Schopnosti, inteligence, tvořivost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Didaktické prostředky
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Osobnost v sociálním prostředí sociální aspekty osobnosti.
Psychologie Mgr. Milan Šimek
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
OSOBNOST.
CHOVÁNÍ = činnost, která spojuje člověka s prostředím.
Schopnosti, nadání a talent
DĚTI S NADÁNÍM. NADÁNÍ  pohybové (sportovní, taneční),  umělecké (hudební, výtvarné, literárně-dramatické),  praktické (manuální, sociální),  intelektové.
Aneb co může říci školní psycholog
Struktura výuky.
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Zdravá škola.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Pedagogická diagnostika
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Teorie vzdělávání dospělých
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Prezentace a pilotáž finální verze posuzovacího nástroje vybraných komponent a charakteristik kvality výuky cizího jazyka GA ČR P407/11/0262 Podpořeno.
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Pedagogicko–psychologická diagnostika
Nadané děti. Nadané děti, jejich identifikace a zařazení do vzdělávacího programu Definice nadání: Nadaní jsou identifikováni profesionálně kvalifikovanými.
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Projektová výuka. Historie projektové výuky První známky – 17. a 18. století – Itálie a Francie – součást závěrečných zkoušek 18. a 19. století - Killpatrick.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Inteligence DUM_19.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Didaktické prostředky
Mgr.Michal Vičar Emoční inteligence.
Nadané děti.
Nadání a inteligence Mgr. Michal Vičar.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Inteligence,tvořivost, paměť
Inteligence.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Teorie vzdělávání dospělých
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Pedagogicko–psychologická diagnostika
Komunikace učitele se žáky
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Tvořivost.
Seminář „Psychologie ve školní praxi“
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Schopnosti, inteligence, tvořivost

Schopnosti Rozdíly mezi lidmi v tom, co umějí, co vědí a co jsou schopni se naučit. Osobní strop – úroveň, které je jedinec schopen dosáhnout, dostane-li optimální podmínky a bude-li sám motivovaný a vytrvalý, „relativní osobní strop“. Schopnost jako potencialita, možnost (aptitude) x schopnost jako dosažená úroveň (ability) psychických či psychofyziologických funkcí, komplexů znalostí či dovedností. Schopnosti vznikají na bázi vloh – podmíněné geneticky a ovlivněné prenatálními vlivy, prostředí má vliv na tempo rozvoje schopností. Základní čtyři druhy vloh: Vlohy pro abstrakci a symbolizaci Vlohy senzorické – dle dominujícího analyzátoru Vlohy motorické Vlohy pro sociální podněty

Inteligence 1923 E. G. Boring: „…inteligence je to, co měří inteligenční testy…“   Konvergentní myšlení – uplatňuje se v situacích, kdy je vhodné konvenční řešení problému, u úloh s jediným možným či jednoznačným způsobem řešení. Divergentní myšlení – má-li problém více vyhovujících řešení, k nimž lze obvykle dospět několika různými cestami.

Jaká je Vaše implicitní teorie inteligence Jaká je Vaše implicitní teorie inteligence? Jak se projevuje inteligentní člověk?

Implicitní teorie inteligence Implicitní teorie inteligence = laici, kteří nemají žádné hlubší psychologické znalosti považují za inteligenci tři široké kategorie schopností. Praktická schopnost řešit problémy – logické a přesné myšlení, schopnost nacházet souvislosti mezi myšlenkami a vidět každý problém z různých hledisek. Verbální schopnosti – pohotové vyjadřování, bohatá slovní zásoba, schopnost číst s hlubokým porozuměním. Sociální kompetence – tolerantní akceptování druhých lidí, schopnost připouštět své vlastní omyly, zájem o dění ve světě. Badatelé obvykle nesouhlasí se začleňováním sociální kompetence do oblasti inteligence.

Různé pohledy na inteligenci R. B. Cattelll rozlišil fluidní inteligenci x krystalickou.   W. Stern inteligenci chápe jako obecnou schopnost jedince přizpůsobit myšlení novým podmínkám a životním úkolům, které nelze zvládnout naučenými dovednostmi a návyky. Co všechno může být inteligence? Přizpůsobení – inteligentní člověk se snaží jednak přizpůsobovat svému prostředí, druhak přizpůsobit si prostředí (střídání akomodace a asimilace). Schopnost abstraktně myslet Vhled a pochopení Schopnost učit se – přiměřené tempo učení, Feursteinova koncepce

Spearmanův x Thurstonův koncept C. Spearman – G-faktor, obecný faktor inteligence, který je společný všem intelektovým činnostem, představuje obecnou vrozenou mentální energii.   L. Thurstone na základě faktorové analýzy odvodil sedm nezávislých primárních inteligenčních schopností: Verbální porozumění Slovní plynulost Numerické počítání Prostorová vizualizace Paměť Percepční rychlost Induktivní usuzování

Teorie rozmanitých inteligencí H. Gardner prezentuje teorii rozmanitých inteligencí, které mají vlivem dědičnosti i prostředí u různých lidí odlišnou úroveň: Lingvistická inteligence (jazyková) Logicko-matematická inteligence Prostorová inteligence Muzikální inteligence (hudební) Tělesně-pohybová inteligence Intrapersonální inteligence Interpersonální inteligence Test – sebeposouzení vlastních intelektových schopností dle pojetí H. Gardnera.

