VÝTRUSNICOVÝ KLAS A VÝTRUSY PŘESLIČKY ROLNÍ Výuková prezentace pro Seminář z přírodopisu dokončeno

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Advertisements

M1: LESNICKÁ BOTANIKA SYSTÉM KAPRAĎOROSTŮ
Kapraďrosty (Pteridophyta) VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.15/Li
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Kapraďorosty – Plavuně, Přesličky a Kapradiny
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Přesličky /Equisetophyta/
60.1 Základy mikroskopování
Třídění rostlin - stonek
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
KAPRADINY.
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
Kapraďorosty (Pteridophyta)
Kapraďorosty Mgr. Jana Kalová
63. RISK VÝTRUSNÉ ROSTLINY
Přesličky  Equisetum zahrnuje asi 25 druhů  Vytrvalé, výtrusné byliny  V zemi mají plazivé oddenky  Stonky jsou duté, rýhované a přeslenitě větvené.
KAPRAĎOROSTY VY_52_INOVACE_B1 – 32 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Opakování výtrusné rostliny
Laboratorní práce č. 2 Jehličnany Mgr. Helena Roubalová
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Vyšší rostliny, kormus, rodozměna, gametofyt, stélka, sporofyt
Elektronická učebnice - II
2. Laboratorní cvičení.
VÝTRUSNÉ ROSTLINY MECHOROSTY a KAPRAĎOROSTY
Společenstvo polí a sídel
rostliny, které se rozmnožují výtrusy, jsou zelené, nekvetou
Průduchy v pokožce listů
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Laboratorní práce č. 3 List
Oddělení: Kapraďorosty
KAPRADINY VALÉRIE75. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: .
Přesličky- Equisetophyta Charakteristika a přehled přesliček v regionu VY_32_INOVACE_02-07.
Lycopodiophyta, Equisetophyta, Polypodiophyta
Přesličky (Equisetales)
1 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR POZOROVÁNÍ PŘÍRODY Zpracovala : Mgr. Jana Richterová Přírodopis 6. třída.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování – mechorosty a kapraďorosty Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/15 Šablona:
Prezentace pro Seminář z přírodopisu
Plavuně, přesličky Botanika vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
VÝTRUSNICE A VÝTRUSY KAPRADIN Výuková prezentace pro Seminář z přírodopisu dokončeno
OBĚH VZDUCHU V ATMOSFÉRĚ
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tematický celek: LES Téma: POZNÁVÁME PŘÍRODU Ročník: 6. Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská.
3. Laboratorní práce Pokožka listu s průduchy
POKOŽKA LISTŮ JEDNODĚLOŽNÝCH A DVOUDĚLOŽNÝCH ROSTLIN
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Eva Khorelová
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Eva Khorelová
Kapraďorosty.
Prezentace pro výuku přírodopisu 9. ročník
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Eva Khorelová
Výuková prezentace pro Seminář z přírodopisu dokončeno
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
KAPRADINY VALÉRIE75. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: .
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
KVETOUCÍ BYLINY PODZIMNÍHO ASPEKTU
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVOTA
Název projektu: Moderní škola
Přesličky, plavuně.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
Kapradiny.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Kapraďorosty – plavuně, přesličky
STAVBA KVĚTU KRYTOSEMENNÝCH ROSTLIN - květní vzorce
Přesličky a plavuně.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Kapraďorosty.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Transkript prezentace:

VÝTRUSNICOVÝ KLAS A VÝTRUSY PŘESLIČKY ROLNÍ Výuková prezentace pro Seminář z přírodopisu dokončeno

Název školy:Základní škola Městec Králové Autor:Ing. Eva Khorelová Název:VY_32_INOVACE_21_SPř Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Výtrusnicový klas a výtrusy přesličky rolní Anotace:Výuková prezentace, sloužící k vysvětlení významu hapter na výtrusech přesliček při procesu rozmnožování, obsahuje náměty pro samostatnou práci žáků. Datum dokončení:

Vysvětlivky k pomocným symbolům: Přemýšlejte, řešte problém. Určeno k zápisu do protokolů.

Teoretický úvod  Z hodin přírodopisu už víte, že přeslička rolní vytváří na jaře lodyhu s výtrusnicovým klasem.  Tato jarní lodyha je 10–20 cm vysoká, hnědá, na vrcholu má 1–4 cm dlouhý elipsovitý výtrusnicový klas.

 Výtrusnicový klas je tvořen jednotlivými výtrusnými listy – sporofyly.  Na obrázku zralého výtrusnicového klasu je dobře vidět, že sporofyly mají tvar deštníčků.  Každý sporofyl nese několik výtrusnic v nichž se tvoří výtrusy.

 Po odumření jarní lodyhy vyrůstá sterilní letní zelená lodyha.  Tato lodyha se přeslenitě větví. Foto Lenka Němcová

Eric Guinther, [cit ], dostupné pod licencí Creative Commons na V každé uzlině vyrůstá pochva, což jsou bočně srostlé přeslenitě uspořádané listy.

Výtrusy s hapterami  Výtrusy – spory mají na povrchu 4 vláhojevné pentlice zvané haptery.  Pentlice se v suchu roztáhnou, ve vlhku se zamotají, vzájemně se proplétají ve shluky roznášené větrem.  Tím že různorodé výtrusy vyklíčí vedle sebe, je zajištěna další možnost rozmnožování.

Výtrusy s vláhojevnými pentlicemi tvoří shluky

Pentlice se při větší vlhkosti zamotávají výtrus se 4 pentlicemi samostaná pentlice

Haptery jsou na koncích ploše rozšířené, proto se do sebe snadno zaklesnou - sucho

1. 2. Pohyb hapter je poměrně rychlý o čemž se za chvíli sami přesvědčíte 3.

Nyní si všechno sami ověřte!

Úkol č. 1: Pozorujte stavbu výtrusného klasu a deštníčkovité sporofyly přesličky rolní

Potřeby: mikroskop, binokulární lupa, Petriho miska, podložní sklíčko, čistý hadřík, preparační jehla, pinzeta, jarní výtrusné klasy přesličky rolní

Postup: 1.Prohlédněte si celý výtrusný klas binokulární lupou. 2.Z klasu odlomte jeden sporofyl a prohlédněte jej binokulární lupou ze všech stran. 3.Zakreslete jej.

Úkol č. 2: Pozorujte výtrusy přesličky rolní a jejich pohyby

Postup: 1.Na vyčištěné podložní sklíčko s pomocí preparační jehly vyklepej z výtrusného klasu několik výtrusů. 2.Toto podložní sklo vlož na stolek mikroskopu a najdi v okuláru výtrusy. 3.Zvětši je tak, aby byly dobře vidět haptery. 4.Požádej svého spolužáka, aby na sklíčko lehce dýchnul a přitom preparát pozoruj. 5.Do zjištění zapiš, co se s výtrusy dělo a zakresli je s rozmotanými i zamotanými pentlicemi.

Závěr: 1.V jakém ročním období tvoří přesličky výtrusy? 2.Jak se nazývají výtrusné listy v klasu přesliček, jaký mají tvar? 3.Proč jsou výtrusy přesliček opatřeny pentlicovitými výrůstky? 4.Jak se tyto výrůstky nazývají? 5.Co se s pentlicemi dělo poté, co jste na ně dýchli? 6.Co bylo obsaženo ve vašem dechu?

Zdroje informací   oln%C3%AD oln%C3%AD  neoznačené fotografie jsou autorky vlastní