Hlavní činností je VaV, výuka, TT Zisk je zpětně reinvestován do hl.činnosti Oddělení.
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP Mgr. Vlasta Buřinská Oddělení veřejných zakázek OPŽP Státní fond životního prostředí ČR.
Problematika zadávání vodohospodářských projektů v ČR Mgr. Hana Šachová.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Veřejné zakázky a nejčastější pochybení
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Chyby při zadávání dotovaných veřejných zakázek
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Oblast intervence 3.2 Integrovaného operačního programu
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Veřejné zakázky vybrané kapitoly
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Hodnocení ve veřejných zakázkách
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Veřejné zakázky a nejčastější pochybení
Veřejné zakázky a nejčastější pochybení
Pochybení při zadávání veřejných zakázek
Seminář pro žadatele k 72. výzvě IROP „Cyklodoprava II"
Veřejné zakázky Robert Páleník
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci
Přednáška č. 10 Hodnocení veřejných zakázek - druhá část
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Elektronická komunikace při zadávání veřejných zakázek Mgr. Jakub Váňa
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe)
Transkript prezentace:

Zadávání na kvalitu ve světle nové právní úpravy 3. 11. 2016

Zadávání na kvalitu kvalita plnění nejen hodnotící kritéria využití všech nástrojů veřejného zadávání od zadávacích podmínek po hodnocení nabídky

Každodenní praxe schválené dotace tlak na termíny nejasné požadavky na projekt/zakázku není jasné kdo má vymýšlet kritéria strach zvolit „kreativní řešení“ proti kterému se postaví soutěžitelé

Co nás čeká Podíváme se společně s vámi na možnosti zahrnutí kvalitativních kritérií do veřejného zadávání. Ukážeme příklady z praxe. Pomůžeme vám zorientovat se v tom, co zákon o zadávání veřejných zakázek nebo veřejné zadávání umožňují.

Jaký bude obsah Právní rámec Nástroje zadávání na kvalitu Potenciální problémy Příklady z praxe Diskuze

Právní rámec a nadcházející změny evropské zadávací směrnice: Obecná směrnice (2014/24/EU ze dne 26. 2. 2014, o zadávání veřejných zakázek) Sektorová směrnice (2014/25/EU ze dne 26. 2. 2014, o zadávání veřejných zakázek subjekty působícími v odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a poštovních služeb) Směrnice 2014/23/EU, o zadávání koncesí Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek Judikatura Soudního dvora EU i tuzemských soudů Rozhodovací praxe ÚOHS

Nástroje zadávání na kvalitu Zadavatel může zadávání na kvalitu zohlednit v těchto oblastech: Volba zadávacího řízení Smluvní a obchodní podmínky Vymezení kvalifikačních předpokladů Stanovení kritérií hodnocení nabídek Další nápomocné instituty

Volba zadávacího řízení před rozhodnutím může být vhodné provést tzv. předběžnou tržní konzultaci v rámci inovačního partnerství ani soutěže o návrh není přípustné hodnocení nabídek pouze na základě cenových kritérií zadávací řízení se liší ohledně míry možnosti jednání s jednotlivými uchazeči o podmínkách smluvního vztahu na veřejnou zakázku a tedy otevírají odlišné možnosti stran zajištění kvalitativně odpovídajícímu plnění

Smluvní a obchodní podmínky k zajištění kvalitního plnění ze strany dodavatele je v zásadě nezbytné sankcionovat veškerá porušení podstatných povinností dodavatele pozor na vymezení a určitost smluvních pokut a vyloučení možnosti náhrady újmy

Velmi často se ve smlouvách vzešlých ze zadávacího řízení objevuje v rámci vymezení smluvní pokuty následující ustanovení: „Zaplacením smluvní pokuty není dotčeno právo na náhradu škody.“ Uvedené ustanovení vychází, avšak jen zdánlivě, z ustanovení § 2050 občanského zákoníku, podle něhož: „Je-li ujednána smluvní pokuta, nemá věřitel právo na náhradu škody vzniklé z porušení povinnosti, ke kterému se smluvní pokuta vztahuje.“ Z uvedené je tedy patrné, že právo na náhradu škody věřiteli zanikne již ujednáním smluvní pokuty a je zcela lhostejno z hlediska existence práva na náhradu škody, zda bude smluvní pokuta zaplacena či nikoliv. Doporučujeme v těchto případech spíše znění kopírující text zákona: „Ujednáním smluvní pokuty není dotčeno právo zadavatele na náhradu škody vzniklé z porušení povinnosti, ke kterému se tato smluvní pokuta vztahuje.“

Kvalifikační předpoklady dodavatelů rozvolněna úprava základních kvalifikačních předpokladů, umožněn tzv. self-cleaning obnovena možnost požadovat splnění ekonomických kvalifikačních předpokladů umožnění zohlednit i starší plnění významných služeb v rámci prokazování referencí u stanoveného technického kvalifikačního předpokladu vždy mít na paměti zákaz diskriminace a přiměřenost stanovených kvalifikačních předpokladů

Kritéria hodnocení nabídek obecné podmínky vymezení: umožnění porovnatelnosti nabídek umožnění ověřitelnosti naplnění kritérií negativní vymezení: nesmí se jednat o podmínky, jejichž účelem je utvrzení povinností dodavatele (nikoliv veškeré sankční podmínky) nesmí se jednat o platební podmínky

Kritéria hodnocení nabídek stanovení v zadávacích podmínkách: co se hodnotí na základě jakých parametrů se to hodnotí na základě čeho budou přidělovány body, respektive jaký budou mít jednotlivé vlastnosti parametrů vliv na počet přidělených bodů způsob určení nejvhodnější nabídky na základě přidělených bodů

Zadavatel cílil na kvalitu plnění, kterou si chtěl zajistit hodnotícím kritériem zohledňující délku praxe členů realizačního týmu a podíl těchto členů realizačního týmu na významných zakázkách: V zadávacích podmínkách stanovil dvě dílčí hodnotící kritéria: cena za poskytované služby s váhou 50 % kvalifikace a zkušenosti členů realizačního týmu s váhou 50 %. Ve vztahu ke kritériu a) budou nabídky hodnoceny tak, že pro zadavatele výhodnější nabídkou je nabídka s nižší nabídkovou cenou, a to takto: Počet bodů = nejnižší cena / hodnocená cena * 100 * váha Ve vztahu ke kritériu b) bude nabídce přidělen počet bodů (1-5) dle tabulky v závislosti na délce praxe člena týmu a počtu významných zakázek na nichž se podílel. Součet bodů za členy realizačního týmu bude vynásoben váhou dílčího hodnotícího kritéria. U každé nabídky budou body za dílčí hodnotící kritéria sečteny. Nejvýhodnější bude nabídka, která získá nejvyšší celkový počet bodů.

Kritéria kvality uvedená v zákoně technická úroveň estetické nebo funkční vlastnosti uživatelská přístupnost sociální, enviromentální nebo inovační aspekty organizace, kvalifikace nebo zkušenost osob, které se mají přímo podílet na plnění veřejné zakázky úroveň servisních služeb včetně technické pomoci podmínky a lhůta dodání nebo dokončení plnění

Technická úroveň lze vymezit odkazem na technické normy nebo obecným vymezením funkcí či výkonu problematika vymezení některých technických součástí (např. při dodávce hardware) tak, aby nedocházelo k distriminaci

Estetické nebo funkční vlastnosti typicky subjektivní hodnotící kritéria nestačí zadat pouze, co bude hodnoceno (např. vzhled), ale je třeba podrobně rozebrat, jaké parametry musí nabídka splňovat, aby mohla být považována najvhodnější

Uživatelská přístupnost pojem není v zákoně o zadávání veřejných zakázek definován bude se jednat patrně jak o přístupnost fyzickou, tak také psychickou ke konceptu, jež je předmětem plnění veřejné zakázky v praxi se může jednat například o zajištění přístupu do stavebního objektu pro osoby s omezenou schopností pohybu nebo o zajištění možnosti shlédnout představení, jehož uspořádání je předmětem veřejné zakázky

