Projekt: Výuka v přírodě, číslo: 2016-1-CZ01_KA101_022796 Zahraniční organizace: Země: Norsko Název hostitelské organizace: Torvastad skole og kultursenter, Hålandvegen 150, Norway Web zahraniční organizace: https://torvastad.vigilo.no/web/index
HAUGESUND
Výlety organizované hostiteli zaměřené na historii i přírodní krásy PROGRAM 18.10. – 24. 10. 2016 Hlavní část: sledování výuky v Základní škole v Torvastadu, návštěva partnerské školy v Hǻviku, specializovanou na využití IPadů Výlety organizované hostiteli zaměřené na historii i přírodní krásy Vlastní krátké výlety v Haugesundu a jeho nejbližším okolí
Základní škola Torvastad Škola je přestěhována druhým rokem v nové budově. Dochází sem žáci od 1. do 7. třídy = první stupeň ZŠ v Norsku. Škola má kolem 260 žáků. Volnočasový areál školy je využíván na každou přestávku. Všichni žáci školy se volně pohybují po areálu, využívají sportoviště přilehlý sportovní areál.
VÝUKA VE ŠKOLE Výuka začíná v 8,30 a končí v 15,00 hod. Každý ročník má více než 30 žáků, ale třída se dělí na dvě části, v každé probíhá výuka rozdílných předmětů (matematika/zeměpis) v oddělených třídách. Pokud je ve třídě integrovaný žák, probíhá individuální výuka nejméně v 70% výuky. V každé vyučovací hodině jsou tak přítomni 2-3 vyučující a 2-3 asistenti, kteří pomáhají buď integrovaným žákům nebo ostatním, kteří to potřebují. Žáci s vážnějšími problémy mají specializované asistenty – např. tlumočník pro znakovou řeč. Pokud žák má problém s udržením kázně, učitel mu dovolí odejít z vyučování projít se. Stejným způsobem učitel neřeší drobná zpoždění žáků do výuky po přestávce. Zajímavost: žáci až na výjimky chodí ve škole i v hodinách tělesné výchovy v ponožkách.
OUTDOOROVÉ AKTIVITY Všechny venkovní aktivity probíhaly v odpoledních hodinách. Zúčastnili jsme se vycházky 2. třídy – žáci skládali slova případně písmena z kamínků a jiných materiálů. Pak se volně pohybovali v lese. Přítomná byla učitelka a dvě asistentky.
Přírodopis v 7. ročníku – učivo mechy a lišejníky 3 vyučovací hodiny – přítomen vyučující. 1. Žáci vyšli na přilehlý kopec, kde dostali instrukce ke sběru přírodnin + přehled s obrázky a krátkým popisem, lupu a sáček. Pracovali ve dvojicích. 2. Ve škole nasbíraný materiál pomocí atlasů třídili na mechy a lišejníky. Odhadovali a potom i vážili vodu, kterou absorbuje 100 g mechu – význam těchto rostlin v přírodě. 3. V další hodině tvářeli plakáty s usušeným materiálem a jejich popisem.
Odpolední aktivita žáků 1. a 4. třídy Přítomny čtyři asistentky + praktikant. Žáci se pohybovali ve vymezené části lesoparku, kde byl postavený stan a jednoduchý dřevěný domek. Podle vlastní volby mohli pracovat s nářadím – nůž, ruční pilka, kladívko. Za pomoci asistentek vyráběli luky a jednoduchou houpačku. Nebo si mohli hrát ve stanu, domku nebo v lese. Aktivita by svým charakterem odpovídala činnosti školní družiny.
Vikingské muzeum, kostel VÝLET Vikingské muzeum, kostel Důl na měď z 19.stol. Vikingská vesnice
Atlantik Skudeneshavn Bílé městečko
VLASTNÍ OBJEVOVÁNÍ HAUGESUNDU