AKTUÁLNÍ TÉMATA STRATEGICKÉHO ROZVOJE ZLÍNSKÉHO KRAJE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Advertisements

Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Seminář SPOV: Podpora rozvoje venkova v ČR , České Budějovice.
MAS ve Zlínském kraji příprava na období Zlín,
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
Role měst a obcí v kohezní politice 23. června 2011 Ing. Dan Jiránek Předseda Svaz měst a obcí ČR.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
Operační program Průmysl a podnikání 2004 – 2006 Výsledky, hodnocení a dopady pro nové programovací období 2007– června 2009 Praha.
REGIONÁLNÍ AKČNÍ PLÁN PRO ÚZEMÍ KRAJE VYSOČINA (RAP)
Dotační projekty Vysokého Mýta
Strukturální fondy EU a priority MŠMT Ondřej Liška ministr školství, mládeže a tělovýchovy.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Regionální akční plán Jihočeského kraje Ing. Jaromír Slíva, MBA.
Místní akční skupina Lanškrounsko, z.s. Nám. J. M. Marků Lanškroun
Datum: Zpracovala: Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Program „Yes, I do“ Strategie pro jazykové vzdělávání v MSK do roku
Strategie spolupráce obcí Společnost pro rozvoj Humpolecka, z. s. 2. Kulatý stůl v Humpolci
Místní akční skupina Lanškrounsko, z.s. Nám. J. M. Marků Lanškroun
OP ZAMĚSTNANOST – PODPORA PROJEKTŮ V PRIORITNÍ OSE 2 SE ZAMĚŘENÍM NA SOCIÁLNĚ VYLOUČENÉ LOKALITY Ing. Helena Petroková
Obsah prezentace 1.Co to ITI přesně je? Stručné přiblížení. 2.Jak jsme připravovali strategický plán? 3.Jakou má Ostravsko strategii? 4.Jaké investice.
Zkušenosti s činností ROPu Střední Morava a náhled na implementaci v příštím programovém období aneb od administrace k řízení EU fondů Roztoky.
MAP Místní akční plány rozvoje vzdělávání MAS Říčansko a Město Říčany
Sněm Místní akční skupiny Království – Jestřebí hory, o.p.s. čtvrtek od 17:30 Kulturní dům Libňatov.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Sekce energetiky Odbor energetické účinnosti a úspor Energetická účinnost – financování 11 Ing. Vladimír Sochor ředitel odboru energetické účinnosti a.
PRAHA ITI HRADECKO- PARDUBICKÉ AGLOMERACE.
Místní akční plány vzdělávání a Přemyslovské střední Čechy o.p.s. Pracovní skupina MAP ORP Kladno
Aktuální stav přípravy programového období František Kubeš odbor regionální politiky Ministerstvo pro místní rozvoj ČR RSK Pardubického.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Výzvy v rámci IROP Centrum pro regionální rozvoj České republiky Ing. Markéta Kupcová,
Integrovaná strategie rozvoje území , Vrbátky.
Nová témata v SCLLD Mgr. Jiří Hrubý MAS Bobrava, z.s.
Zlín 14. září 2016 Krajský akční plán rozvoje vzdělávání pro území Zlínského kraje FORMÁLNÍ DOPRACOVÁNÍ RÁMCE PRO INVESTICE DO INFRASTRUKTRURY Pracovní.
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Podpora kvality ve výzvách Analýza výsledků proběhlých výzev
Národní dotační programy
Integrovaná strategie rozvoje Brněnské metropolitní oblasti pro uplatnění nástroje ITI – aktuality, harmonogramy Regionální stálá konference Jihomoravského.
Vyhlášené programy v roce 2016/2017
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Integrovaný regionální operační program
Individuální projekt OP VVV
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
PŘIPRAVENOST MAS NA ADMINISTRACI INTEGROVANÝCH PROJEKTŮ - aktuální otázky jaN FLORIAN, MÍSTOPŘEDSEDA NS MAS ČR A VEDOUCÍ PS LEADER ,
Aktualizace Regionálního akčního plánu Zlínského kraje Ing
Aleš Lahoda, PŘEDSEDA KSMAS ČR Zlínského kraje
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Jiří Hrubý, MÍSTOPŘEDSEDA KS NS MAS ČR JMK , RSK JMK- Brno
Daniel Braun Ministerstvo pro místní rozvoj Praha, 22. června 2012
Regionální akční plán Olomouckého kraje
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje v rámci OP VVV
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Jednání PS Vzdělávání Mgr. Barbora Ledlová
INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE ÚZEMÍ 11. jednání Řídicího výboru IPRÚ
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Zasedání RSK
„Program RE:START a Platforma Uhelné regiony“
Podpora sociálního podnikání v rámci CLLD (místní akční skupiny)
INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE ÚZEMÍ LIBEREC – JABLONEC NAD NISOU
Aktuální informace z odboru strategického rozvoje Milan Filip 25. 5
Transkript prezentace:

