NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R19_Objem válce TEMA: Matematika 8.ročník ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Prezentace je určena k první hodině tématu. Žáci si zopakují získané poznatky o tělesech, která již probírali. Zopakují vzorce pro objem. Odvodí vzorec pro objem válce. Tento vzorec použijí u vzorového příkladu a učivo procvičí na dalších příkladech. Na závěr si žáci ujasní, v jakých jednotkách mohou objem válce počítat. U posledního příkladu je připravena nápověda.
Jaký tvar má podstava? Kvádr Krychle Hranol
1/ Krychle: V= a.a.a 2/ Kvádr: V= a.b.c 3/ Hranol: V= S pod. v Zastavme se u posledního vzorce. Vysvětlete význam písmen. Platí tento vzorec i pro krychli a kvádr?
Jaký tvar má podstava válce? Upravte univerzální vzorec pro objem hranolu pro válec. V= S pod.v V= π.r 2.v
Vypočtěte objem válce s poloměrem podstavy r=4cm a výškou v=5cm. v r V= πr 2 v V= 3, V= 251,2 V=251,2 cm 3 r=4cm v=5cm V=? cm 3
Vypočtěte objem válce: 1/ Poloměr podstavy je 7cm, výška 21 cm cm 3 2/Poloměr podstavy je 50cm, výška 1m. 0,785m 3 3/ Průměr podstavy je 4m, výška 10m. 125,6m 3
V jakých jednotkách můžeme vyjádřit objem? Jaký je vztah mezi dm 3 a litrem? 1 dm 3 = 1l Příklad: Kolik litrů vody se vejde do hrnce s poloměrem podstavy 15cm a výškou 10cm? Nápověda: počítejte v dm. Asi 7 l