Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu."— Transkript prezentace:

1 Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Základní škola Bohutín, okres Příbram VY_32_INOVACE_UaK09_ismy 19. a 20. století -ismy 19. a 20. století Autor materiálu: Barbora Havejová Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu. Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.

2 Impresionismus nerespektuje tehdy platná pravidla výtvarného umění
odmítá hledat ideální krásu chce zachytit přirozenou krásu v danou chvíli malíři nemalovali v ateliéru, ale přírodě, zahradě znaky krátké tahy štětcem nemíchané barvy zjednodušená kompozice důraz na celkový efekt hlavním téma krajina a příroda moderní město společenský život domácí život každodenní intimní rituály vliv na impresionistické malíře mělo vědecké bádání v oblasti optiky a barvy vynález barvy v tubě fotografie

3 Umělci impresionismu Světoví Čeští Camille Corot Antonín Slavíček
Edgar Degas Henri de Toulouse-Lautrec Édouard Manet Claude Monet Camille Pissarro Pierre-Auguste Renoir Paul Gauguin Vincent van Gogh Paul Cézanne Čeští Antonín Slavíček Antonín Hudeček Václav Radimský Soběslav Pinkas Karel Purkyně Antonín Chittussi František Kaván František Kupka

4 Camille Corot: Most v Narni

5 Edgar Degas: Zkouška tanečnic

6 Henri de Toulouse-Lautrec: Mytí (Rusovláska)

7 Édouard Manet: Olympia

8 Édouard Manet: Snídaně v trávě

9 Claude Monet: Imprese, Východ slunce

10 Camille Pissarro: Zahrada v Pontoise

11 Pierre-Auguste Renoir-Milenci

12 Paul Gaugin: Odkud přicházíme? Co jsme? Kam jdeme?

13 Vincent van Gogh: Slunečnice

14 Antonín Slavíček: Ve Veltruském parku

15 Antonín Chittussi: Dráha orleánská

16 Expresionismus především německý umělecký směr
vznikl jako protiklad impresionismu a naturalismu odmítl umění zobrazující skutečnost i umění snažící zprostředkovat skutečnost pomocí dojmů cíle vyjádřit vlastní prožitky a vlastní pocity reagovat na civilizační krizi po 1. světové válce pocity úpadku, marnosti, zkaženosti a beznaděje pro zvýšení efektu dochází k deformaci reality deformace barev a tvarů vliv pravěkého a lidového malířství barevné plochy ohraničovány linkou použití čisté barvy protiklad světla a stínu

17 Umělci expresionismu Světoví Čeští Vasilij Kandinskij Oskar Kokoschka
Edvard Munch Emil Nolde Egon Schiele Čeští Josef Váchal Václav Špála Bohumil Kubišta Willi Nowak Rudolf Kremlička

18 Vasilij Kandinskij: Modrý jezdec

19 Oskar Kokoschka: Nevěsta větru

20 Edvard Munch: Výkřik

21 Emil Nolde: Prorok

22 Egon Schiele: Autoportrét

23 Bohumil Kubišta: Autoportrét se založenýma rukama

24 Futurismus avantgardní (průkopnický, objevný) umělecký směr
charakteristické odmítání všech dosavadních kulturních a uměleckých hodnot odmítá jakoukoli tradici cílem bylo ukázat moderní uspěchanou a rušnou dobu námětem technika snaha o rychlost zkratkovitost proměnlivost populární především v Itálii a Rusku velmi podobný kubismu dostat zobrazovaný předmět do pohybu

25 Umělci futurismu Světoví Čeští Umberto Boccioni Giacomo Balla
Gino Severini Carlo Carra George Grosz Kazimír Malevič Luigi Russolo Marcel Duchamp Čeští Bohumil Kubišta Otto Gutfreund Růžena Zátková

26 Umberto Boccioni: Hluk ulice vnikl do domů

27 Otto Gutfreund: Hlava Dona Quijota

28 Otto Gutfreund: Cellista

29 Umberto Boccioni: Jednotné tvary kontinuity v prostoru

30 Natalia Goncharova: Cyklista

31 Giacomo Balla: Abstrakce rychlost + zvuk

32 Kubismus avantgardní umělecké hnutí
pojímá výtvarné umění revolučním způsobem princip prostorová koncepce díla předmět zobrazuje z mnoha úhlů současně předmět rozkládán až na nejjednodušší geometrické tvary zobrazené předměty vypadají jako deformované objevují se zároveň z několika pohledů architektura ovlivněná kubismem Josef Gočár – Dům U Černé Matky Boží v Praze Pavel Janák – Hlávkův most v Praze Otakar Novotný – Učitelské domy v Praze