AKTUÁLNÍ TÉMATA STRATEGICKÉHO ROZVOJE ZLÍNSKÉHO KRAJE Josef Zicha – náměstek hejtmana Zlínského kraje zodpovědný za strategický rozvoj a územní plánování Setkání starostů měst a obcí Zlínského kraje s představiteli Zlínského kraje Vsetín 6. 4. 2017

Obsah prezentace: Čerpání operačních programů (OP) na území Zlínského kraje – aktuální statistiky, otázky a závěry Nový dlouhodobý koncept rozvoje kraje Zl-IN-telligent Region 2030 Spolupráce Zlínského kraje s obcemi v rozvojových záměrech MAS a realizace jejich rozvojových strategií

Čerpání OP ve Zlínském kraji: Mapy a komentáře ukazující čerpání vybraných operačních programů v jednotlivých obcích a ORP Zlínského kraje. Jde o data generovaná ze systému MS2014+ k 1. 3. 2017, která získávají pravidelně měsíčně sekretariáty Regionálních stálých konferencí v každém kraji. Sledovány jsou veškeré podané, vyřazené, schválené, realizované a ukončené projekty všech žadatelů v obcích Zlínského kraje za období 06/2015 – 02/2017 v následujících operačních programech: Operační program Podnikání, inovace, konkurenceschopnost (OPPIK) Operační program Výzkum, vývoj, vzdělávání (OPVVV) Operační program Životní prostředí (OPŽP) Integrovaný regionální operační program (IROP) Pozn.: data za Operační program Zaměstnanost (OPZ) k dispozici pouze na území kraje (bez rozlišení místa realizace na úrovni ORP, obce)

Celkové způsobilé výdaje podaných projektů v obcích Zlínského kraje (OPPIK, OPVVV, OPŽP, IROP – všichni žadatelé) Celkové způsobilé výdaje všech podaných projektů ve Zlínském kraji 32,3 mld. Kč s požadovanou dotací 19,15 mld. Kč Průměrná velikost 1 podaného projektu (celk. způs. výdaje) v obcích: do 1 tis. obyv. činí 4,3 mil. Kč 1 – 5 tis. obyv. činí 10,9 mil. Kč nad 5 tis. obyv. činí 17,4 mil. Kč Z 307 obcí kraje je ve 254 obcích alespoň 1 podaný projekt (všichni žadatelé) Mezi všemi kraji je Zlínský kraj v celkových způsobilých výdajích podaných projektů na 8. místě (OPPIK – 5., OPVVV – 11., OPŽP – 11., IROP – 8., OPZ – 7., OPD – 11.)

Celkové způsobilé výdaje schválených, realizovaných a ukončených projektů v obcích Zlínského kraje (OPPIK, OPVVV, OPŽP, IROP – všichni žadatelé) Celkové způsobilé výdaje schválených, realizovaných a ukončených projektů ve Zlínském kraji 9,8 mld. Kč, očekávaná dotace 6,6 mld. Kč Průměrná velikost těchto projektů (celk. způs. výdaje) v obcích: do 1 tis. obyv. činí 2,4 mil. Kč 1 – 5 tis. obyv. činí 9,5 mil. Kč nad 5 tis. obyv. činí 13,4 mil. Kč Zdlouhavý proces hodnocení – schválený, realizovaný či ukončený alespoň 1 projekt pouze ve 165 obcích Nejvíce schválených, realizovaných či ukončených projektů z OPPIK a OPZ

Největší objem podaných projektů v OPPIK, poté IROP, ve Zlíně i OPVVV Celkové způsobilé výdaje podaných projektů v ORP Zlínského kraje dle jednotlivých OP Celkový objem podaných projektů v jednotlivých OP ve Zlínském kraji: OPPIK 17,7 mld. Kč IROP 5,5 mld. Kč OPZ 3,8 mld. Kč OPŽP 2,5 mld. Kč OPVVV 1,9 mld. Kč Nejúspěšnější ve výši podaných projektů na 1 obyvatele je ORP Luhačovice a Zlín, na opačném konci žebříčku ORP Valašské Klobouky, Holešov a Bystřice p. Host. Největší objem podaných projektů v OPPIK, poté IROP, ve Zlíně i OPVVV

