UNIX 3. Unixová uživatelská rozhraní © Milan Keršláger

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je to uživatelské menu? Ve WinBase si můžeme ke každé aplikaci vytvořit vlastní menu, které po otevření nahradí standardní menu WinBase. Toto uživatelské.
Advertisements

DSC Monitor DSC Monitor Obsah Tato PowerPointová prezentace je rozdělena do několika různých sekcí. Stisknutím názvu sekce.
21. okruh GNU/Linux uživatelské účty, přístupová práva GUI, architektura X Windows, správce oken.
Vytvořil: Petrásek Jan
Typy programů operační systémy programy pro práci se soubory
SOFTWARE dálkové studium PODNIKÁNÍ 2. listopad 2006.
Programová rozhraní pro grafické adaptéry
Softwarový systém DYNAST
Klávesnice pc Mgr. Jan Fojtík Hardware F_21.
INFORMATIKA - PC 6. Ročník Zpracoval: Mgr. Tomáš Rajnoha vyučující informatiky a komunikační technologie 1.
Operační systém Adam Greguš, 4.A.
programové vybavení počítače
Z ČEHO SE POČÍTAČ SKLÁDÁ
Operační systémy Windows, Linux a Mac OS X Přehled vývoje
Tabulkový procesor – Excel Základní operace s buňkami.
Co je Linux? Základní pojmy
OS Windows. Tento operační systém byl vytvořen pro snazší ovládání počítače běžnými uživateli. Například stačí jednou definovat připojená zařízení (tiskárny…)
Štěpán Lískovec, 4.A.  =základní programové vybavení počítače (tj.software)  hlavní úkol:  A, zajistit uživateli možnost ovládat PC  B, vytvořit pro.
Klávesnice a myš Bohumil Bareš.
Historie operačních systémů Fiala Filip, 4.C. 50. léta Počítače bez OS Programy se psaly pro konkrétní počítače, často v binárním kódu Až ke konci 50.
Operační systémy.
TEXTOVÝ EDITOR.
Serverové systémy Windows
Operační systém (OS) ICT Informační a komunikační technologie.
S oftware – programové vybavení počítače. Operační systém. „Základní program“
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Vítejte při prezentaci některých zajímavých vlastností slovníků Lingea Lexicon. Mezi stránkami můžete přecházet pomocí kláves, myší nebo počkat na automatické.
Martina Braunerová.  nejdůležitější program v počítači  umožňuje všem ostatním programům fungovat  prostředník mezi počítačem a uživatelem.
POWER POINT 1 Základní pojmy Power Point - základní pojmy.
2 Fučíková Sylvie HR/Win – moderní technologie pro osvědčené aplikace.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
© 2000 VEMA počítače a projektování spol. s r. o..
OPERAČNÍ SYSTÉMY ICT – Mgr. Milan Šimek. Nejznámější operační systémy DOS – textové rozhraní OS/2 – podobný Windows, ovládán hlasem UNIX – stabilní, otevřený,
Operační systémy Název a adresa školy
Vzdálená správa Tomáš Kalný.
OPERAČNÍ SYSTÉMY.
název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
14. června 2004Michal Ševčenko Architektura softwarového systému DYNAST Michal Ševčenko VIC ČVUT.
Operační systémy Windows, Linux a Mac OS X Přehled vývoje
Operační systémy. Výpočetní systém Stroj na zpracování dat vykonávající samočinně předem zadané operace.
Struktura operačních systémů
Naprogramovat operační systém je mnohonásobně složitější, než naprogramovat „obyčejný program“. Základní programové vybavení počítače Fce: ovládání počítače,
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:III/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Informační a komunikační technologie.
UNIX 3. Unixová uživatelská rozhraní © Milan Keršlágerhttp:// Obsah: ● terminál.
Nastavení systému Windows - pokračování (14). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Operační systémy Grafický subsystém © Milan Keršláger Obsah:
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Předmět: INFORMATIKA Ročník: VII. Tématický celek: SOFTWARE A HARDAWARE Autor prezentace : Mgr.Jana Hložková EU do škol – šablona III/2 Inovace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_17_ROZHRANI.
Operační systémy UNIX © Milan Keršláger
Vzdělávací oblast dle RVP:Základy výpočetní techniky Okruh dle RVP:Hardware Tematická oblast: Hardware osobního počítače Název vzdělávacího materiálu:Hardware.
UNIX 14. Grafický subsystém © Milan Keršláger
UNIX 2. Uživatelská rozhraní © Milan Keršlágerhttp:// Obsah: ● terminál, příkazový.
UNIX 14. Grafický subsystém © Milan Keršláger
Informační a komunikační technologie 11. WIN - pracovní plocha Autor : RNDr. Zdeněk Bláha.
SOFTWARE Operační systémy.
Vypracoval / Roman Málek
Operační Systém Operační systém je v informatice základní programové vybavení počítače (tj. software), které je zavedeno do paměti počítače při jeho.
UNIX 3. Unixová uživatelská rozhraní
Zdroj napájení a klávesnice
Vypracoval-Matěj Šmíd
Vlastnosti souborů Jaroslava Černá.
KLÁVESNICE A MYŠ NA PC VY_32_INOVACE_06
Operační systémy - úvod
VY_32_INOVACE_03_Klávesnice
Předmět: INFORMATIKA Ročník: VII.
OPERAČNÍ SYSTÉMY ICT – Mgr. Milan Šimek.
TELNET, FTP.
DirectX Jan Kotrouš PGC3.
Jednoduchá evidenční pokladna rychlé a levné řešení EET
Transkript prezentace:

