ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Advertisements

Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Oko Kateřina Lasáková, V.A.
Optické vlastnosti oka
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Smyslová ústrojí Funkce:
Smysly - zrak (c) Mgr. Martin Šmíd.
Optické vlastnosti oka
Optické vlastnosti oka
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
Soustavy smyslové Ústrojí zrakové
Zrakové ústrojí - zrak je nejdůležitějším smyslem pro orientaci v prostoru - orgánem zraku je oko - oko je uložené v očnici Stavba oka - složeno ze tří.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P24/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Biologie člověka Autor:
OKO Marcela Hanáková.
Zrakové ústrojí- organum visus
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Nervová soustava- receptory
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Oko spojná optická soustava obraz komorová tekutina oční čočka sklivec
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
úvodní prezentace k hodině s využitím aplikace EyeXam pro iPad
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
STAVBA OKA.
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Oko. Oko Jeden ze smyslových orgánů Zrakem vnímáme světlo, jeho intenzitu, barvy, tvary, vzdálenosti Umožňuje rozvoj mysli, vzdělání a zážitků.
Výstup: VY_52_INOVACE_Př.8.26
Smyslové vnímání OKO.
Optické vlastnosti oka
LIDSKÉ OKO A JEHO FUNKCE V TĚLE
KŮŽE, PÉČE O KŮŽI VY_32_INOVACE_11_23. Kůže a její funkce v těle: = pokryv těla, největší lidský orgán (2 m 2 ), její tloušťka se pohybuje od 0,1 mm až.
OČNÍ VADY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
4.) Zrak. -orgán zraku-oko -centrum zraku=týlní lalok koncového mozku -ochrana oka:-obočí -víčko+řasy -slzné žlázy -sliznice víček =spojivka.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_05_A_16 Ústrojí zraku Téma: Biologie člověka Číslo projektu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI NEROSTŮ HUSTOTA A TVRDOST VY_32_INOVACE_01_23.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Optické vlastnosti oka TÉMATICKÝ CELEK:
ÚSTROJÍ ZRAKU I Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._33.ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Oko Savců Matějka, Grulich, Preget. Části oka - obrázek.
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování pojmů - 1.část) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č.
Projekt „Z očí do očí,“  Komorové oko, dělí se na přední a zadní komoru  Rohovka – propouští světlo do oka  Zornice – ve středu duhovky, rozšiřuje.
LIST VY_32_INOVACE_13_23. Funkce listů: Fotosyntéza Fotosyntéza Dýchání Dýchání Odpařování Odpařování průduchy Pomocí interaktivní učebnice nakladatelství.
Ústrojí zrakové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_03_ÚSTORJÍ.
OKO Biologie Schmidtová, Fojtů, Pospíšilová Sexta a.
Lidské oko. Stavba Bělima cévnatka sítnice Žlutá skvrna Zrakový nerv Slepá skvrna Komorová voda čočka duhovka rohovka Řasnaté tělísko sklivec.
Smyslová ústrojí Funkce:
Z očí do očí.
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Další vlastnosti nerostů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Oko, vady TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka I.
STOPKOVÝTRUSNÉ HOUBY VY_32_INOVACE_05_23.
Zrakový Analyzátory.
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
NEZMAR OBECNÝ Žahavci VY_32_INOVACE_08_23.
Lidské oko Optické čočky Název školy
KOŘEN VY_32_INOVACE_12_23.
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování)
Smyslové orgány - OKO Obr. 1
PLOŠTĚNCI Ploštěnka mléčná VY_32_INOVACE_09_23.
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Transkript prezentace:

ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23

Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1

Orgán zraku – oko uloženo v očnici Ochrana očí: 1)nadočnicový oblouk – jeho kůže porostlá obočím (chrání před stékajícím potem a shora dopadajícími paprsky) 2)řasy + víčka – jejich vnitřní plochu pokrývá spojivka 3)slzní žláza – do oka ústí ve vnějším koutku (chrání před vysycháním, zmírňuje tření víček, ničí mikroby) Vnitřní koutek – slzní kanálek – odvádí slzy do dutiny nosní obr. 2

Stavba oka rohovka přední komora oční zornice duhovka řasnaté těleso čočka okohybné svaly sklivec sítnice žlutá skvrna slepá skvrna zrakový nerv cévnatka bělima obr. 3

Stavba oka Duhovka – obsahuje pigment - jeho množství určuje barvu očí Zornice – uprostřed duhovky - velikost zornice řídí množství světla dopadajícího do oka Čočka – je zavěšena na řasnatém tělese - akomodace čočky = změna tvaru čočky  zaostřování při pohledu do dálky nebo nablízko - čočka ve fyzice – viz Interaktivní učebnice nakladatelství Fraus – fyzikální vlastnosti čočky obr. 4 obr. 5

Stavba oka – sítnice obsahuje světločivné buňky: a)tyčinky – černobílé vidění b)čípky – barevné vidění – potřebují dostatečné množství světla Žlutá skvrna – místo nejostřejšího vidění – nejvíce světločivných buněk – naproti čočce Slepá skvrna – místo, kde vychází zrakový nerv – nejsou zde tyčinky a čípky

Oční vady 1)Krátkozrakost = předměty nablízko dobře viditelné, vzdálené jsou nejasné  obraz se tvoří před sítnicí – náprava: rozptylky 2)Dalekozrakost = vzdálené předměty dobře viditelné, předměty nablízko nejasné  obraz se tvoří za sítnicí – náprava: spojky Viz Interaktivní učebnice nakladatelství Fraus – světelné jevy obr. 6 obr. 7

Další oční vady Šilhavost – špatná souhra okohybných svalů Barvoslepost – špatná činnost čípků Šeroslepost – špatná činnost tyčinek Astigmatismus – špatné zakřivení rohovky obr. 8

Poškození zraku může způsobit: Prach nebo cizí tělísko, které vnikne do oka (zánět spojivek) Dlouhodobé sledování televize, monitoru PC, světelné efekty Slunce Úraz

Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Texty a obr. 3 jsou vlastní originální tvorbou autora. Obr. 1, 2, použité k vytvoření tohoto materiálu jsou součástí softwaru Microsoft® Office. Zdroj: VANĚČKOVÁ, Ivana. Přírodopis 8: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1.vyd. Plzeň: Fraus, 2006, 128 s. ISBN ČERNÍK, Vladimír, Vítězslav BIČÍK a Zdeněk MARTINEC. Přírodopis 3: Biologie člověka se základy etologie a genetiky. 1.vyd. Praha: SPN, 1998, 128 s. ISBN

Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: Ústrojí zraku Autor: Mgr. Miroslava Málková Vytvořeno: 7. března 2013 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tematický okruh: Biologie člověka Téma: Ústrojí zraku Pomůcky: dataprojektor, notebook, sešit, psací potřeby, interaktivní učebnice nakladatelství FRAUS Anotace: Vzdělávací materiál je určen k výkladu učiva o ústrojí zraku. Lze jej použít i jako podklad k zápisu do sešitu.