Výzva č. 74 IROP „Rozvoj infrastruktury polyfunkčních komunitních center“ 13.6.2017 Seminář pro žadatele z Královéhradeckého a Pardubického kraje Ing. Markéta Kupcová
StruktUra IROP
SPECIFICKÝ CÍL 2.1: Zvýšení kvality a dostupnosti služeb vedoucí k sociální inkluzi Cíl: dobudovat infrastrukturu pro poskytování sociálních služeb a doprovodných programů. Podpora bude směřovat ke službám terénního a ambulantního charakteru, k deinstitucionalizaci a ke službám pobytového charakteru, které odpovídají současným principům sociálního začleňování. Podpořeny budou i služby primární prevence, které mají komunitní charakter. Alokace: 338 mil. EUR (EFRR) - cca 9, 295 mld. Kč Podporované aktivity SC 2.1: deinstitucionalizace sociálních služeb za účelem sociálního začleňování a zvýšení uplatnitelnosti na trhu práce, infrastruktura pro dostupnost a rozvoj sociální služby, sociální bydlení, podpora rozvoje infrastruktury komunitních center.
Výzvy IROP v SC 2.1 Číslo Název výzvy Vyhlášení 7. DEINSTITUCIONALIZACE SOCIÁL.SLUŽEB ZA ÚČELEM SOCIÁL.ZAČLEŇOVÁNÍ 09/2015 29. ROZVOJ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB 04/2016 30. ROZVOJ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB V SOCIÁLNĚ VYLOUČENÝCH LOKALITÁCH 34. SOCIÁLNÍ BYDLENÍ 06/2016 35. SOCIÁLNÍ BYDLENÍ PRO SOCIÁLNĚ VYLOUČENÉ LOKALITY 38. Rozvoj infrastruktury komunitních center 07/2016 39. Rozvoj infrastruktury komunitních center v SVL 49. DEINSTITUCIONALIZACE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB ZA ÚČELEM SOCIÁLNÍHO ZAČLEŇOVÁNÍ II. 08/2016 60. SOCIÁLNÍ INFRASTRUKTURA - INTEGROVANÉ PROJEKTY ITI 11/2016 61. SOCIÁLNÍ INFRASTRUKTURA - INTEGROVANÉ PROJEKTY IPRÚ 62. SOCIÁLNÍ INFRASTRUKTURA - INTEGROVANÉ PROJEKTY CLLD 74. ROZVOJ INFRASTRUKTURY POLYFUNKČNÍCH KOMUNITNÍCH CENTER 04/2017 Sociální bydlení II. 06/2017 Sociální bydlení (SVL) II.
74. výzva IROP – Rozvoj infrastruktury polyfunkčních komunitních center Vyhlášení výzvy: 28. 4. 2017 kolová Příjem žádostí: od 19. 5. 2017 do 16. 11. 2017 Datum zahájení realizace projektu: od 1. 1. 2014 Datum ukončení realizace projektu: do 31. 12. 2021 Alokace: Evropský fond pro regionální rozvoj – 140 000 000 Kč, Státní rozpočet – 24 705 882 Kč Území celé ČR, mimo území hl. m. Prahy Výše celkových způsobilých výdajů (CZV) na jeden projekt: min. 10.000.000,- Kč, max. 20.000.000,- Kč.
Důležité dokumenty Text KOLOVÉ VÝZVY č. 74 http://dotaceeu.cz/cs/Microsites/IROP/Vyzvy/Vyzva-c-74-Rozvoj- infrastruktury-polyfunkcnich-komunitnich-center „SPECIFICKÁ PRAVIDLA VÝZVY PRO ŽADATELE A PŘÍJEMCE“ (vč. příloh) : (vydání 1.0, platnost od 28. 4. 2017 – sledovat změny!) http://dotaceeu.cz/getmedia/ab64400f-5658-410f-83c3- d4fdab55756f/Specificka-pravidla_74-vyzva_v-1-0_28042017.pdf?ext=.pdf „OBECNÁ PRAVIDLA PRO ŽADATELE A PŘÍJEMCE“ (vč. příloh), společná pro všechny specifické cíle a výzvy, dostupná vždy z webové stránky výzvy (aktuálně vydání 1.9, platnost od 2. 6. 2017) http://dotaceeu.cz/getmedia/0214a19a-5d4a-4734-b1b2- 7facb47b9f4a/Obecna-pravidla-IROP_vydani-1-9_2-6.2017.pdf?ext=.pdf
OBECNÁ PRAVIDLA PRO ŽADATELE A PŘÍJEMCE Kapitoly Obecných pravidel Vyhlášení výzvy a předkládání žádostí Monitorování projektů Hodnocení a výběr projektů Indikátory Příprava a realizace projektu Změny v projektu Investiční plánování a zadávání zakázek Nesrovnalosti, porušení rozpočtové kázně Speciální úprava předkládání dokumentace u zakázek na stavební práce Financování Příjmy Odstoupení, ukončení realizace projektu Veřejná podpora Udržitelnost Účetnictví Námitky a stížnosti Způsobilé výdaje Kontroly a audity Přenesená daňová povinnost Horizontální principy Archivace Právní a metodický rámec Publicita Přílohy
Oprávnění žadatelé • kraje • obce • dobrovolné svazky obcí • organizace zřizované/zakládané kraji, obcemi, dobrovolnými svazky obcí, • nestátní neziskové organizace, • církve, • církevní organizace. Nestátní neziskové organizace, církve a církevní organizace, organizace zakládané kraji, obcemi, dobrovolnými svazky obcí, vykonávají činnost v jedné z oblastí: podpora nebo ochrana osob se zdravotním postižením a znevýhodněných osob, sociální služby či aktivity sociálního začleňování. Účelem jejich hlavní činnosti není vytváření zisku. Činnost organizace ve výše uvedených oblastech bude kontrolována podle stanov organizace a výročních zpráv.