UNIX 3. Unixová uživatelská rozhraní © Milan Keršláger

Rozhraní prvních počítačů ● první počítače bez rozhraní ● program na propojovací desce ● vstupy a výstupy dat – děrné štítky, děrná páska, později magnetická páska ● novější něco jako obyčejná kalkulačka ● obsluhováno jednoduchým programem (monitor) ● numerická klávesnice a displej s čísly ● vložím adresu, zobrazí se její obsah, lze ho změnit ● po vložení strojového kódu skok na adresu (začátek)

Znakový terminál ● první rozhraní současného stylu ● připojeno sériovým kabelem (half-duplex) ● umí tisknout znaky přijaté od počítače ● vlastně znaky vyslané programem na výstup ● CRT obrazovka, 24x40, 12x80 znaků apod. ● obsah obrazovky si terminál musí pamatovat ● umí odeslat znaky počítači ● nejprve jen velká písmena z ASCII (ADM-3A) ● malá klávesnice (písmena, čísla, ESC, CTRL)

Řádkový terminál (viz obr) ● tzv. dumb terminal (glass tty) ● začínáme v levém horním rohu obrazovky ● z počítače přijde znak → vytiskneme ho ● přijde-li znak konce řádku → další znak na nový ● dojdeme-li na spodní řádek a má být nový řádek, ● odrolujeme všechny řádky nahoru (horní zmizí) ● na uvolněném řádku dál tiskneme znaky ● kurzor nelze nastavit na zvolenou pozici ● text neustále roluje nahoru, kde zmizí ● primitivní zpracování textu (editor ed, ex )

Samostatné terminály

Řádkový terminál s příkazovým řádkem

Příkazový řádek ● stačí mu řádkový terminál ● první terminály neuměly smazat znak či obrazovku: ● Ahoj K^HLído, posílám pusu^Wprachy ● CTRL+h (^H) ruší předchozí znak ● CTRL+w (^W) ruší celé dosud napsané slovo ● vytváří komunikační rozhraní ● obslužný program → shell ● zadáme příkaz, odešleme, spustí se program ● funguje stejně, jako cmd.exe ve Windows ● totéž poskytoval i DOS ( command.com )

