Kyselé a zásadité roztoky, pH stupnice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH18/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Určování pH roztoku.
Kyselost a zásaditost látek
Kyseliny a zásady.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Kyselost a zásaditost, indikátory
Kyselost a zásaditost vodných roztoků. pH
Rozlišování látek podle vlastností
Acidobazické reakce (učebnice str. 110 – 124)
Síla kyselin a zásad.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Kyselost, zásaditost, pH
Kyseliny Ing. Jarmila Kirvejová.
Protolytické reakce.
16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.
Kyselost a zásaditost roztoků
Jméno : Ing. Renata Šandová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VLASTNOSTI ACIDOBAZICKÝCH INDIKÁTORŮ
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Acidobazické indikátory
Acidobazické indikátory
Acidobazické indikátory
HYDROXIDY VY_32_INOVACE_19 - HYDROXIDY.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Neutralizace.
PaedDr. Ivana Töpferová
CHEMICKÁ ROVNOVÁHA V ACIDOBAZICKÝCH ZVRATNÝCH REAKCÍCH II
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Indikátory Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Kyseliny a zásady Měření pH
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Neutralizace Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je. Mgr. Vlastimil Vaněk. Dostupné z Metodického portálu.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Určení pH látek Co je to pH??? Hydroxid = zásadité Kyselina = kyselé Látka.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Měření kyselosti a zásaditosti roztoků Mgr. Jitka Říhová.
Rozlišování látek podle vlastností Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Žákovský pokus Hydrolýza solí a stanovení pH Ing. Lenka Molčanová.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Anotace: Prezentace je určena k výkladu a procvičení učiva chemické sloučeniny, hydroxidy v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Období: září - prosinec.
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o kyslíku. Klíčová slova: kyslík, výskyt,
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o vodíku. Klíčová slova: vodík, výskyt,
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu a procvičení učiva o atomu. Zabývá se složením.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva týkajícího se průmyslových hnojiv a.
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o uzemním plynu, jeho těžbě, dopravě.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výpočty z chemických rovnic
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_52_INOVACE_31_MIKL_CH
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.13_pH Název: pH Číslo.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kvadratické rovnice - kořeny rovnic
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_Slo_II_15 Hydroxidy ppt.
Chemické sloučeniny Autor: Mgr. Iva Hirschová
Měření pH VY_32_INOVACE_29_591
pH Kyselost nebo zásaditost roztoků
Transkript prezentace:

Kyselé a zásadité roztoky, pH stupnice Předmět: chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Kyselé a zásadité roztoky, pH stupnice Anotace: Materiál slouží k výkladu učiva o kyselých a zásaditých roztocích. Klíčová slova: disociace kyselin a hydroxidů, pH stupnice, acidobazický indikátor Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martin Metelka Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.

Digitální učební pomůcka Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0086 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: 34 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_CHKČ2_13

Disociace kyselin a hydroxidů kyselost roztoku způsobují oxoniové kationty(H3O+), které vznikají při štěpení (disociaci) kyselin ve vodě H2O + HCl H3O+ + Cl- zásaditost roztoků způsobují hydroxidové kationty(OH-), které vznikají disociací při rozpouštění hydroxidů ve vodě NaOH Na+ + OH-

pH Stupnice udává míru kyselosti nebo zásaditosti pH < 7, kyselé pH > 7, zásadité pH  7 neutrální Kyselé a zásadité roztoky spolu reagují. Tyto reakce se nazývají neutralizace. Vzniká při nich voda a uvolňuje se teplo. Využívají se při výrobě mnoha látek (solí), při úpravě odpadních vod.

pH Stupnice udává míru kyselosti nebo zásaditosti pH < 7, kyselé pH > 7, zásadité pH  7, neutrální Obr.2 Obr.4 Obr.3

Acidobazické indikátory mění barvu podle pH roztoku používají se ke zjištění kyselosti nebo zásaditosti roztoků podle vlastního pozorování doplňte tabulku: K přesnému určení pH slouží pH-metry. indikátor kyselý roztok zásaditý roztok fenolftalein lakmus methyloranž Univerzální pH papírky umožňují přibližně určit hodnotu pH. Barví se v závislosti na pH.

Acidobazické indikátory mění barvu podle pH roztoku používají se ke zjištění kyselosti nebo zásaditosti roztoků podle vlastního pozorování doplňte tabulku: k přesnému určení pH slouží pH-metry indikátor kyselý roztok zásaditý roztok fenolftalein bezbarvý červenofialový lakmus červený modrý methyloranž žlutooranžový Univerzální pH papírky umožňují přibližně určit hodnotu pH. Barví se v závislosti na pH.

Použití indikátorů zemědělství - určování kyselosti půd při čištění odpadních vod potravinářství - určování kyselosti potravin chemický průmysl

Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Použité zdroje [cit. 2012-12-13] http://www.zschemie.euweb.cz/latky/latky20.html Obr. 2: dostupný z WWW: [cit. 2012-12-13] http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=citron&ex=1#ai:MP900400603| Obr. 3: dostupný z WWW: [cit. 2012-12-13] http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=k%C3%A1va&ex=1#ai:MP900423030| Obr. 4: dostupný z WWW: [cit. 2012-12-13] http:/office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=voda&ex=2#ai:MP900321110 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martin Metelka Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.