Jana Kopečková Globální granty kraje Vysočina jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Jana Kopečková 16. listopadu 2016 Principy způsobilosti výdajů Obecná pravidla způsobilosti výdajů a)Charakter výdaje b)Účel výdaje c)Prokazatelnost výdaje d)Datum uskutečnění výdaje PŘÍRUČKA PRO PŘÍJEMCE FINANČNÍ PODPORY Z OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Jana Kopečková 16. listopadu 2016 Osobní výdaje Osobní výdaje na zaměstnance projektu Způsobilé výdaje: hrubá mzda zaměstnance; sociální a zdravotní pojištění za zaměstnavatele; zákonné pojištění odpovědnosti, tzv. Kooperativa; FKSP (ve výši stanovené zákonem); nemocenská hrazená zaměstnavatelem. Dokladování: kopie pracovních smluv, DPČ nebo DPP; originál Rozpisu mzdových nákladů zaměstnanců; kopie měsíčních pracovních výkazů práce; mzdový list/výplatní páska zaměstnance; kopie podkladů k vyplaceným nemocenským dávkám; výpis z projektového účtu/provozního účtu s převody výplat pracovníkům a převody zákonných odvodů a daní (případně čestné prohlášení pracovníků o vyplacení mzdy).
Jana Kopečková 16. listopadu 2016 Osobní výdaje Novinka v příručce pro příjemce verze č. 4: refundace prostředků z projektového účtu na provozní účet max. 5 pracovních dní před uskutečněním platby zaměstnancům a organizacím odpovídajícím za správu zákonného pojištění
Jana Kopečková 16. listopadu 2016 Osobní výdaje - chyby Osobní výdaje za zaměstnance projektu nejčastější chyby nepředložení kopií DPP/DPČ/PS; PS/DPČ/DPP neobsahují povinné náležitosti viz Příručka; PS/DPČ/DPP je podepsána po zahájení výkonu práce; výkazy práce nejsou podepsány/jsou podepsány dříve než je vykonána poslední činnost v měsíci; obecné vymezení činnosti pro projekt; činnost vykázána souhrnně (např. 1. – = 8 hodin admin. prací); zahrnutí činností spadajících do kategorie nepřímých nákladů do výkazu práce; jeden výkaz práce pro více projektových pozic/více pracovněprávních vztahů; nepředložené mzdové listy a výpisy z účtu organizace.
Jana Kopečková 16. listopadu 2016 Cestovní náhrady Cestovné za tuzemské služební cesty spadá do nepřímých nákladů Cestovné za zahraniční služební cesty: výdaje musí být plánovány v rozpočtu projektu – NELZE NAVYŠOVAT; cestovné – letenky, jízdenky; cestovní náhrady při použití soukromého vozidla; náhrady za spotřebované PHM při použití služebního vozidla; výdaje na ubytování zaměstnanců – zpravidla hotel***; stravné dle vyhlášky MF o základních sazbách stravného v cizí měně. Dokladování: originál Rozpisu cestovních náhrad; kopie účetních dokladů ke vzniklým výdajům; kopie cestovních příkazů; kopie technického průkazu vozidla; kopie knihy jízd; kopie zprávy ze služební cesty; kopie interních směrnic příjemce.
Jana Kopečková 16. listopadu 2016 Cestovní náhrady - chyby Cestovní náhrady nejčastější chyby cestovní příkaz neobsahuje povinné náležitosti – je neúplný; předložena pouze kopie 1. strany cestovního příkazu; používání neaktuálních sazeb pro stanovení ceny pohonných hmot; účel služební cesty – reg. číslo projektu/název projektu; nepředložena kopie technického průkazu vozidla.
Jana Kopečková 16. listopadu 2016 Zařízení a vybavení Zařízení související s realizací projektu Způsobilé výdaje: nehmotný majetek do ,- Kč; dlouhodobý nehmotný majetek; drobný hmotný majetek do ,- Kč; daňové odpisy; křížové financování – investiční a neinvestiční část. Dokladování: podklady k výběrovým řízením na pořízení zboží; přehled uzavřených výběrových řízení – je-li relevantní; faktury, objednávky, dodací listy; účetní doklady; inventární karty.
Jana Kopečková 16. listopadu 2016 Zařízení a vybavení - chyby Zařízení související s realizací projektu nejčastější chyby chyby ve výběrových řízeních; nedoložení veškerých podkladů k výběrovému řízení; chybějící objednávky, dodací listy; chybějící smlouvy o výpůjčce zařízení partnerům projektu; POZOR na označení zařízení závazným logolinkem OP VK; neodůvodněný nákup vybavení z uspořených peněz.