Míra spolufinancování Kraje, obce, dobrovolné svazky obcí a jimi zřizované organizace • EFRR 85 % z celkových způsobilých výdajů, • státní rozpočet 5 % z celkových způsobilých výdajů, • příjemce 10 % z celkových způsobilých výdajů. Organizace zakládané kraji, obcemi, dobrovolnými svazky obcí, NNO, církve a církevní organizace, jejichž hlavním účelem není vytváření zisku a současně vykonávají veřejně prospěšnou činnost v oblasti sociálních služeb a aktivit sociálního začleňování • státní rozpočet 10 % z celkových způsobilých výdajů, • příjemce 5 % z celkových způsobilých výdajů.
Podporované aktivity Vznik polyfunkčních komunitních center = veřejná víceúčelová zařízení, ve kterých se setkávají členové komunity za účelem realizace sociálních, vzdělávacích, kulturních a rekreačních aktivit s cílem zlepšit sociální situaci jednotlivců a komunity jako celku. Polyfunkční komunitní centra se musí řídit principy komunitního rozvoje a komunitní péče, přičemž jejich náplň a tematické zaměření musí vést k rozvoji komunity, dané lokality a k osvětě veřejnosti. V době udržitelnosti projektu má žadatel povinnost zajistit minimálně jednoho pracovníka se vzděláním podle zákona o sociálních službách, který bude působit v rámci komunitního centra a bude poskytovat základní sociální poradenství.
Podporované aktivity Polyfunkční komunitní centra se musí tematicky zaměřovat na více typů aktivit, a to minimálně v tomto rozsahu: sociální služby podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách ve znění pozdějších předpisů, poskytovatel služeb musí být pověřen výkonem SOHZ v souladu s Rozhodnutím Komise 2012/21/EU. volnočasové aktivity/služby – aktivity zaměřené na volný čas, kulturní/multikulturní služby nebo výchovně/vzdělávací služby, environmentální služby a podpora jejich využití.
Podporované aktivity V oblasti sociálních služeb se projekty musí zaměřit na podporu infrastruktury minimálně jedné z následujících sociálních služeb: centra denních služeb, denní stacionáře, nízkoprahová denní centra, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, odborné sociální poradenství, sociálně terapeutické dílny, sociální rehabilitace, pečovatelská služba, osobní asistence, sociálně aktivizační služby pro seniory a osoby se zdravotním postižením, sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi. Jiné sociální služby nejsou v rámci této výzvy podporovány!!! Provozované sociální služby mohou být realizovány v terénní nebo ambulantní formě. Není možné poskytovat sociální služby v pobytové formě!!!
Upozornění Žadatel zajistí, aby užívání nabízených aktivit centra bylo poskytováno bezúplatně, popřípadě úhrada za poskytované aktivity nepřesáhne náklady spojené s poskytnutím dané aktivity. Cílem výzvy není budování kulturních center nebo prostor pro masovou zábavu. Do Studie proveditelnosti by měl žadatel popsat územní rozsah lokality, pro kterou bude polyfunkční komunitní centrum nabízet své služby. Je přípustné, aby jednotlivé aktivity centra zajišťovaly různé subjekty (je možné delegovat výkon jak sociálních, tak i jiných služeb) - měl by zde být ale jeden „provozovatel PKC“, který bude jednotlivé činnosti koordinovat. Žadatel musí do Studie proveditelnosti popsat způsob zajištění služeb, návaznost na plnění indikátorů a zajištění udržitelnosti. (Upozornění na závazky příjemce v době udržitelnosti.)
Hlavní aktivity – min. 85% CZV • stavby, stavební práce spojené s výstavbou infrastruktury polyfunkčního komunitního centra včetně vybudování přípojky pro přivedení inženýrských sítí, • rekonstrukce a stavební úpravy existujícího objektu a zázemí pro poskytování služeb polyfunkčního komunitního centra, • nákup budov, • vybavení pro zajištění provozu polyfunkčního komunitního centra. Pořízení vybavení bude podporováno, budou-li součástí projektu další opatření (výstavba, rekonstrukce a úpravy objektu, či zázemí pro poskytování aktivit polyfunkčního komunitního centra). Pořízení vybavení nemůže být jedinou aktivitou projektu. Potřebnost pořízení vybavení musí být odůvodněna ve studii proveditelnosti.