Celkové způsobilé výdaje podaných projektů v ORP Zlínského kraje a fáze jejich administrace 35 % projektů aktuálně v hodnocení 34 % podaných projektů nezískalo dotaci 31 % schváleno, v realizaci anebo již ukončeno Nejvíc zamítnutých projektů z OPPIK (48 %), u ostatních OP je to cca 18 – 19 % IROP, OPŽP a OPVVV vykazují největší podíl projektů v hodnocení (54 – 55 %) Realiz., schvál. a ukonč. projektů nejvíce z OPZ (71 %), u ost. OP je jich 20 – 27 %

Celkové způsobilé výdaje schválených, realizovaných a ukončených projektů v ORP Zlínského kraje dle jednotlivých OP Celkový objem schválených, realizovaných a ukončených projektů v jednotlivých OP ve Zlínském kraji: OPPIK 3,5 mld. Kč OPZ 2,7 mld. Kč IROP 1,5 mld. Kč OPŽP 0,66 mld. Kč OPVVV 0,5 mld. Kč Významnější objem úspěšných projektů podnikatelů (OPPIK) téměř ve všech ORP kromě ORP Bystřice pod Hostýnem Největší objem schvál., realiz. a ukonč. projektů na obyv. v ORP Zlín a Kroměříž

Závěry a OTÁZKY k čerpání OP v kraji: Zlínský kraj je v čerpání OP v rámci ČR podprůměrný (8. pozice) – JAK PODPOŘIT VYŠŠÍ AKTIVITU ŽADATELŮ V NAŠEM KRAJI? Objem projektů vyřazených při hodnocení (nebo stažených žadatelem) je ve Zlínském kraji vyšší než objem schválených projektů - NIŽŠÍ KVALITA PROJEKTŮ ANEBO NEJASNÉ A MĚNÍCÍ SE PODMÍNKY OP, ZPŮSOB HODNOCENÍ? Stále je cca třetina podaných projektů v procesu hodnocení, avšak alokace na některé opatření OP jsou již vyčerpané – MOŽNOST REALOKACÍ OP ANEBO ZAPOJENÍ NÁRODNÍCH ZDROJŮ PRO KRYTÍ POTŘEB GENEROVANÝCH ZE STRANY KRAJŮ?

Závěry a OTÁZKY k čerpání OP v kraji: REGIONÁLNÍ STÁLÁ KONFERENCE: sbírá data o absorpční kapacitě a skutečném čerpání na území kraje, ale i bariéry potenciálních žadatelů a realizátorů projektů a „bílá místa“ (nepokryta výzvami) vše výše uvedené předává a diskutuje na MMR a dalších řídících orgánech OP – ZATÍM TÉMĚŘ S NULOVOU ODEZVOU VE VYHLAŠOVANÝCH VÝZVÁCH… může realizovat semináře podporující absorpční kapacitu a přípravu a realizaci projektů v různých oblastech (např. téma sociální podnikání v roce 2016) – AKTUÁLNÍ TÉMATA ZE STRANY OBCÍ? bude také napomáhat kvalitní přípravě Zlínského kraje na budoucí programovací období od roku 2021 – NUTNOST ZNÁT CO NEJLÉPE POTŘEBY V KRAJI A HLEDAT PRO JEJICH FINANCOVÁNÍ BUDOUCÍ DOSTUPNÉ MOŽNOSTI

Zl-IN-telligent Region 2030 nový koncept dlouhodobé rozvojové strategie kraje, navazující na stávající Strategii rozvoje Zlínského kraje 2020 – s přípravou chceme začít ještě v letošním roce chceme hledat „inteligentní řešení“ rozvoje = taková, která přináší trvale udržitelný prospěch ve všech oblastech (podnikání a inovace, životní prostředí, doprava, energetika, zdravotnictví, sociální oblast, školství, kultura, rozvoj venkova, cestovního ruchu…) na dlouhodobou krajskou strategii s pracovním názvem „Zl-IN- telligent Region 2030“ budou navazovat sektorové dlouhodobé a střednědobé strategie v oblastech, v nichž má Zlínský kraj své kompetence a rozvojové nástroje chceme „ŽIVÉ KONCEPČNÍ DOKUMENTY“ reagující na aktuální a budoucí rozvojová témata (která jsou „IN“) – např. podpora lokální produkce, průmysl 4.0, šetrné hospodaření s přírodními zdroji, příležitosti spojené s demografickými změnami populace a další

Zl-IN-telligent Region 2030 (Strategie rozvoje ZK) Sociální oblast Rozvoj venkova a zemědělství Kultura Cestovní ruch Energetika Životní prostředí Neziskový sektor Veřejná správa, krizové řízení Podnikání a inovace Doprava Školství Zdravotnictví Do zpracování dlouhodobých a střednědobých strategií zapojíme také obce Zlínského kraje SPOLEČNÉ ŘEŠENÍ KLÍČOVÝCH TÉMAT ROZVOJE KRAJE A OBCÍ

Spolupráce Zlínského kraje s obcemi v rozvojových záměrech Řešení rozvojových aktivit nejen ve prospěch kraje, ale také všech jeho obcí. U připravovaných záměrů je potřeba zajistit přístup k datům pro všechny zúčastněné strany (včetně starostů dotčených obcí) a řešit případná kompenzační opatření zmírňující některé negativní dopady. Jde opět o hledání „inteligentních“ - trvale udržitelných řešení, chránících oprávněné zájmy kraje a obcí při rozsáhlejších projektech s možnými negativními dopady na životní prostředí, rozvoj venkova apod. – konkrétně např.: příprava výstavby vodního díla Vlachovice, nové vedení velmi vysokého napětí Slavičín – Slušovice, Strategická průmyslová zóna Holešov.

MAS a realizace jejich rozvojových strategií MAS přináší do území Zlínského kraje při realizaci strategií CLLD cca 900 mil. Kč + další dotace přes individuální projekty MAS V polovině března 2017 mělo být při dodržení daných lhůt dokončeno hodnocení všech 165 předložených strategií MAS z celé ČR, ale aktuálně schváleno pouze 69 (z toho 3 za Zlínský kraj – MAS Valašsko-Horní Vsacko, MAS Střední Vsetínsko, MAS Partnerství Moštěnka). Dalších 7 vyřazeno (mimo Zlínský kraj) – celkem tedy zhodnoceno 46 % předložených strategií. Ze strany MAS jsou navrhována opatření k urychlení hodnocení, protože aktuální zpoždění v hodnocení odsouvá realizaci a ohrožuje naplnění následujících milníků: PRV – 50 % zazávazkováno v 10/2018 IROP – 27,17 % vyčerpáno k 10/2018 Na straně IROP nereálně stanovené finanční milníky – splnitelné pouze v případě popření principů LEADER a cílené podpory velkých projektů namísto těch, které jsou v území nejvíce potřebné. U MAS schválených v 2. pol. roku 2017 je splnění naprosto nereálné.

MAS a realizace jejich rozvojových strategií Dalším problémem je nemožnost prosazení úprav dokumentace IROP dle skutečných potřeb venkovských oblastí (z 80 připomínek podaných ze strany NS MAS byla akceptována pouze 1). Dále je zde také snaha o rozšíření podporovaných aktivit PRV o čl. 20. Ve snaze pomoci řešit aktuální problémy přijala REGIONÁLNÍ STÁLÁ KONFERENCE dne 27. 3. 2017 následující 2 usnesení: RSKZK vyzývá řídicí orgány, aby zohlednily specifika integrovaných nástrojů při nastavování podporovaných aktivit, ve vztahu k CLLD zejména pak: Řídicí orgán IROP, aby umožnil rozšíření podporovaných aktivit v souladu s připomínkami Národní sítě MAS k programovému dokumentu IROP. Řídicí orgán PRV, aby do integrovaného nástroje CLLD zahrnul i podporu aktivit dle čl. 20 Základní služby a obnova vesnic ve venkovských oblastech Nařízení 1305/2013, ideálně formou zjednodušeného dokladování. RSKZK dále vyzývá relevantní řídicí orgány, aby při vyhodnocování plnění milníků u integrovaných nástrojů zohlednily významné zpoždění při jejich schvalování, případně posunuli termín jejich naplnění k 31. 12. 2020 a v co nejkratším možném termínu s Národní sítí MAS, Svazem měst a obcí ČR a nositeli integrovaných nástrojů projednali a následně zveřejnili systém hodnocení jejich naplňování.

DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST Josef Zicha náměstek hejtmana zodpovědný za strategický rozvoj a územní plánování josef.zicha@kr-zlinsky.cz Tel.: +420 577 043 130