DADAISMUS, SURREALISMUS a Marcel Duchamp. vůdčí osobnosti dadaismu– básník Tristan Tzara, Hans Arp, Kurt Schwitters, Max Ernst, Man Ray, Marcel Duchamp,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Umělecké směry 1. poloviny 20. století
Advertisements

Moderní umělecké směry 1. poloviny 20. století
Dadaismus.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Malířské proudy a směry 20. století (Díl 2.)
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Chebu reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/ Sada.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Přehled nejvýznamnějších malířů
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Období mezi dvěma válkami
SURREALISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
DADAISMUS Pavel Trtílek,
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VY_52_INOVACE_DEK_54 SURREALISMUS
Dadaismus I. polovina 20. století.
Moderní umělecké směry v literatuře
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY AUTOR: MGR. MARTINA MYŠKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_758_SURREALISMUS TÉMA: Surrealismus ve.
Christian Morgenstern
SURREALISMUS Jana Bobčíková.
‚,myšlení za absence jakékoli kontroly vykonávané rozumem a bez jakýchkoli morálních či estetických zřetelů‘‘ Tento směr patří k proudu imaginativního.
orig. =by=Beleven= corp. 2007
DADAISMUS Mgr. Lucie Rusová
Poezie ve světové literatuře
Umělecké směry 20. století
DADAISMUS Jana Bobčíková.
Dadaismus byl mezinárodním stavem mysli nebo spíše životním stylem, než hnutím…
ANDRÉ BRETON Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Dadaismus Předmět: výtvarná výchova. Jak vzniknul a co to je Avantgardní umělecký směr Avantgardní umělecký směr Vznikl v roce 1916 ve Švýcarsku, v roce.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Surrealismus Název školy
Vysvobození zvuku č
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY
SURREALISMUS.
KUBISMUS.
Surrealismus.
Malířství mezi válkami DADAISMUS
Futurismus.
Dadaismus.
SURREALISMUS Mgr. Lucie Rusová
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Poetismus Daniela Mlatečková Michaela V. Vítková 1.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05C_18_Surrealismus I TEMA:Historie.
Pavel Volín Michal Vachoušek Markéta Fraňková Markéta Hanzlíčková.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.9 dadaismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
ANDRÉ BRETON Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Malířské proudy a směry 20. století (Díl 2.)
Marcel Duchamp.
DADAISMUS © Pavel Trtílek, 2009.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Meziválečná poezie a drama
Lucie Ivachňuková Lucie Houdková
Vysvobození zvuku Dadaismus
Moderní umělecké směry Číslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_11
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Ready made – umění objektu Autor: Mgr.
ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
SURREALIZMUS A DADAIZMUS
Česká meziválečná poezie
Futurismus.
DADAISMUS.
Malířství mezi válkami DADAISMUS
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Surrealismus v malířství Autor: Mgr.
DADAISMUS Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti
Transkript prezentace:

DADAISMUS, SURREALISMUS a Marcel Duchamp

vůdčí osobnosti dadaismu– básník Tristan Tzara, Hans Arp, Kurt Schwitters, Max Ernst, Man Ray, Marcel Duchamp, Hugo Ball, Francis Picabia únor 1916 ve švýcarském Curychu (kabaret Voltaire), jako reakce na 1.sv.válku, název hnutí vznikl náhodným otevřením Ně-Fr slovníku (někdo tvrdí Laroussova slovníku), hnutí činnost ukončí r.1922 Metody: princip řízené náhody, elementární radost ze hry, provokativně vyhrocená absurdita, dětinskost, primitivnost a poezie stavěné proti oficiálně schvalovanému umění – současná společnost a pokrok přivedli svět do války, je třeba vše popřít a tvořit jinak Často používané techniky: koláž, fotomontáž, asambláž… Další centra dada tvorby: Berlín, Kolín n.Rýnem, Hannover, New York, Paříž