Vedlejší aktivity – max. 15% CZV • nákup pozemků pro výstavbu nové budovy nebo přístavbu stávající budovy (do 10 % celkových způsobilých výdajů projektu), • demolice související s realizací projektu, • úpravy venkovního prostranství (přístupové cesty, zeleň, hřiště a herní prvky v areálu), • zabezpečení výstavby (technický dozor investora, BOZP, autorský dozor), • projektová dokumentace stavby, EIA, • pořízení služeb bezprostředně souvisejících s realizací projektu (příprava a realizace zadávacích a výběrových řízení, studie proveditelnosti), • povinná publicita (dle kap. 13 Obecných pravidel), • nákup služeb, které tvoří součást pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku, nejsou-li tyto služby součástí pořizovací ceny vybavení (např. školení na ovládání pořízeného vybavení, není-li tato služba součástí pořizovací ceny vybavení). Na vedlejší aktivity projektu může být vynaloženo maximálně 15 % celkových způsobilých výdajů projektu.
Způsobilé výdaje na hlavní aktivity Stavba • stavby, přístavby, nástavby, stavební úpravy a rekonstrukce budov sloužící polyfunkčnímu komunitnímu centru, • vytvoření zázemí pro poskytování služeb polyfunkčního komunitního centra, • budování a modernizace související inženýrské sítě (vodovod, kanalizace, plyn, elektrické vedení) v rámci stavby, která je součástí projektu a projektové dokumentace stavby (způsobilým výdajem je přípojka realizovaná i mimo pozemek hlavní stavby, pokud je tato přípojka součástí projektové dokumentace a souvisí s realizovaným projektem). Nákup pozemku a staveb • nákup pozemku (celého, nebo jeho části) určeného pro výstavbu nové budovy, která bude sloužit jako zázemí pro polyfunkční komunitní centrum, cena pozemku nesmí přesáhnout 10 % celkových způsobilých výdajů , • nákup stavby (celé nebo její části), která bude sloužit jako polyfunkční komunitní centrum Pořízení vybavení budov a zázemí • pořízení vybavení pro zajištění provozu zařízení s odůvodněnou vazbou na poskytování služeb polyfunkčního komunitního centra. DPH • DPH je způsobilým výdajem, jen je-li způsobilým výdajem plnění, ke kterému se vztahuje; • pokud nemá žadatel jakožto plátce DPH k podporovaným hlavním aktivitám nárok na odpočet vstupu, • pokud je žadatel neplátce DPH, způsobilým výdajem je celková pořizovací cena.
Způsobilé výdaje na vedlejší aktivity nákup pozemků do 10 % celkových způsobilých výdajů projektu, demolice původního objektu na místě realizace projektu, jehož odstranění souvisí s realizací projektu; demolice nemůže být jedinou aktivitou projektu, zabezpečení výstavby (technický dozor investora, BOZP, autorský dozor), úpravy venkovního prostranství (přístupové cesty v areálu, zeleň, hřiště a herní prvky), projektová dokumentace stavby, EIA, studie proveditelnosti, pořízení služeb bezprostředně souvisejících s realizací projektu (příprava a realizace zadávacích a výběrových řízení), povinná publicita (viz kap. 13 Obecných pravidel), nákup služeb, které tvoří součást pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku, nejsou-li tyto služby součástí pořizovací ceny vybavení, DPH - DPH je způsobilým výdajem, jen je-li způsobilým výdajem plnění, ke kterému se vztahuje; - pokud nemá žadatel jakožto plátce DPH k podporovaným vedlejším aktivitám nárok na odpočet vstupu, - pokud je žadatel neplátce DPH, způsobilým výdajem je celková pořizovací cena.
Nezpůsobilé výdaje výdaje bez přímého vztahu k projektu, výdaje na vedlejší aktivity projektu nad 15 % celkových způsobilých výdajů, výdaje na nákup nemovitostí nad stanovený limit či cenu zjištěnou znaleckým posudkem, výdaj, který nesouvisí s cíli projektu nebo který není možno doložit písemnými doklady, výdaje na restaurační zařízení či hřiště, nákup budov určených k demolici, výdaje na uzavření kupní smlouvy, popř. smlouvy o smlouvě budoucí kupní, k nákupu nemovitosti, výdaje nesplňující principy hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti, náklady na mzdy, platy, náhrady mezd a platů, ostatní osobní náklady, povinné pojistné hrazené zaměstnavatelem, cestovní náhrady, provozní a režijní výdaje, výdaje na nepovinnou publicitu, výdaje spojené s řízením a administrací projektu, výdaje na doplňující průzkumy, posudky a analýzy nesouvisející s vypracováním projektové dokumentace nebo studie proveditelnosti, výdaje na uzavření kupní smlouvy, popř. smlouvy o smlouvě budoucí kupní, k nákupu nemovitosti, výdaje na vyhotovení znaleckého posudku, poplatky za zápis do katastru nemovitostí, DPH s nárokem na odpočet nebo její část, pokud žadatel má nárok na odpočet DPH ve smyslu zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty,
Nezpůsobilé výdaje DPH s nárokem na odpočet nebo její část, pokud žadatel má nárok na odpočet DPH ve smyslu zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, jiné daně, úroky z úvěrů, půjček, splátky úvěrů a půjček, pokuty, manka a škody, výdaje vzniklé nad rámec Rozhodnutí o poskytnutí dotace, výdaje na bankovní záruky, pojištění, bankovní poplatky, splátky půjček a úvěrů, sankce a penále, kurzové ztráty, rezervy na budoucí ztráty a dluhy, provize, celní, správní a ostatní poplatky, výdaje na právní spory vzniklé v souvislosti s projektem, např. výdaje na uhrazení soudního poplatku, na pořízení důkazů, na právní zastoupení v případě sporu, výdaje, které jsou součástí likvidace společnosti, nedobytné pohledávky, odpisy dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku, výdaje odpovídající svým vymezením účetní kategorii mimořádných nákladů, výdaje na audit projektu, výdaje, u kterých nejsou dodrženy podmínky pro způsobilost výdajů uvedené ve Spec. Pravidlech.
