ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉMy - biodiverzita Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉMy - biodiverzita Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace
Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3202 Označení klíčové aktivity VY_32_INOVACE_31_EV_07 Předmět ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA Téma EKOSYSTÉMY – Biodiverzita Autor Mgr. Monika Dvořáková Anotace Seznámení s pojmem BIODIVERZITA Očekávané výstupy Orientace v terminologii ekosystému BIODIVERZITA Jazyk čeština Druh učebního materiálu POWER POINT Cílová skupina/ročník žák Speciální ZŠ/6. - 9. ročník Cíl prezentace Získání nových informací a prohloubení znalostí žáků Časová dotace 20 minut Vytvořeno (škola, dne) Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, p. o., 4.3.2013 Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace
EkosystémY – BIODIVERZITA
BIODIVERZITA JE ROZMANITOST ŽIVÉ PŘÍRODY Druhová rozmanitost – počet druhů rostlin a živočichů, které se vyskytují na určitém území. louka jezero stát celá planeta Kolik druhů rostlin nebo živočichů žije v určitém území závisí na zeměpisné šířce a nadmořské výšce.
Nejvyšší BIODIVERZITU (druhovou rozmanitost) mají deštné lesy korálové útesy Nižší BIODIVERZITU mají ostrovy. Na ostrovech se však vyskytují ENDEMITI – druhy, které se nikde jinde nevyskytují. Na Zemi žije 5-50 milionů rostlinných a živočišných druhů. Objeveny a zapsány byly necelé 2 miliony druhů. Nejlépe člověk poznal obratlovce a vyšší rostliny, nejméně člověk probádal říši hmyzu.
Na vymírání některých druhů měla vliv i velká sopečná činnost. Změny biodiverzity Počet druhů rostlin a živočichů se na Zemi mění. Bylo období, před 65 miliony let, kdy vyhynuli dinosauři a další velcí plazi. Na Zem dopadl meteorit, který vyvolala náhlou změnu podnebí – počasí – nastala doba ledová. Na vymírání některých druhů měla vliv i velká sopečná činnost. Dnes má velký vliv na vymírání některých druhů rostlin a živočichů člověk. Příčiny – odlesňování, vysoušení mokřadů, nadměrný lov zvěře, znečišťování životního prostředí. I neshody mezi lidmi – války jsou příčinou vymírání živočichů a rostlin.
zachování přírodní rovnováhy Význam biodiverzity zachování přírodní rovnováhy jednotlivé druhy v přírodě jsou závislé na životě jiných druhů když vyhyne jeden druh – vyhynou pak další druhy může dojít také k přemnožení druhů, kterými se vyhynulý druh živil
Zavlečené druhy Některá zvířata byla zavlečena člověkem na území, kde se původně vůbec nevyskytovala. PŘÍKLADY GALAPÁGY (ostrov) – žijí zde kozy, které zde původně nežily a ohrožují původní druh želvy sloní, tím že jim sežerou velké množství potravy. Zavlečené krysy zase požírají vejce želvy sloní. ŠALAMOUNOVY OSTROVY – zde žije zavlečena šelma kočka a ta požírá a ničí nelétavé ptáky a plazy. ČESKÁ REPUBLIKA – ze Severní Ameriky se k nám dostal rak pruhovaný. Přenáší tzv. račí mor, pro našeho raka kamenáče je to smrtelné onemocnění, ale rak pruhovaný je proti němu odolný.
Hlavní příčinou vyhynutí některých druhů je shrnutí Hlavní příčinou vyhynutí některých druhů je zánik jejich přirozeného území působení zavlečených druhů nadměrný lov znečišťování životního prostředí
POUŽITÉ ZDROJE http://www.zemesveta.cz/data/pictures_items/lagunyV.jpg Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace http://www.zemesveta.cz/data/pictures_items/lagunyV.jpg http://media.novinky.cz/743/147438-top_foto2-gw39l.jpg http://office.microsoft.com http://www.skrytesvety.cz/files/clanky/33/big-1307648411.jpg „Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání v všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.“ POUŽITÉ ZDROJE Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace