ŠkolaStřední zemědělská a veterinární škola Lanškroun Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuInovace a zkvalitnění výuky Číslo šablonyIII/2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Neurózy, psychózy, rané poruchy
Advertisements

ZÁVAŽNÉ EMOČNÍ PORUCHY V DĚTSKÉM VĚKU A DOSPÍVÁNÍ
o.s. Péče o duševní zdraví
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem a poruchy přizpůsobení
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Emoce (city).
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Alzheimerova choroba Lukášek Závodný 2.HB.
Název projektu: Rozvoj vzdělanosti
Konflikt sociálních rolí
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Alkoholismus.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
KRIZOVÁ INTERVENCE.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
Veronika Řeháková C3B, PSY Datum vypracování:
Narcismus.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
OBSESE Adéla Bělinová, C3A.
Název: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Seminář Trauma.
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
PSYCHIATRIE VY_52_INOVACE_ února 2013
Neurotické poruchy Co je podle Vás podstatou neurotických poruch ? Jaké symptomy neurotických poruch dokážete popsat ? Které konkrétní neurotické poruchy.
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Poruchy příjmu potravy. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_06_FOBIE.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Zdravá výživa Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
FOBIE 16. října 2013 VY_52_INOVACE_220127
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
OBSEDANTNĚ - KOMPULZIVNÍ PORUCHA
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Charakteristiky vybraných nemocí
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Duševní poruchy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Psychologie v obezitologii
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Awakenings (Čas probuzení)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Náročné životní situace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Eva Smejkalová Klinická psychologie II.
Transkript prezentace:

ŠkolaStřední zemědělská a veterinární škola Lanškroun Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuInovace a zkvalitnění výuky Číslo šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo výukového materiáluVY_32_INOVACE_01 A 05 AutorMgr. Martina Dolečková Tematický celekPsychologie Výuková oblastNeurózy Datum výroby Anotace Tento materiál seznámí žáky s tím, co to neurózy jsou, jaké tam patří, jak se projevují a jak se léčí. Použité pomůckyVýukový materiál, dataprojektor.

 Duševní onemocnění, při kterém pacient zažívá stavy úzkosti (porucha je to tehdy, když úzkost pacient pociťuje v situacích, které většina lidí nepovažuje za stresové)  Nenarušuje schopnost racionálního myšlení!!!  Je to vůbec nejčastější porucha osobnosti  Další příznaky: bolesti hlavy, tiky, zvracení, okusování nehtů, koktavost, bolest zad…

 Silný otřes (úmrtí v rodině, šikana, znásilnění), dlouhodobé působení traumatických vlivů (špatná výchova – nedostatek citu, přehnané požadavky rodičů, nesoulad mezi rodiči…), někdy také jsou neurózy dědičné  Postižený si poruchu uvědomuje a snaží se jí zbavit!!!

 1.Neurastenie - nejvýraznějším příznakem je chronická únava (člověk je unavený dny, týdny a měsíce bez zjevné příčiny), poruchy vnitřních orgánů (činnost srdce, pocení – studený pot, průjem – bez virů a bacilů, červenání se…)  K tomu se přidává citlivost, labilita – celková nervozita  Také jsou časté poruchy spánku – člověk je hodně unavený, nervózní a to mu brání normálně pracovat, také se ostatním jeví jako nějaký divný (jsou narušeny sociální vztahy a vazby)  Léčí se psychoterapií

 2.obsedantně kompulsivní porucha – pacient má vtíravé myšlenky (obsese), které navozují úzkost a nepohodu  Tito lidé jsou vlastně takoví kontroloři – několikrát za noc vstanou, aby zkontrolovali, jestli jsou zavřené všechny dveře, než odejdou do práce, několikrát se vrátí, aby se ujistili, že jsou všechny spotřebiče vypnuté  Druzí jsou zase puntíčkáři – několikrát za sebou se sprchují, aby ze sebe smyly choroboplodné zárodky, každý den vysmýčí celý byt, aby nikde nebylo ani smítko (není to zdravé, nějaké bakterie v bytě být mají kvůli imunitě)

 Kompulze – jsou neodolatelná nutkání provést určitý čin nebo rituál, který zmenšuje úzkost  Tyto činy nejenže obtěžují okolí, ale také samotné pacienty, protože nestíhají to, co by stíhat běžně měli, mohou mít i tělesné obtíže (ekzémy…), přenášejí zodpovědnost za rituály na členy rodiny  Pacient si uvědomuje nesmyslnost svého počínání, ale není schopen si pomoci

 Když řídil vůz, zastavil a kontroloval, jestli nezajel člověka, dítě  Než spláchnul záchod, prohlížel mísu, jestli tam nespadl živý hmyz – aby nezabil živého tvora  Kontroloval dveře, okna…, jestli je všechno zavřeno  Nenosil svou malou dcerku po betonu, aby s ní neupadl a nezabil ji  Tyto rituály dělal průměrně 4 hodiny denně!!!

 Systematická desenzibilizace – měl si pod dohledem představovat scény, kterých se obával  Poté dostával domácí úkoly – skutečně musel tyto situace absolvovat (nosit dcerku v náručí po betoně, zavírání dveří a oken jen jednou), dokud jeho úzkost neopadne  Tři roky po léčbě Michal kontroluje denně už jenom 10 minut!!!  Také se dá léčit antidepresivy (klomipramin)

 Na výskyt OCD má vliv jak dědičnost, tak způsob výchovy v rodině, zejména přehnaný důraz na čistotnost, pořádek a kontrolu  Podle rodinných studií trpí až 35 % příbuzných prvního stupně rovněž OCD  Co však svědčí pro genetický přenos ještě více, je významně vyšší shoda u jednovaječných dvojčat, než je tomu u dvojvaječných

 Obsedantně-kompulzivní porucha (dále OCD – obsessive-compulsive disorder) je po depresi druhou nejčastěji se vyskytující psychickou poruchou  Postihuje 2–3 % celkové populace a vyskytuje se ve stejné míře mezi muži i ženami  Onemocnění obvykle začíná v dětství nebo raném mládí, nejčastěji mezi 18. a 25. rokem života

 3.fobie - výrazný strach z podnětu nebo situace, které většina lidí nepovažuje za zvláště nebezpečné  Jedinec si svůj nepřiměřený strach uvědomuje, ale přesto prožívá úzkost nebo paniku – takový strach mu vážně narušuje běžný život (žena na sídlišti má strach z uzavřených prostor – nevleze za celý život do výtahu, muž, který má strach z cizích lidí za celý život nenavštíví divadlo…)  Počátek fobie bývá v dětství (v dospělosti obvykle spontánně odezní)  Příčinou může být vrozená úzkostnost (30-40% případů) nebo traumatický zážitek  Fobie jsou způsobeny zpravidla psychickou poruchou  celoživotní výskyt 10% (jde o velmi rozšířenou úzkostnou poruchu), u mužů 4%, u žen 6-7%

 Arachnofobie – strach z pavouků  Klaustrofobie – strach z uzavřených prostor  Xenofobie – strach z cizinců  Hypnofobie – strach ze spánku  Akrofobie – strach z výšky  Mysofobie – strach ze špíny  Gamofobie – strach ze sňatku  Tokofobie – strach z porodu (u žen)  Fobií je strašná spousta druhů (viz Psychologický slovník)!!!

 1.psychoterapie skupinová – formou vyprávění si vlastních zážitků a posloucháním zážitků těch druhých by si měl postupně člověk uvědomovat absurditu svých vlastních strachů  2.postupné přivykání situacím – třeba u arachnofobie navštívit zverimex a pozorovat obrovské sklípkany – poté má člověk pocit, že ti jeho doma nejsou až tak strašní…

 4.hysterie – vyznačuje se výkyvy v emocionální oblasti, zvýšený je výskyt fantazie  Tento člověk se na sebe snaží vztáhnout pozornost, není vůči sobě kritický  Před ostatními si hraje na to, že má jen ty nejlepší vlastnosti, aby udělal dobrý dojem  Je to egoista, dělá, že mu okolí nerozumí, že ho nechápe, je afektovaný a trpí různými manýry  Je emočně labilní – nepřiměřeně reaguje i na sebemenší podněty, neadekvátně se chová, zkratkovitě jedná – může to končit až hysterickým záchvatem s poruchami vědomí

 Hysterie může být součástí poruchy osobnosti (hysterická psychopatie) projevující se neustále způsobem chování a jednání (značná prolhanost, intrikánství, předstírání)  Důsledek drastického zážitku (hysterická reakce)  Důsledek dlouhodobě neuspokojivé situace (hysterická neuróza)  Hysterie častěji postihuje ženy, původně lékaři spojovali uvedené jevy s pohlavními orgány ženy (děloha – řecky hystera); dnes se soudí, že půjde o poruchu v určitých oblastech mozku (hypothalamu, limbickém systému)

 V léčbě se užívá kombinace psychoterapie, hypnózy a farmakoterapie, u hysterické psychopatie má být pacient(ka) v trvalém kontaktu s psychiatrem  Za vypjatých okolností (např. při velké katastrofě) může hystericky reagovat i větší skupina lidí najednou.

 1.Co jsou to neurózy?  2.Jaké jsou nejčastěji příčiny neuróz?  3.Co je to obsese?  4.Co je to kompulze?  5.Vysvětli projevy neurastenie.  6.Jak bys popsal dva nejčastější typy lidí trpící OCD?  7.Vyjmenuj alespoň 5 fobií a vysvětli je.  8.Které pohlaví častěji postihuje hysterie?  9.Charakterizuj pojem hysterie.  10.Jak se nejčastěji léčí neurózy?

 1.Duševní onemocnění, kdy pacient zažívá stavy úzkosti provázené tiky, koktavostí, bolestí zad či hlavy. Pacient si nemoc uvědomuje, není narušena schopnost myšlení.  2.Silný otřes, dlouhodobé působení negativních vlivů, někdy také dědičnost.  3.Vtíravá myšlenka.  4.Neodolatelná nutkání provést určitý čin.  5.Chronická únava, poruchy v činnosti vnitřních orgánů, zvýšená citlivost, nervozita, poruchy spánku.  6.Jsou to tzv. kontroloři a čističi (puntíčkáři).  7.Arachnofobie – pavouci, klaustrofobie – uzavřené prostory, xenofobie – cizinci, hypnofobie – spánek, akrofobie – výšky.  8.Ženy.  9.Výkyvy v citové oblasti, vysoká fantazie, egoismus, bájné lhaní, dělání se lepším, než jsem, nepřiměřené reakce na podněty…  10.Psychoterapií (individuální či skupinovou), domácími úkoly, psychofarmaky.

 _o2.jpg _o2.jpg         pg pg  ŠTEFANOVIČ, Jozef. Psychologie pro gymnázia vyd. Praha: SPN,  ATKINSONOVÁ, R. A. a kol.. Psychologie vyd. Praha: Victoria Publishing, ISBN X.