BRNO 2016 – 2018 První tři roky na cestě k systému sociálního bydlení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Pomůcka – bydlení s doprovodným sociálním programem (nejedná se o popis projektu, ale o vysvětlení schématu třístupňového systému bydlení) • NNO Centrom,
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Plán rozvoje sociálních služeb Milevsko Ing. Michaela Švehlová Tato akce byla financována Evropskou unií, státním rozpočtem České republiky a Jihočeským.
Transformace sociálních služeb pro lidi s postižením
Obecné cíle pro KPSS 1. Vytvoření objektivního a názorného informačního systému pro veřejnost 2. Zlepšení bytové politiky 3. Vznik asistenčních služeb.
Projekt „Rozvoj procesu plánování dostupnosti sociálních služeb v Olomouci“ 3. KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB MĚSTA OLOMOUCE 2013 – 2015 Tato akce je.
Vznik  jeden z výstupů projektu „Vytvoření střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb v Prostějově“  realizace byla zahájena  v pěti.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Veřejné projednání návrhu 2
Pracovní skupina III Osoby v krizi a osoby ohrožené sociálním vyloučením.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
1. Povinnosti KÚ jsou uvedené v § 93 písm. b) a c) ZSS, KÚ zajišťují metodickou, koordinační roli vůči činnostem sociální práce na úřadech obcí s rozšířenou.
Zhodnocení naplnění 2. Komunitního plánu sociálních služeb města Olomouce v letech Zdislav Doleček Olomouc.
MAS a podpora sociálního podnikání Sociální podnikání a sociální bydlení Konference MAS
Sociální bydlení v kontextu „Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období “ 09/2012 Jan Snopek, analytik pro.
Ostrava Pilotní projekty v IOP „Integrovaný přístup k řešení romské problematiky v sociálně vyloučených lokalitách“
PODPOROVANÉ AKTIVITY PROJEKTŮ Programu švýcarsko-české spolupráce
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
3. jednání PS bydlení Brno Téma: Ukončování / prevence bezdomovectví jednotlivců 27. května 2015.
9. jednání PS bydlení Brno Téma: Příprava projektových záměrů 24. června 2015.
1 Budoucnost komunitních služeb v ČR Zuzana Jentschke Stőcklová náměstkyně ministryně pro sociální a rodinnou politiku.
Koordinovaný přístup a ESIF Jan Mochťák.
Podpora sociálního začleňování a boj proti chudobě
Bydlení českých seniorů a nedořešené problémy Ing. Milan T a r a b a předseda Sdružení nájemníků ČR.
BRNO 2016 – 2018 První tři roky na cestě k ukončení bezdomovectví Vize: „V roce 2025 se v Brně lidé budou jen výjimečně dostávat do situace bytové nouze,
Koncepce sociálního bydlení statutárního města Ostravy a její pilotní ověření Náplň projektu a souvislosti Prezentace na semináři Úřad vlády.
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2011 setkání RRLZ,
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
13. jednání PS bydlení Brno Téma: Novinky v oblasti bydlení a výhled na nadcházející období 24. května 2016.
Projekt „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ a jeho výstupy Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji na období.
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Konference Transformace a deinstitucionalizace soc. služeb – od 9.00 do hodin druhého dne Hradec Králové Individuální projekt odboru.
Aktivním přístupem ke změně v SVL města Litvínova CZ /0.0/0.0/15_042/
6. Lokální partnerství Frýdlantsko.
KS Osoby v krizi Mgr. Barbora Fleischerová
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Gender a (sociální) bydlení Linda Sokačová Platforma pro sociální bydlení Alternativa 50+, o.p.s.
Cestou proměny 1. března 2011 Hradec Králové Individuální projekt odboru sociálních služeb a sociálního začleňování "Podpora transformace sociálních služeb"
Platforma pro sociální bydlení: Prevence ztráty bydlení a potřeby lidí bez domova 27. leden 2015 Jan Milota.
Projekt: „Aktualizace Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb na území ORP Veselí nad Moravou “ Bc. Gabriela Fellingerová 1. Veřejné setkání 1. října.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Rozsah, podoby a řešení bytové nouze v ČR Štěpán Ripka Platforma pro sociální bydlení.
Odbor sociální péče Magistrátu města Brna Helena Krištofová
Podpora sociálních služeb, komunitního života a sociálního bydlení
Představení systému dostupného bydlení v Pardubicích
Andrea Doubková, Janus, z. s.
Pilotní testování koncepce sociálního bydlení v Brně
Vybrané trendy v řešení bytové nouze v zahraničí
Podpora odborného partnerství – Sociální bydlení v Plzeňském kraji
Podpora vzniku a rozvoje sociálních podniků a chráněných pracovišť
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Místní plán inkluze + OP VVV
Jaký problém projekt řeší
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
16., 21. a , 9:00 Krajský úřad Ústeckého kraje
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
POTRAVINOVÉ A MATERIÁLNÍ POMOCI
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Spolupráce Žďáru nad Sázavou s Agenturou pro sociální začleňování
SOCIÁLNÍ BYDLENÍ V ARMÁDĚ SPÁSY - a co dál?
TEZE ROZVOJE BYDLENÍ V PRAZE
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Transkript prezentace:

