Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Advertisements

Genetika.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mendelovy zákony, gonozomální dědičnost, Hardy-Weibergův zákon
Mendelovy zákony, zpětné křížení
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika eukaryotní buňky
Vazba úplná, neúplná, Morgan, Bateson
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
Co je to genetika a proč je důležitá?
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Morganovo číslo, Morganovy zákony, příklady
Základy genetiky.
Stránky o genetice Testy z genetiky
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Dědičnost monogenní znaků
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Dědičnost základní zákonitosti.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
 Biologie 19. století má dvě hvězdy první velikosti : Darwina a Mendela.
Příklady na rodokmen a genovou vazbu
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Mendelistická genetika
Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost
Principy dědičnosti, Mendelovy zákony Marie Černá
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Příklady z mendelovské genetiky
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Populace a krevní skupiny Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_14 Název materiáluDědičnost.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Dihybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
Volná kombinovatelnost – geny se nachází v různých nehomologických chromozomech počet genů > počtu páru homologických chromozomů např. Drosophila melanogaster.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Hardyův – Weinbergův zákon genetické rovnováhy v populacích
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
GENETIKA Vazba genů.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetické zákony.
Genetika.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_BIO.oktava.30_vazba genu I ŠkolaGymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 AutorMgr. Jitka Mašková Název Vazba genů I – síla vazby PředmětBiologie Tematická oblast genetika Šablona III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Ročník oktáva, 4. ročník Metodický list/Anotace Materiál formou výkladu seznamuje žáky s vazbou genů, pozicemi alel na chromozomu a určování síly vazby mezi nimi. Na závěr jsou zařazené dva řešené příklady na určení pozice alel dvou genů na chromozomu a výpočet Morganova čísla. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Vazbová skupina Rodičovské chromozomy: Genotyp rodiče: Aa Bb = soubor alel uložených na jednom chromozomu - počet vazbových skupin = počet sad chromozomů = n - u organismů s různými gonozomy = n alely na jednom chromozomu jsou předávány potomkům společně - neprobíhá crossing-over, skupina alel se nemění = úplná vazba - crossing-over probíhá, části chromozomů se vymění a vznikají nové = rekombinantní sestavy alel = neúplná vazba Neplatí Mendelův zákon o volné kombinovatelnosti alel u vícenásobného hybrida.

Rekombinace alel u dihybrida - při tvorbě gamet se párové chromozomy rozcházejí - původní alelové kombinace jsou častější cis: AB, ab trans: Ab, aB - kombinace vzniklé při Crossing-overu = rekombinace - jsou méně časté cis: Ab, aB trans: AB, ab A Ba Ba bA b Rodičovské chromozomy: Genotyp rodiče: Aa Bb - uspořádání alel na chromozomech u dvounásobného heterozygota a) sestava cis = obě dominantní na jednom a obě recesivní na druhém b) sestava trans = na jednom vždy jedna dominantní a jedna recesivní

Síla vazby genů, vzdálenost genů - pravděpodobnost vzniku rekombinace = pravděpodobnost crossing-overu - přímo souvisí se vzdáleností alel na chromozomu - lze určovat sílu vazby mezi dvěma geny (alelami) = analýza výsledků zpětného křížení a výpočet Morganova čísla - jednotka morgan - hodnoty 0 – 0,5 morganů - také lze takto určovat relativní vzdálenosti dvou alel (genů, lokusů) na jednom chromozomu (v centimorganech) Rodičovské chromozomy: Genotyp rodiče: Aa Bb počet potomků s rekombinovanými alelami počet všech potomků p =

1. U rajčete je kulatý tvar plodu dominantní nad podlouhlým a přítomnost lesklé slupky dominantní nad matnou. Geny řídící tyto znaky leží na stejném chromozomu. Při zpětném křížení dihybrida s recesivním homozygotem jsme získali 108 rostlin s kulatými a lesklými plody, 117 rostlin s podlouhlými a matnými plody, 12 rostlin s kulatými a matnými plody a 13 rostlin s podlouhlými a lesklými plody. a) Jaké je alelické uspořádání mezi zmíněnými dvěma geny? b) Jaká je jejich relativní vzdálenost? T – kulatý plod t – podlouhlý plod S – lesklá slupka s – matná slupka kulaté lesklé plody, podlouhlé matné plody rodiče: dihybrid x recesivní homozygot potomci: 108 kulaté, lesklé 117 podlouhlé, matné 12 kulaté, matné 13 podlouhlé, lesklé Tt Ss tt ss Tt Ss tt ss Tt ss tt Ss a) Protože kombinace kulaté + lesklé a podlouhlé + matné jsou častější tj. původní, je uspořádání alel cis. b) Výpočet Morganova čísla: p = ( ) / ( ) = 0,1 morganů, takže relativní vzdálenost je 10 cM. Vazba genů – příklady

2. Černá barva těla octomilky je recesivní vůči obvyklému šedému zbarvení a dlouhá křídla jsou dominantní nad zkrácenými. Mezi oběma geny je vazba. Při křížení dihybridní šedé samičky s dlouhými křídly s černým samečkem se zkrácenými křídly jsme získali 822 černých mušek s dlouhými křídly, 690 šedých s krátkými, 158 černých s krátkými a 130 šedých s dlouhými křídly. a) Jaké je alelické uspořádání mezi zmíněnými dvěma geny? b) Jaká je jejich relativní vzdálenost? B – šedá barva b – černá barva K – dlouhá křídla k – krátká křídla rodiče: šedá, dlouhá křídla x černý, krátká křídla potomci: 822 bb Kk 690 Bbkk 158 bbkk 130 BbKk bbkk a) Uspořádání alel u heterozygotní samičky je trans. b) Morganovo číslo: p = ( ) / ( ) = 0,16 morganů relativní vzdálenost těchto genů je 16 cM. Vazba genů – příklady

1. U rajčete je kulatý tvar plodu dominantní nad podlouhlým a přítomnost lesklé slupky dominantní nad matnou. Geny řídící tyto znaky leží na stejném chromozomu. Při zpětném křížení dihybrida s recesivním homozygotem jsme získali 108 rostlin s kulatými a lesklými plody, 117 rostlin s podlouhlými a matnými plody, 12 rostlin s kulatými a matnými plody a 13 rostlin s podlouhlými a lesklými plody. a) Jaké je alelické uspořádání mezi zmíněnými dvěma geny? b) Jaká je jejich relativní vzdálenost? 2. Černá barva těla octomilky je recesivní vůči obvyklému šedému zbarvení a dlouhá křídla jsou dominantní nad zkrácenými. Mezi oběma geny je vazba. Při křížení dihybridní šedé samičky s dlouhými křídly s černým samečkem se zkrácenými křídly jsme získali 822 černých mušek s dlouhými křídly, 690 šedých s krátkými, 158 černých s krátkými a 130 šedých s dlouhými křídly. a) Jaké je alelické uspořádání mezi zmíněnými dvěma geny? b) Jaká je jejich relativní vzdálenost?

SOKOLOVSKAJA, B. Ch. a Petr PIKÁLEK. Genetika v příkladech. 3. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, ISBN ŠMARDA, Jan. Genetika: pro gymnázia. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2003, 143 s. ISBN