SPECIFIKA DĚTSKÉHO ČTENÁŘE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu Přednáška č. 4 AR 2014/2015.
Advertisements

5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Stanoviska sociálních partnerů.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Pedagogická psychologie. Názory na vymezení předmětu pedagogické psychologie Předmětem pedagogické psychologie je aplikace poznatků z obecné psychologie.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Hodnocení pedagogických pracovníků manažerská dovednost = účinný nástroj manažerská dovednost = účinný nástroj řízení a kontroly pracovníků řízení a kontroly.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_11_test, osobnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
2012. Změny v koncepci a způsobech projektování kurikula Obsah: 1. Systém kurikulárních dokumentů 2. Pojetí RVP PV (východiska, společný rámec, principy,
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů  Rámcový vzdělávací program (RVP), školní vzdělávací program (ŠVP)  Vašíčková Ilona, TV45-ZE.
Služby I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Maturitní zkoušky 2014 ke dni
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní učební dokumenty
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
Příprava na multikulturní výchovu pro učitele a učitelky MŠ
Plánování ve školní tělesné výchově
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Inf Počítač a lidé s handicapem
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Příspěvek na konferenci
Dětský klub Malý drak.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
Volby v ČR Název školy: ZŠ Salvátor
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Gymnasium Jižní Město Praha
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_02
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Pedagogika školního sportu
Rozdělení zemí podle vyspělosti
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Kultura a problematika přístupnosti kulturního bohatství ve vzdělávání neslyšících žáků ZŠ Mgr. et MgA. Mariana Koutská katedra speciální pedagogiky, Pedagogická.
název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Právo sociálního zabezpečení
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 2_35
Spolupráce s rodiči a komunitou
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Strategické řízení a plánování
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Školní vzdělávací program CONSTANTIA – SAPIENTIA – PIETAS – VIRTUS VYTRVALOST – MOUDROST – SPRAVEDLNOST – UŠLECHTIOST.
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Diagnostika dítěte předškolního věku
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

SPECIFIKA DĚTSKÉHO ČTENÁŘE Čtení a čtenáři

Osnova Vývojové fáze Rozvoj čtení Literární tipy Poruchy čtení Dítě v knihovně Knihovna a škola – RVP Domácí úkol

CO JE ČTENÁŘSTVÍ?

Vývojové fáze Novorozenec (do 1 měsíce) Kojenec (2 – 12 měsíců) Batole (1 – 3 roky) Předškolák (3 – 6 let) Mladší školní věk (6 – 10 let) Střední školní věk (11 – 13) Starší školní věk (14 – 16) Adolescence (17 – 20)

Rozvoj čtení prenatální – kojenecká fáze batole předčítání - podněty, rozvoj intelektu batole od 1 roku – kniha jako jedna z hraček, kolísavá pozornost 15 měsíců – sáhá po obrázcích

batole 18 měsíců – obrací stránky po třech, dovede pojmenovat obrázek 24 měsíců – obrací stránky po jedné – pojmenovávání obrázků Obrázky jsou symbolem – obrázkovým písmem

předškolák práce s knihou souvisí s rozvojem řeči pojmenovávání obrázků, popis činnosti vrcholná doba fantazie – pohádky předčítání – bezpečí, rozvoj prosociálních vlastností, rozvoj řečových dovedností, normy chování kniha k dětem skutečně mluví – princip čtení objeven

první třída – učím se číst číst knihy ze symbolů písmen bez pomoci obrázků pasivita -> aktivita velmi náročné -> ztráta motivace důležité pokračovat v předčítání mladší školní věk dychtivost po vědění, lehce se dají zaujmout, vytváření zájmů

střední školní věk (10 – 12 let) 4. - 5. třída rozdílné příběhy pro kluky (dobrodružné, fantasy, detektivky) a pro holky (dívčí romány, příběhy se zvířaty) prohloubení pozornosti dostatečně rozvinuté čtenářské schopnosti