Kurt Schwitters a jeho merz obrazy, objekty a stavby

Merzbilder (1919)

Konstrukce pro šlechtičny

Nabídka, 1942

Hannah Hoch

Merzbau

Francis Picabia Chlapec karburátor

Man Ray

Polibek, 1935

Ingresovy housle (1924) Skleněné slzy (1932)

Rayografie

Anatomie (1929)

Marcel Duchamp (1887 – 1968) umělecká rodina, typografická škola kubista, futurista, dadaista tvůrce ready-mades (hotových objektů – vzít obyč. věc, umístit do galerie, změnit tím kontext, ve kterém se věc obvykle vyskytuje, a tak šokovat diváka, změnit úhel nahlížení a vnímání věcí) Považován za otce konceptuálního umění

Akt sestupující se schodů (kubismus, futurismus)

Fontána

Věšák na lahve

Persifláž Mony Lisy, L.H.O.O.Q.

Nevěsta svlékaná svými mládenci, dokonce (Velké sklo)

Metafyzická malba Giorgio de Chirico Základní rysy: perspektivní nazírání architektury, které je narušováno sochami, loutkami, manekýny a různými předměty, prostor zaplněný objekty skutečnosti, ale v nových souvislostech k vybuzení imaginace. Kontrast mezi reálným vzhledem a magickým působením vytváří atmosféru napětí a snu v obraze

Hector a Andromache (1917)

Znepokojivé múzy (1919)

Surrealismus „nadrealismus“, 20. léta, inspirace podvědomím, sny, halucinacemi, psychoanalýzou Sigmunda Freuda

A) psychický automatismus - zaznamenat vnitřní svět autora (Joan Miró, Andre Masson) B) magický realismus (veristický surrealismus) – realistické předměty v nereálných souvislostech (S.Dalí, R.Magritte)

Joan Miró (1893 – 1983) Španělsko psychický automatismus

Nocturno, (1959)

Modrá hvězda

Modrá II

Zátiší se starou botou (1937)

Andre Mason a automatická kresba

Salvador Dalí (1904 – 1989) magický realismus

Stálost paměti

Hořící žirafa,

Vznešený okamžik

Tři věky života (1940)

Měkká konstrukce s vařenými boby, předtucha občanské války (1936)

Pokušení svatého Antonína

Zjevení obličeje a mísy na ovoce na pláži (1938)

Obličej Mae West ( ) Sférická Galatea (1952)

Nukleární kříž, 1952

Halucinogenní torero ( )

Max Ernst

Oidipus Rex, 1922

Panna Maria trestá Ježíška před třemi svědky (1926) Celebes čili slon Celebes, 1921

Evropa po dešti (detail)

Antipapež,

Kozoroh ( )

René Magritte (1898 – 1967)

Zámek v Pyrenejích

Volání vrcholů Falešné zrcadlo

Golconda, 1953

Zrada obrazů (Toto není dýmka)

Vysvětlení 1954

Červený model,1934

Plagiát

Budoucnost soch, 1937

Čechy Jindřich Štýrský – tvorba se pohybuje mezi tématy otevřené erotiky a smrti bez cenzury, často využívá techniky koláže Toyen (Marie Čermínová) – mužská autostylizace sny, halucinace, erotika, oba druhy surrealismu tzv. artificialismus František Muzika Josef Šíma

Jindřich Štýrský a Toyen

Jindřich Štýrský PALMETA (1931)

Emilie ke mně přichází ve snu (1933) Sexuální nokturno

JindřichŠtýrský MELANCHOLIE (1937)

Toyen SMUTNÝ DEN (1942), namalován po smrti Štýrského Toyen, Dívčí sen (1932) Toyen

Toyen SPÍCÍ (1937)

Toyen, BRÁZDA V ZRCADLE (1959)

František Muzika Dívka na skále Krypta Babí léto

Josef Šíma Léda s labutí Akt Horizontální šedomodrá krajina (1960)