INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Advertisements

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
ELEKTROTECHNIKA Ing. Pavel Svoboda a Ing. Tomáš Mlčák Ph. D., Katedra elektrotechniky.
Informace z ČŠI Jiří Machačný školní inspektor Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných LK ( )
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Střední škola stavební Jihlava Spolupráce s firmami autor : PhDr. Pavel Toman Červen 2014.
Nabízíme všem účastníkům projektu Posílení oborové zaměstnanosti absolventů Vytvoření poradenského servisu a aktivit pro stávající studenty, zájemce o.
Dětské umění překonává hranice. Principy přeshraniční spolupráce projektu Možnost poskytnutí širší nabídky oborů i v případech, kdy by pro školu (samostatně)
MATURITNÍ GENERÁLKA 2010 Jedinečná příležitost pro studenty i učitele středních škol připravit se na změnu maturitní zkoušky v roce 2011 tisková konference.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO NOVÝ ŠKOLNÍ ROK 2016 / 2017 přihlášky na střední školu podáváme do přihlášky na Sš s talentovou zkouškou podáváme do
Asistent pedagoga jako nástroj pro inkluzivní vzdělávání Mgr. Lucie Macků.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Přijímací řízení pro školní rok 2012/2013 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
©Ing. Václav Opatrný. V úvodních hodinách elektrotechniky jsou žáci seznamováni s veličinami, které popisují známý fyzikální svět, získávají představu.
Přijímací řízení na střední školy pro školní rok 2017 / 2018
Střední rybářská škola a Vyšší odborná škola vodního hospodářství
Informace o uplatnění absolventů a světě práce
Dokument KAP MSK - obsah
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Obchodní akademie Náchod
Přijímací řízení 2016/17.
Důležité informace pro rodiče vycházejících žáků
Maturitní zkoušky 2014 ke dni
Státní maturita Jindřich Kitzberger.
Plánování ve školní tělesné výchově
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Ot.2 - Na jaký typ střední školy jste ve školním roce 2008/2009 podával/a v prvním kole přijímacího řízení přihlášku? %; Báze: total, N=500.
Společenská odpovědnost ve školství
PŘEDSTAVUJEME STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ ELEKTROTECHNICKÉ V PLZNI
Speciální metody fyziologie živočichů Bi 5611c
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012
Kde hledat informace o oborech a středních školách?
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Naše škola Střední odborná škola Managementu a Práva s.r.o.
Přijímací řízení na střední školy pro školní rok 2018 / 2019
Průběh tvorby Školních akčních plánů (ŠAP) v Libereckém kraji
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
VOLITELNÉ VYUČOVACÍ PŘEDMĚTY ve 4. ročníku šk. roku 2018/19
Střední průmyslová škola Ostrov
PŘEDSTAVUJEME STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ ELEKTROTECHNICKÉ V PLZNI
Krajský metodický kabinet STROJÍRENSKÉ MECHANIKY
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Podpora supervizorů a lektorů zajišťující odbornou praxi studentů FZS TUL ve zdravotnických zařízeních Institucionální plán TUL pro rok 2017 Cíl 2: Diverzifikace.
Možnosti studia techniky a technických projektů na fakultách ZČU
NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_14_M9_Hanak
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol
Kde hledat informace o oborech a středních školách?
Gymnázium Na Vítězné pláni, Praha 4
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
Přijímací řízení na střední školy pro školní rok 2019 / 2020
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
Kondiční cvičení v tělocvičně Překážková dráha
Ochrana spotřebitele v počátečním vzdělávání Praha
Přijímací řízení v roce uchazeč může pro 1
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Setkání kariérových poradců Teplice –
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
Stipendia na středních školách zřizovaných Pardubickým krajem
Je kvantita zárukou kvality ? Vladimír Ort
Transkript prezentace:

INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad Sázavou

Střední škola technická Žďár nad Sázavou je držitelem certifikátu kvality dle ČSN EN ISO 9001 Střední škola technická Žďár nad Sázavou Společný první ročník jako nástroj rozvoje individuálních potřeb žáků