Celoobrazovkový terminál ● umožňuje nastavit kurzor na libovolnou pozici ● kurzor určuje, kde bude vytištěn další znak ● též smazaní obrazovky, přepis existujícího znaku ● vznik celoobrazovkových aplikací ● např. editor „ vi “ ● vznik textového uživatelského rozhraní ● čárová grafika, tlačítka, menu, myš ● vše ovšem limitováno šachovnicí (VGA: 24x80) – nelze různé velikosti písma, čáry ani obrázky – dodnes např. účetnictví → rychlost, přehlednost

Celoobrazovková aplikace

Terminál a aplikace ● program neví, jaké schopnosti terminál má ● černobílý, inverzní či podtržený text, barevný ● různé řídící kódy ● některé terminály se staly standardem (vt100 atp.) ● databáze vlastností terminálů ● termcap, terminfo, curses ● terminál oznámí svůj název (vt100, xterm, linux,...) ● aplikace využije databázi pro zjištění detailů ● k dispozici knihovny, programátor má jednotné API

Konzole ● terminál pevně připojený k počítači ● původně sloužil ke správě systému ● pro běžnou práci terminály (+operátoři) ● propojení sériovou linkou (i telefonní) ● konzole fungovala hned po zapnutí – systémová a diagnostická hlášení ● každé IBM PC má jen terminál ● zjednodušení komunikace, zapojení ● možnost zrychlení zobrazování

telnet ● připojení ke vzdálenému počítači ● umí využít TCP/IP (tj. počítačovou síť) ● vytvoření textového terminálu – podporuje celoobrazovkový režim ● posílání znaků oběma směry ● řídící znaky mají přednost – např. přerušení programu (CTRL+c) ● na lokálním terminálu se zobrazuje výstup programu spuštěného na vzdáleném počítači ● moje klávesnice odesílá znaky na vzdálený počítač ● v primitivní formě součást MS Windows (od Win95)

ssh ● telnet používá otevřený text ● stisknu klávesu, vyšle se datagram s písmenem ● program pošle znak, odeslán datagram zpět ● vše lze odposlouchávat → problém – přihlašovací jméno, heslo, ale i obsah obrazovky ● ssh realizuje telnet, ale šifrovaně ● asymetrická kryptografie (2 klíče: privátní + veřejný) ● podporuje kompresi, vytváření tunelu ● 1995 – univerzita Helsinki, Finsko – reakce na hromadné odposlouchávání hesel

Jak funguje shell ● vytváří rozhraní: příkazový řádek ● v podstatě „obyčejný program“ ● vstup připojený ke klávesnici ● výstup připojený na monitor ● zobrazí výzvu (prompt): ~]$ ● uživatel napíše příkaz (vstup) ● vyhodnocení → zpracování příkazového řádku ● shell spustí program a čeká na jeho ukončení – fork(), exec(„program“), wait() ● zobrazení výzvy

Zpracování příkazového řádku ● pořadí zpracování (pro BASH) ● parsování příkazového řádku ● uložení úvodních přiřazení do proměnných ● uložení přesměrování ● expanze žolíkových znaků ● rozlišení: příkaz argument1 argument2 argumen3... ● vyhodnocení přesměrování ● vyhodnocení, dosazení a naplnění proměnných ● spuštění programu + čekání na jeho ukončení ● přečtení návratového kódu programu

Grafické rozhraní ● GUI (Graphical User Interface) ● 1973 WIMP – první GUI, PARC (Xerox lab.) ● Window, Icon, Menu, Pointing device ● 1984 Macintosh – Apple ● 1984 X Window System (MIT) ● snaha o sjednocení GUI → přenositelné aplikace ● HW se ovládá přes API, GUI má ovladač k HW ● přesto v éře DOSu (1980) ● grafickou kartu ovládá sám program ● nepřenositelné aplikace, neustálé reimplementace

