Osnova pro pedagogy MŠ a ZŠ a studenty středních pedagogických škol Vypracovala Mgr. Dominika Valešková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pěvecký sbor Ptáčata V pěveckém sboru Ptáčata zpívají žáci tříd pod vedením Mgr. Jany Wichrové, korepetitorem sboru je Mgr. Dana Kusinová. Ptáčata.
Advertisements

Vítáme Vás na dni otevřených dveří. Milé děti, doufáme že se vám u nás bude líbit.
Základní umělecká škola V. Petrželky, Edisonova 90, Ostrava – Hrabůvka
Pěvecká hlasová výchova.
Termín: vždy první středa v měsíci Začátek: 9 30 hod Vstupné: 20,-Kč - výstava čertů vyrobených rodiči s dětmi doma Termín: začátek prosince - Mikulášská.
Brno - hlavní město našeho regionu
Fórum prevence dětské nadváhy a obezity Hana Zamrazilová Školní stravování 2014, Praha, 20.–
v 1. ročníku Praktické školy jednoleté
Renesanční hudba (15. – 16. st.)
ICT 2 – 3 – 14 Kánon Anotace: Prezentace slouží k realizaci písně a seznámení hudebním pojmem kánon. Prezentace obsahuje pracovní list,
Mgr. Jana Palanská.
ICT Realizace písně ve 2/4 taktu
ICT 2 – HV - Vokální činnosti
ICT – 2 – 3 – 36 HV Dětský sbor Anotace: Prezentace slouží k procvičení poslechových dovedností dětí a zopakování pojmů z hudební výchovy. Prezentace.
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Indická hudba Anna Hájková.
Základní škola a Mateřská škola Brno, Bosonožské nám
Autor: Jana Paulusová Fišerová Datum:
Autor: Jana Paulusová Fišerová Datum: Ročník: 6.
P. P Cílem projektu je na základě zkušeností zahraničních partnerů a odborných znalostí našich expertů připravit inovativní vzdělávací program Asistent.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základní škola a mateřská škola Brno nám.28.října 22 Základní škola a mateřská škola Brno nám.28.října 22.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
HudebnÍ KoŘENÍ.
Praktické zkušenosti ze ZŠ a MŠ ANGEL v Praze 12 Mgr. Petra Kohoutová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_537_Notové písmo2 AUTOR: Mgr. Jarmila Šochová ROČNÍK, DATUM:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Hudební výchova-5.ročník ZŠ „Otázky ke kritickému myšlení“
Ředitel školy: PaedDr. Ivan Pospíchal
ICT 2 – 3 – 37 HV Vánoční koledy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_539_Rytmika-nádobí AUTOR: Mgr. Jarmila Šochová ROČNÍK, DATUM:
Kozt KOZTliveCZ prenatál aneb „Jak jsme se prezentovali v roce 2003“ (c) Honza Mareš.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA HOVORČOVICE
HVM – RVP PV a hudební činnosti v MŠ Osnova pro studenty středních pedagogických škol oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Evropa Česká republika Praha Základní škola Dědina.
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB LIDOVÁ PÍSEŇ Mgr. Eva Řebíčková.
TVOŘIVĚ DO SVĚTA - vzdělávací program, který je alternativou klasickému pojetí vyučovacího procesu - Základní škola a mateřská škola Třinec, Kaštanová.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Osnova pro pedagogy MŠ a ZŠ a studenty středních pedagogických škol Vypracovala: Mgr. Dominika Valešková.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice AUTOR: Vondráková NÁZEV: VY_32_INOVACE_19 rytmus písní TEMA: ČÍSLO PROJEKTU:
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV:VY_32_INOVACE_12_Píseň Běží liška k Táboru,
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou AUTOR: Bc. Hana Králíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11/15_ Lidová hudba TÉMA: Lidová hudba ČÍSLO PROJEKTU: CZ /
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV:VY_32_INOVACE_05_Opera, Bedřich Smetana.
Preventivní programy pro zlepšení stavu chrupu u dětí
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
Lidové písně Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_05_LIDOVÉ PÍSNĚ Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Hudební výrazové prostředky
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Praktické zkušenosti ze ZŠ a MŠ ANGEL v Praze 12 Mgr. Petra Kohoutová
Další hudební formy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Péťa a vlk – cesta k loutkám
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
HUDEBNÍ VÝCHOVA DVOUČTVRŤOVÝ TAKT
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
TÉMA: Délky not, rytmus a takt ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s Číslo projektu: CZ. 1
Hudební výchova ZŠ Praktická
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Kapela, které nesmí chybět na Vašich akcích
MUZIKANTI.
Studenti, vítejte! Jméno učitele.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
VY_32_INOVACE_02_Cib, cib, cibulenka Autor Mgr. Iva Dušková
TÉMA: rytmus a melodie ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Osnova pro pedagogy MŠ a ZŠ a studenty středních pedagogických škol Vypracovala Mgr. Dominika Valešková

1. Úvod 2. Pěvecký sbor v MŠ 3. Organizační formy 4. Základy dirigování 5. Výběr písní 6. Lidové písně 7. Autoři písní pro děti 8. Použitá literatura a zdroje

 Pěveckým sborem je svým způsobem každý dětský kolektiv v mateřské škole. Vždyť děti mají zpívat denně, zpěv má být součástí života dětí.  V některých mateřských školách působí pěvecké sbory. Ty pak pracují s dětmi, které mají výraznější předpoklady pro sborový zpěv; dětí,jejichž rodiče mají o tuto aktivitu zájem.

