NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV:Řecké divadlo TÉMATICKÝ CELEK:Nejstarší civilizace, kořeny evropské civilizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/
6. ročník ZŠ Obrázek č. 1
Divadlo Posvátné umění Obrázek č. 2
Divadlo Stavby amfiteatrů Obrázek č. 3
Obrázek č. 4
Obrázek č. 5
Obrázek č. 6
AISCHYLOS ( př. n. l.) V tragédii ORESTEIA Aischylos s velkou dávkou hrdosti naznačuje, že nová doba na zastaralé zvyky přináší lék. Krevní msta, vycházející z prastarého principu "oko za oko, zub za zub", do níž se zapletou znesvářené božské síly, může být zastavena jen moderně pojatou spravedlností: bohové si na pomoc přizvou soudní sbor: neb je-li někdo z rodu zavražděn, a není pomstěn, tajný, skrytý šíp tam z podsvětí, a k tomu šílenství a strach a hrůza planá za nocí štve viníka a děsí! Obrázek č. 7
SOFOKLÉS (497/ /5 př. n. l.) Titulní hrdinka tragédie Antigóna se rozhodne překročit zákaz a pohřbí symbolicky bratra – musí mu přece umožnit podle starých zvyků cestu do říše zemřelých. Činu nelituje, naopak se k němu hrdě přihlásí, přestože jí hrozí přísný trest: Já nepřipouštím, že by zákon, ten či ten, vydaný tebou, člověkem, směl platit víc než nepsaný a nevývratný věčný řád. Jen to jsou totiž pro mne platné zákony a ty se nezrodily včera nebo dnes - jsou z hlubin času, do nichž nikdo nedozří. Ty nikdy nepřestoupím pro strach z člověka. Obrázek č. 8
EURÍPIDÉS (asi př. n. l.) Pomsta v tragédii Médea vyznívá zcela v řeckém duchu. Medea vraždí Iásonovu nevěstu, jejího otce a nakonec s bolestí v srdci rozhoduje také o smrti svých dětí: Ach, děti, děti, proč se na mne díváte a usmíváte něžně, proč - ach, naposled?! Ó, hrůza! Co mám činit? Prchla odvaha, jak v jasné oči dětí svých jsem pohlédla. Ó ne, já nemohu! - Pryč hrozné myšlenky! Já odvedu své děti s sebou ze země. Což musím sama sebe trestat dvojnásob, bych zkázou dětí jejich otce ranila? Och nikdy, nikdy!... Obrázek č. 9
Obrázek č. 10
TEST: Klikni na hvězdičku u odpovědi, kterou považuješ za správnou. K čemu sloužily v řeckých dramatech herecké masky? utajení podoby herců znázornění charakterů rozeznání mužských rolí Z náboženských důvodů Který autor nepatřil mezi tvůrce antické tragédie? Aischylos Aristofanes Sofokles Euripidés Prvním teoretikem řeckého dramatu byl muž na fotografii. Kdo to byl? Homér Hesiódos Aristoteles Archimedes
Chybná odpověď!!! Výsledek tvého snažení není nejlepší! Přemýšlej znovu, nebo se zkus s někým poradit!!! Kliknutím na obrázek se vrátíš zpět k otázkám!!!
Správná odpověď!!! Můžeš pokračovat v dalších otázkách!!! Kliknutím na obrázek se vrátíš zpět !!!
Konec testu!!! Bylo to dobré, ale neuškodí, když se na látku ještě doma podíváš Pamatuj si: Paměť je jako medúza – vědomosti se rychle rozplynou!!! Kliknutím na obrázek se rozloučíme.
Použitá literatura a zdroje informací Koucká, I.: Dějepis 6, Olomouc, Prodos 2002 Kolektiv autorů: Dějepis 6, Plzeň, Fraus 2007 Mandelová, H.: Opakování dějin pravěku a starověku, Olomouc, FIN 1995 Použitý obrazový materiál: Obrázek č. 1: Obrázek č. 2: Fotomontáž G. Miličková s použitím Obrázek č. 3: Obrázek č. 4: Obrázek č. 5: Fotomontáž G. Miličková s použitím Obrázek č. 6: Fotomontáž G. Miličková s použitím Obrázek č. 7: Obrázek č. 8: Obrázek č. 9: Obrázek č. 10: Fotomontáž G. Miličková s použitím Obrázky v testu: a) b) c) c) Obrázky v odpovědích na otázky: © Microsoft Corporation
Konec testu Hodně štěstí v učení: