Organizace výuky a výukové strategie Školní pedagogika 2 Teorie vyučování (didaktika) 2015 Hana Filová, katedra prim. pedagogiky PdF MU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Matika krokem  Proč? - motivy vzniku
Advertisements

Strukturované učení PROJEKT EU
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2013/2014.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Kooperativní učení a rozvoj prosociálnosti Kooperativní výuka nerovná se skupinová práce.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Struktura výuky.
Výukové strategie a organizace výuky
Zdravá škola.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
Projekt Inkluzívní škola. Kurikulární reforma Možnosti Motivace učitelů Dovednosti Tradice.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Jak se děti učí 2. Podmínky učení
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Koulová, Staufčíková „ Projekt je podnik žáka, činnost, za kterou převzal žák plně odpovědnost“.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Mgr. Kateřina Lojdová - nejčastější organizační forma výuky - učitel souběžně a přímo vyučuje větší skupinu žáků (třídu, skupinu,
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
Didaktika geografie.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Organizace výuky a výukové strategie Školní pedagogika - Teorie vyučování (didaktika) KPP 2015.
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
Organizační formy práce v tělesné výchově
ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
9. Tvorba individuálního plánu
Didaktické prostředky
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Obecná didaktika ÚVOD.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Jak se děti učí 2. Podmínky učení
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
9. Tvorba individuálního plánu
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Konstruktivismus Zora Syslová.
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Kurikulum: obsah školní edukace
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Jak na jazyky.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Organizace výuky a výukové strategie Školní pedagogika 2 Teorie vyučování (didaktika) 2015 Hana Filová, katedra prim. pedagogiky PdF MU

Organizace výuky = vyučovací formy Definice: Organizační forma výuky = způsob uspořádání vyučovacího procesu jak je organizovaná činnost žáků jak škola a učitel pracují „navenek“ XXXX METODA = činnost, postup, cesta k cíli (methos)

Organizace výuky - 3 platformy: 1. „Makro“ – úroveň (vnější): organizace školního roku, měsíce, týdne, dne (princip - „konkrétní události“ a křivka výkonu): roční plán školy a rozvrh hodin – ŘEDITEL, VEDENÍ ŠKOLY 2. Běžná forma: vyučovací jednotka (princip - dobrá forma): vyučovací hodina, výukový blok, projekt, exkurze, vycházka, výcvik, dílny, praktika,… individuální výuka; domácí příprava žáků - UČITEL 3. „Mikro“ – úroveň (vnitřní): organizace uvnitř vyučovací jednotky (princip - způsob organizace činností ve výuce): výuka frontální, skupinová, individualizovaná – UČITEL S DĚTMI

1. Vnější organizace: to, jak funguje škola (v jednotlivých ročnících a stupních ) Koncepce (proklamovaný způsob práce); ŠVP Organizace školního roku (roční plán školy) Vnitřní řád školy – režim (školní řád). Klima školy Pravidla pro všechny zúčastněné (oficiální i skryté kurikulum) Skutečný život školy – tradice, akce, události Rozvrh hodin (týdenní pracovní režim každé třídy)

2. Organizační formy výuky: Vyučovací jednotky: vyuč. hodina tradiční = kombinovaná 45 min., struktura: zahájení – motivace (cíl) – diagnostika (zvládnutí dosavad.učiva, prekoncepcí) – expozice nového učiva – procvičení – aplikace – diagnostika výsledků učení – hodnocení - shrnutí a závěr) specificky zaměřená (homogenní podle náplně): hodina motivační, diagnostická, expoziční, „procvičovací“ atd. formálně specifická (podle prostředí): laboratorní práce, práce na pozemcích, dílny, vycházka, exkurze, odborný výcvik, individuální výuka (např. klavír, balet,…1 U + 1 Ž),...domácí příprava na vyučování obsahově a časově specifická se zaměřením na integraci vzdělávacích obsahů a aktivit – bloková výuka, projektová výuka apod. (výukový blok v ITV, projekt apod.)

3. Organizace činností uvnitř vyuč. jednotky: Dělí se podle specifického typu pedagogické komunikace U-Ž, Ž-ŽŽ v hodině: Frontální (hromadná) výuka Skupinová výuka Individualizovaná výuka

Frontální (hromadná) výuka tradiční forma (typická pro transmisivní pojetí výuky): Výhoda: rychlost a zacílenost – učitel může bezpečně a spolehlivě předat všem žákům najednou, co je třeba (výklad, ukázka, procvičení, test a zkoušení) Nevýhoda: pasivita žáků, různá míra (ne)pozornosti (podle místa ve třídě – komunikační zóny), formálnost komunikace, nepřehlednost apod. učitel nemá komplexní přehled o aktivitě žáků, jejich výkony musí ověřovat pomocí hodnocení úspěšnosti ve společných úkolech (testy, zkoušení, …)

