NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_34_KYSLÍK TÉMA: KYSLÍK ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Anotace Jedná se o výukové materiály určené pro podporu vzdělávání v oblasti přírodních věd – konkrétně chemie. Obsahem je prezentace pro podporu výkladu učiva na dané téma, doplněné řadou zajímavých experimentů, které je nutno provádět pod dohledem vyučujícího. Na začátku je uveden souhrn opakování látky předchozí a na konci souhrn látky probrané. Text je určen pro žáky 8. tříd základních škol.
Kyslík
-chemické reakce jsou děje, při nichž zanikají původní vazby a vznikají nové chemické vazby -chemické látky, kt. do reakce vstupují, se nazývají reaktanty -chemické látky, kt. při reakci vznikají, se nazývají produkty -hmotnost reaktantů je vždy stejná jako hmotnost produktů -chemickou reakci zapisujeme chemickou rovnicí
-nejrozšířenější prvek na Zemi Kde se na Zemi najdeme kyslík v plynném skupenství? v atomosféře (vzduch) Kyslík se vyskytuje rovněž vázaný v celé řadě sloučenin (např. voda) Označení ocelových přepravních lahví je: modrá
-prvek, který celý život dýcháme a bez kterého nevydržíme ani 3 minuty, nás také pomalu „zabíjí“ Věděli byste v jaké souvislosti nás kyslík „zabíjí“? díky němu stárneme
-prvek, který celý život dýcháme a bez kterého nevydržíme ani 3 minuty, nás také pomalu „zabíjí“ Věděli byste v jaké souvislosti nás kyslík „zabíjí“? díky němu stárneme
Nejvíce kyslíku najdeme: Voda : 88% Lidské tělo: 62% Zemská kůra: 46% Atmosféra: 23%
Postup: Do baňky s 10ml 3% peroxidu vodíku přisypeme lžičku oxidu manganičitého. K unikajícímu plynu opatrně přičichněte. Poté do baňky vsuneme žhnoucí špejli. Co se stalo? Který plyn jsme dokázali?
Experiment - výsledky
-plynný kyslík se slučuje s celou řadou kovových i nekovových prvků -vznikají dvouprvkové sloučeniny – oxidy Znáte nějaké oxidy? Oxid uhličitý, oxid uhelnatý, oxid dusný (rajský plyn…)
-plynný kyslík se používá spolu s acetylenem ke svařování kovů (autogen) či řezání kovů -kyslík je využíván také k podpoře dýchání pacientů v nemocnicích Jmenujte další oblasti, v nichž se používají kyslíkové dýchací přístroje? - potápěči, hasiči, lidé s astmatem, astronauti, v letadle…
-za určitých okolností se molekula kyslíku štěpí na částice zvané radikály -radikály vznikají v buňkách těla -kyslíkové radikály mohou být velmi nebezpečné pro zdraví člověka -urychlují procesy stárnutí, kornatění cév, rakovinové bujení a předčasnou degeneraci mozkové kůry.
-používají se k omezení účinku kyslíkových radikálů -patří sem vit. A, C, E -selen, zinek Ve kt. potravinách se nacházejí zmiňované látky? ovoce, zelenina či potravinové doplňky
-kyslík zkapalňuje při teplotě -183°C (světle modrá tekutina) -kapalný kyslík se používá pod názvem LOX (liquid oxygen) -slouží jako složka paliv pro raketové motory -vyrábí se zkapalněním vzduchu a následnou destilací
-tříatomová molekula kyslíku - O 3 -vzniká účinkem UV záření nebo elektrického výboje (blesku) na molekuly O 2 -ozon je podobně jako kyslík velice reaktivní plyn -využití k dezinfekci pitné vody (tzv. ozonizace)
-vrstva atmosféry s vyšším výskytem ozonu -je součástí stratosféry a objevuje se ve výšce 25-35km nad zemí -ozon chrání život na Zemi před zhoubnými účinky UV záření ze Slunce
Proč jsou nebezpečné účinky UV záření? Jak se chráníme před účinky tohoto záření ? UV krémy, brýle, oděv…
-úbytek ozonu ve stratosféře -k úbytku ozonu dochází zejména účinkem freonů (obsahují atomy fluoru a chloru)
Kde se dříve freony používaly? - parfémy, lednice… tyto výrobky nesou dnes obvykle označení „bez freonů“ (freone – free) Jedna molekula freonu dokáže zničit asi molekul ozonu.
-kyslík - nejrozšířenější prvek na Zemi -je to bezbarvý, velmi reaktivní plyn -slučuje s jinými prvky za vzniku oxidů -používá se ve zdravotnictví, ke svařování kovů a ve zkapalněné formě v raketových motorech -ozon - tříatomová molekula kyslíku, která chrání život na Zemi před škodlivým UV zářením -jeho úbytek ve stratosféře se nazývá ozonová díra
Obrázky převzaty: [cit ] Použity obrázky vlastní tvorby. Použité zdroje