Indikátory Všechny 3 jsou povinné pro všechny projekty. Indikátor výsledku 6 75 10 Kapacita služeb a sociální práce – Žadatel uvede výchozí hodnotu platnou k datu zahájení realizace projektu a cílovou hodnotu indikátoru k datu ukončení realizace projektu. Indikátory výstupu 5 51 01 Počet podpořených polyfunkčních komunitních center - Žadatel uvede datum výchozí hodnoty odpovídající zahájení realizace projektu a cílovou hodnotu indikátoru k datu ukončení realizace projektu. 5 54 02 Počet poskytovaných druhů sociálních služeb - Žadatel uvede datum výchozí hodnoty odpovídající zahájení realizace projektu a cílovou hodnotu indikátoru k datu nejpozději 6 měsíců od ukončení realizace projektu. Podrobný popis – příloha č. 2 Specifických pravidel, Metodický list indikátorů.
Veřejná podpora Poskytovatel sociální služby podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách ve znění pozdějších předpisů, poskytující službu v podpořeném polyfunkčním centru, musí být pověřen k výkonu služby obecného hospodářského zájmu – SOHZ, v souladu s Rozhodnutím Komise 2012/21/EU o použití čl. 106 odst. 2 Smlouvy o fungování Evropské unie, na státní podporu ve formě vyrovnávací platby za závazek veřejné služby udělené určitým podnikům pověřeným poskytováním služeb obecného hospodářského zájmu. Z důvodu neovlivňování obchodu a kumulace s jinými vyrovnávacími platbami za stejnou službu obecného hospodářského zájmu nesmí být podpora kumulována s podporou de minimis, udílenou za poskytování služby obecného hospodářského zájmu. Podpora nebude poskytnuta příjemci, který: má neuhrazené závazky vůči státnímu rozpočtu, nebo mu byl na tyto závazky vydán inkasní příkaz po předcházejícím rozhodnutí Komise, jímž byla podpora prohlášena za protiprávní a neslučitelnou s vnitřním trhem. Příjemce zatrhne Čestné prohlášení žadatele o vypořádání finančních závazků z jiných projektů financovaných z komunitárních programů nebo jiných fondů Evropské unie na záložce Čestná prohlášení v MS2014+.
Pověřovací akt Musí obsahovat tyto údaje (čl. 4 Rozhodnutí 2012/21/EU): a) náplň a trvání závazku veřejné služby; b) identifikace podniku, případně, o které území se jedná; c) povahu jakýchkoliv výhradních nebo zvláštních práv; d) popis kompenzačního mechanismu a parametrů pro výpočet, kontrolu a přezkoumání vyrovnávací platby; e) opatření k zamezení a vrácení jakékoli nadměrné vyrovnávací platby; f) odkaz na Rozhodnutí Komise 2012/21/EU (uvedením jeho plného názvu v textu pověření). Pokud nebyl pověřovací akt k výkonu služby obecného hospodářského zájmu v souladu s Rozhodnutím Komise 2012/21/EU ke dni podání žádosti vydán, musí žadatel předložit vyjádření pověřovatele o úmyslu pověřovací akt k výkonu služby obecného hospodářského zájmu vydat. Vyjádření pověřovatele musí obsahovat údaje podle čl. 4 Rozhodnutí Komise 2012/21/EU. ŘO IROP nestanoví formální podobu vyjádření pověřovatele.
Pověřovací akt Poskytovatel může být pověřen několika akty, které na sebe musí navazovat, aby bylo zajištěno kontinuální poskytování služby. V případě nezajištěné návaznosti poskytované služby se žadatel vystavuje riziku navrácení celé dotace. V případě, že pověřovací akt je přílohou či dodatkem jiného právního dokumentu, je nutné jej doložit spolu s pověřovacím aktem. Z pověřovacího aktu či z jiného právního dokumentu, jehož přílohou či dodatkem je pověřovací akt, musí být patrno, že je poskytovatel pověřen k výkonu SOHZ, k jejímuž zkvalitnění slouží podpora z IROP. Pověřen k výkonu SOHZ nemusí být přímo žadatel! Další informace viz kapitola 8 Obecných pravidel.
Hodnotící kritéria
Fáze hodnocení Proces administrace začíná datem ukončení příjmu žádostí v kolové výzvě.
Kontrola přijatelnosti a formálních náležitostí Napravitelná a nenapravitelná kritéria přijatelnosti - stanoveno Specifickými pravidly pro žadatele a příjemce Hodnocení probíhá v blocích Nenapravitelná kritéria – kritéria přijatelnosti určená Specifickými pravidly Napravitelná kritéria – všechna kritéria formálních náležitostí a kritéria přijatelnosti určená Specifickými pravidly Pokud žádost o podporu nesplní byť jedno nenapravitelné kritérium přijatelnosti, je vyřazena z procesu hodnocení a napravitelná kritéria se již nehodnotí. Pokud žadatel nesplnil napravitelné kritérium je možné žadatele vyzvat k doplnění (max. 2x), na doložení je stanovena lhůta 5 pracovních dnů. Výzvy k doplnění jsou zasílány formou depeší v MS2014+.
Nenapravitelná kritéria přijatelnosti Obecná kritéria přijatelnosti: 1. Žadatel splňuje definici oprávněného příjemce pro příslušný specifický cíl a výzvu Kraje, obce, dobrovolné svazky obcí, organizace jimi zřizované nebo zakládané, NNO, církve, církevní organizace. 2. Projekt je v souladu s pravidly veřejné podpory Žadatel nečerpá na stejnou službu obecného hospodářského zájmu podporu de minimis podle nařízení č. 360/2012 o použití článků 107 a 108 SFEU na podporu de minimis udílenou podnikům poskytující služby obecného hospodářského zájmu. V rámci CBA finanční analýzy je žadatel povinen provést CBA veřejná podpora/individuální ověření potřeb financování, tedy v jaké výši je možné obdržet podporu. Platí, že požadovaná výše dotace (ERDF+SR) musí být nižší nebo rovná výši maximální investiční podpoře. 3. Statutární zástupce žadatele je trestně bezúhonný Čestné prohlášení v systému MS 2014+
Nenapravitelná kritéria Specifická kritéria přijatelnosti: 1. Projekt není cílen na poskytování sociálních služeb seniorům jako výhradní, nebo jediné cílové skupině. Žadatel ve studii proveditelnosti popíše cílové skupiny projektu, přičemž z popisu musí být zřejmé, že projekt nebude zacílen na poskytování sociálních služeb seniorům, jako výhradní nebo jediné cílové skupině. Ověřováno také z Pověřovacího aktu/Závazku poskytovatele. Výpis z registru poskytovatelů sociálních služeb.
Napravitelná kritéria Kritéria formálních náležitostí: 1. Žádost je podána v předepsané formě Přes MS 2014+. Informace uvedené v žádosti o podporu jsou v souladu s přílohami. Ve finančním plánu projektu jsou nastaveny etapy projektu v minimální délce 3 měsíců. 2. Žádost je podepsána oprávněným zástupcem žadatele Statutární zástupce, popř. jím pověřená osoba na základě plné moci, či jiného dokumentu (např. usnesení zastupitelstva) 3. Jsou doloženy všechny povinné přílohy a obsahově splňují požadované náležitosti
Povinné přílohy Plná moc V případě přenesení pravomocí na jinou osobu, např. při podpisu žádosti, uložit v elektronické podobě do MS 2014+. Vzor je přílohou Obec. Pravidel. Zadávací a výběrová řízení Předkládá se pouze uzavřená smlouva na plnění zakázky včetně uzavřených dodatků – pokud je relevantní.
Povinné přílohy Doklady o právní subjektivitě žadatele nedokládají kraje, obce a jimi zřizované organizace Ostatní dokládají následující:
Povinné přílohy Studie proveditelnosti zpracována dle přílohy č. 3 Specifických pravidel pro žadatele a příjemce. Slouží k posouzení realizovatelnosti a potřebnosti projektu. Doklad o prokázání právních vztahů k majetku, který je předmětem projektu Výpisy z katastru nemovitostí, týkajících se projektu (ne starší 3 měsíců k datu podání žádosti o podporu) Není-li žadatel zapsán v KN jako vlastník nebo subjekt s právem hospodaření, dokládá listiny, které osvědčují jiné právo k uvedenému majetku: nájemní smlouvu, smlouvu o výpůjčce či jiný právní úkon nebo právní akt opravňující žadatele k užívání nemovitosti, která bude předmětem projektu min. do konce udržitelnosti. V případě doložení smlouvy o smlouvě budoucí musí žadatel doložit nejpozději do vydání Rozhodnutí/Stanovení výdajů, výpis z KN, kde je zapsán jako vlastník nebo subjekt s právem hospodaření. Povede-li projekt k technickému zhodnocení pronajatého majetku, je nutné, aby možnost provádět technické zhodnocení na cizím majetku byla uvedena v nájemní smlouvě, ve smlouvě o výpůjčce majetku nebo jiném právním aktu, a to s podmínkou zachování výstupů minimálně po dobu udržitelnosti projektu. Kopie těchto smluv bude doložena jako příloha žádosti o podporu. Majetek lze pronajmout pouze od subjektů, které splňují podmínky oprávněných žadatelů.
Povinné přílohy Územní rozhodnutí s nabytím právní moci (týká-li se projekt stavby) nebo územní souhlas nebo účinná veřejnoprávní smlouva nahrazující územní řízení (pokud stavba nevyžaduje územní rozhodnutí) Žádost o stavební povolení nebo ohlášení, případně stavební povolení s nabytím práv. moci, nebo souhlas s provedením ohlášeného stavebního záměru nebo veřejnoprávní smlouvu nahrazující stavební povolení V případě společného územního rozhodnutí a stavebního povolení, se dokládá společné rozhodnutí s nabytím právní moci nebo žádost o vydání společné územního rozhodnutí a stavebního povolení. Pokud žadatel doložil žádosti, nebo neplatné dokumenty, musí nejpozději do vydání Rozhodnutí doložit dokumenty s nabytím právní moci. Projektová dokumentace pro vydání stavebního povolení nebo pro ohlášení stavby Zpracovanou autoriz. projektantem v podrobnosti pro vydání stavebního povolení, pokud stavba nevyžaduje stavební povolení v podrobnosti pro ohlášení stavby Projektová dokumentace pro provádění stavby, v případě, že již byla zpracována.
