Vývoj počítačové grafiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika.
Advertisements

Grafické formáty výukový text.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_04_01 Autor: Mgr. Ivana Matyášková
Počítačová grafika Nám umožňuje:
Počítačová grafika.
Počítačová grafika.
Základy focení – Zlatý řez a formáty souborů ve fotografii
Vývoj počítačové grafiky
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
18. Počítačová grafika, prezentace
Miloslav Mazanec © 2013 Počítačová grafika.
Vývoj počítačové grafiky
Počítačová grafika.
Počítačová grafika, prezentace
Rastrová grafika Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf09 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Počítačová grafika – rastrová grafika
Bitmapová (rastrová) grafika
bitmapová (rastrová) grafika, vektorová grafika, výhody a nevýhody
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
SIPVZ – úvodní modul P Počítačová grafika a prezentace metodické poznámky (4 h)
Rudolf Pečinka, 4.C.  Obor informatiky používající počítače k:  Vytvoření umělých grafických objektů  Úpravě zobrazitelných a prostorových informací.
Počítačová grafika.
Bitmapová a Vektorová grafika
Základní pojmy Grafiky
Počítačová grafika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Počítačová grafika - teorie Autor:
Lotus NotesJiří Beran Počítačová grafika. Lotus NotesJiří Beran Základní dělení počítačové grafiky: 1) Vektorová grafika – obrázek bereme jako množinu.
GRAFIKA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Geoinformační technologie Geografické informační systémy (GIS) Výukový materiál pro gymnázia a ostatní střední školy © Gymnázium, Praha 6, Nad Alejí 1952.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dagmar Vítková. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
VEKTOROVÁ GRAFIKA Zatímco v rastrové grafice je celý obrázek popsán pomocí hodnot jednotlivých barevných bodů (pixelů) uspořádaných do pravoúhlé mřížky,
Počítačová grafika a prezentace
Rastrová grafika Výpočetní technika.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
GRAFIKA úvod.
Počítačová grafika.
Informatika Základní formáty počítačové grafiky Obrázek: Žaneta Lažková 2012.
Počítačová grafika (základy práce v (vektorovém) kreslicím programu)
Zpracování grafické a zvukové informace Jan Přichystal.
Počítačová grafika a CAD 1. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Základní pojmy a principy
Poznámky k testu Z uvedených otázek je vždy jedna odpověď správná.
Bitmapová (rastrová) grafika
Počítačová grafika, prezentace
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Grafické editory Jaroslav Pergler EP1 2015/2016. grafický editor = program pro tvorbu nebo úpravu grafických dat Používány k tiskovým návrhům i grafik.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková. Barevná hloubka barevné odstíny jsou dány kombinací barev barevná hloubka = určuje kolik bitů je potřeba k popisu.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
Počítačová grafika. Rastrová grafika Fungování monitoru Jak může monitor zobrazit barvy tak věrně? Kolik barev vůbec dokáže zobrazit?
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:III/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Informační a komunikační technologie.
Rozdíly rastrové a vektorové grafiky (01). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Datové formáty grafiky
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Grafické programy - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Základní pojmy z počítačové grafiky
GRAFIKA.
Počítačová grafika Mgr. Petra Toboříková.
Počítačová grafika.
Transkript prezentace:

Vývoj počítačové grafiky Tereza Peukertová, Zuzana ježková

obsah Historie Pojmy ASCII art 2D grafika Rastrová grafika Vektorová grafika 3D grafika Vývoj grafiky PC her Budoucnost

Počítačová grafika Zabývá se zpracováním grafické informace pomocí PC Obecný pojem, v současnosti zahrnuje především: Prudký vývoj v 70. letech 20. století (Vznik CAD systémů) Algoritmy pro kresbu Zobrazení a uchování 2D a 3D vektorových obrázků Tvorbu grafických materiálů Zpracování rastrové a vektorové grafiky Simulace reálných dějů Modelování virtuální reality Atd.

Základní pojmy Rozlišení – počet pixelů umístěných v horizontálním a vertikálním směru Barevná hloubka – počet barev, které lze zároveň zobrazit na obrazovce Barevné modely – např. RGB, CMYK, HSV Obnovovací frekvence – rychlost, se kterou se obnovuje obraz na monitoru

Základní pojmy – barevná hloubka

Vstupní a výstupní zařízení Vstupní: myš, elektronická tužka, skener, digitální fotoaparát, tablet a další. Výstupní: monitory, LCD panely, tiskárny, plotry a další.