Poruchy čtení Dyslexie vývojová porucha čtení neschopnost spojit si rychle jednotlivá písmena v celek dítě čte nejistě, pomalu, s nadměrnou námahou často problémy i v pravopise - dysortografie (vynechávání písmen, jejich přehození) inteligence nenarušena

Dyslexie cca 1 – 2% školních dětí – těžší přístup ke vzdělání, individuální přístup, specifické aktivity Hyperlexie časné čtení - mimořádná inteligence - neharmonický vývoj

Dítě v knihovně nepřijde samo vyhledává jiné věci než jen knihy osobní přístup knihovnice, příjemné prostředí vývoj literárních preferencí čtení není in neidentifikovatelné prostředí

Krb v dětské knihovně v Aradu (Rumunsko)

Dětská knihovna ve Varšavě (Polsko)

KVK Liberec

KVK Liberec

Knihovna a škola partnerství, spolupráce Reforma školství -> knihovny, kulturní instituce Rámcové vzdělávací programy (RVP) -> Školní vzdělávací programy (ŠVP) RVP ZV = Co?, podmínky ŠVP = Jak? Čím?

RVP pro jednotlivé stupně vzdělávání podle ŠVP se začalo na všech základních školách učit 1. 9. 2007 v 1. a 6. ročnících, na středních školách 1. 9. 2009

Co RVP přináší? dává větší pravomoci škole -> ŠVP zaměřené na určitá témata neobsahuje klasické osnovy, ale obsahuje výstupy – co by měl žák po absolvování vzdělávací oblasti umět (3., 5. a 9. tř.) integrace poznatků z různých předmětů

ČLOVĚK VE SPOLEČNOSTI Očekávané výstupy objasní účel důležitých symbolů našeho státu a způsoby jejich používání rozlišuje projevy vlastenectví od projevů nacionalismu zdůvodní nepřijatelnost vandalského chování a aktivně proti němu vystupuje Výstupy se netýkají pouze znalostí, ale také schopností a dovedností

Měřítkem pro splnění úkolů učitele už nemá být, zda „probral všechno učivo z osnov“. Práce učitele spočívá spíše v tom, že účinně vede žáka ke klíčovým kompetencím a k očekávaným výstupům oborů. Používány nové strategie a metody.

Klíčové kompetence kompetence k učení kompetence k řešení problémů kompetence komunikativní kompetence sociální a personální kompetence občanské kompetence pracovní Klíčové kompetence představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti.

V RVP se nehovoří o předmětech, ale o vzdělávacích oblastech Jazyk a jazyková komunikace (ČJ a literatura, cizí jazyk) Matematika a její aplikace Informační a komunikační technologie Člověk a jeho svět Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství) Člověk a příroda (Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis) Umění a kultura (Hv, Vv) Člověk a zdraví (Výchove ke zdraví, Tv) Člověk a svět práce

Průřezová témata Osobnostní a sociální výchova Výchova demokratického občana Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Multikulturní výchova Enviromentální výchova Mediální výchova

Průřezová témata reprezentují okruhy aktuálních problémů současného světa procházejí napříč vzdělávacími oblastmi a přispívají tak k ucelenosti znalostí, dovedností a schopností jsou povinné, škola je musí svým žákům nabídnout

Knihovna a škola besedy úprava nabídky dle RVP interaktivní metody aktuální témata pomoc školám (průřezovými témata) www.kjm.cz, Nabídka pro školy

Kritické myšlení KM je myšlení nezávislé, samostatné. Výchozími body KM jsou informace a informovanost. KM hledá a předkládá otázky a problémy. KM hledá promyšlená zdůvodnění. KM je myšlením ve společnosti. Psaní je pro KM nejcennějším nástrojem. Thinking Classroom, roč. 4, jaro 2001, str. 36-40

Mgr. Hana Dospivová Bc. Helena Selucká Děkujeme za pozornost. Mgr. Hana Dospivová Bc. Helena Selucká