Daniel Braun Konference „Moravskoslezsko “, Ostrava Příprava budoucího programového období
I. Zkušenosti a dosavadní vývoj
Stav čerpání na úrovni NSRR 39,0 66,0 152,4 5,0% 8,4% 19,4% proplacené prostředky příjemcům prostředky kryté Rozhodnutím / Smlouvou o poskytnutí dotace prostředky v podaných žádostech Souhrnný stav čerpání ze SF / FS a národních zdrojů v mld. Kč v Moravskoslezkém kraji k , zdroj: MSC2007
Počet zrekonstruovaných památkových objektů Délka nově vybudovaných nebo rekonstruovaných cyklostezek a cyklotras Délka nových a rekonstruovaných silnic II. a III. třídy Plocha regenerovaného a revitalizovaného území
Zdroj: MSC2007
Stále platí následující potřeby rozvoje českého hospodářství podpora podnikatelského prostředí, zpružnění trhu práce a sociální inkluze, budování dopravní infrastruktury, rozvoj místního potenciálu. Implementační struktura v ČR je rozsáhlá a komplikovaná snížení počtu OP s využitím současného know-how, zúžení věcného zaměření OP. Nastavení měřitelných a agregovatelných indikátorů hodnocení, zda se dosahuje cílů. Legislativní bariéry a oblasti sjednocení poskytování dotací a řešení nesrovnalostí, koordinace kontrol, jasné vymezení odpovědností institucí. Doporučení ze současného období
II. Příprava budoucího období
Důvody odlišného nastavení budoucího období: Prostředky. EU priority. Tematická koncentrace. Důsledky odlišného nastavení: Zvýšení dlouhodobě udržitelné konkurenceschopnosti ČR a prevence sociálního vyčlenění. Základna - celková strategie a priority ČR, zaměření na hlavní problémy. Zdůvodnění: Co se má řešit, jakou ZMĚNU to přinese, jaký CÍL bude dosažen; měřitelné výsledky. (Spolufinancování z národních zdrojů.) Východiska finanční podpory z fondů EU v období 2014 – 2020
Principy pro programové období Princip strategického zaměření a propojování: OP – podpora pouze těch priorit, jež naplňují rozvojové strategie ČR. Princip podpory fungujícího trhu: OP - podpora pouze těch odvětví, kde dochází k selhání trhu. Zvážení formy podpory. Princip podpory kvalitních projektů: Podpora pouze těch projektů, jež budou měřitelně naplňovat stanovené priority a cíle. Princip snadnější přípravy a realizace projektů: Snadnější administrativa pro žadatele a příjemce, elektronizace agend a zjednodušování pravidel.
Partnerská dohoda Stanoví strategii, priority a opatření pro dosahování cílů Evropa Připraven ČR, vyjednán s EK - schválen na základě posouzení a dialogu. Obsah: analýza rozvojových potřeb, finanční prostředky a hlavní očekávané výsledky. Stanoví operační programy. Bude obsahovat závazky ke splnění předběžných podmínek. Bude obsahovat základní parametry výkonnostního rámce. Rozložení operačních programů v Dohodě o partnerství - bude muset odpovídat požadavkům na tematickou koncentraci - minimální podíly. Příprava základního dokumentu pro vyjednávání s EK
Logika priorit ČR pro budoucí období: Jádro = KONKURENCESCHOPNOST Konkurenceschopnost ČR/podniků/institucí/regionů/míst. Vhodná kombinace „měkkých“ a „tvrdých“ intervencí. Vzájemné vazby: Vzdělávání a Trh práce Podpora podnikání a Inovace, výzkum a vývoj Podpůrné funkce - spočívají v: Infrastruktuře Institucích Regionální rozměr intervencí Začleňování Priority na úrovni ČR
Další postup - harmonogram Časové obdobíAktivita 09/2012 – 12/2012Projednávání Společného strategického rámce v Radě EU 09/2012 – 03/2013Příprava návrhu Dohody o partnerství – vyjednávání s Evropskou komisí 09/2012 – 03/2013Příprava návrhů operačních programů (ve vazbě na přípravu Dohody o partnerství) 01/2013 – 12/2013Dopracování návrhů operačních programů a vyjednávání s Evropskou komisí Dopracování Dohody o partnerství – vyjednávání s Evropskou komisí 11/2013 – 12/2013 (předpokládaný termín v závislosti na vývoje jednání Rady EU) Odsouhlasení operačních programů s Evropskou komisí Odsouhlasení Dohody o partnerství – vyjednávání s Evropskou komisí 2014Zahájení realizace operačních programů v programovém období
Optimalizace čerpání z fondů EU: Soubor doporučení ke snížení administrativní zátěže a sjednocení pravidel poskytování dotací. Zjednodušení administrativní náročnosti v procesu čerpání Proces zjednodušení Pravidla pro kontrolu vynakládání veřejných prostředků
Jednotné metodické prostředí Nastavení operačních programů Systém implementace a administrace Legislativní rámec Faktory efektivního systému implementace a administrace
Přínosy : Snížení administrativní zátěže – zjednodušení, zkracování lhůt Jednotné elektronické prostředí – možnost sledování průběhu projektu Funkční kvalitní monitorovací systém Vymahatelnost nastavených pravidel Postupné odstraňování legislativních bariér Jednotné metodické prostředí
Děkuji za pozornost