X Window System ● 1983 – MIT (současné označení X11, X11R6) ● navazuje na W, navíc asynchronní komunikace ● model klient (aplikace) – server (ovládá HW) – rozšiřitelný komunikační protokol (zpětná kompatibilita) – aplikace instruuje server, co má vykreslit ● kompletně řešeno v uživatelském prostoru ● výborná přenositelnost, univerzálnost ● problematická rychlost (ovládání HW není v jádře) ● modulární systém ● X Server, správce oken, panel → zaměnitelné

X Window System + GNOME

Schéma komunikace Grafická karta X server Aplikace Window manager X protokol

Terminál v GUI ● emulace terminálu ● speciální aplikace → v okně textový terminál – typicky volitelný font, velikost, sloupce i řádky – volba emulace konkrétního terminálu ● xterm → vzorová implementace pro X Window System – stal se standardem ● MS Windows ● PuTTY (zdarma, nemusí se instalovat) ● Linux ● gnome-terminal (GNOME), konsole (KDE),...

Situace na IBM PC ● 1981 – MS DOS ● následník CP/M, inspirace Unixem (shell, adresáře) ● žádná podpora GUI → přímé ovládání HW ● de-fakto standard Hercules, VGA ● 1989 – VESA ● 1990 – Windows 3.0 ● GUI nadstavba DOSu ● má ovladač, poskytuje jednotné API ● 1992 – XFree86 ● implementace X Windows System pro UN*X

X.org ● 2004 ● XFree86 mění licenci ● X.org přebírá poslední kódy a iniciativu – velký zájem tvůrců distribucí Linuxu – tím opuštěno XFree86 ● modulární stavba – X Server, ovladače, knihovny, další programy ● v současnosti – plně implementována 2D akcelerace – open source implementace 3D akcelerace ● Intel, ATI (nVidia se neúčastní, ale projekt Nouveau)

API pro 3D ● OpenGL ● tradičně unixové systémy ● MS Windows má svoji implementaci – DirectX obsahuje Direct3D, což je ekvivalent OpenGL ● abstraktní API pro programátory – následuje vývoj hardware, ale není na něm závislé ● co neumí hardware, řeší se softwarově – v MS Windows není zvykem → podpora prodeje HW ● X Server má tzv. state tracker – systém má ponětí o tom, co se v GPU děje

Současný vývoj ● X Window System má starý návrh ● několik projektů se neprosadilo (Y, Xgl) ● zatím se jde cestou rozšiřování X protokolu ● Wayland ● nový projekt, plně postaven nad 3D ● zpětná kompatibilita s X Window System – důležité pro hotové aplikace ● další cíle ● non-root provoz X Serveru, multiinput/multioutput ● sjednocení vstupních metod (čínské znaky atp.)

Národní prostředí ● locale ( příkaz pro vypsání nastavení národního prostředí ) ● uloženo jako proměnné prostředí ● cs, cs_CZ, cs_CZ.UTF-8 (jazyk, stát, kódování) – rómština v ČR a Rumunsku bude odlišná ● def. třídění podle abecedy, zápisy čísel, datumu,... ● i18n (internationalisation) ● program je schopen pracovat s národními znaky ● korektní inicializace, lokalizované funkce (knihovny) ● L10n (localisation) ● překlad hlášení programu (katalogy.PO)

Příklad nastavení ~]$ locale LANG=cs_CZ.UTF-8 LC_CTYPE="cs_CZ.UTF-8" LC_NUMERIC="cs_CZ.UTF-8" LC_TIME="cs_CZ.UTF-8" LC_COLLATE="cs_CZ.UTF-8" LC_MONETARY="cs_CZ.UTF-8" LC_MESSAGES="cs_CZ.UTF-8" LC_PAPER="cs_CZ.UTF-8" LC_NAME="cs_CZ.UTF-8" LC_ADDRESS="cs_CZ.UTF-8" LC_TELEPHONE="cs_CZ.UTF-8" LC_MEASUREMENT="cs_CZ.UTF-8" LC_IDENTIFICATION="cs_CZ.UTF-8" LC_ALL=