Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vyšetřovací metody v bakteriologii
Advertisements

Počítačová grafika VY_32_INOVACE _GRAF_20. FORMÁT KRESBY  Než začneme kreslit, musíme si na pauzovací papír nakreslit základní formát v poměru stran.
Zlepšování podmínek pro výuku technických obor ů a ř emesel Švehlovy st ř ední školy polytechnické Prost ě jov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Elektrická kamna 2.
Makroskopické a mikroskopické pozorování mikroorganismů Mgr. Petra Straková Podzim 2014.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Iva Jaborníková Použité kultury, se kterými jsem pracovala:  Bacillus mycoides CCM 145  Lactobacillus brevis CCM 3805T  Micrococcus luteus.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
Elektronické učební materiály - II. stupeň Digitální technologie 9 Autor: Bc. Pavel Šiktanc Práce s grafickým programem GIMP Co se všechno naučíme??? Tvorba.
a) MONOCHROMATICKÉ A b) GRAMOVO BARVENÍ elektronová mikroskopie světelná mikroskopie procházející zástin fázový fluorescence světlo kontrast imunofluorescence.
Tento projekt je spolufinancován z Tento projekt je spolufinancován z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU OP vzdělávání pro konkurenceschopnost.
VAR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_32.
VY_32_ INOVACE_ 04_ VLASTIVĚDA 4 Základní škola a Mateřská škola, Potštejn, okres Rychnov nad Kněžnou NADMOŘSKÁ VÝŠKA Autor: Mgr.Renata Viktorinová.
Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/ Švehlova střední škola polytechnická Prostějov.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_20_Halogenidy Téma: Chemie.
VY_32_INOVACE_Vac_I_04 Orientujeme se na planetě Zemi - 2 Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro.
Pátráme po mikrobech Díl II. Mikroskopická diagnostika II Gramovo barvení + pouzdra Autor prezentace: Ondřej Zahradníček K praktickému cvičení pro ZLLM0421c.
Pátráme po mikrobech Díl II. Mikroskopická diagnostika II Gramovo barvení + pouzdra Autor prezentace: Ondřej Zahradníček K praktickému cvičení pro VLLM0421c.
MIKROSKOPIE Lékařská mikrobiologie – cvičení, jarní semestr 2016
Pekařské a cukrářské výrobky a těsta
Technické prostředky v požární ochraně
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Rozklad světla optickým hranolem.
KYSELOST - ZÁSADITOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_16_26.
VY_32_INOVACE_Pel_I_05 Výrazy – vzorce 2
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Vlastnosti plynů.
Technika svařování VY_32_INOVACE_16_323
Jak pracovat s mikroskopy Olympus a Leica
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Makroskopické pozorování mikroorganizmů, Gramovo barvení
Cytologie a morfologie bakterií Bi7330
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Změkčování vousů, vypínání pokožky
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Anorganická chemie Autor: Mgr. Alena Víchová
JABLÍČKO podzimní tvoření
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
VY_32_INOVACE_Fi_III_21 Název Svět - soutěž
registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_INOVACE_Pel_II_17 Soustavy rovnic – slovní úlohy5
DUM - Digitální Učební Materiál
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
EU_52_sada1_17_ZPM_Ruční výroba papíru_Cup
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Výzkumníci a pomocníci: Brzula O., Čuříková A., Kopecká S., Kutra, D.,
VÝVOJ PŘÍZEMNÍHO OZÓNU V LETNÍCH MĚSÍCÍCH NA JIŽNÍ MORAVĚ
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
Konstrukce trojúhelníku
Atmosféra Země.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Preparát nativní – pozorování skutečného tvaru, pohybu
Vlastnosti plynů.
Výpočty ze vzorců Matulová, Plačková.
Transport nanočástic rostlinou
KULTIVACE Je předstupněm izolace bakteriálního druhu,
Základy chemických technologií
Slovní úlohy o společné práci − 3
Transkript prezentace:

Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/

Barvení podle Grama Autor: Ludmila Trunečková

Barvení podle Grama Jedno ze základních barvení v mikrobiologii. Objevil v roce 1884 Christian Gram. Rozděluje bakterií na Gram pozitivní (G+) a Gram negativní (G-). Toto dělení je založeno na různé stavbě bakteriální stěny. Staphylococcus aureus Salmonella typhy G + G- g

