Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_AJ_4_REG_REALIE_10_TRADITIONSNEW Autor Mgr. Věra Regulová Tematický okruh Anglický jazyk – Reálie anglicky mluvících zemí – Public holidays Ročník 4. ročník, oktáva Datum tvorby AnotaceReálie anglicky mluvících zemí, téma svátky – interaktivní prezentace nadstandardních cvičení porozumění textu, lexikálních dovedností a povědomí o životě v anglicky mluvících zemích pro práci ve dvojicích a skupinách s prostorem pro brainstorming. Metodický pokynPrezentace je určena jako doplněk výkladu, obohacení samostatné práce dvojic u PC i domácího studia např. formou pracovního listu podle uvedených pokynů. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora. DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Public holidays in the English-speaking countries
Task 1: Read the description below and – fill in the gaps, use one suitable word only. ……. ……. ……. On the 11th November (1) ……. people in Britain and other Commonwealth countries wear red or white poppies in memory of the soldiers (2) ……. died in the two world wars. They symbolize the poppies that bloomed on the worst battlefields in Flanders and, through their red colour, the blood spilled in the WW1. The date and the time is symbolic – (3) ……. 11 o´clock on the 11th day of the 11th month in 1918 hostilities formally (4) ……..
Solution to Task 1 – fill in the gaps. ……. ……. ……. On the 11th November (1) many people in Britain and other Commonwealth countries wear red or white poppies in memory of the soldiers (2) who died in the two world wars. They symbolize the poppies that bloomed on the worst battlefields in Flanders and, through their red colour, the blood spilled in the WW1. The date and the time is symbolic – (3) at 11 o´clock on the 11th day of the 11th month in 1918 hostilities formally (4) ended.
Task 2: Read the description below and – substitute the highlighted words. ……. ……. ……. On the 11th November many people in Britain and other Commonwealth countries wear red or white poppies in memory of the soldiers who died in the two world wars. They symbolize the poppies that bloomed on the worst battlefields in Flanders and, through their red colour, the blood spilled in the WW1. The date and the time is symbolic – at 11 o´clock on the 11th day of the 11th month in 1918 hostilities formally ended.
Solution to Task 2 – substitute the highlighted words. ……. ……. ……. On the 11th November many people in Britain and other Commonwealth countries put on red or white poppies to remember the soldiers who died in the two world wars. They represent the poppies that bloomed on the worst battlefields in Flanders and, through their red colour, the blood spilled in the WW1. The date and the time is symbolic – at 11 o´clock on the 11th day of the 11th month in 1918 fighting formally ended.
Task 3: Read the description below and – give the paragraph a title ……. ……. ……. On the 11th November many people in Britain and other Commonwealth countries wear red or white poppies in memory of the soldiers who died in the two world wars. They symbolize the poppies that bloomed on the worst battlefields in Flanders and, through their red colour, the blood spilled in the WW1. The date and the time is symbolic – at 11 o´clock on the 11th day of the 11th month in 1918 hostilities formally ended.
Solution to Task 3 – give the paragraph a title. Poppy Day On the 11th November many people in Britain and other Commonwealth countries wear red or white poppies in memory of the soldiers who died in the two world wars. They symbolize the poppies that bloomed on the worst battlefields in Flanders and, through their red colour, the blood spilled in the WW1. The date and the time is symbolic – at 11 o´clock on the 11th day of the 11th month in 1918 hostilities formally ended.
Poppy Day BIG-TOM-84. en.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
Anglický jazyk a seminář anglické konverzace ve 4. ročníku a oktávě všeobecného gymnázia Metodický pokyn Tato prezentace je určena pro použití ve vyučovací hodině, pro samostatnou práci dvojic u PC i pro samostatné domácí studium prostřednictvím pracovního listu - jako doplněk výkladu či opakování tematických okruhů k maturitní zkoušce na všeobecném gymnáziu. Kromě uvedených typů cvičení – doplňování vhodných výrazů, nahrazování zvýrazněných slov jejich ekvivalenty a čtení s porozuměním – nabízí rozšíření povědomí o různých aspektech života a kultury anglicky mluvících zemí. Je užitečné, předchází-li jednotlivým aktivitám brainstorming – umožňuje ověřit, co žáci již znají, nabídnout, co mohou očekávat, podpořit kreativitu, soutěživost a týmovou práci. Obrázků lze využít nejen k ilustraci daného jevu, ale také k popisu a porovnání.
Zdroje: Oxford Guide to British and American Culture for Learners of English. Oxford: OUP, OUP 2003 Obrázek na straně 9: BIG-TOM-84. en.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Licence PD