Základy mediální výchovy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská výchova Tematická oblast: Člověk.
Markéta Kadlecová: Evropské sítě NNO Evropské sítě NNO Zapojení českých sítí do nich Markéta Kadlecová Síťování nejen genderových NNO 24. ledna 2008.
Mezinárodní nevládní organizace, transvládní organizace
OVLIVŇOVÁNÍ SPOTŘEBITELE
Mediální produkt.
SPORTOVNÍ PRODUKT Brigita Stloukalová.
Reklama v rozhodování firmy. Reklamní výdaje a jejich účinnost
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Ing. Daniel Konczyna U Prostředí marketingu Ing. Daniel Konczyna U
Mediální gramotnost jako součást funkční gramotnosti a základní cíle mediální výchovy 2. Část prezenčního školení školitelů SIPVZ.
Volební kampaně a internet Zdroj: NetMonitor, září 2005, MML data 2003 Internet se stal standardní a vyhledávanou součástí reklamních kampaní. Velkou pozornost.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Obec správným směrem Komunitní plánování Prezentace pro projekt: Pelhřimovsko za vzděláním " Projekt je financován z prostředků EAFRD v rámci Programu.
funkce médií ve společnosti moc médií
Komunikace.
Politická scéna a komunikace Maarten Groothuis. Proč projektová komunikace? Bez efektivní komunikace se může stát, že klíčové zúčastněné strany přijdou.
Marketing a sport Ing. Petr Hedrlín.
Podpora prodeje v MOB Maloobchod musí předat informace o své : společnosti, nabídce, cenách, cílové skupině zákazníků Podpora prodeje znamená cílenou komunikaci.
ZÁKLADNÍ INFORMACE O REKLAMĚ Reklama TV spot Rozhlasový spot Billboard Leták ve schránce Inzerce v novinách Reklama v časopisech Bannery na internetu Spam.
Masová komunikace Martina Bartůňková.
Marketingová komunikace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Masmédia, informativní.
Název školy: Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Česká Lípa, 28. října 2707, příspěvková organizace Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji - Klíčové aktivity projektu a jeho úloha v rámci současného vzdělávacího systému ČR přednáší.
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
Marketingové prostředí
Klíčová otázka č. 5 Mediální obraz bezdomovectví prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (MUP, FSV UK) 26. – 27. listopadu 2014.
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_246 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB. KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ metoda Komunitní plánování je metoda metoda – jak zpracovávat rozvojové materiály pro různé.
Struktura vlastnictví 100%. Parlament Vláda Nadační trust Správní rada Vzdělávací společnost Správa Švédského rozhlasu (SRF) Rozhlasová služba ve městě.
Základní škola a mateřská škola T. G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Průřezová témata.
Plán a plnění strategie sociální firmy Ergones na roky
Mikroekonomie I Veřejná volba Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
MARKETINGOVÝ MIX.
Tržní prostředí.
1 Neziskové organizace Neziskovky jsou nedělitelnou součástí občanské společnosti a jako takové mají nezastupitelnou roli v rozvoji demokracie a řešení.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Předmět INFORMATIKA nás učí orientovat se v množství informací
 Public relations se často překládá doslovně jako „veřejné vtahy“, avšak public relations jsou především procesem, jeho úkolem je tyto vztahy zlepšit.
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_01 Název materiáluReklama.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Jak se dělá programové schéma vysílání televize Cílová skupina Programové schéma vysílání Reklamní bloky Ukázky Dostupné z Metodického portálu
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_078 Jméno autora: Blanka Zbožínková Název.
Oblíbený předmět Public Relations Koudelová Lenka, 1.A.
Reklamní agentura. Reklamní agentura obvykle produkuje kreativní koncepty a materiály (TV reklamy, rozhlasové spoty, tiskové inzeráty a mnoho dalších),
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
4. P – Promotion – komunikace Jde o komunikaci se zákazníkem. Pro komunikaci firma obvykle volí tzv. princip AIDA. A – Awareness (upoutání pozornosti),
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Masová média a jejich vliv
Poradenství pro řízení marketingu a odbytu
Marketingová komunikace
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
MÉDIA A POLITIKA PŘÁTELSTVÍ BEZ ZÁRUKY?
Politické strany VY_32_INOVACE_03-57 Ročník: 9. Vzdělávací oblast:
Propagace, reklama VY_32_INOVACE_41_831
Transkript prezentace:

Základy mediální výchovy Marek Mičienka, Jan Jirák a kolektiv

Základy mediální výchovy Publikace vznikla v rámci projektu ROZUMĚT MÉDIÍM. Mediální výchova je v rámcovém vzdělávacím programu pro ZŠ průřezové téma a má vybavit žáka základní úrovní mediální gramotnosti.