Povinné přílohy Položkový rozpočet stavby - který je součástí příslušného stupně projektové dokumentace U nezahájených VZ ve formátu pdf V členění na stavební objekty, případ. dílčí stavební nebo funkční celky, případně jiné části a rovněž v členění na způsobilé/nezpůsobilé a hlavní/vedlejší aktivity projektu!! Příklad zjednodušeného stavebního rozpočtu uveden ve Specifických pravidlech, str. 14 Ve fázi připravenosti k zahájení ZŘ/VŘ – položkový rozpočet dle vyhlášky č. 230/2012 Sb. (případně č. 169/2016 od nabytí účinnosti) nejen v pdf ale i .esoupis/xc4/ExcelVZ/obdobný. V případě, že proběhlo zadávací řízení na zhotovitele stavby doložit vysoutěžený položkový rozpočet stavby dle vyhlášky č. 230/2012 Sb. (případně č. 169/2016 od nabytí účinnosti), nejen v pdf ale i .esoupis/xc4/ExcelVZ/obdobný.
Povinné přílohy Souhlasné stanovisko kraje o souladu s jeho krajským střednědobým plánem rozvoje sociálních služeb Musí být vydáno na jméno žadatele a na konkrétní projekt Vzorem je příloha č. 5 Specifických pravidel. Pověřovací akt (PA) - v případě nedoložení PA se žadatel vystavuje riziku vrácení celé dotace! V případě, že žadatel/poskytovatel ke dni podání žádosti o podporu není pověřen v souladu s Rozhodnutím 2012/21/EU, doloží vyjádření objednatele služeb o úmyslu žadatele pověřit výkonem služby obecného hospodářského zájmu. Žadatel musí být v tomto případě pověřen k výkonu SOHZ nejpozději do 12 měsíců od ukončení realizace projektu, tzn. od nastavení centrálního stavu „Projekt finančně ukončen ze strany ŘO“, to znamená, že PA doloží nejpozději s první zprávou o udržitelnosti projektu. Čestné prohlášení o skutečném majiteli Slouží k objasnění ovládací struktury organizace. Nedokládají veřejnoprávní právnické osoby. Vzor je přílohou č. 30 Obecných pravidel. Průzkum trhu provedený ve vztahu k hlavním aktivitám projektu průzkum trhu a jeho dokumentace jsou rozděleny do samostatných celků odpovídajících předmětům plnění veřejných zakázek na hlavní aktivity projektu, které žadatel plánuje realizovat Pokud je k datu předložení žádosti některá veřejná zakázka již zahájena nebo ukončena, dokládá žadatel místo průzkumu trhu způsob stanovení předpokládané hodnoty této veřejné zakázky
Napravitelná kritéria Obecná kritéria přijatelnosti: 4. Projekt je svým zaměřením v souladu s cíli a podporovanými aktivitami výzvy. jedná o aktivity vedoucí ke vzniku polyfunkčního komunitního centra v souladu s požadavky uvedenými ve Specifických pravidlech. Druh sociální služby poskytované v polyfunkčním centru je podporován výzvou. Cíl = polyfunkční komunitní centrum jako veřejný poskytovatel registrovaných sociálních služeb poskytovaných v režimu SOHZ, volnočasových/rekreačních služeb, kulturně vzdělávacích služeb a environmentálních služeb zaměřených na rozvoj komunity, dané lokality s pozitivním dopadem na situaci znevýhodněných jednotlivců i komunit. 5. Projekt je v souladu s podmínkami výzvy respektuje data zahájení a ukončení realizace (od 1. 1. 2014 do 31. 12. 2021), cílové skupiny odpovídají definovaným skupinám (osoby sociálně vyloučené, osoby ohrožené sociálním vyloučením a osoby se zdravotním postižením) 6. Projekt respektuje minimální a maximální hranici celkových způsobilých výdajů, pokud jsou stanoveny. min. výše CZV 10 000 000 Kč, max. výše CZV: 20 000 000 Kč
Napravitelná kritéria 7. Projekt respektuje limity způsobilých výdajů. limit 15 % CZV na vedlejší aktivity projektu, výdaje za nákup pozemku pro výstavbu centra max. ve výši 10 % CZV projektu. 8. Výsledky projektu jsou udržitelné. prokázat zajištění udržitelnosti výsledků a zajištění dostatečné kapacity (finanční, personální) po celou dobu udržitelnost projektu (min. 5 let od finančního ukončení), v kap. 16 Studie proveditelnosti 9. Projekt nemá negativní vliv na žádnou z horizontálních priorit IROP (udržitelný rozvoj, rovné příležitosti a zákaz diskriminace, rovnost mužů a žen). projekt musí mít pozitivní nebo neutrální vliv na horizont. priority dle SP kap. 15 Rovné příležitosti a nediskriminace – pozitivní vliv Rovnost mezi muži a ženami – neutrální vliv Udržitelný rozvoj – neutrální vliv 10. Potřebnost realizace projektu je odůvodněná. ve Studii proveditelnosti zdůvodnit potřebnost realizace projektu, oblasti a problémy, které realizace projektu řeší, a to ve vztahu k cílovým skupinám dotčeným realizací.