Grampozitivní bakterie G + Mají stěnu tvořenou proteoglykanem a polysacharidy, kterými prochází kyselina teichoová. Při barvení se krystalová violeť dostává do buněk a tvoří s Lugolovým roztokem modrou komplexní barvu. Alkohol není schopný prostoupit buněčnou stěnou a rozpustit komplex. Dobarvení karbolfuchsínem dodá bakteriím tmavě fialovou barvu. G + koky: Staphylococcus, Streptococcus, Enterococcus;StaphylococcusStreptococcusEnterococcus G + bacily: Corynebacterium, Clostridium, Listeria, Bacillus.CorynebacteriumClostridiumListeriaBacillus

Struktura buněčné stěny G+ bakterií

Gramnegativní bakterie G - Mají stěnu tvořenou tenkou vrstvou proteoglykanu a vrstvou lipopolysacharidu. Při stejném postupu dochází ve třetím kroku k vyplavení komplexu alkoholem a k odbarvení. Karbolfuksin dobarví bakterie červeně. G – koky: Neisseria;Neisseria G – bacily: Klebsiella, E. coli, Enterobacter, Citrobacter, Serratia, Vibrio, Pseudomonas, Proteus, Helicobacter pylori, Yersinia, Campylobacter, Salmonella, Bacillus fragilis, atd.KlebsiellaE. coliEnterobacterCitrobacter SerratiaVibrioPseudomonasProteusHelicobacter pylori YersiniaCampylobacterSalmonellaBacillus fragilis

Struktura buněčné stěny G- bakterií

Postup Gramova barvení: 1) Příprava a fixace preparátu. 2) Barvení krystalovou violeti. 3) Barvení Lugolůvým roztokem. 4) Odbarvení actonem. 5) Dobarvení karbolfuchsínem 6) Sušení mezi dvěma filtračními papíry. 7) Pozorování imerzním systémem.

Příprava preparátu Dobře vyčištěné podložní sklo protáhneme plamenem přidáme kapku vody. Mikrobiologickou kličkou naneseme z plotny malé množství bakteriální biomasy do připravené kapky vody a rozmícháme na sklíčku v jemně zakalenou suspenzi. Kličkou rozetřeme suspenzi do plochy tak, aby vznikl tenký souvislý film. Ten necháme bez zahřívání na vzduchu uschnout.

Fixace preparátu Cíl fixace - je kromě stabilizace preparátu i usmrcení buněk, neboť barvení mrtvých buněk dává lepší výsledek. Při mechanické fixaci se stěr fixuje dvojím či trojím protažením nad horní částí svítivého plamene hořáku, celková doba ohřevu nesmí přesáhnout dobu 2 sekund. Fixace se prověří přiložením preparátu k zápěstí – podložní sklíčko musí být horké, nikoliv žhavé (70–80 °C). Při chemické fixaci se preparát ponoří na 10–15 minut do nádoby s fixativem (metylalkoholem, acetonem) a po fixaci se usuší na vzduchu.

Mechanicky fixovaný preparát Podložní sklíčko Vysušená a zfixovaná suspenze mikrobiologie.unas.cz/soubory/mikroskopie.pps

Barvení krystalovou violetí a Lugolovým roztokem Fixovaný a zchladlý roztěr na podložním sklíčku převrstvíme roztokem krystalové violeti a necháme působit 30 vteřin. Poté bez oplachování barvu slijeme, převrstvíme preparát Lugolovým roztokem a necháme působit opět 30 vteřin. Pak barvu slijeme. Krystalová violeť Lugolův roztok

Barvení karbolfuchsínem Pak barvu slijeme a oplachujeme opatrně destilovanou vodou a odbarvujeme v šikmé poloze acetonem tak dlouho, dokud odtéká barvivo. Preparát dokonale opláchneme destilovanou vodou a dobarvíme zředěným karbolfuchsinem po dobu 30 s. Preparát se promyjeme destilovanou vodou a vysušíme filtračním papírem. oplach acetonem Karbolfuchsin

Schéma Gramova barvení D.jpg

Zdroje %C3%AD %C3%AD Veselá, M., Drdák, M.: Praktikum z obecné mikrobiologie, 1999, VUT Brno

Děkuji za pozornost !