Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_184_Determinanty lidského vývoje Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Rozdíly mezi osobnostmi
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Manželství Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:prosinec.
Rodina a vzory Existují kladné vzory pro dnešní rodinu?
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VY_32_INOVACE_PSYPS10660ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Člověk jako přírodní a společenská bytost
Digitální učební materiál
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_OSVZ_ON Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_334_Vlivy prostředí na zdraví člověka Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_7_ŘEČ PŘÍMÁ, NEPŘÍMÁ, POLOPŘÍMÁ Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Co je to osobnost?. Osobnost člověka je uspořádaný systém psychických a fyziologických funkcí jedince, které jsou v neustálé interakci s prostředím.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY-32-INOVACE-491 Zahradní slohy nepravidelné Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY-32-INOVACE-490 Zahradní slohy pravidelné Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_654_ROZEBÍRATELNÉ SPOJE- ŠROUBY, VRUTY, MATICE A JINÉ Název školy Masarykova střední.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_432_Kmitání a vlnění Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_209_Náhradní rodinná péče Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_234_PROTEKTORÁT ČECHY A MORAVA – 2. ČÁST Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_399_Soustavy lineárních rovnic Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_453_Vlastnosti plynů Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_393_Lineární rovnice II. Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_16-01
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vztahy a pravidla soužití - rodina
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vývoj člověka Ontogeneze.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_INOVACE_657_OCHRANA MATERIÁLU NÁTĚREM Název školy
Socializace Kejřová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociální psychologie.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_433_Zvuk
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_184_Determinanty lidského vývoje Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková organizace AutorMgr. Andrea Dejmková Průřezové témaČlověk a společnost Tématický celekPsychologie Ročník 1. Datum tvorby Datum a místo ověření , Občanská nauka 1. A

Druh učebního materiálu Prezentace Anotace Učební materiál je určen pro výklad nové látky, k opakování učiva či samostudiu. Seznamuje žáky s faktory, které se podílejí na utváření osobnosti člověka. Názornější a přehlednější způsob vysvětlení učiva. Klíčová slova determinanty, dědičnost, prenatální vlivy, sociální prodtředí, „vlčí“ děti Metodický pokyn Připravit si třídu s projektorem. Učební materiál je možno použít pro výklad nového učiva, k opakování učiva i k samostudiu. Dává prostor pro práci se žáky – diskuze, práce s internetem. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

DETERMINACE VÝVOJE LIDSKÉ PSYCHIKY = FAKTORY, KTERÉ OVLIVŇUJÍ VÝVOJ

1) BIOLOGICKÉ FAKTORY - dědičnost Přenos vlastností z jedné generace na druhou. „Co všechno dědíme od rodičů?“ Vzhled (př. barva očí, výška...), tempo tělesného vývoje, náchylnost k chorobám, temperament, inteligence, typ paměti. - vrozené dispozice Vznikají až v době těhotenství, zásluhou matky nebo prostředí – prenatální vlivy – př. infekce matky, stres, alkohol, léky.

2) SPOLEČENSKÉ FAKTORY - životní prostředí Prostředí, ve kterém žijeme (město x vesnice, malá x velká rodina)‏ - sociální prostředí Nejvíce nás ovlivňuje rodina – z rodiny si do dalšího života přinášíme nejvíce poznatků, zvyků a vzorců chování (společenské chování, chápání mužské a ženské role, tradice). Především díky rodině je možné naše začlenění do společnosti.

“Který z těchto faktorů je ve vývoji důležitější?” Dlouholeté diskuze: John Locke – dítě se rodí jako čistá deska, až výchova a prostředí jej formuje Jean-Jacques Rousseau – dítě se rodí se všemi vlastnostmi a schopnostmi, musíme jej nechat volně růst, aby se projevily Dnes: Člověk je bytost jak biologická, tak společenská. Aby vývoj probíhal tak, jak má, musí být oba faktory v souladu.

Důkazy: - Případy dvojčat, které byli od sebe odděleny – žily v odlišném prostředí, měly jinou výchovu a přesto měly spoustu společných znaků – stejný temperament, obliba stejných jídel, podobné zaměstnání. Tyto případy dokazují vysoký podíl dědičnosti ve vývoji osobnosti. - Případy “vlčích dětí” (př. viz. níže) – tyto případy poukazují na důležitost vlivu prostředí.

AMALA A KAMALA Skutečný příběh dvou dívek, které byly nalezeny v Indii ve vlčí noře. Ujal se je misionář Singh, který je vzal do svého sirotčince, aby o ně mohl pečovat. Amale bylo asi 18 měsíců, Kamale asi 8 let. Obě se dokonale přizpůsobily vlčímu životu – lezly po čtyřech, jedly ze země, ožívaly v noci, neměly rádi slunce atd. Misionář se pokoušel o jejich převýchovu. Mladší Amala se přizpůsobovala mnohem rychleji, přesto za necelý rok zemřela. Kamala žila déle, ale byla pomalejší. První slovo řekla asi po dvou letech, vzpřímeně se naučila chodit asi za 6 let. Plně se nepřizpůsobila nikdy a zemřela asi po 9 letech.

Díky tomuto příběhy používáme termín „vlčí děti“. Tímto termínem však označujeme všechny děti žijíci v izolaci. Podívejte se na internet a najděte příběh dětí, které žily v izolaci. Pár si jich přečtěte a porovnejte je. Najděte společné znaky těchto děti a zamyslete se, jestli je možné vyrůstat bez lidské společnosti?

ZÁVĚR Člověk je společenská bytost, která ke svému životu potřebuje prostředí a druhé lidi. Člověk se utváří vlivem sociálních zkušeností.

Použité zdroje HOŘEJŠOVÁ, Danuše. Občanská nauka. Vyd. 1. Praha: Naše vojsko, 1994, s ISBN DENGLEROVÁ, Denisa. Společenské vědy pro střední školy. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2009, 83 s. ISBN