Napravitelná kritéria Specifická kritéria přijatelnosti: 2. Žadatel má zajištěnou administrativní, finanční a provozní kapacitu k realizaci a udržitelnosti projektu. Žadatel prokáže ve Studii proveditelnosti připravenost projektu ke všem definovaným kapacitám. 3. Projekt je v souladu s krajským střednědobým plánem rozvoje sociálních služeb Žadatel popíše ve Studii proveditelnosti a doloží soulad se strategickým dokumentem příslušného kraje. 4. V době udržitelnosti má žadatel zajištěného minimálně jednoho sociálního pracovníka se vzděláním podle zákona o sociálních službách. Žadatel/poskytovatel služeb je povinen ve Studii proveditelnosti popsat způsob zajištění sociálního pracovníka.
Napravitelná kritéria 5. Výdaje na hlavní aktivity v rozpočtu projektu odpovídají tržním cenám. popsat ve SP způsob stanovení cen do rozpočtu projektu k hlavním aktivitám projektu, vyjímaje stavebních prací, které jsou součástí položkového rozpočtu stavby Ceny do rozpočtu se dokládají k : Nezahájeným zakázkám: způsob stanovení cen do rozpočtu nebo způsob stanovené předpokládané hodnoty VZ Zahájeným zakázkám: způsob stanovení předpokládané hodnoty VZ Ukončeným zakázkám: způsob stanovení předpokládané hodnoty VZ a smlouva na plnění zakázky Přímým nákupům od 100 tis. Kč Stanovení cen do rozpočtu musí být rozděleno do samostatných celků odpovídajících předmětům plnění VZ. Zdrojová data nesmí být starší 6 měsíců před datem podání žádosti o podporu. Žadatel k žádosti o podporu nedokládá podklady, ze kterých vycházel při stanovení ceny do rozpočtu, musí je mít však k dispozici a na případnou výzvu tyto doklady doložit.
Napravitelná kritéria 6. Minimálně 85% způsobilých výdajů projektu je zaměřeno na hlavní aktivity. ve SP žadatel definuje položkový rozpočet projektu v členění na hlavní a vedlejší aktivity (výdaje). Vzor tabulky v kap. 18 7. Projekt s vazbou na schválenou strategii Koordinovaného přístupu k sociálně vyloučeným lokalitám je v souladu s cíli této strategie. Není relevantní pro tuto výzvu!!! 8. Cílové hodnoty monitorovacích indikátorů odpovídají cílům projektu. Žadatel v žádosti o podporu a ve SP v kap. 10 Výstupy projektu uvede indikátory projektu, jejich hodnoty a způsob jejich výpočtu v souladu s přílohou č. 2 Specifických pravidel – Metodické listy indikátorů. 9. V hodnocení eCBA/finanční analýze projekt dosáhne minimálně hodnoty ukazatelů, stanovené ve výzvě. Kritérium: čistá současná hodnota projektu v rámci finanční analýzy (FNPV) je nižší než 0. U všech projektů v této výzvě vypracovává žadatel Standartní CBA i CBA s VP viz kapitola 2.13 Specifických pravidel
Věcné hodnocení Nutno dosáhnout min. 35 bodů z 50
Ex-ante analýza rizik Každé kritérium analýzy rizik hodnotí nezávisle dva hodnotitelé. Ověřují se zejména rizika:
Ex-ante kontrola Kontrola zahrnuje oblasti, které ex-ante analýza rizik vyhodnotila jako rizikové. Na základě výsledku ex-ante kontroly je možné požadovat po žadatelích doplnění, úpravy nebo dodatečné informace. Požadované doplnění, úpravy či dodatečné informace nesmí mít vliv na předchozí fáze hodnocení žádosti. Na základě zjištění musí být výdaje projektu krácené nebo vyřazené, jestliže: žadatel zahrnul výdaje, které nejsou podle pravidel výzvy způsobilé nebo nejsou v souladu s obsahem a cíli projektu, výdaje nebyly vynaložené v souladu se zásadami hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti. Ex-ante kontrola probíhá v režimu veřejnosprávní kontroly nebo formou administrativního ověření Projekt může být vyřazen z procesu schvalování, pokud ex-ante kontrola zjistí porušení podmínek stanovených výzvou. Žadatel je o vyřazení z administrace informován automaticky depeší po ukončení ex-ante kontroly. ŘO vydá rozhodnutí o ukončení administrace žádosti.
Výběr projektů a vydání Právního aktu Výběr projektů provádí vedení ŘO IROP na základě informace od vedení CRR. Ve fázi výběru projektů není možné měnit hodnocení žádostí o podporu. V kolových výzvách jsou projekty seřazeny podle dosažených bodů od nejvyššího po nejnižší. Projekty se stejným počtem bodů jsou řazeny podle data a času podání žádosti o podporu v MS2014+. Počet podpořených projektů je limitován výší alokace na výzvu, ostatní projekty mohou být zařazeny na seznam náhradních projektů. Žadatel je po ukončení každé fáze hodnocení informován prostřednictvím změny stavu žádosti o podporu v MS2014+. Proti výsledku hodnocení se žadatel může odvolat – podat žádost o přezkum. Právní akt ŘO vydá bez zbytečného odkladu.