Skupinová výuka = progresivní forma rozvíjející kompetence pro týmovou spolupráci; využívá se dobře v konstruktivistické koncepci výuky realizuje se jako KOOPERATIVNÍ UČENÍ (H. Kasíková): Principy: komunikace tváří v tvář (naslouchat ostatním a vyjadřovat své názory) dělba rolí (experti) převzetí odpovědnosti za společný úkol všemi členy (individ. zodpovědnost a společný zájem) nutnost prezentace výsledků a vyhodnocení práce skupin Tvorba skupin: velikost (optim.=5) a složení (diferenciace - různorodost) homogenní heterogenní

Skupinová výuka: Výhoda: zaměstnává děti aktivizujícím způsobem, umožňuje diferenciaci výuky, rozvíjí komunikaci a kooperaci učitel průběžně sleduje aktivitu žáků ve skupinách hodnocení výkonu skupin podporuje týmovou soudržnost a spolupráci Nevýhoda: možnost, že někteří žáci se „schovávají“, „vezou“ (lze to mít pod kontrolou), někteří učitelé nemají rádi ruch, který s ní souvisí

Individualizovaná výuka Umožňuje přizpůsobit nároky výuky každému žákovi podle jeho možností a individuálních předpokladů formou: různě náročných úkolů různě tematicky zaměřených úkolů (individ. zájmy) různě dlouhého času, který dáme dětem k dispozici (Mastery Learning)

Individualizovaná výuka Výhody: umožňuje vzdělávací inkluzi (rovnocenné začlenění všech dětí) všichni mohou mít úspěch (na své úrovni) – zaostávající i talentovaní opodstatňuje konstruktivistické pojetí výuky a slovní hodnocení zaměřené na osobní pokrok „Nevýhody“: pro „tradiční“ učitele – přijmout fakt, že každý má jiné předpoklady, a proto všichni nemusí umět všechno stejně dobře a ve stejném čase vyšší nároky na diagnostickou práci učitele a přípravu úkolů vyžaduje specifické formy hodnocení - optimální je slovní hodnocení – nelze porovnávat žáky navzájem Ideální způsob hodnocení = formativní hodnocení: zpětná vazba jako reflexe osobního pokroku jednotlivého žáka

Výukové strategie (Pasch 1998, s. 195) = promyšlené způsoby vedení výuky, které jsou optimální v konkrétní třídě, pro konkrétního učitele a konkrétní učivo (téma, předmět), a které učitel volí, aby se žáky dosáhl vytyčených cílů výuky; Integrují v sobě „správnou“ kombinaci metod, forem, prostředků a podmínek výuky 3 základní strategie: Deduktivní Induktivní Sociálně zprostředkovaná výuka

1. Deduktivní výuka Typická pro transmisivní školu (ale také nepostradatelná za určitých podmínek) – „jasný cíl a účel“, učitel „má vše pod kontrolou“ Schéma: 1.Výklad – vysvětlení (nový pojem, definice, vzorec) – hotový poznatek 2.Předvedení, procvičení v příkladech („řízené procvičování“) 3.Aplikace v úkolech („znalost“, porozumění) 4.Zhodnocení výsledků, ověření znalostí (žák umí - neumí)

2. Induktivní výuka (problémová) – AUTENTICKÉ UČENÍ = typická pro konstruktivistické pojetí výuky, umožňuje budování poznatků „zevnitř“ (od prekoncepcí), rozvíjí metakognitivní schopnosti dětí (učit se učit) Schéma: 1.Problém (po krátkém úvodu) – bádání, zkoumání, přemýšlení, hledání řešení 2.Objevování významu pojmu nebo teorie 3.Použití, ověření v autentických situacích 4.Vyhodnocení výsledků a POSTUPŮ Např. E-U-R v RWCT

Autentické učení (Pasch, 1998, s. 149) = „skutečné“ učení – učení NĚČEMU (nikoli O NĚČEM = akademické učení) Je založené na bádání, zkoumání Používá autentických metod (z běžného života) Reaguje na zájmy a potřeby žáka Výsledkem je produkce (nikoli reprodukce poznatků) – většinou nějaký konkrétní a hmatatelný produkt

3. Sociálně zprostředkovaná výuka: Moderní koncept edukace pro 21. století: děti se učí společně a od sebe navzájem (sociální obohacování) Diskuze nad tématy Kooperativní učení Simulace Hraní rolí Projekty na sociální bázi apod.

Závěry: Způsob organizace výuky a zvolená výuková strategie má zásadní význam pro její efektivitu (použité metody jsou „jen“ její součástí). S organizací výuky a zvolenou strategií zásadně souvisí kvalita pedagogické komunikace ; její možnosti jsou dány také uspořádáním třídy a cílevědomým plánováním aktivit žáků (učební úlohy). Součástí výukové strategie je i způsob hodnocení výsledků (motivační faktor).

Děkuji za pozornost Literatura: PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : MU, aj. didaktiky