Historie systému společného prvního ročníku Rok projekt Modulární vzdělávání v učebních a studijních oborech SOU Jedná se o první projekt zaměřený na tzv. společný první ročník. Řešil: prostupnost mezi obory prostupnost mezi obory problematiku žáků předčasně opouštějících systém vzdělávání problematiku žáků předčasně opouštějících systém vzdělávání možnost vyučení ve dvouletém učebním oboru stejného odborného zaměření možnost vyučení ve dvouletém učebním oboru stejného odborného zaměření úsporu finančních prostředků při výuce tzv. máločetných oborů úsporu finančních prostředků při výuce tzv. máločetných oborů

Schéma projektu Modulární vzdělávání

Realizace projektu v tehdejší době nebyla v plném rozsahu možná, i když získal podporu Kraje Vysočina. Byly zpracovány učební dokumenty a učební texty. Původní návrh obsahoval ještě možnost získání výučního listu pro žáky ve studijních oborech na konci 3. ročníku. V dnešní době by tato možnost odstranila problémy celé řadě neúspěšných maturantů. Zkušenosti z tvorby učebních dokumentů byly využity od roku 2004 při přípravě a realizaci projektu Kraje Vysočina Adaptabilní školy – počáteční vzdělávání. Společný první ročník se stal součástí školních vzdělávacích programů SŠT Žďár nad Sázavou.

Rok projekt Adaptabilní školy – počáteční vzdělávání Myšlenku společného prvního ročníku bylo možné realizovat až v roce 2005 v projektu Kraje Vysočina Adaptabilní školy – počáteční vzdělávání. Zpracování projektu předcházel rozsáhlý průzkum mezi žáky, rodiči, pedagogy a firmami, který potvrdil správnost myšlenky univerzálnější přípravy žáků v technických oborech. Zkušenosti získané při výuce společného oborového základu byly v plném rozsahu využity při tvorbě školních vzdělávacích programů.

Schéma výuky podle projektu Adaptabilní školy

Schéma výuky podle školních vzdělávacích programů

POPIS SYSTÉMU SPOLEČNÉHO PRVNÍHO ROČNÍKU Základní princip: Učivo v prvním ročníku je koncipováno tak, aby ve všech oborech vzdělávání mělo stejný obsah odpovídající požadavkům jednotlivých oborů. Žák podává přihlášku do zvoleného oboru a škola jeho volbu plně respektuje. Odborné učivo zahrnuje čtyři základní moduly zaměřené na: ruční zpracování kovů, zámečnické a montážní práceruční zpracování kovů, zámečnické a montážní práce ruční zpracování dřeva a plastůruční zpracování dřeva a plastů strojní obráběnístrojní obrábění elektromontážní práceelektromontážní práce

Podmínkou realizace je společný základ odborných vědomostí a dovedností jednotlivých oborů vzdělání. Vzdělávací nabídka SŠT Žďár nad Sázavou zahrnuje na sebe navazující studijní a učební obory: technik modelářských zařízení modelář mechanik strojů a zařízení strojní mechanik, nástrojař mechanik seřizovač obráběč kovů mechanik elektrotechnik elektrikář POPIS SYSTÉMU SPOLEČNÉHO PRVNÍHO ROČNÍKU

Které problémy systém řeší? nevyhovující volbu oboru vzdělání – žák má možnost poznat základy jednotlivých profesí a v případě zájmu změnit obor nevyhovující volbu oboru vzdělání – žák má možnost poznat základy jednotlivých profesí a v případě zájmu změnit obor prostupnost vzdělávací nabídky prostupnost vzdělávací nabídky prostupnost mezi studijními a učebními obory v 1. ročníku prostupnost mezi studijními a učebními obory v 1. ročníku možnost přestupu ze studijního do učebního oboru ve 2. až 4. ročníku v případech, kdy žák učivo nezvládá možnost přestupu ze studijního do učebního oboru ve 2. až 4. ročníku v případech, kdy žák učivo nezvládá usnadňuje získání středního vzdělání s maturitní zkouškou pro absolventy učebních oborů – přijetí do 2. ročníku bez rozdílových zkoušek, do 3. ročníku s rozdílovými zkouškami pouze ze tří předmětů – český jazyk, dějepis, matematika usnadňuje získání středního vzdělání s maturitní zkouškou pro absolventy učebních oborů – přijetí do 2. ročníku bez rozdílových zkoušek, do 3. ročníku s rozdílovými zkouškami pouze ze tří předmětů – český jazyk, dějepis, matematika