ASCII Art V grafice nejprve užívané pro vyjádření emocí (smajlíci) Poté přišly složitější obrázky (např. konec emailu) Vytvoření jedinečných animovaných filmů http://www.asciimation.co.nz/

ASCII animace

ASCII PC hry Ze začátku převážně textové adventury (později doplněné o vektorové obrázky) Dále rozvoj dalších žánrů

ASCII PC hry

ASCII PC hry

ASCII PC hry

ASCII PC hry

ASCII PC hry

Počítačová grafika 2D a 3D

Rastrová (bitmapová) grafika Celý 2D obrázek je popsán barevnými body (pixely), které jsou uspořádány do pravoúhlé mřížky Každý bod má svou specifickou polohu a barvu Používá nejčastěji televize nebo fotoaparát Kvalitu ovlivňuje rozlišení a barevná hloubka Pro převod fyzických předloh do rastrové grafiky slouží např. skener nebo fotoaparát

Rastrová (bitmapová) grafika Pro zobrazení na monitoru stačí 72 DPI a pro tisk 300 DPI DPI = počet bodů na palec Příklad: Když máme obrázek o rozlišení 3456 x 2304 px (8Mpx) a chceme ho vytisknout na inkoustové tiskárně s rozlišením 300 DPI Jak velký bude obrázek v centimetrech? 1 palec = 2,54 cm Jak by musel být velký monitor (72DPI) pro zobrazení celé fotky? (v cm) 3456 / 300 * 2,54 = 29,26 cm 2304 / 300 * 2,54 = 19,5 cm 3456 / 72 * 2,54 = 121,92 cm 2304 / 72 * 2,54 = 81,28 cm

Rastrová (bitmapová) grafika Formáty: BMP nepoužívá kompresi 24bit (32bit) - až 4 294 M barev ukládání jakýchkoliv rastrových informací – identické s předlohou velikost záleží na počtu pixelů GIF komprimovaný (bezztrátově) 8bit - nabízí jen 256 barev vhodný pro ikony, loga, velké barevné plochy webová grafika Umožňuje animace

Rastrová (bitmapová) grafika JPG komprimovaný (ztrátově) 24bit - 16,8 M barev informace ukládá v RGB užívá se ke kompresi fotografií, obrázků s přechodovými barvami Vysoká věrnost v detailech PNG Bezztrátová komprese 24 bit (až 48 bit) nejmladší formát od ikon až po fotografie, obsahuje automatickou detekci poškození

Rastrová (bitmapová) grafika TIFF 16,8 M barev nejsložitější nejpoužívanější k tisku (vysoká kvalita) Zachování kvality při mnohanásobném uložení RAW pouze data z čipu fotoaparátu JPEG 2000 bezztrátový JPEG až 48 bitů (281, 5 bilionů barev)

Rastrová (bitmapová) grafika Výhody: Vysoká realističnost obrazu Snadné pořízení Nevýhody: Náročná na paměť – užívají se kompresní formáty (JPEG, GIF, PNG, TIFF, BMP) Zvětšení jen do určité míry (kdy už je vidět rastr) Programy: Adobe Photoshop, Corel PhotoPaint, Corel Paint, GIM

Vektorová grafika Obrázek je složen ze základních geometrických útvarů (body, přímky, křivky, mnohoúhelníky Křivky spojují jednotlivé kotevní body a mohou mít definovanou výplň (barevná plocha nebo barevný přechod). Tyto čáry se nazývají Bézierovy křivky. Křivku lze popsat pomocí 4 bodů (2 krajní a 2 kotevní – určují tvar)

Vektorová grafika Výhody: Nevýhody: zvětšování/zmenšování bez ztráty kvality možnost oddělené práce s každým objektem paměťová náročnost obrázku je obvykle menší než u rastrové grafiky Nevýhody: složité pořizování obrázku (nelze fotoaparátem nebo scanerem) při překročení určité meze složitosti grafického objektu větší náročnost na procesor a operační paměť než je u rastrové grafiky

Rastrová vs. vektorová grafika Obě grafiky zaznamenávají 2D obraz Lidské oko pracuje na principu rastrové (bitmapové) grafiky, ale mozek zpracovává obraz jako vektorovou grafiku Vektorová Rastrová Základní objekty: Úsečka, křivka, bod,… Bod (pixel) Vlastnosti základních objektů: Matematický popis (počáteční a koncový bod) a jejich atributy Vlastnosti pixelu (barva, průhlednost,…) Výhody: Jednoduchost změn ve velikosti Snadný převod do rastru Pořízení Lepší možnost práce s barvou Nevýhody Složité pořizování obrázků Ztráta kvality při změně velikosti Velký nárůst objemu dat

První 2D PC hra Spacewar 1962 – studenti z MIT http://www.youtube.com/watch?v=UP2OaKHaDxM

2D PC hry

2D PC hry

2D PC hry

3D Grafika 3D grafika vychází z vektorové 2D grafiky, ale podstatným rozdílem je, že geometrická data se neukládají pouze v rovině, ale v prostorové (třídimenzionální) soustavě souřadnic Základním geometrickým útvarem jsou polygony – plošky, ze kterých jsou tvořeny všechny objekty

3D Grafika Základní pojmy: Mapování textur („pokrytí“ povrchu tělesa obrázkem) Algoritmy pro stínování těles – existují různé matematické modely pro stínování Gouraudovo stínování – pro iluzi zaboleného povrchu tělesa Phongovo stínování - je pomalejší, ale přesnější technika než gouradovo Metody osvětlení a vrhání stínů, užití textur pro změnu reliéfu povrchu RENDERING – tvorba reálného obrazu na základě 3D modelu RAY-TRACING – vykreslování metodou sledování paprsku INTERACTIVE RAYTRACING (IRT) – interaktivní sledování paprsku RASTERIZACE – využívá se DDA algoritmus, Bresenhamův algoritmus

3D Grafika - rendering Tvorba reálného obrazu na základě počítačového modelu, nejčastěji 3D Při renderování je nutné vykreslit scénu (vypočítat chování světel, stínů a odlesků) Využití: Filmové efekty, architektura, vojenství, simulace fyzikálních jevů a práce s virtuální realitou Brzdou ve vývoji 3D grafiky je vývoj zobrazovacích zařízení Náročné na výpočty i pomocí výpočetní techniky (CAD 3D Modely)

3D Grafika - ray-tracing Ray-tracing (metoda rendrování): Výpočetně náročná metoda, pomocí které lze dosáhnout velmi realistického zobrazení modelu Spočívá ve stopování odražených paprsků od modelu směrem k uživateli (Odrazy, odlesky, lom světla) Výhody: Obraz je živější, reálnější než při pouhé rasterizaci Jednoduchost programování Rychlejší vizuální efekt Možnost lepších vizuálních efektů

3D Grafika - ray-tracing Nevýhody: Složité zpracování odlesků pro dosažení reálného vzhledu (závisí na matematických modelech a na detailech materiálu, který světlo odráží) Dopad světla a stínu je s ostřejšími přechody

3D Grafika 3D grafická scéna skládající se z: objektů (se všemi jejich vlastnostmi) světelných zdrojů (pozice, barva) (případně: barva pozadí scény, vlastnosti prostředí)

3D Grafika – vývoj a budoucnost RAYTRACING – vykreslování metodou sledování paprsku INTERACTIVE RAYTRACING (IRT) – interaktivní sledování paprsku RASTERIZACE – využívá se DDA algoritmus, Bresenhamův algoritmus Kombinace speciálního GPU hardwaru a API rozhraní (DirectX a OpenGL) s výpočetní grafikou má své opodstatněné výhody

3D – budoucnost PC hry Moc odlesků Nové oči docílení realističnosti (spoustu odlesků kolem sebe) pokud chybí ve hře – působí umělohmotně většina realistických efektů je dána právě světlem (jak se odráží od předmětů a jaká je jeho intenzita) Nové oči v reálném světě se od bulvy odráží celá scéna a oko se leskne v závislosti na tom, jak do něj dopadá světlo oči také vyjadřují naše emoce podle toho, jak se kolem nich stahují svaly

3D – budoucnost PC hry Reálná atmosféra vytváření částicových efektů mlhy nebo ohně zobrazení dynamických stínů Drobné detaily, ale jejich kvalita zapříčiní, že dojem ze hry bude mnohem reálnější a tím pádem i lepší http://www.youtube.com/watch?v=oGvppTf5-b0

Grafický vývoj hry Grand Theft Auto

Grafický vývoj hry Need for Speed a vývoj akčních her https://www.youtube.com/watch?v=G5yohYZpoa4 http://www.youtube.com/watch?v=yMGsWR3ocZE

Děkujeme za pozornost