Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Sčítání a odčítání mnohočlenů jednočlen 3x 2 4y5z 3 4x 2 y + -5x 3 x.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák PYTHAGOROVA VĚTA – použití v praxi Zkrátíme si cestu a o kolik? Dosáhne.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Hranoly Jaký je objem stanu? Kolik materiálu se spotřebuje na sloup?
Výrazy s proměnnou ve slovních úlohách. Sestavení slovní úlohy: 1) Na dveřích taxi je napsáno: Nástupní sazba 150 Kč 1 km jízdy … 25 Kč Sestavte výraz.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co sem nepatří?
Elektronické učební materiály – I. stupeň Matematika Autor: Mgr. Martina Durinová KONSTRUKCE ČTVERCE OBDÉLNÍKU.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
2.3 ROZKLAD VÝRAZŮ NA SOUČIN Mgr. Petra Toboříková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Kolik zbyde?
Sčítání a odčítání mnohočlenů Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu:
Mnohočleny Sčítání, odčítání Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
VÝRAZY Matematické zápisy obsahující čísla (konstanty), písmena (proměnné) a početní operace ČÍSELNÉ S PROMĚNNOU √25 2.(4-7.8) 3x+7 4a3- 2a.
Lichoběžník Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
OBVOD A OBSAH OBDÉLNÍKU VY_32_INOVACE_D09
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Poměr.
Sčítání a odčítání mnohočlenů
Desetinná čísla v geometrii - obvod geometrických útvarů
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
25.1 Druhy a vlastnosti rovnoběžníků II. OBSAH a OBVOD
Obvod a obsah mnohoúhelníků
Obsah geometrických útvarů
Název: Trojúhelník Autor:Fyrbachová
Násobení mnohočlenů Základní škola a Mateřská škola
(2a2 – b) . (-5a) 3a . (4a + 5) (2x + 3y) . (5x – 4y)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_11_M6_Hanak TÉMA: Trojúhelník
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník – obvod čtverce
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jméno autora:  Marie Roglová Škola:  ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
MATEMATIKA – ARITMETIKA 8
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Tělesa –čtyřboký hranol
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
Dělení mnohočlenů jednočlenem
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Geometrická tělesa VY_32_Inovace_010KJ-1
46.1 Podobnost C´ B´ A´ C Změř úsečky a zapiš jejich délky.
Pythagorova věta – příklady
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
46 OBVOD A OBSAH LICHOBĚŽNÍKU.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Čtyřúhelníky názvosloví rozdělení úhly úhlopříčky osová souměrnost
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
VÝRAZY S PROMĚNNÝMI V PRAXI
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Matematika – 7.ročník Mnohočleny VY_32_INOVACE_
20.1 Malá násobilka - násobení
OBVOD A OBSAH SLOŽITĚJŠÍCH OBRAZCŮ
Rovnice opakování Výukový materiál pro 9.ročník
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
20 MNOHOČLENY.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
MATEMATIKA PRO 1. ROČNÍK Geometrické tvary
Podobnost trojúhelníků
Transkript prezentace:

Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Sčítání a odčítání mnohočlenů jednočlen 3x 2 4y5z 3 4x 2 y + -5x 3 x 4 dvojčlen

Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Co už víme o mnohočlenu? Je dán mnohočlen: 5a 4 b 3 + (-6)ac 2 + 0,7b 3 c 2 Úkoly: 1.Kolikačlen to je? 2.Vypiš všechny koeficienty. 3.Kolik proměnných se vyskytuje v každém členu? 4.Kolik proměnných se vyskytuje v mnohočlenu? Umíme sčítat a odčítat jednočleny: 2a + 3a = 5a -3b + 4b - 2b = -b 5c 2 – 7c 2 = -2c 2 -3d 2 e 5 f 3 + 4d 2 e 5 f 3 = d 2 e 5 f 3

Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Sčítání a odčítání mnohočlenů Pozoruj řešené příklady: (4a 3 + 5a 2 – a) + (7a – 4a 2 + 3a 3 ) = 4a 3 + 5a 2 – a + 7a – 4a 2 + 3a 3 = 7a 3 + a 2 + 6a (3a – 5b + 6c) + (2b – 5a - 6c) = 3a – 5b + 6c + 2b – 5a - 6c = -2a - 3b (2x – 3y + 4z) – (6x + 5y – 7z) = 2x – 3y + 4z – 6x - 5y + 7z = -4x - 8y + 11z

Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Postup při sčítání a odčítání mnohočlenů Pokus se vymyslet jednotlivé kroky postupu: 1.Odstraníme závorky. 2.Vyhledáme členy se stejnou proměnnou a stejným exponentem. 3.Tyto členy pak sečteme (odečteme). 4.Seřadíme proměnné podle abecedy od nejvyšší mocniny k nejnižší. Jednotlivé kroky

Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Procvičování Zapiš v nejjednodušší podobě: (3a - 4b) + (-5b + 4a) – (2a - 5b) 2ab – 2bc – 4ab – (5ab – 3bc + 6bc) - (4x - 3y + 6) - 2x – (-7 + y) + (5y – 4x) – 9 3a 2 + a – (-5a + 7a 2 ) – 8a 2 – (2a 2 – 5a) + 6a 2 a 2 – b 2 – (6a 2 -7b 2 ) + 4a 2 – 3b 2 – (7b 2 – 8a 2 ) Co zakrývá obdélníček? (2a – 3b) + (4a + 2b) = 6a – b (3a 2 - 4a +4) – (2a 2 – 5a + 6) = a 2 + a - 2

Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Náročnější úlohy (pro šikovné) Vypočítej obvod trojúhelníku jestliže první strana měří x cm, druhá je o 4 cm kratší a třetí je dvojnásobek první strany zvětšený o 3 cm. K rozdílu 2m a 3n přičti trojnásobek m zvětšený o 2n. Výsledný výraz zapiš v nejjednodušším tvaru.

Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika jednočlen = monomial sčítání = addition odčítání = subtraction závorka = bracket trojúhelník = triangle mnohočlen = multinomial obdélník = rectangle čtverec = square

Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Test Zapiš v nejjednodušší podobě: 2a – (4a – 3b) + b – (5b + 6a) 3c + 4d – 2 – (2c + 5d - 4) + 7d 2x 2 – (3x 2 – 4x) + 5x – (2x – 5x 2 ) Vypočítej obvod obdélníku, jestliže délka měří x cm a šířka je dvojnásobek délky zmenšený o 7 cm.

Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Použité zdroje: