PRÓZA, POEZIE Mgr. Michal Oblouk

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
Advertisements

Poezie.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
PRÓZA, EPIKA Mgr. Michal Oblouk. Próza Z latiny prosa oratio = řeč přímá, stále postupující Přirozená, běžná forma vyjádření psaná volně (ne ve verších)
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA JAZYKOVĚ STYLISTICKÁ Mgr. Michal Oblouk.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Hudební písňová forma Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_04_HUDEBNÍ PÍSŇOVÁ FORMA.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ. AUTOR: Mgr. et Bc. Michaela Bumbová NÁZEV:VY_32_INOVACE_19: Literární druhy a žánry TÉMA: Literární žánr.
Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Září 2011 Ročník: 7. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva druhy a funkce literatury.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.6 Báseň Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Poetický slovník Opakujeme základní pojmy Návo d Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Edita Macků Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_04.
41 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/06 Název materiálu: Hudební forma
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/09
INFORMAČNÍ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Paragrafované znění I 9. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Funkční styl odborný Oblast odborných publikací, časopisů, učebnic.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Publicistický styl VY_32_INOVACE_CJL_3,4_72
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Didaktika sportovních činností
Vznik česky psané literatury
Stylistika Příruční mluvnice češtiny. Kolektiv autorů ÚČJ FF MU v Brně, 1996, s
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
Jan Burian NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Autor: Mgr. Nováková Jana
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-18
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
Významné normy Bibliografické citace - obsah, forma, struktura ČSN ISO 690 Úprava písemností psaných strojem nebo zpracovávaných textovými editory ČSN.
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Paragrafované znění I 8. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
SLOH A KOMUNIKACE Projev, proslov.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
LYRICKÉ A LYRICKO-EPICKÉ ŽÁNRY ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_74
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1_25
PSANÍ ÚŘEDNÍHO DOPISU KROK ZA KROKEM
FUNKČNÍ STYLY.
Poezie a verš.
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Pořádek slov v české větě
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Karel Hynek Mácha - Máj SHRnUTÍ.
PRO TY, CO SE RÁDI BOJÍ.
ŠABLONA III/2 Literární test 7. ročník Mgr
Jak představit literárně-historický a kulturní kontext
Transkript prezentace:

PRÓZA, POEZIE Mgr. Michal Oblouk VÝRAZOVÉ FORMY PRÓZA, POEZIE Mgr. Michal Oblouk

Próza z latiny prosa oratio = řeč přímá, stále postupující, nevázaná přirozená, běžná forma vyjádření psaná volně (ne ve verších) v popředí je syntaktické členění promluvy, logická stavba vět, obvyklá intonace, gramatická pravidla základní stavební jednotka = VĚTA text členěn do odstavců, kapitol

Základní dělení prózy próza umělecká – krásná literatura, beletrie, zaměřená na estetický zážitek próza odborná – vědecká, populárně naučná, literatura faktu, zaměřená na poznání a poučení próza publicistická – zvl. v novinách a časopisech, zaměřená na informace + subjektivní hodnocení

Umělecká próza většinou spojena s dějem, který je obvykle sdělován: v 1. osobě - ICH forma ve 3. osobě - ER forma oslovením čtenáře monologem – samomluvou dialogem – rozhovorem

Poezie z řeckého poéisis = básnictví, tzv. řeč vázaná výjimečná forma vyjádření psaná ve verších v popředí je členění promluvy a zvláštní grafické uspořádání textu verše se sdružují do SLOK (strof) projev je stylizovanější, rytmický, melodický, často odlišný pořádek slov

Základní dělení poezie epická poezie – má děj lyrická poezie – nemá děj, snaží se vystihnout náladu a city lyricko-epická poezie – děj je potlačen

Základní pojmy verš = jeden řádek v básni rým = zvuková shoda slabik na konci veršů sloka = strofa, skupina veršů, ucelená část básně oddělená ve formě odstavců – ze strof vzniká báseň = základní útvar poezie refrén = opakování jednoho nebo několika veršů na konci sloky metrum = ideální rytmus, rytmický vzorec rytmus = konkrétní naplnění metra, vzniká pravidelným opakováním stejných nebo podobných zvukových prvků v rámci verše stopa = nejmenší rytmická jednotka verše prozódie = nauka o rytmu, zkoumá zvukové vlastnosti verše

Ustálené strofické útvary sonet = znělka, 14 veršová lyrická báseň (4 + 4 + 3 + 3) francouzská balada = villonská, lyrická skladba s 3 slokami (7 – 12 veršů) a závěrečným posláním (4 – 6 veršů) italská balada = balata, sloka 4 veršová a 10 veršová tercína = 3 veršová sloka s 10 slabičnými verši rondó = starofrancouzská lyrická báseň o 2 – 3 slokách a 2 rýmech gazel = orientální lyrická báseň arabského původu, má 5 – 18 dvojverší haiku = japonská 3 veršová báseň ze 17 slabik (5 + 7 + 5) madrigal, rondel, rispet, ritornel, sestina,…