Žádost o přezkum výsledku hodnocení Žadatel může podat žádost o přezkum hodnocení v každé části hodnocení žádosti, ve které neuspěl: po kontrole přijatelnosti a formálních náležitostí po věcném hodnocení po závěrečném ověření způsobilosti projektů Podává se do 15 kalendářních dnů ode dne doručení výsledku, a to: elektronicky v MS2014+, postup je uveden v příloze č. 19 Obecných pravidel písemně prostřednictvím formuláře uvedeného na webových stránkách http://www.dotaceeu.cz/cs/Microsites/IROP/Dokumenty, na adresu CRR. Přezkumné řízení provádí ŘO IROP do 30 kalendářních dní od doručení žádosti o přezkum (ve složitějších případech do 60 kalendářních dní ). Na základě výsledku přezkumného řízení: žádost je vrácena k opravnému hodnocení žádost je vyřazena z dalšího procesu hodnocení
Změny v projektech Může iniciovat žadatel/příjemce, CRR, ŘO IROP Oznámení provádí žadatel/příjemce prostřednictvím MS2014+ na záložce Žádost o změnu. Pokud je iniciátorem změny ŘO IROP nebo CRR informují příjemce depeší o zahájení změnového řízení. ŘO IROP a CRR zahájí změnové řízení v případě, že změna projektu bude v zájmu příjemce nebo po zjištění formální chyby. Neplánované změny je příjemce povinen oznámit neprodleně, jakmile změna nastane. Druhy změn Změny před schválením prvního Rozhodnutí – o změně rozhoduje CRR. Změny po schválení prvního Rozhodnutí, které nemění údaje na Rozhodnutí – o změně rozhoduje CRR. Změny po schválení prvního Rozhodnutí, které mění údaje na Rozhodnutí – o změně rozhoduje ŘO IROP (změny, které mají vliv na aktivity projektu, splnění účelu a cílů projektu nebo na dobu realizace projektu). ŘO IROP musí tyto změny schválit před zahájením jejich realizace. 46
Monitorování realizace projektů Monitorování postupu projektů se uskutečňuje prostřednictvím: Zpráv o realizaci („ZoR“): Sledovaným obdobím je příslušná etapa. Předkládá se po ukončení etapy spolu se žádostí o platbu (ex-post financování). Průběžnou ani závěrečnou zprávu o realizaci nelze podat před datem schválení právního aktu. Zpráv o udržitelnosti („ZoU“): Monitoring období udržitelnosti. Zprávy příjemce podává elektronicky v MS2014+. Harmonogram jejich podání se příjemci zobrazuje v MS2014+ po datu schválení právního aktu. Další zprávu je možné podat až po schválení předchozích zpráv. Zprávu je možné podat až po uzavření změnových řízení. Kontrola formálních náležitostí a věcného obsahu zpráv. 47
Upozornění pro žadatele Realizace projektu nesmí být ukončena před podáním žádosti o podporu. Etapy projektu mohou být minimálně tříměsíční. Pozorně pročíst Podmínky Rozhodnutí o poskytnutí dotace (příloha Specifických pravidel). Postupovat nejen v souladu se Specifickými pravidly, ale také s Obecnými pravidly pro žadatele a příjemce. Specifická pravidla : https://www.strukturalni-fondy.cz/getmedia/ab64400f-5658-410f-83c3- d4fdab55756f/Specificka-pravidla_74-vyzva_v-1-0_28042017.pdf?ext=.pdf Obecná pravidla : https://www.strukturalni-fondy.cz/getmedia/0214a19a-5d4a-4734-b1b2- 7facb47b9f4a/Obecna-pravidla-IROP_vydani-1-9_2-6.2017.pdf?ext=.pdf Nutné doložit všechny relevantní povinné přílohy k žádosti. Nutnost souladu údajů uváděných v žádosti o podporu v IS KP14+ a v povinných přílohách k žádosti.
Upozornění pro žadatele Jednoznačně vymezovat způsobilé výdaje projektu, a to jak jednotlivě, tak ve skupině výdajů na hlavní aktivity (min. 85 %) a vedlejší aktivity projektu (max. 15 %). Hodnoty indikátorů musí odpovídat postupům stanoveným v metodických listech indikátorů, které jsou přílohou specifických pravidel. Respektovat stanovená pravidla veřejné podpory. Žádosti o podporu finalizovat v IS KP14+ dříve než v posledních hodinách před ukončením příjmu žádostí. Úspěšný projekt musí nezbytně splňovat všechna obecná a specifická kritéria přijatelnosti.
DĚKUJEME VÁM ZA POZORNOST Kontakty : Královéhradecký kraj : Ing. Michaela Brožová tel. 499 420 602 nebo 735 157 809, e-mail: michaela.brozova@crr.cz Pardubický kraj : Ing. Markéta Kupcová tel. 466 026 840 nebo 735 157 810, e-mail: marketa.kupcova@crr.cz