Název: Přeběh pístu Autor: Šnejda Karel Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast: Ročník: 3. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku:
Anotace Názorná ukázka změření přeběhu pístu vznětového motoru
DUM Měření přeběhu pístu u vznětových motorů
Co je přeběh pístu? Přesah pístu je vzdálenost dna pístu od bloku motoru při horní úvrati pístu Proč měříme přeběh pístu Pro určení tloušťky těsnění pod hlavu při výměně pístů
Přesah pístu
Přípravek na měření přeběhu Pravítko a číselníkový úchylkoměr (hodinky)
Otočíme klikovou hřídelí tak, aby byl píst v horní úvrati
Pravítko s číselníkovým úchylkoměrem přiložíme na blok motoru a číselníkový úchylkoměr vynulujeme
Potom natočíme pravítko tak, aby plocha pravítka ležela na bloku motoru a tlačná tyčka úchylkoměru na dně pístu, a odečteme hodnotu, která nám udává hodnotu přeběhu pístu. Toto měření opakujeme u všech válců vznětového motoru. Pro výběr tloušťky těsnění bereme ten největší přeběh.
Druhý způsob měření je, že pravítko položíme na dno pístu a číselníkový úchylkoměr vynulujeme.
Posuneme pravítko tak, aby pravítko leželo na dně pístu a tlačná tyčka na bloku válců, a odečteme hodnotu přeběhu pístu. Toto měření opakujeme u všech válců vznětového motoru. Pro výběr tloušťky těsnění bereme ten největší přeběh.
Hodnoty rozměru těsnění najdeme vždy v dílenské příručce k danému typu vozidla a typu motoru. Těsnění se dle tloušťky značí buďto otvory nebo zářezy v hraně těsnění. Příklad: Škoda Octavia 1.9 TDi Přesah pístu nad hranou Označení bloku válců otvory
Fotografie - autor