DADAISMUS, SURREALISMUS a Marcel Duchamp
vůdčí osobnosti dadaismu– básník Tristan Tzara, Hans Arp, Kurt Schwitters, Max Ernst, Man Ray, Marcel Duchamp, Hugo Ball, Francis Picabia únor 1916 ve švýcarském Curychu (kabaret Voltaire), jako reakce na 1.sv.válku, název hnutí vznikl náhodným otevřením Ně-Fr slovníku (někdo tvrdí Laroussova slovníku), hnutí činnost ukončí r.1922 Metody: princip řízené náhody, elementární radost ze hry, provokativně vyhrocená absurdita, dětinskost, primitivnost a poezie stavěné proti oficiálně schvalovanému umění – současná společnost a pokrok přivedli svět do války, je třeba vše popřít a tvořit jinak Často používané techniky: koláž, fotomontáž, asambláž… Další centra dada tvorby: Berlín, Kolín n.Rýnem, Hannover, New York, Paříž
Kurt Schwitters a jeho merz obrazy, objekty a stavby
Merzbilder (1919)
Konstrukce pro šlechtičny
Nabídka, 1942
Hannah Hoch
Merzbau
Francis Picabia Chlapec karburátor
Man Ray
Polibek, 1935
Ingresovy housle (1924) Skleněné slzy (1932)
Rayografie
Anatomie (1929)
Marcel Duchamp (1887 – 1968) umělecká rodina, typografická škola kubista, futurista, dadaista tvůrce ready-mades (hotových objektů – vzít obyč. věc, umístit do galerie, změnit tím kontext, ve kterém se věc obvykle vyskytuje, a tak šokovat diváka, změnit úhel nahlížení a vnímání věcí) Považován za otce konceptuálního umění
Akt sestupující se schodů (kubismus, futurismus)
Fontána
Věšák na lahve
Persifláž Mony Lisy, L.H.O.O.Q.
Nevěsta svlékaná svými mládenci, dokonce (Velké sklo)
Metafyzická malba Giorgio de Chirico Základní rysy: perspektivní nazírání architektury, které je narušováno sochami, loutkami, manekýny a různými předměty, prostor zaplněný objekty skutečnosti, ale v nových souvislostech k vybuzení imaginace. Kontrast mezi reálným vzhledem a magickým působením vytváří atmosféru napětí a snu v obraze
Hector a Andromache (1917)
Znepokojivé múzy (1919)
Surrealismus „nadrealismus“, 20. léta, inspirace podvědomím, sny, halucinacemi, psychoanalýzou Sigmunda Freuda
A) psychický automatismus - zaznamenat vnitřní svět autora (Joan Miró, Andre Masson) B) magický realismus (veristický surrealismus) – realistické předměty v nereálných souvislostech (S.Dalí, R.Magritte)
Joan Miró (1893 – 1983) Španělsko psychický automatismus
Nocturno, (1959)
Modrá hvězda
Modrá II
Zátiší se starou botou (1937)
Andre Mason a automatická kresba
Salvador Dalí (1904 – 1989) magický realismus
Stálost paměti
Hořící žirafa,
Vznešený okamžik
Tři věky života (1940)
Měkká konstrukce s vařenými boby, předtucha občanské války (1936)
Pokušení svatého Antonína
Zjevení obličeje a mísy na ovoce na pláži (1938)
Obličej Mae West ( ) Sférická Galatea (1952)
Nukleární kříž, 1952
Halucinogenní torero ( )
Max Ernst
Oidipus Rex, 1922
Panna Maria trestá Ježíška před třemi svědky (1926) Celebes čili slon Celebes, 1921
Evropa po dešti (detail)
Antipapež,
Kozoroh ( )
René Magritte (1898 – 1967)
Zámek v Pyrenejích
Volání vrcholů Falešné zrcadlo
Golconda, 1953
Zrada obrazů (Toto není dýmka)
Vysvětlení 1954
Červený model,1934
Plagiát
Budoucnost soch, 1937
Čechy Jindřich Štýrský – tvorba se pohybuje mezi tématy otevřené erotiky a smrti bez cenzury, často využívá techniky koláže Toyen (Marie Čermínová) – mužská autostylizace sny, halucinace, erotika, oba druhy surrealismu tzv. artificialismus František Muzika Josef Šíma
Jindřich Štýrský a Toyen
Jindřich Štýrský PALMETA (1931)
Emilie ke mně přichází ve snu (1933) Sexuální nokturno
JindřichŠtýrský MELANCHOLIE (1937)
Toyen SMUTNÝ DEN (1942), namalován po smrti Štýrského Toyen, Dívčí sen (1932) Toyen
Toyen SPÍCÍ (1937)
Toyen, BRÁZDA V ZRCADLE (1959)
František Muzika Dívka na skále Krypta Babí léto
Josef Šíma Léda s labutí Akt Horizontální šedomodrá krajina (1960)