BRNO 2016 – 2018 První tři roky na cestě k systému sociálního bydlení Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II BRNO 2016 – 2018 První tři roky na cestě k systému sociálního bydlení   Martin Freund, Statutární město Brno

Struktura prezentace Stručná analýza Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Struktura prezentace Stručná analýza Změna přístupu k sociálnímu bydlení v Brně Priority v oblasti bydlení 7 pilotních projektů města

Stručná analýza – bytový fond Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Stručná analýza – bytový fond V roce 2011 bytový fond v Brně tvořen celkem 177 465 byty, z toho 163 596 bytů bylo obydlených a 13 869 neobydlených. Specifikum – vysoký podíl bytů ve vlastnictví města (17 %). Ke konci roku 2014 vlastnilo město 29.333 bytů. Z tohoto počtu bylo 746 bytů dlouhodobě neobydlených (většinou byty v domech, vyžadujících kompletní rekonstrukci; koncentrace v několika městských částech). Každoročně se v průměru uvolňuje a obsazuje kolem 700 bytů. →Velký potenciál pro řešení bytové nouze. S výjimkou 545 bytů jsou všechny městské byty svěřeny do správy jednotlivým městským částem. Počty bytů spravovaných městskými částmi se velmi liší.

Stručná analýza – bytový fond Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Stručná analýza – bytový fond Obecná Pravidla pronájmu bytů ve vlastnictví města obsahují ustanovení (např. podmínku pětileté bezdlužnosti), která vylučují část domácností z možnosti získat městský byt. Další vyloučeni na základě kritérií jednotlivých městských částí. Město – právo obsadit „v celoměstském zájmu“ část bytů, které se uvolní (20 %) - mj. byty poskytnuté: (1) vybraným institucím poskytujícím sociálně integrační služby pro chráněné bydlení jejich klientů, (2) osobám, které ukončily svůj pobyt v dětském domově nebo v zařízení pro poskytování pěstounské péče a (3) žadatelům o sociální byt. Všechny tyto možnosti jsou využívány v malém rozsahu (v předchozích 4 letech přiděleno pouze 40 soc. bytů /se sníženým nájemným/).

Stručná analýza – bytová nouze Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Stručná analýza – bytová nouze Některé skupiny jsou navíc z této možnosti vyloučeny. → Nutnost hledat bydlení na volném trhu. X Bariéry finanční nedostupnosti (kauce, provize realitním kancelářím) a diskriminace. Zakázky zprostředkování bydlení patří mezi ty dlouhodobě nejméně úspěšné. Důsledek: Mnoho domácností dlouhodobě buď v nejistém a/nebo nekvalitním nájemním bydlení (často v přelidněných bytech u příbuzných) v sociálně vyloučených lokalitách, nebo v komerčních ubytovnách či azylových domech.

Stručná analýza – bytová nouze Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Stručná analýza – bytová nouze Nejvíce lidí bez domova žije v komerčních ubytovnách. Na území města – téměř  80 ubytoven. Ve městě existuje celkem 20 větších ubytoven (ve smyslu ubytovávání většího počtu lidí z CS). Tyto ubytovny se nachází v 9 městských částech. Kolem 500 lidí bez domova využívá pobytových sociálních služeb (azylových domů a domů na půl cesty). Více než 200 zájemců o službu bylo v roce 2014 z různých důvodů odmítnuto. Více než 100 uživatelům byl pobyt ukončen v důsledku neplnění smluvních podmínek. Přinejmenším v 1/3 případů se uživatelé pobytových sociálních služeb po odchodu ze zařízení nedostali z bytové nouze. Při nedávném sčítání bylo v Brně sečteno asi 500 rodin s dětmi v nevyhovujících bytových podmínkách, z nichž 421 je v těžké bytové nouzi (ostatní jsou jí v různé míře ohroženy).

Stručná analýza – bytová nouze Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Stručná analýza – bytová nouze Vedle rodin až 1500 jednotlivců, kteří jsou bez domova a další stovky jednotlivců, kteří bydlí v nevyhovujícím bydlení. V neposlední řadě jsou tu domácnosti, které jsou ohroženy ztrátou bydlení. Neexistuje odhad jejich celkového počtu. Určitý obrázek si lze udělat z počtu domácností dlužících městu na nájemném (2500, tj. téměř desetina). Z nich odhadem třetina dluží méně než 10 tisíc a třetina více než 50 tisíc. Pouze 308 z dlužících domácností má sestavený splátkový kalendář.

Změna přístupu k sociálnímu bydlení v Brně Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Změna přístupu k sociálnímu bydlení v Brně Komunální volby v roce 2014 – progresivní politická reprezentace Oslovení Platformy pro sociální bydlení → vytvoření odborných kapacit Ustavení pracovní skupiny Bydlení (město, MČ, NNO atd.) Workshopy se zahraničními experty – mj. diskuse o tom, jak provozovat sociální bydlení (střet paradigmat housing ready vs. housing first = dva přístupy vyvinuté původně k řešení situace chronických bezdomovců často s tzv. duální diagnózou) Ve spolupráci s Agenturou pro sociální začleňování Strategický plán sociálního začleňování, vč. kapitoly věnované bydlení Vychází z vládní Koncepce sociálního bydlení (CS + rozlišení typů SB) Motto: „Důstojné bydlení je základ.“ Vize (= z cíle sociálního bydlení): „V roce 2025 se v Brně lidé budou jen výjimečně dostávat do situace bytové nouze, pokud se do této situace přece jen dostanou, nebudou v této situaci muset být dlouhodobě a nebudou se do ní dostávat opakovaně.“ 

Brno jako vzor pro další česká města? Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Brno jako vzor pro další česká města? Komplexní a inovativní přístup To nejlepší ze světa převedeno do českého kontextu Několik nástrojů v ČR dosud nepilotovaných Vše provázáno, žádná základní složka nechybí Ambiciózní ale realistická strategie Otevřenost politiků, kapacity partnerů Adekvátní kvantita k postupnému ukončování bezdomovectví Realistické a měřitelné cíle, rozdělení rolí Poučení do budoucna Systém monitoringu, piloty a evaluace Poučení pro Brno za 3 roky i pro další města Princip „housing first“ a „ukončování“ bezdomovectví

Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II oblasti SPSZ Brno

Priority v oblasti bydlení Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Priority v oblasti bydlení 1. priorita: Zajištění dostupnosti běžného nájemního bydlení pro lidi bez domova či vyloučené z bydlení 2. priorita: Investice do bytového fondu pro účely sociálního bydlení 3. priorita: Zavedení efektivního systému prevence ztráty bydlení 4. priorita: Podpora soc. a komunit. služeb zaměřených na řešení problémů spojených s bydlením a funkčními sousedskými vztahy 5. priorita: Vytvoření, implementace a monitoring naplňování koncepce soc. bydlení

Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Priorita č. 1: Zajištění dostupnosti běžného nájemního bydlení pro lidi bez domova či vyloučené z bydlení Obecný cíl 1.1: realizace a vyhodnocení pilotních projektů a/nebo navýšení kapacit a rozvoj již existujících programů ukončování bezdomovectví Celkem 10 projektů: 3 velké městské projekty: Rapid re-housing (50 rodin s dětmi) Housing first (65 jednotlivců) Prostupné bydlení (39 domácností) 7 různě velkých projektů NNO pro různé cílové skupiny: jednotlivci, rodiny s dětmi, imigranti, lidé s drogovou závislostí, duševně nemocní (50 domácností)

Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Priorita č. 1: Zajištění dostupnosti běžného nájemního bydlení pro lidi bez domova či vyloučené z bydlení Obecný cíl 1.2: snížení systémových bariér v přístupu k obecním bytům (150 dostupných bytů) Změna pravidel přidělování bytů, jež sjednotí kritéria a sníží prahy v přístupu k těmto bytům („sociální“ vs. „dostupné byty“) Obecný cíl 1.3: zvýšení dostupnosti standardního nájemního bydlení na soukromém trhu (85 domácností) Pilotní testování sociální nájemní agentury (CSS MMB) Pilotní ověření garančního fondu (OSP MMB) Pilotní ověření tzv. inkluzivního bydlení (min. 2 realizace)

Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Priorita č. 2: Investice do bytového fondu pro účely sociálního bydlení Obecný cíl 2.1: zvýšení kapacit sociálního bytového fondu prostřednictvím investic (rekonstrukce či koupě) Rekonstrukce městských bytů pro účely sociálního bydlení (100+ nesegregovaných sociálních bytů) Pořízení (koupě) bytů neziskovými organizacemi za účelem provozování sociálního bydlení (25 sociálních bytů) Obecný cíl 2.2: pomoc se zajištěním vybavení bytů pro nemajetné domácnosti Vytvoření nábytkové banky (pro min. 150 domácností)

Priorita č. 3: Zavedení efektivního systému prevence ztráty bydlení Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Priorita č. 3: Zavedení efektivního systému prevence ztráty bydlení Obecný cíl 3.1: Vytvoření funkčního systému prevence ztráty bydlení přinejmenším ve všech městských částech, jež jsou zatíženy existencí sociálně vyloučených lokalit nebo ubytoven → projekt BO MMB se zapojením 12 MČ, 4 NNO, 8 dluhových poradců (1900 nájemníků, z toho 400 intenzivní podpora) Obecný cíl 3.2: Aktualizace a implementace „Metodiky pro vymáhání dluhů na nájemném z bytů v domech v majetku města Brna a zajištění prevence ztráty bydlení“ → metodika vypracovaná VÚPSV, certifikovaná MPSV, aplikace v Brně i na základě zkušeností z projektu

Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Priorita č. 4: Podpora soc. a komunit. služeb zaměřených na řešení problémů spojených s bydlením a funkčními sousedskými vztahy Obecný cíl 4.1: rozšíření kapacit sociální práce a dalších služeb zaměřených na řešení bytové situace pro rodiny s dětmi i jednotlivé lidi bez domova či vyloučené z bydlení Obecný cíl 4.2: pilotní ověření participativních přístupů ke správě bytového fondu obývaného domácnostmi z cílové skupiny a zjišťování zpětné vazby nájemníků (2 realizace) Obecný cíl 4.3: zavedení funkce mediátorů zaměřujících se na řešení sousedských konfliktů a na prevenci napětí ve vztahu k nově integrovaným stigmatizovaným rodinám (10 mediátorů).

Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Priorita č. 5: Vytvoření, implementace a monitoring naplňování koncepce soc. bydlení Obecný cíl 5.1: vytvoření a implementace systému řízení informací o bezdomovectví Zavedení, aktualizace a koordinace jednotného informačního systému o lidech v bytové nouzi a monitoringu efektivity sociálního bydlení Obecný cíl 5.2: příprava a schválení aktualizované koncepce sociálního bydlení Zpracování podkladových analýz (včetně vyhodnocení pilotních projektů) Vypracování aktualizované koncepce sociálního bydlení – mainstreaming pilotních přístupů Pilotování vládní Koncepce soc. bydlení v ČR (zapojení do pilotu MPSV)

Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Návrh přidělování soc. bytů v rámci Strategického plánu soc. začleňování (2016 – 2018) Celkem za 3 roky (2016 – 2018) se plánuje přidělit cca 300 městských bytů: domácnosti s potřebou komplexní podpory (financované z prostředků Evropských strukturálních fondů): cca 150 podpořených domácností 2 PP předkládané městem (115 bytů přidělených v režimu celoměstského zájmu – kategorie bydlení s podporou) + několik menších projektů předkládaných NNO příklady typických podpořených domácností: rodiny s dětmi z ubytoven, AD či DPC, mladí lidé opouštějící DD, lidé po léčbě závislostí na návykových látkách, lidé po propuštění z institucionální péče, osamělí lidé bez domova domácnosti bez potřeby komplexní podpory (s nízkými příjmy): 150 podpořených domácností SB přidělené na základě aktualizovaných pravidel Pravidla pronájmu bytů v majetku SMB (tzv. „dostupné byty“ – 50 ročně) příklady typických podpořených domácností: nízkopříjmové rodiny (profese typu pokladní v supermarketu či hlídače bezpečnostní agentury), osaměle žijící senioři, matky samoživitelky

7 pilotních projektů města Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II 7 pilotních projektů města Rapid re-housing Housing first Pilotní testování koncepce sociálního bydlení Sociální nájemní agentura Garanční fond Prevence ztráty bydlení Inkluzivní bydlení

Díky za pozornost! Případné dotazy: freund.martin@brno.cz Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Díky za pozornost! Případné dotazy: freund.martin@brno.cz