 Tento učební materiál je připraven pro pedagogy, kteří denně s dětmi zpívají pro radost, věnují se hudebním činnostem, připravují rádi pro rodiče pěvecká vystoupení a dětský kolektiv vedou ke zpěvu s radostí. Zároveň je v několika kapitolách zpracováno téma práce s dětským sborem pro ty pedagogy, kteří chtějí v mateřské škole založit pěvecký sbor.

 Pěvecký sbor v MŠ – specifická práce  Dětský kolektiv ve třídě MŠ má možnost zpívat denně.  Vystoupení – besídky pro rodiče, vítání občánků,  Klasický sbor - přípravný sbor koncertního sboru  Skupina dětí na zkoušce 1x týdně  Koncerty, soustředění, festivaly  Zázemí klasického sboru – nejčastěji občanská sdružení, spolupráce s rodiči

 Školní sbor – třídní kolektiv – možnost zkoušet denně  Klasický sbor – 1x, 2x týdně  Sbor předškolních dětí – upřednostníme zpěv jednohlasý.  Nedělíme děti do hlasových skupin na soprány a alty.  Ideální čas zkoušek je v dopoledních hodinách.  Odpolední zkoušky nejsou ideální - únava dětí, těší se na rodiče.

 Ideální forma práce se zpěváky je v kruhu.  Děti na sebe vidí, jsou v rovnocenném postavení.  Učitel má přehled o všech dětech.  Prostor v kruhu je možné využít pro motivační obrázky, pomůcky, dětské nástroje.

Základním úkolem dirigenta je zajistit:  Jednotný začátek, nástup  Tempo  Správný rytmus  Dynamiku  Výraz  Skladbu řídí dirigent v rámci taktové kostry. 2/4¾4/4

 Nástupy jsou nejdůležitější. Je třeba soustředit pozornost zpěváků na sebe – zdvihnutím rukou, pohledem do očí,…  Teprve ve chvíli, kdy děti očekávají nástup zpěvu, dirigent udělá jasný přípravný a nástupný pohyb.  Dynamika se ukazuje různými způsoby – velikostí gesta, rázností  Praktické ukázky:

 Při výběru písně musíme především vycházet ze zkušeností a hlasových možností dětí.  Dbáme na odpovídající tónový rozsah písně. Vhodné je zezačátku začít s písněmi říkadlového typu (na 2-3 tónech). Ideální jsou písně v rozsahu kvinty.  Pro malé děti jsou vhodné písně se stále se opakujícím rytmem.  Preferujeme melodie s obměnami durového kvintakordu, stupnicové řady.

 Při výběru písní se řídíme i hudební formou a délkou písně. Vhodné jsou písně s jasnou formou, kde je stejně dlouhé předvětí, závětí (hudební otázka, hudební odpověď).  Píseň by měla být dětem blízká svým obsahem. Děti musí rozumět tomu, o čem zpívají. Teprve tehdy zazpívají s nadšením a prožitkem.  Sborový repertoár – vybudovat tzv. kmenový repertoár - skladby, které sboru „sedí“, jsou dětmi oblíbené.

 V lidových písních je moudrost našich předků.  Děti skrze lidové písně poznávají životní hodnoty.  Ne nadarmo V 19. století sběratelé lidové slovesnosti věnovali spoustu energie zaznamenání lidových říkadel a písní. (K. J. Erben, F. L. Čelakovský)  Lidové písně jsou melodické, přehledné, rytmicky pravidelné.  Lidové písně mívají jasně členěnou hudební formu.

 Lidové písně v rozsahu pěti tónů: Běží liška, Cib, cib, cibulenka, Holka modrooká, Maličká su, Ovčáci, čtveráci, Pec nám spadla, To je zlaté posvícení, Skákal pes, Šel tudy, Travička zelená;  Lidové písně v rozsahu šesti tónů: Kočka leze dírou, Prší, prší, Tancovala žížala, Šel zahradník do zahardy

 Ilja Hurník např.: cyklus písní Zelená se zelinečka, Správná rodina Čtyřlístek Voda voděnka  Petr Ebennapř. Jarní popěvky, cyklus V trávě Zelená se snítka Kolotoč a hvězdy Deset dětských duet

 Miroslav Raichlnapř. Písničky pro našeho pejska Jak se máme, co děláme Veselá teorie  Jan Málekcyklus Jarní popěvky  Eva Jenčková  Jitka Snížková  Jaroslav Uhlíř aj.

 Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání, Marie Lišková, Raabe Praha 2006  Zkušenosti autorky z praxe