Kostkovaná hustota (podruhé)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Advertisements

VY_32_INOVACE_07_Pohádka II
Výpočet hmotnosti tělesa
Fyzika 2. stupeň VY_52_INOVACE_01_12 Hustota látky
Výpočet hustoty látky (Učebnice strana 90 – 91) Hustotu látky ς, ze které je těleso zhotoveno, vypočítáme tak, že hmotnost tělesa m dělíme jeho objemem.
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Leden 2012
Archimédův zákon.
Příprava laboratorní práce č.3
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
MĚŘENÍ HUSTOTY.
Hustota Hustota látky (Učebnice strana 86 – 89)
Výpočet neznámé veličiny z vybraných fyzikálních vzorců
VY_32_INOVACE_03_ VÝPOČET HUSTOTY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _648 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
OBJEM a jeho měření.
Tíhová síla a těžiště ZŠ Velké Březno.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
OBJEM TĚLESA.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Hustota LC.
Ú VODNÍ HLAVIČKA Doplň číslo lab. práce Ú KOL 1: Z OPAKUJ ZÁKLADNÍ POJMY 1) Co je to hustota? odvozená fyzikální veličina, která určuje hmotnost látky.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název úlohy: 5.14 Archimedův zákon.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličina H u s t o t a Creation IP&RK.
MĚŘENÍ HUSTOTY Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Hustota
VÝPOČET HMOTNOSTI Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_2_Výpočet hmotnosti Téma: Fyzika.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co bude plavat? Co bude plavat na hladině a co ne? PROČ?
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Určování objemu různých těles Název sady: Fyzika 6. ročník Číslo.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:F Datum ověření ve výuce: Téma: Hustota látky Tématický okruh: Hustota Vzdělávací obor: Fyzika Vzdělávací.
ÚLOHY - HUSTOTA Seminář didaktiky fyziky 1 FY2MP_SDF1/01 Vypracovala : Bc. Lenka Dobešová.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
HUSTOTA LÁTKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_1_Hustota látky Téma: Fyzika 6. ročník.
F YZIKA Hustota látky Vypracoval: Lukáš Karlík. H MOTNOST RŮZNÝCH LÁTEK Co je těžší kilogram peří nebo kilogram železa? Jsou stejně těžké. Mají však stejný.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Hustota Název sady: Fyzika 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Archimedův zákon – opakování a shrnutí. 1) Kuličky ze železa ponoříme do vody. Na kterou působí nejmenší vztlaková síla a proč ? Na třetí kuličku.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová; datum: Název:
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_0 2 _05_úvod do fyziky Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
Opakování 6.roč. VeličinaJednotkaMěřidla Název Značka Název, značka délkad V kilogram,kg stopky, hodinky hustota ρ - teplota metr,m krejčovský, skládací,
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
19. Vztlaková síla, Archimedův zákon
Hustota-výpočet hustoty
Interaktivní procvičování hustoty
Hustota a její měření.
Fyzika hrou-opakování II.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Hustota-odvozená fyzikální veličina
zpracovaný v rámci projektu
Animovaná hodina fyziky na téma: hustota látky
Animovaná hodina fyziky na téma: hustota látky
Autor: Mgr. Marie Hartmannová Název : VY_32_INOVACE_7B31Fy6_Hustota 1
Měření fyzikálních veličin
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Fyzika 6. ročník
Teplo Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_01_32.
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Objem objem je fyzikální veličina, kterou značíme V
Fyzika hrou-opakování I.
Archimédův zákon.
Tělesa –V kvádru-slovní úlohy
Archimédův zákon.
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_45_F6
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola, Jičín, Soudná 12
Fyzika hrou-opakování II.
Transkript prezentace:

Kostkovaná hustota (podruhé) Irena Dvořáková KDF MFF UK

Tematický celek Hustota Obvykle zařazen v 6. třídě Pro žáky velmi abstraktní fyzikální veličina (délku, čas, teplotu, atd. znají z běžného života) Často se nejdříve vyloží teorie, až potom žáci určují hustotu nějakých těles (obvykle válečků ze soupravy pro mechaniku) Nutnost užití matematických dovedností, žáci ale mívají problém s používáním zlomků