Jana Kopečková 16. listopadu 2016 Nákup služeb Nákup služeb souvisejících s realizací projektu Způsobilé výdaje: publikace, školící materiály; odborné služby, studie a výzkum; výdaje na konference a kurzy – nájemné; občerstvení – max. 300,- Kč/osoba/8hodinová akce; ubytování – max ,- Kč/osoba/noc. Dokladování: podklady k výběrovým řízením na pořízení služeb; přehled uzavřených výběrových řízení – je-li relevantní; faktury, objednávky, dodací listy; účetní doklady; prezenční listiny k pořádaným kurzům.
Jana Kopečková 16. listopadu 2016 Nákup služeb – nejčastější chyby Nákup služeb souvisejících s realizací projektu nejčastější chyby věcné chyby ve výběrových řízeních; dodavatelem nesmí být osoba, která je současně zaměstnancem projektu (příjemce/partnera); nedoložení veškerých podkladů k výběrovému řízení; chybějící objednávky, dodací listy; nedoložení prezenčních listin z uskutečněných kurzů; POZOR na označení všech dokumentů závazným logolinkem OP VK; úhrada občerstvení zaměstnanců projektu z položky Podpora účastníků; překročení limitů stanovených pro ubytování a stravné.
Jana Kopečková 16. listopadu 2016 Stavební úpravy, Přímá podpora, N ze smlouvy Stavební úpravy drobné stavební úpravy; stavební úpravy v rámci křížového financování; lze provádět pouze na majetku příjemce/partnera/zřizovatele. Přímá podpora mzdové příspěvky (dokladuje se stejně jako mzdové náklady zaměstnanců); cestovné, ubytování a stravné; doprovodné aktivity. Náklady vyplývající přímo ze smlouvy audit projektu. Dokladování objednávky, faktury, účetní doklady.
Jana Kopečková 16. listopadu 2016 Nepřímé náklady (I. část) Nepřímé náklady (NN): taxativní výčet dle Příručky pro příjemce; jedná se zejména o výdaje související s administrací projektu nebo s činnostmi, které jsou od běžného provozu organizace těžko oddělitelné; nejsou dokládány jednotlivými účetními doklady, výpisy z účtů, jejich čerpání není sledováno v položkovém členění; čerpání nepřímých nákladů nebude předmětem administrativních kontrol ani kontrol na místě poskytovatelem podpory; způsobilá výše NN je dána procentem vzhledem k prokázaným způsobilým přímým nákladům projektu bez křížového financování.
Jana Kopečková 16. listopadu 2016 Nepřímé náklady (II. část) Nepřímé náklady: čerpání z jednotlivých zálohových plateb by mělo odpovídat % stanovenému ve smlouvě; příjemce je povinen tyto náklady/výdaje vést v účetnictví – samostatná analytická evidence; příjemce je povinen průběžně sledovat vývoj čerpání nepřímých nákladů ve vztahu k částce poskytovatelem odsouhlasených přímých nákladů (bez křížového financování); v případě vyčerpání vyšší částky nepřímých nákladů (v závěrečném vyúčtování projektu) než je způsobilé - jedná se o poručení rozpočtové kázně a nesrovnalost. STÁLE PLATÍ PRAVIDLO PŘÍMÉ SOUVISLOSTI VÝDAJE S REALIZACÍ PROJEKTU.
Jana Kopečková 16. listopadu 2016 Závěrem Upozornění na závěr: účetní doklady označovat dle Příručky pro příjemce; daňový doklad není vždy totéž co účetní doklad; úprava interních směrnic, nastavení interních postupů; výpisy z účtu organizace/kopii pokladní knihy – jsou-li relevantní; vždy výpisy z projektového účtu; sestava z účetnictví – doložení analytické účetní evidence; objednávky – pořizovací cena zboží/služeb nad ,- Kč bez DPH; zajistit čitelnost dokumentů; každý nezpůsobilý výdaj a mylná platba z projektového účtu = nesrovnalost = porušení rozpočtové kázně (zákon 250/2000 Sb.).
Jana Kopečková 16. listopadu 2016 Závěrem Novinka v příručce pro příjemce verze č. 4: mylný převod finanční prostředků z projektového účtu na jiný bankovní účet, který bude do 5 pracovních dnů vrácen NETÝKÁ SE VAŠICH GRANTOVÝCH PROJEKTŮ ! platí ustanovení Smlouvy o realizaci grantového projektu v čl. XI Sankce bod 1, které je nadřazeno ustanovením příručky pro příjemce; jakékoli neúmyslné či krátkodobé použití finančních prostředků k jinému účelu než uvedenému ve Smlouvě o realizaci grantového projektu PORUŠENÍ ROZPOČTOVÉ KÁZNĚ
Jana Kopečková 16. listopadu 2016 Prostor pro dotazy PROSTOR PRO VAŠE DOTAZY Krajský úřad kraje Vysočina Odbor regionálního rozvoje Oddělení grantových programů Žižkova 16, Jihlava tel. č.: