SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE III. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0950 Označení materiálu VY_32_INOVACE_mix2_zsv13 Soubor zsv13_systematická filosofie_III.pptx Název školy Gymnázium Kladno Autor Mgr. Jiří Beran, Mgr. Marie Kohoutová Anotace Prezentace seznamuje s životem, dílem, filosofií Aristotela. Předmět Základy společenských věd Tematická oblast Antická filosofie Téma Systematické období Očekávané výstupy Seznámit se zásadními filosofickými názory Aristotelovými a jeho vlivem na rozvoj filosofie. Klíčová slova Filosofie, Aristotelés,život,dílo, Lykeión, hýlé, morfé Druh učebního materiálu prezentace Cílová skupina vyšší stupeň osmiletého gymnázia, čtyřleté gymnázium Ověřeno 12.2.2014, SSV Zdroje uvedeny na konci dokumentu.
Systematická filosofie III. Aristotelés – život, dílo, filosofie
Aristotelés – život, dílo, filosofie 384 – 322 př. n. l. (Stageira) v rodině lékaře (Nikomachos) – lékař na dvoře krále Filipa II. v 17 letech odchází do Athén – největší žák a zároveň odpůrce Platóna po Platónově smrti odchází z Akademie – vyučuje v maloasijském Assu a v Mytiléně na Lesbu povolán na výchovu Alexandra Velikého (konec až s nástupem Alexandra na trůn)
. . . vrací se do Athén a r. 335 př. n. l zakládá školu Lykeión peripatetická škola vědecké středisko – knihovna, učební materiály, živočišné preparáty atd. ke konci jeho života se zvyšuje nenávist Athéňanů vůči Aristotelovi po Alexandrově smrti obviněn z bezbožnosti - hrozí mu trest smrti útěk do Chalkidy - umírá
SPISY pro veřejnost – O filozofii historické a přírodopisné – Seznam vítězů OH přednáškové - logické – Organon - přírodopisné – Physica, O nebi, O duši, O vzniku živočichů - metafyzické – Metafyzika - etické – Etika Nikomachova, Magna Moralia - politické – Politika - o literatuře – Rétorika, Poetika
DÍLA přednášel i veřejně hýlémorfismus - věc je z látky/hmoty a formy/myšlenky - hýlé a morfé - podstata věcí je přímo ve věcích (idea je přítomna v každé látce) teleologie - první hybatel (Bůh), příčina všech příčin, pohyb základy botaniky, zoologie a dalších věd klasifikace věd: teoretické, praktické, poetické
NAUKA O IDEJÍCH IDEJE LOGIKA výrazně odlišný od svého učitele uznává pouze reálný svět idea přítomna v každé reálné věci, není oddělena od látky látka je možností, teprve s formou se stává skutečností idea je ve věci poznatelná nauka o postupu ke správnému usuzování pojem teorie poznání definice odvozovány od kategorií základ vědeckého postupu
NAUKA O DUŠI DUŠE FYZIKA entelechie – hledání harmonie věcí 3 stupně – nižší je součástí vyššího - vegetativní - smyslová - rozumová zkoumá jsoucna a jejich pohyby metafyzika – to, co je počátkem bytí (to stálé i za proměnlivosti jsoucen) hýlé a morfé 4 zákl. příčiny jsoucna: látka, forma, hybnost, účel
NAUKA O SPOLEČNOSTI ETIKA POLITIKA štěstí = ctnost = udržování duše mezi krajními extrémy rozum, statečnost, přátelství úkol eudaimonion = nejvyšší meta kritika demokracie snaha o systém, který by zneužíval státní moc co nejméně ideál štědrosti a obecného prospěchu zoón politikon otroctví je přirozené + monarchie, aristokracie, politea - tyranie, oligarchie. demokracie
VĚDECKÉ NÁZORY ovlivnil představy o stavbě vesmíru – jeho model převzal v Ptolemaiově úpravě středověk rozvinul biologické disciplíny (popsal živočišné druhy) v přírodě vidí účelnost, každý pohyb vede k dosažení nějakého cíle, smyslu
ZDROJE Vlastní poznámky, výpisky [1] volné dílo. Wikipedia cz [online]. [cit. 1.12.2013]. Doba ochrany majetkových autorských práv již vypršela. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aristotle_by_Raphael.jpg?uselang=cs [2] volné dílo. Wikipedia cz [online]. [cit. 1.12.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aristotle_Altemps_Inv8575.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rembrandt_Harmensz._van_Rijn_013.jpg