Badatelsky orientovaná výuka Co s tím? Badatelsky orientovaná výuka Hodiny jsme vymýšleli a částečně i realizovali v tandemu s Františkem Kotmelem Připravili jsme netradiční pomůcky (dvojice různých těles stejného objemu, alespoň 12 dvojic pro třídu) Navrhli jsme metodiku, a učili… Komentář k terminologii: Používám zde slovo „váží“ místo správnějšího „má hmotnost“. Vycházím však ze zkušenosti žáků, neboť slovní spojení „Salám váží 150 gramů“ je zcela běžné, na rozdíl od věty „Hmotnost salámu je 150 g.“ Stejně tak je pro žáky zcela běžná otázka „Co je těžší?“ místo přesnější „Co má větší hmotnost?“ nebo dokonce „Na které těleso působí větší tíhová síla?“

Pomůcky:

Krychle (a = 5 cm, hliník, mosaz, železo, molitan, vosk, polystyrén)

Dlažební kostky a dřevo

Krabičky Možnost určování hustoty kapalin a sypkých materiálů Zadaný objem Nutnost odečítat hmotnost samotné krabičky

Metodika 1. hodina Úvod – zkoumání nové fyzikální veličiny, „jako vědci“ Motivace - Co je těžší – polystyrén nebo železo? Musíme vzít stejný objem Práce ve skupinách – měření objemu a hmotnosti těles (každá skupina měřila dvojici těles stejného objemu) Zápis na tabuli Porovnávání, který materiál je těžší (při stejném objemu)

Metodika 1. hodina Problém Je těžší žula nebo železo? Mají různý objem! Výpočet hmotnosti 1 cm3 dané látky

Metodika 1. hodina Reflexe Obsahová: Jak byste pojmenovali novou veličinu? („vzduchoplnost“) Co jste dělali? Jak se tedy „dělá věda“?: Otázka – plán experimentu – provedení experimentu – závěr (a znovu dokola). Co se vám dařilo, co byste příště udělali jinak?

Metodika 2. hodina Hustota x viskozita Pracovní list Jednotka nové veličiny, výpočet Aplikace, práce s tabulkami, řešení úloh (jen úvahou) Reflexe

Dobrovolný domácí úkol: František Bartoš - Jak dědeček měnil, až vyměnil Koupal se bohatý kupec v řece, dostal se do hlubiny a tonul. Šel mimo stařík, sedláček-sivoušek, uslyšel křik, přispěchal a kupce z vody vytáhl. Kupec nevěděl, jak se staříkovi odsloužiti: pozval ho k sobě do města, pohostil ho skvěle a daroval mu kus zlata jako koňská hlava. Vzal zlato sedlák a šel domů, a naproti němu koňař celé stádo koni žene: "Vítej, staříku, odkud tě bůh vede?" - "Z města od bohatého kupce." - "A co ti kupec dal?" - "Kus zlata jako koňská hlava." - "Dej mi zlato a vyber si nejlepšího koně!" - Vybral si stařík nejlepšího koně, poděkoval a šel svou cestou. …

…… Vyběhla stařenka naproti starouškovi: "Ach můj holoubku! Já bych se tu bez tebe byla utrápila. Nu, vypravuj, byls u kupce?" - "Byl." - "A co ti kupec dal?" - "Kus zlata jako koňská hlava." - "A kde je to zlato?" - "Proměnil jsem ho za koně." - "A kůň kde?" - "Proměnil jsem za vola." - "A kde vůl?" - "Proměnil jsem za berana." - "A beran kde?" - "Proměnil jsem za vepříka." - "A vepřík kde?" - "Proměnil jsem za jehlu. Chtěl jsem ti, stařenko, přinésti dáreček, přelézal jsem přes plot a ztratil jehlu." - "Nu, chválabohu, můj holoubku, žes ty sám ses vrátil. Pojďme do jizby večeřet!" A nyní žijou staroušek se staruškou šťastni i bez zlata.

Dobrovolný domácí úkol: V pohádce se píše, že dědeček dostal kus zlata velký jako koňská hlava. Pokud by koňská hlava byla podobná kvádru s rozměry 10 cm, 20 cm, 30 cm, určete, kolik by vážila. Jak daleko by s ní asi dědeček došel?

Děkuji za pozornost irena.dvorakova@mff.cuni.cz Metodika je k dispozici na webu Heuréky: http://kdf.mff.cuni.cz/heureka/clanky-a-materialy Libovolné komentáře vítány. Děkuji za pozornost irena.dvorakova@mff.cuni.cz