SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE III.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_02 TÉMA: SLAVNÍ.
Advertisements

Název vzdělávacího materiálu Vypracoval: Ing. Jméno Příjmení, měsíc 2013 Název školy Obchodní akademie a Střední odborné učiliště Veselí nad Moravou Název.
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_2C_01_úvod do organické chemie.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
F YZIKÁLNÍ VELIČINA - HUSTOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Aristotelés a peripatetici 7.
Průmyslová revoluce Kladno Rozvoj průmyslu - doly.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 16 – Renesance – Niccolo Machiavelli NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Jaro na statku FARMÁŘ A JEHO PRÁCE. Čtyři roční období.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Michalíková Hor č íková 2. Ro č ník VSRR Bc. Aristoteles.
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
ANTROPOLOGICKÁ FILOSOFIE II.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE II.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
HELÉNISTICKÁ FILOSOFIE I.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Středověká filozofie PATRISTIKA
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
POTŘEBY DUM _13.
Průmyslová revoluce 1 Podmínky a rozvoj.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Aristotelés - přehled díla a myšlení
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Úvod do filozofie.
Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Scholastika Mgr. Vladimír Velešík.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE I.
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Filozofické disciplíny
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název projektu: Moderní škola
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Název projektu: Moderní škola
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Zásobování vodou Masada.
Život – pohledy na přírodu
Název projektu: Moderní škola
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
První židovská válka a její důsledky
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_20_STAROVĚK - ŘECKO
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Aristoteles Spisy: Klasifikace věd: logické fyzikální teoretické
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
VY_32_INOVACE_04_16_Moje rodina
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
Transkript prezentace:

SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE III. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0950 Označení materiálu VY_32_INOVACE_mix2_zsv13 Soubor  zsv13_systematická filosofie_III.pptx Název školy Gymnázium Kladno Autor Mgr. Jiří Beran, Mgr. Marie Kohoutová Anotace Prezentace seznamuje s životem, dílem, filosofií Aristotela. Předmět Základy společenských věd Tematická oblast Antická filosofie Téma Systematické období Očekávané výstupy Seznámit se zásadními filosofickými názory Aristotelovými a jeho vlivem na rozvoj filosofie. Klíčová slova Filosofie, Aristotelés,život,dílo, Lykeión, hýlé, morfé Druh učebního materiálu prezentace Cílová skupina vyšší stupeň osmiletého gymnázia, čtyřleté gymnázium Ověřeno 12.2.2014, SSV Zdroje uvedeny na konci dokumentu.

Systematická filosofie III. Aristotelés – život, dílo, filosofie

Aristotelés – život, dílo, filosofie 384 – 322 př. n. l. (Stageira) v rodině lékaře (Nikomachos) – lékař na dvoře krále Filipa II. v 17 letech odchází do Athén – největší žák a zároveň odpůrce Platóna po Platónově smrti odchází z Akademie – vyučuje v maloasijském Assu a v Mytiléně na Lesbu povolán na výchovu Alexandra Velikého (konec až s nástupem Alexandra na trůn)

. . . vrací se do Athén a r. 335 př. n. l zakládá školu Lykeión peripatetická škola vědecké středisko – knihovna, učební materiály, živočišné preparáty atd. ke konci jeho života se zvyšuje nenávist Athéňanů vůči Aristotelovi po Alexandrově smrti obviněn z bezbožnosti - hrozí mu trest smrti útěk do Chalkidy - umírá

SPISY pro veřejnost – O filozofii historické a přírodopisné – Seznam vítězů OH přednáškové - logické – Organon - přírodopisné – Physica, O nebi, O duši, O vzniku živočichů - metafyzické – Metafyzika - etické – Etika Nikomachova, Magna Moralia - politické – Politika - o literatuře – Rétorika, Poetika

DÍLA přednášel i veřejně hýlémorfismus - věc je z látky/hmoty a formy/myšlenky - hýlé a morfé - podstata věcí je přímo ve věcích (idea je přítomna v každé látce) teleologie - první hybatel (Bůh), příčina všech příčin, pohyb základy botaniky, zoologie a dalších věd klasifikace věd: teoretické, praktické, poetické

NAUKA O IDEJÍCH IDEJE LOGIKA výrazně odlišný od svého učitele uznává pouze reálný svět idea přítomna v každé reálné věci, není oddělena od látky látka je možností, teprve s formou se stává skutečností idea je ve věci poznatelná nauka o postupu ke správnému usuzování pojem teorie poznání definice odvozovány od kategorií základ vědeckého postupu

NAUKA O DUŠI DUŠE FYZIKA entelechie – hledání harmonie věcí 3 stupně – nižší je součástí vyššího - vegetativní - smyslová - rozumová zkoumá jsoucna a jejich pohyby metafyzika – to, co je počátkem bytí (to stálé i za proměnlivosti jsoucen) hýlé a morfé 4 zákl. příčiny jsoucna: látka, forma, hybnost, účel

NAUKA O SPOLEČNOSTI ETIKA POLITIKA štěstí = ctnost = udržování duše mezi krajními extrémy rozum, statečnost, přátelství úkol eudaimonion = nejvyšší meta kritika demokracie snaha o systém, který by zneužíval státní moc co nejméně ideál štědrosti a obecného prospěchu zoón politikon otroctví je přirozené + monarchie, aristokracie, politea - tyranie, oligarchie. demokracie

VĚDECKÉ NÁZORY ovlivnil představy o stavbě vesmíru – jeho model převzal v Ptolemaiově úpravě středověk rozvinul biologické disciplíny (popsal živočišné druhy) v přírodě vidí účelnost, každý pohyb vede k dosažení nějakého cíle, smyslu

ZDROJE Vlastní poznámky, výpisky [1] volné dílo. Wikipedia cz [online]. [cit. 1.12.2013]. Doba ochrany majetkových autorských práv již vypršela. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aristotle_by_Raphael.jpg?uselang=cs [2] volné dílo. Wikipedia cz [online]. [cit. 1.12.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aristotle_Altemps_Inv8575.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rembrandt_Harmensz._van_Rijn_013.jpg