OBSAH 1) Masová média 2) Zpravodajství 3) Stereotyp v médiích 4) Regulace a autoregulace médií 5) Média a zábava 6) Média a politika 7) Média a marketing 8) Reklama

1) Masová média Je to podoba komunikace, kterou zajišťují komunikační prostředky schopné oslovit velké množství lidí. Dělení: 1) „Stará“- noviny, časopisy, rozhlas, film, televize 2) „Nová“ – internet, digitální televize a technologie na bázi WAP… V dnešní době je důležité, aby žáci uměli rozpoznat kvalitu informací. „Masová média disponují technickými prostředky a organizačním uspořádáním, jež jim dovolují pravidelně (popř. průběžně) nabízet anonymní a otevřené množině příjemců sdělení, která mohou informovat, vzdělávat či bavit.“

2) Zpravodajství Je poskytování informací o událostech, se kterými většinou nemáme bezprostřední zkušenost. Od zpráv očekáváme objektivnost, nestrannost a vyváženost. Zároveň by zpravodajství mělo být úplné a nemanipulativní a týkat se událostí, které jsou pro život členů společnosti významné (např. pro jejich rozhodování). Média často neusilují o to vybrat události, které jsou pro společnost nejdůležitější, ale události, které jsou především zajímavé a udrží pozornost publika. To se projevuje zvláště u soukromých médiích (Nova, Prima)

3) Stereotypy v médiích Média mohou podporovat ustálené, zažité, zjednodušené představy o druhých lidech, dokonce i o celých skupinách lidí – např. o jednotlivých etnikách, národech či profesních skupinách. Takové zažité představy se označují jako stereotypy. Odhalovat stereotypy v médiích je obtížné, jelikož vlastně potvrzují to, co se lidé dozvídají i od jinud nebo co si sami myslí. Média tak vlastně mohou posilovat předsudečné soudy o druhých tím, že jim dávají zdání platnosti. Žáci by měli umět zvážit, nakolik média nabízejí zjednodušující stereotypní zobrazení a nakolik jde o konkrétní událost dotýkající se konkrétních lidí bez ohledu na příslušnost ke skupině.

4) Regulace a autoregulace médií Média jsou v demokratických společnostech spojována se svobodou projevu, ale přesto je cenzura považována za nepřístupnou. Přitom se i v demokracii omezuje – tedy reguluje. Regulace x Autoregulace Regulace = vlivy působící na média z venku Autoregulace= vlivy, které si vytvářejí sama média a lidé, kteří v nich pracují nebo je vlastní

5) Média a zábava Poskytování zábavných obsahů je velmi výnosné. Média se v zábavní produkci pokud možno drží osvědčených postupů, takže se fakticky opakují, snaží se vyvolat emoce způsobem co nejpřímočařejším a nejúčinnějším – poskytují odreagování nebo podporují letargii či duševní lenivění. Zábava v médiích přináší rozptýlení, uvolnění a vzrušení a činí tak často prostředky primitivními, opakujícími se lacině vábivými.

6) Média a politika Masová média jsou také považována za významnou součást politického rozhodování – tzn. že jsou sociální institucí komunikace mezi politiky a občany. Jsou nejen politickou institucí, mají ale i své ekonomické zájmy a vlastní výrobní logiku – může tak někomu stranit nebo škodit – a může vést k ovlivňování postoje veřejnosti. K tomuto ovlivňování vede zvýšená pozornost politických elit a snaží se média kontrolovat (buď na ně vyvíjejí tlak a kritizují je nebo se snaží „logice“ jejich produkce vyhovět a tak získat jejich pozornost.)

7) Média a marketing Pro média je rozhodující prosadit se na trhu, tedy finančně se zhodnotit. Média mohou být financována z více zdrojů: z reklamy, z poplatků, z přímého prodeje, z vedlejší hospodářské činnosti, z grantů a darů i ze státního rozpočtu. Základní ale je prodej služeb a produktů příjemců (čtenářům, posluchačům a divákům) a příjmy z reklamy. Média si vytvářejí nejrůznější strategie, jak pozornost příjemců získat a udržet – tedy vytvářejí si vlastní metody marketingu.

8) Reklama Základem reklamy jsou jasně formulovaná poselství (sdělení) a správná volba komunikačních kanálů, která uvedená sdělení doručí zvolené cílové skupině – lidem, u kterých je největší pravděpodobnost, že se zachovají podle přání zadavatele reklamy. Právě média a komunikační kanály hrají v reklamě klíčovou úlohu – nejjednodušší cesta k budoucím spotřebitelům.

AKTIVITY X-CHAT Reality show - Vyvolení http://www.youtube.com/watch?v=zBo3VAHlInw X-CHAT Reality show - Vyvolení http://www.youtube.com/watch?v=zBo3VAHlInw