Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_08 Název materiáluTeplotní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_31 Název materiáluExtrémy.
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_09 Název materiáluTání a tuhnutí.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM NAPĚTÍ A ODPOR.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_13 Název materiáluLaser AutorMgr.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_12 Název materiáluSublimace.
VAR. - je způsob vypařování, při kterém se kapalina přeměňuje na plyn v celém objemu (nevypařuje se jen na povrchu) - nastává při teplotě varu t v – v.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_16 Název materiáluPráce plynu.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_22_09 Název materiáluJednoduché.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_F6-003 Předmět FYZIKA 6.ROČNÍK.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_01 Název materiáluTeplota.
F YZIKÁLNÍ VELIČINA - HUSTOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Vlastnosti látek − hustota Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_03 Název materiáluSložení.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_02 Název materiáluDeformace.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_08 Název materiáluVznik a.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_19 Název materiáluElektrický.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_11 Název materiáluStavová.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět 6.ROČNÍK.
Var Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 2. Teplotní stupnice - převody, teplo a 1. termodynamický zákon Název.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_10 Název materiáluZákladní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_20 Název materiáluTeploměry.
Z MĚNY SKUPENSTVÍ Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_14 Název materiáluIzobarický.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_10 Název materiáluVypařování.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_13 Název materiáluOstatní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_20 Název materiáluSlučování.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ látka složená s týchž částic se může vyskytovat ve skupenství pevném, kapalném a plynném skupenství látky se liší vzdálenostmi mezi částicemi.
ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast dle RVP:Člověk a příroda Okruh dle RVP:Fyzika Tematická oblast:Fyzika Název vzdělávacího.
Deformace tělesa Mgr. Kamil Kučera.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
SOUTEŽ - RISKUJ! Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
Určení měrných skupenských tepel vody
Změna objemu při změně teploty těles
zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
SKUPENSTVÍ LÁTKY Mgr. Kamil Kučera.
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Vlastnosti látek − hustota
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Hustota-výpočet objemu
Tání pevné látky Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
1. Základy termiky, teplo, teplota, vnitřní energie
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
VY_32_INOVACE_
Teplo.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výpočet tepla VY_32_INOVACE_20_Výpočet tepla Autor: Pavlína Čermáková
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Molekulová fyzika Stavové změny ideálního plynu (při stálé hmotnosti) z energetického hlediska.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Měrná tepelná kapacita látky
Hustota-výpočet objemu
Změny skupenství Tání a tuhnutí
Kde najdu informaci o teplotě tání a varu různých látek?
VYPAŘOVÁNÍ A VAR.
Teplotní objemová roztažnost
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Vlastnosti látek − hustota
Molekulová fyzika Sytá pára.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_08 Název materiáluTeplotní objemová roztažnost kapalin AutorMgr. Petr Lintner Tematická oblastFyzika Tematický okruhMolekulová fyzika a termika Ročník2 Datum tvorbyúnor 2014 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Teplotní objemová roztažnost kapalin

Při změně teploty kapaliny se mění její objem – tento jev nazýváme teplotní objemová roztažnost kapalin. Objem většiny kapalin roste s rostoucí teplotou. Za stejných podmínek se různé kapaliny roztahují různě. Pro nepříliš velké teplotní rozdíly je za stálého vnějšího tlaku objem V kapaliny určen přibližně vztahem kde Δt = t – t 1 je změna teploty, V 1 počáteční objem kapaliny při počáteční teplotě t 1 a β je teplotní součinitel objemové roztažnosti kapaliny.

Hodnoty β jsou pro některé kapaliny uvedeny ve fyzikálních tabulkách. Při teplotě 20 °C je β = 2,1∙10 -4 K -1 pro vodu β = 9,6∙10 -4 K -1 pro petrolej β = 11,0∙10 -4 K -1 pro líh β = 1,8∙10 -4 K -1 pro rtuť. Poznámka: β vody značně závisí na teplotě (např. β 10 = 0,9∙10 -4 K -1, β 50 = 4,6∙10 -4 K -1, β 90 = 7,0∙10 -4 K -1 ) – nutno zohlednit při výpočtech Teplotní součinitel objemové roztažnosti je obecně větší u kapalin než u pevných látek.

Závislost hustoty kapaliny na teplotě Se změnou teploty kapaliny se také mění její hustota. Hustota většiny kapalin s rostoucí teplotou klesá.

Anomálie vody Voda je mezi kapalinami výjimečná z hlediska závislosti objemu na teplotě. V teplotním intervalu 0 °C až 3,98 °C objem vody s rostoucí teplotou klesá – tato vlastnost se nazývá anomálie vody (resp. se jedná o jednu z několika desítek jejích zvláštností – např. vysoká teplota tuhnutí i varu, vysoká měrná tepelná kapacita, vysoká hodnota povrchového napětí, menší hustota ledu než kapalné vody). Důsledkem je to, že voda má největší hustotu při teplotě 3,98 °C a ne při teplotě 0 °C. Teprve od teploty 3,98 °C se objem vody s rostoucí teplotou zvětšuje.

Závislost objemu vody o hmotnosti 1 kg na teplotě

Anomálie vody Příčinou uvedené anomálie vody je přítomnost zbytků krystalové struktury ledu, které zcela vymizí až při teplotě 3,98 °C. [1][2]

Otázky a úkoly: 1.Proč se v kapalinových teploměrech jako teplotoměrná látka používá líh a ne voda? 2.Proč lze lépe pozorovat teplotní objemovou roztažnost u kapalin než u pevných látek? 3.Uveďte příklady z praxe, kde je třeba počítat s teplotní roztažností kapalin. 4.Na hladině vody o teplotě 1 °C plove těleso. Jak se bude měnit objem ponořené části tělesa, jestliže budeme vodu zahřívat?

Otázky a úkoly: 5.Popište význam anomálie vody v přírodě. [3]

Použité zdroje: BARTUŠKA, Karel. Fyzika pro gymnázia: Molekulová fyzika a termika. 2. vyd. Praha: Prometheus, 1994, 254 s. ISBN SVOBODA, Emanuel aj. Přehled středoškolské fyziky. 4. upravené vydání. Praha: Prometheus, s. ISBN Použité obrázky: [1] chris 論. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na Wasser.svg [2] Solid State. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na [3] Keller, K. D. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na