Triarchická teorie inteligence Sternbergova triarchická teorie inteligence: Inteligence se skládá ze tří složek, které společně přesahují schopnosti měřené běžnými inteligenčními testy. Tyto složky fungují ve vzájemné součinnosti. Komponentová inteligence – je vyčleňováno množství komponent, viz. Thurstone, nejčastěji se zkoumá ve výzkumech, ne vždy se osvědčuje pro predikci životní úspěšnosti Zkušenostní inteligence – souvisí s tvořivostí, závisí na ní reálné výkony lidí zejména v interpretačních a svobodných povoláních Kontextová inteligence – je to, co zajišťuje úspěšnost člověka v běžném životě, praktická chytrost, schopnost vyznat se v různých situacích

Emoční a morální inteligence P. Salovey koncept emoční inteligence: Znalost vlastních emocí Zvládání emocí Schopnost sám sebe motivovat Vnímavost k emocím jiných lidí Umění mezilidských vztahů Hass přichází s pojmem morální inteligence – smysl pro povinnost, zodpovědnost za blaho druhých lidí, schopnost morálně se chovat a uvažovat.   Část psychologické obce s tímto rozšířením pojmu inteligence (emoční, morální) nesouhlasí, přesto je třeba si těchto tendencí všímat.

Problematika Podprůměrně nadaných dětí Děti s IQ 71 – 85, v populaci asi 13%, schopné zvládnout nároky ZŠ, pokud k tomu mají vhodné podmínky. Při nástupu do školy (i s odkladem), jejich uvažování je egocentrické, ovlivněné emocemi a nápadnými znaky posuzované situace (prelogické stadium), nedovedou uvažovat o více aspektech problému současně. V pozdějších letech problémy s abstrakcí, zobecněním, zvládají konkrétní situace. Preferují mechanickou práci a doslovné memorování, jsou více závislé na vedení a podpoře učitele, spíše selhávají při samostatné práci, nejsou flexibilní, stereotypně uplatňují postup, co se již naučily. Mohou se jevit jako líné (rezignace), často používají metodu hádání (pokus – omyl). Odlišit výchovnou zanedbanost!

Problematika Podprůměrně nadaných dětí Je třeba objektivně zjistit, jaké má dítě schopnosti. Komunikace s rodiči, upravit jejich nereálná očekávání, nepřiměřené nároky,… Nelze zvýšit nadání, ale lze je naučit lépe využívat svých schopností. Emoční podpora, zabránit rezignaci, zabránit srovnávání, oceňovat i drobnější úspěchy, kladně motivovat. Činnost, jež dítěti jde, v níž je dobré. Vhodná třída, v níž se může učitel dítěti věnovat, individuální vzdělávací plán.

Problematika NAdprůměrně nadaných dětí IQ 130 a vyšší (2% školní populace), od malička jsou zvídavé, velmi se vyptávají, přesahují rámec běžných dětských zájmů, v uvažování jsou samostatné, flexibilní, dovedou dobře zobecňovat i aplikovat pravidla na různé situace. Diskrepance mezi intelektovým a sociálním vývojem, mezi inteligencí a sociální zralostí. Výrazná osobnost s vlastním názorem, nezávislé na ostatních, sebejisté, uzavřenější, hůře přizpůsobivé až individualistické, problémy v oblasti sociální integrace, se začleněním do skupiny, nebývají obvykle příliš oblíbené mezi vrstevníky. V běžné třídě mohou působit problematicky svým dotazováním, prezentováním svých znalostí, hájením svého názoru, ochotou polemizovat. Běžné tempo, opakované vysvětlování je nudí, přestávají dávat pozor, ztrácejí zájem. V průběhu ZŠ se obvykle nepotřebovali připravovat, takže si neosvojí potřebné studijní návyky, které jim později chybí.

tvořivost Tvořivý proces: Fáze přípravná – definice problému, zkusmé hledání řešení, dostupné materiály… Fáze inkubační – čekací době, během níž je řešení odloženo, mysl nevědomě intuitivně hledá řešení, dále o problému uvažuje, probíhá i ve spánku, ve snech, v denním snění, trvání hodiny až měsíce Fáze iluminační – nápad na řešení, „aha-prožitek“, jasný poznatek, náhle se vynořuje do vědomí Fáze verifikační – ověřovací, řešení se formuje a činí přijatelné pro okolí, spojuje se nové, objevené s již dříve poznaným. Výsledek tvořivé činnosti je charakterizován: novostí originalitou užitečností hodnotou Využitelností Orientační test tvořivého myšlení