V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_12 Název materiáluSublimace.
Advertisements

M AGNETICKÉ POLE ELEKTRICKÉHO PROUDU Ing. Jan Havel.
V ÝŠKA TÓNU, REZONANCE Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Z DROJ A ŠÍŘENÍ ZVUKU Ing. Jan Havel Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
F YZIKÁLNÍ VELIČINA - HUSTOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
T EPELNÁ VÝMĚNA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
VLASTNOSTI KAPALIN POVRCHOVÉ NAPĚTÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_13_29.
P LODY SUCHÉ Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola.
P RÁCE A VÝKON Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Z MĚNY SKUPENSTVÍ Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
H YDROSTATIKA Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 7 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Najdi „černou ovci“ voda šampón benzín med led limonáda olej.
MECHANICKÁ PRÁCE A MECHANICKÁ ENERGIE Mgr. Kamil Kučera.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_09_Z6_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Ing.Mirjam Civínová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10C_18_Tlak_plynu_z_hlediska_molekulové_.
S TRUKTURA LÁTKY Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
1. H ISTOLOGIE – PLETIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
R OVNOMĚRNÉ A NEROVNOMĚRNÉ POHYBY Mgr. Kamil Kučera.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
V LASTNOSTI KAPALIN Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Deformace tělesa Mgr. Kamil Kučera.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Zobrazení rovinným zrcadlem
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
VLASTNOSTI LÁTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní pojmy z optiky
Číselné množiny - přehled
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_12.
VY_32_INOVACE_
Vlastnosti plynů.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Změny skupenství látky
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Síla a skládání sil Ing. Jan Havel.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Dělení mnohočlenů mnohočlenem
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_19.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SKUPENSTVÍ LÁTKY Mgr. Kamil Kučera.
Dechové dřevěné nástroje
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Elektrický náboj Ing. Jan Havel.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor: PaedDr. Jan Havlík Název:
Přípravky v tlakovém balení
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Krčková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
VY_32_INOVACE_ZE6-15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
VY_32_INOVACE_
Vlastnosti plynů.
Vzájemné silové působení těles
VLASTNOSTI KAPALIN
VY_32_INOVACE_ZE6-05 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_ZE6-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Transkript prezentace:

V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. ANOTACE 1.Kód EVM: K_INOVACE_2.FY.24 2.Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.28/ Vytvořeno: srpen Ročník: 2. ročník – osmileté gymnázium (RVP-G), 5.Anotace: Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika Tematický okruhMechanické vlastnosti plynů Materiál slouží k výkladu nauky o základních vlastnostech plynu. Ve výkladové části žáky seznamuje s uspořádáním a strukturou plynných látek a jejich základními vlastnostmi. Učivo je ověřeno závěrečnými otázkami. Materiál se využije v průběhu hodiny. Pomůcky: interaktivní tabule.

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Plynné látky Přemýšlej jaké základní vlastnosti plynů znáš? Jsou rozpínavé, stlačitelné, tekuté, nemají svůj tvar ani objem [1]

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Plynné látky Pevné látky – molekuly kmitají kolem svých stálých poloh Kapalné látky – částice nemají stálou polohu, mohou se přesouvat. Udržují stálou vzájemnou polohu Plynné látky – molekuly jsou volné ve svém pohybu i vzájemných vzdálenostech

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Pohyb částic plynu Molekuly plynu se neustále neuspořádaně pohybují Vzájemně se srážejí Narážejí na stěny nádoby  mění svoje vzájemné vzdálenosti

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Důsledky pohybu částic plynu Po odstranění překážky plynu se částice díky neustálému neuspořádanému pohybu postupně přesunou do zbytku nádoby a vyplní ji  plyny jsou rozpínavé a nemají svůj objem  vyplňují objem nádoby

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Difúze plynu Pokud je v okolí jiný plyn dojde k jejich promísení a výsledkem je směs plynů – tento jev nazýváme difúze  samovolné pronikání částic jedné látky mezi částice látky druhé

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Difúze plynu Pokud se zmenšuje objem nádoby, zmenšuje se též objem plynu – plyny jsou stlačitelné Využití například v kompresoru – stroji, vyrábějícím stlačený vzduch: [2]

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ohřev plynu K zamyšlení o co se může stát, když v létě necháme nafukovací člun slunci? o Co se děje s pneumatikou jízdního kola na prudkém slunci [3] [4]

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ohřev plynu Molekuly plynu při ohřívání zvyšují rychlost svého pohybu  naráží do stěn častěji a s větší energií  plyn zvětšuje svůj tlak Plyn při ohřívání zvětšuje svůj tlak nebo objem Při ochlazování zmenšuje svůj tlak nebo objem

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Hořlavost plynů Některé plyny mohou být hořlavé – například propan-butan nebo vodík: Využití například při svařování plamenem – tzv. autogen Některé plyny jsou nehořlavé – například oxid uhličitý (CO 2 ) [5]

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Svařování pomocí hořlavého plynu Ukázka svařování pomocí plynu: [6] [7]

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Opakování Jak jsou uspořádány částice plynu? Jak se pohybují částice plynu? Jaké jsou základní vlastnosti plynu? Jak se plyn chová při ohřívání nebo ochlazování? Uveď příklady z praxe, kdy se musíme chováním plynu při změně teploty vyrovnat Jakto, že je kolem země atmosféra, když by se plyn měl rozepnout do okolního prostoru? Jsou plyny hořlavé?

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Zdroje a použitá literatura [1] BROCKEN. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [2]NEZNÁMÝ. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [3]NEZNÁMÝ. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [4]FAJRO. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [5]NEZNÁMÝ. Wikipedia [online]. [cit Dostupný na WWW: [6]NEZNÁMÝ. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [7]D´LTRI, Marco. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZNÁMÝ. Struktura a vlastnosti plynů [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Není-li uvedeno jinak, jsou obrazové materiály dílem autora, vytvořené v open-source sw Inkscape, případně jde o fotografie pořízené autorem materiálu