Zuzana Gocníková, Filip Hutečka, Hana Koláčková, Václav Slivka Prezentace k projektu Z očí do očí (biologická část č. 1)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Advertisements

Oko Kateřina Lasáková, V.A.
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Smyslová ústrojí Funkce:
Smysly - zrak (c) Mgr. Martin Šmíd.
Optické vlastnosti oka
Oko jako optická soustava, optické přístroje
Smyslová soustava.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
OKO A VIDĚNÍ Stavba a optická soustava oka Mechanismus vzniku obrazu
Anatomie a fyziologie oka II.
Soustavy smyslové Ústrojí zrakové
OKO.
ŽLUTÁ SKVRNA.
Světlo a barvy v přírodě
OKO Marcela Hanáková.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Smyslové orgány VY_32_INOVACE_CH AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Nervová soustava- receptory
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Oko Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_344. Oko párový orgán umožňující vidění vnímá elektromagnetické záření o vlnové délce nm lidské.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
úvodní prezentace k hodině s využitím aplikace EyeXam pro iPad
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
STAVBA OKA.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výstup: VY_52_INOVACE_Př.8.26
Oko.
Smysly.
Oko.
OKO.
Smyslové vnímání OKO.
Oční Implantáty. 2 3 uvnitř na zadní straně sklivce žlutá skvrna – největší koncentrace světločivných buňek, má červenou barvu, na ose oka několik vrstev,
LIDSKÉ OKO A JEHO FUNKCE V TĚLE
Zuzana Gocníková Filip Hutečka Hana Koláčková Václav Slivka Prezentace k projektu Z očí do očí (fyzikální část)
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
4.) Zrak. -orgán zraku-oko -centrum zraku=týlní lalok koncového mozku -ochrana oka:-obočí -víčko+řasy -slzné žlázy -sliznice víček =spojivka.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_05_A_16 Ústrojí zraku Téma: Biologie člověka Číslo projektu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._33.ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Oko Savců Matějka, Grulich, Preget. Části oka - obrázek.
Projekt „Z očí do očí,“  Komorové oko, dělí se na přední a zadní komoru  Rohovka – propouští světlo do oka  Zornice – ve středu duhovky, rozšiřuje.
Zrak ptáků Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný.
Ústrojí zrakové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_03_ÚSTORJÍ.
OKO Biologie Schmidtová, Fojtů, Pospíšilová Sexta a.
Projekt „Z očí do očí“, 2012 Dominik Nop, Matěj Tomešek, Filip Šefčík, Lubomír Pala.
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
Lidské oko. Stavba Bělima cévnatka sítnice Žlutá skvrna Zrakový nerv Slepá skvrna Komorová voda čočka duhovka rohovka Řasnaté tělísko sklivec.
POVRCH LIDSKÉHO TĚLA Veronika straková.
Smyslová ústrojí Funkce:
Z očí do očí.
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
Oko a vidění Mirek Kubera.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka I.
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
Lidské oko Optické čočky Název školy
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování)
Smyslové orgány - OKO Obr. 1
Lidské oko
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Transkript prezentace:

Zuzana Gocníková, Filip Hutečka, Hana Koláčková, Václav Slivka Prezentace k projektu Z očí do očí (biologická část č. 1)

Úvodní slide Začátek prezentace Koncový slide

Ryby mají 2 komorové oči bez víček Oči jsou obvykle po stranách hlavy Je uzpůsobeno na vodní prostředí – mimo něj zrak ztrácí svoji ostrost U některých jeskynních ryb a ryb žijících ve velkých hloubkách oči zakrněly Oko je uzpůsobeno především k vidění na blízko (kvůli kalnému vodnímu prostředí) Obsah

Oko je většinou podobné oku vyšších obratlovců Zorný úhel oka nad hladinou je 98° Ryba je tak schopná dívat se všude kolem sebe a na všechny strany Ryby jsou schopné rozeznat velikost, tvar i barvu předmětů Ryby vidí i za tmy Zrakové vjemy jsou doplňovány signály, které jsou zprostředkovány boční čarou Obsah

Ryby jsou schopné vnímat podobný rozsah vlnových délek světla jako člověk ( nm) Hůře ale vnímají světlo o kratší vlnové délce (špatně proniká vodním prostředím) Většina ryb žijících ve velkých hloubkách proto nevnímají červenou barvu Většina dravých ryb spoléhá hlavně na zrak (např.: okoun, štika, pstruzi atd.) Obsah

Čočka: Je to pevné kulovité tělísko Při zaostření se čočka buď přiblíží nebo se vzdálí od sítnice pomocí upínacích svalů nemění svůj tvar a tloušťku jak je tomu např. u savců (tzv. akomodace) Obsah

Čočka: Čočka vyčnívá ze sítnice Ryby proto mají mnohem větší zorné pole než je tomu např. u člověka Zorné pole pod hladinou: Zorné pole ryb pod vodní hladinou je až 180° - mají tedy téměř kruhové vidění Zorné pole nad hladinou: Ryby jsou schopné vidět okolní svět nad hladinou pod úhlem 90° V přední částí hlavy se zorná pole obou očí překrývají – ryba zde vidí prostorově Obsah

Rohovka Vzniká z ektodermu Spolu s čočkou pomáhá spojit paprsek světla a zaměřit ho na zadní stěnu oka (sítnici) Sítnice Je vychlípeninou mezimozku Čím je oko dokonalejší, tím více je zanořená do oka Zachycuje obraz a zrakovým nervem ho posílá do zrakových center v mozku Pokrývá celou dutinovou stranu oční koule Obsah

Bělima =sklérka obal oka, který pokrývá většinu očního povrchu V přední částí přechází v průhlednou rohovku Je velmi tuhá a proto dobře chrání citlivé části oka Skládá se z kolagenu a elastických vláken Obsah

Zrakový nerv Párový orgán Přenáší zrakovou informaci z oční sítnice do zrakových center v mozku Vstupuje do oka v místě slepé skvrny Obsah

Světločivné buňky: Tyčinky Reagují na světlo jakmile se intenzita světla změní, posílají impulsy do čípků, které změní vnímání barvy Jsou uloženy na okrajích sítnice Zajišťují vidění při nízkých hladinách osvětlení Čípky Přijímají impulsy z tyčinek Rozpoznávají barvy (pouze při dostatečném osvětlení) Obsah

Propojovací neurony Propojují oko s mozkem Gangliové buňky Typ neuronové buňky Vysílají informace z oka do mozku pomocí axonů (dlouhých výběžků neuronu) Obsah

Vlákna optického nervu Tvoří zrakový nerv Jsou opatřena částicemi citlivými na světlo Cévnatka Střední vrstva oční stěny Přiléhá na sítnici, často je proto těžké je od sebe rozeznat Vzniká z mezenchymu Obsahuje množství cév a pigmentových buněk Obsah

Slepá skvrna místo, kde ústí zrakový nerv do oční bulby Nejsou zde světločivé buňky Ciliární svaly Upevňují oko v oční jamce Díky nim lze okem hýbat Duhovka Spolu s čočkou odděluje přední a zadní oční komoru Uprostřed duhovky se nachází zornice Obvykle je silně pigmentovaná Pochází z mezodermu Obsah

Oko je pro ryby velice důležitým orgánem Proto se např. u larev platýsů přesune oko ze spodní části těla, na které platýs leží, na horní část vedle druhého oka u některých druhů ryb žijících u hladiny (na rozhraní dvou optických prostředí) se oko rozdělilo na 2 části ( horní a dolní) oko má 2 zornice a 2 rohovky Horní část oka je tlustší a obsahuje glykogen (chrání oko před vysoušením a UV zářením) Čočka je pro obě části společná Na vrchní části je zploštělá – podobá se lidskému oku Na spodní části je vypouklá Obsah

vidi_ryby vidi_ryby Obsah

A věříme, že pro vás byla tato prezentace jak zajímavá, tak poučná, a odnesli jste si z ní nové informace Zuzana Gocníková Filip Hutečka Hana Koláčková Václav Slivka Obsah