Sociální, enviromentální nebo inovační aspekty kritéria kvality hodnotící sociální aspekty nabídky mohou například spočívat v závazku na plnění veřejné zakázky nově zaměstnat určitý počet dlouhodobě nezaměstnaných občanů v kraji nebo absolventů, apod. stran enviromentálních aspektů se může jednat dle judikatury ESD například o úroveň emisí oxidu dusíku, úroveň hlučnosti z dopravy, apod. vždy musí být dána souvislost s předmětem veřejné zakázky

Organizace, kvalifikace nebo zkušenost osob podmínky: kvalita osob má významný dopad na úroveň plnění osoby se mají přímo podílet na plnění veřejné zakázky

Příklad z praxe Dílčí hodnotící kritérium Organizace, kvalifikace a zkušenosti osob zapojených do realizace veřejné zakázky s váhou 50 % bylo vymezeno následovně: Lépe hodnocena bude nabídka, která podrobněji a věrohodněji popíše způsob organizace, koordinace a integrace jednotlivých oblastí poskytovaných výzkumných služeb, a která u osob zapojených do realizace veřejné zakázky uvede kvalifikovanější a zkušenější osoby. Pro účely hodnocení je kvalifikovanější osoba, která má vyšší dosažené vzdělání. Za zkušenější osobu bude hodnocena osoba s vyšším počtem účastí v tuzemských či mezinárodních projektech v dané problematice doložených v profesním životopisu.“ ÚOHS dospěl k závěru, že se jedná o tři jednotlivě hodnocené parametry, přičemž rozložení preferencí zadavatele v rámci těchto parametrů není v zadávací dokumentaci řešeno.

Příklad z praxe Dílčí hodnotící kritérium Kvalifikace a zkušenosti realizačního týmu s váhou 50 % bylo vymezeno zhruba následujícím způsobem: Hodnotící kritérium je hodnoceno dle dvou parametrů, každý s dílčí váhou 50 %, a to kvalifikace a zkušenosti vedoucího týmu a kvalifikace a zkušenosti ostatních členů týmů. Za každou referenci (významnou zakázku) nad rámec referencí požadovaných v rámci technických kvalifikačních předpokladů, na níž se podílel člen realizačního týmu, respektive vedoucí týmu, obdrží nabídka jeden bod, a to nejvýše do počtu 10 bodů. V rámci hodnocení nebude zadavatel hodnotit jednu referenci pro více členů realizačního týmu. Reference u členů týmu musí být pro účely hodnocení odlišná. ÚOHS dospěl k závěru, že se jednalo o vymezení hodnotící kritéria, které nevybočilo z mantinelů právní úpravy.

Úroveň servisních služeb včetně technické pomoci může se jednat typicky o rozsah bezplatné technické pomoci za určité období nebo o reakční dobu na žádost o poskytnutí servisu, obslužnou vzdálenost, apod. hodnocená úroveň servisních služeb musí být podchycena ve smlouvě na veřejnou zakázku, jinak by se patrně jednalo o nepřiměřené hodnotící kritérium

Podmínky a lhůta dodání nebo dokončení plnění standardně se jedná o lhůtu dodání, typicky v případech, kdy na zadavatele tlačí podmínky dotačního programu hodnocené podmínky a lhůty musí být podchyceny ve smlouvě na veřejnou zakázku, jinak by se patrně jednalo o nepřiměřené hodnotící kritérium neopomenout sjednání sankcí za nedodržení hodnocených podmínek a dodacích lhůt

Vyloučení účastníka pro předchozí špatné zkušenosti právo zadavatele vyloučit účastníka pro nezpůsobilost spočívající v závažných či dlouhodobých pochybení při plnění dřívějšího smluvního vztahu k veřejným zadavatelem pochybení musela vést ke vzniku škody, ukončení smluvního vztahu nebo aplikaci sankcí účastník může doložit přijetí dostatečných nápravných opatření (kdykoliv v průběhu zadávacího řízení) lze doporučit vést evidenci těchto případů

Shrnutí: využívat všech institutů zadávání na kvalitu od počátku zadávacího procesu veškeré požadavky stanovovat při dodržení zásad veřejného zadávání nebát se kritérií kvality, u větších zakázek se případně poradit s odborníky

vám přeje hodně užitku ze zadávání veřejných zakázek na kvalitu

Filip Nečas filip.necas@fbadvokati.cz