33 Umělci kubismu Světoví Čeští Georges Braque Robert Delaunay Juan Gris
Fernand Léger Jacques Lipchitz Pablo Picasso Čeští Emil Filla Josef Čapek Otakar Kubín Bohumil Kubišta Antonín Procházka Václav Špála

34 Dům U Černé Matky Boží

35 Kovařovicova vila v Praze

36 Učitelské domy v Praze

37 Georges Braque: Housle a svícen

38 Juan Gris: Portrét Pabla Picassa

39 Pablo Picasso: Avignonské slečny

40 Bohumil Kubišta: Hypnotizér

41 Dadaismus původ slova Dada je nejasný, existuje několik teorií o vzniku slova: jedná se o slovo bez jakéhokoli významu, které si dadaisté vymysleli pochází od rumunských umělců, kteří často používali slova „da, da“ při vzniku hnutí přemýšleli jak hnutí pojmenovat, a tak náhodně zabodli nůž do francouzsko-německého slovníku „Dada “ je ve francouzštině dětské slovo pro „houpacího koně“ prosazuje osvobození věcí z jejich obvyklých vztahů a následné položení věcí do nových, nečekaných a zcela nelogických vztahů základní techniky tzv. objekt trouvé – tzn. nalezený objekt ready made znamenají rozebrání předmětu na části a jeho složení do něčeho jiného tyto techniky daly podněty např. reklamě, filmu ale i typografii a fotografii

42 Umělci dadaismu Hans (Jean) Arp Marcel Duchamp Max Ernst Marcel Janco
Vasilij Kandinskij Paul Klee Francis Picabia Man Ray

43 Marcel Duchamp: Fontána

44 Jean Arp

45 Surrealismus evropský umělecký směr usiluje o osvobození mysli
zdůrazňuje podvědomí snaží se o zachycení snů, představ, pocitů a myšlenek počátky navazovaly na dadaismus negativní odpověď na první světovou válku 1924 vydal André Breton Surrealistický Manifest Breton definoval surrealismus jako „čirý psychický automatismus mnoho umělců žilo v Paříži, která byla ve 20. a 30. letech 20. století kulturním centrem světa

46 Umělci surrealismu Světoví Čeští Max Ernst Salvador Dalí Joan Miró
Hans Arp Paul Klee René Magritte Yves Tanguy Čeští Toyen Jindřich Štyrský

47 Salvador Dalí: Stálost paměti

48 Salvador Dalí: Corpus Hypercubus

49 Joan Miró: Obdělané pole

50 Paul Klee: Červený balón

51 Zdroje a použitý materiál
Veškerý materiál je čerpán z internetových stránek: Objekty použité k vytvoření sešitu pocházejí z veřejných knihoven obrázků (public domain) nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. Autor: Barbora Havejová Základní škola Bohutín, okres Příbram říjen 2011

52 Metodický list Název materiálu: VY_32_INOVACE_UaK09_-ismy 19. a 20. století Autor materiálu: Barbora Havejová Zařazení materiálu: Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT (III/2) Sada: 32_INOVACE_UaK Číslo DUM:32_INOVACE_UaK09 Předmět: Výtvarná výchova Ověření materiálu ve výuce: Datum ověření: Třída: Ověřující učitel:Barbora Havejová Anotace materiálu: Materiál určený k výuce výtvarné výchovy, jako průvodce hlavními znaky uměleckého slohu. Podrobný metodický popis možností použití materiálu: DUM zpracován pro výuku výtvarné výchovy 8.ročníku ZŠ Bohutín a koncipován cca. jednu standardní vyučovací hodinu. Žáci jsou pomocí jednoduchých poznámek seznámeni se základními uměleckého slohu. Součástí výuky je diskuse nad jednotlivými zobrazenými díly a rovněž práce se slovníkem cizích slov či výkladovým slovníkem, pro ujasnění pojmů. DUM je doplněn výkladem přizpůsobeným kolektivu žáků a prací s publikacemi. Seznam literatury a pramenů: Všechny použité objekty jsou součástí veřejných knihoven. Dílo smí být šířeno pod licencí CC BY-SA.


Stáhnout ppt "Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu."

Podobné prezentace


Reklamy Google