Které problémy systém řeší? výuka v 1. ročníku je pro žáky zajímavější a více je baví výuka v 1. ročníku je pro žáky zajímavější a více je baví umožňuje výuku tzv. máločetných oborů umožňuje výuku tzv. máločetných oborů snižuje finanční náklady na výuku snižuje finanční náklady na výuku Které problémy systém přináší? náročnější požadavky na organizaci práce náročnější požadavky na organizaci práce větší požadavky na učitele odborných předmětů a odborného výcviku větší požadavky na učitele odborných předmětů a odborného výcviku obtížnější probírání zameškaného učiva u žáků s vyšší absencí obtížnější probírání zameškaného učiva u žáků s vyšší absencí větší problémy při přijímání žáků do vyššího ročníku z jiných škol větší problémy při přijímání žáků do vyššího ročníku z jiných škol POPIS SYSTÉMU SPOLEČNÉHO PRVNÍHO ROČNÍKU

Jaké má škola zkušenosti z realizace? systém je zajímavý pro žáky, kteří ještě nejsou rozhodnuti o volbě budoucí profesní orientace systém je zajímavý pro žáky, kteří ještě nejsou rozhodnuti o volbě budoucí profesní orientace společný první ročník oddaluje o rok definitivní rozhodnutí o volbě oboru vzdělání společný první ročník oddaluje o rok definitivní rozhodnutí o volbě oboru vzdělání prostupnost mezi obory umožňuje žákům zvolit vzdělávací dráhu podle zájmu a schopností prostupnost mezi obory umožňuje žákům zvolit vzdělávací dráhu podle zájmu a schopností žáci poznají základy strojírenských, metalurgických a elektrotechnických profesí, získají širší přehled o technice žáci poznají základy strojírenských, metalurgických a elektrotechnických profesí, získají širší přehled o technice bezproblémová možnost přestupů mezi obory odstranila problémy s nevyhovující volbou oboru bezproblémová možnost přestupů mezi obory odstranila problémy s nevyhovující volbou oboru POPIS SYSTÉMU SPOLEČNÉHO PRVNÍHO ROČNÍKU

Jaké má škola zkušenosti z realizace? odborná výuka v 1. ročníku žáky zajímá více než v minulosti, prospěch v odborných předmětech je lepší než ve všeobecně vzdělávacích odborná výuka v 1. ročníku žáky zajímá více než v minulosti, prospěch v odborných předmětech je lepší než ve všeobecně vzdělávacích systém umožňuje výuku i v tzv. máločetných oborech, o které je na trhu práce zájem systém umožňuje výuku i v tzv. máločetných oborech, o které je na trhu práce zájem snižují se finanční náklady na výuku snižují se finanční náklady na výuku společný 1. ročník usnadňuje přípravu nového školního roku při přijímacím řízení s možností uchazeče podat více přihlášek společný 1. ročník usnadňuje přípravu nového školního roku při přijímacím řízení s možností uchazeče podat více přihlášek systém umožňuje naplňovat individuální potřeby jednotlivých žáků a rozvíjet jejich osobnosti systém umožňuje naplňovat individuální potřeby jednotlivých žáků a rozvíjet jejich osobnosti POPIS SYSTÉMU SPOLEČNÉHO PRVNÍHO ROČNÍKU

ÚDAJE Z PRŮZKUMU NÁZORŮ ŽÁKŮ 2. ROČNÍKU

ÚDAJE Z PRŮZKUMU NÁZORŮ ŽÁKŮ 2. ROČNÍKU A JEJICH RODIČŮ

Děkuji vám za pozornost