Staroslověnština. Vznik nejstaršího slovanského spisovného jazyka Staroslověnština nejstarší slovanský spisovný jazyk do písemnictví byla uvedena jako.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Velká Morava.
Advertisements

Konstantin a Metoděj Jazykový přínos – písmo Seminární práce do předmětu Společensko – vědního semináře Eva Vítková Gymnázium Boskovice 2012.
1. Vznik Velké Moravy 1  první skutečný centralizovaný stát na našem území  začala se vytvářet v 8. století, kdy při řekách Morava a Dyje začala vznikat.
Odkaz Konstantina a Metoděje Daniela Němcová, 4.B.
Přemyslovská orlice Český stát v 11. a 12. století Děkan Kosmas, autor kroniky.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_RUDOLF II. ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Konstantin a Metoděj Vypracovala: Petra Mertová 4. B.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_06 Magnetické.
Velká Morava 9. století n. l.. Velkomoravská říše – první stát na našem území. Trvala téměř 100 let. Moravané pronikají do okolních území, zároveň se.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Ing. Jaromír Šmíd Název : VY_32_INOVACE_01_Počátky.
815 * Soluň místodržitel 850 profesor vysoké školy 856 odchod do kláštera 860 mise k Chazarům příchod na Velkou Moravu 863(4) 863(4) cesta do.
Přemyslovci - Boleslav II. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPřemyslovci Datum vytvoření RočníkPrvní.
JAN ÁMOS KOMENSKÝ 28.BŘEZNA LISTOADU 1670.
VY_32_INOVACE_D7.05 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: listopad 2011 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Elektrické stroje točivé
Konstantin a Metoděj dopad jejich mise na jazyk a literaturu
Název vzdělávacího materiálu
Sámova říše a Velká Morava
Člověk a vývoj civilizace
DUM II. / 19. významné osobnosti českých dějin
Co víš o tom, jak to vypadalo na našem území ve středověku?
Tereza Bencová, Kristýna Cejnková
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_09
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Pravoslavná církev Vytvořeno dne: 29. září 2012 Anotace:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
První státní útvary na našem území
Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 03
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Digitální učební materiál
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
. Velká Morava Dějepis 7.ročník.
Cyril a Metoděj.
Téma (název prezentace)
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
VELEHRAD Jonáš Uřičář IX.B
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Velkomoravská říše VY_32_INOVACE_2_DĚJEPIS_6_VELKOMORAVSKÁ ŘÍŠE
Velkomoravská říše Počátky Velké Moravy Knížectví nitranské – Pribina Knížectví moravské – Mojmír 830 – spojení – základ Velkomoravské říše Nejmocnější.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
VELKÁ MORAVA.
III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Anotace: Klíčová slova:
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
První státní útvar na našem území, dále jen VM
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_32_INOVACE_06_Český jazyk pro 7. ročník_Číslovky
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Transkript prezentace:

Staroslověnština

Vznik nejstaršího slovanského spisovného jazyka Staroslověnština nejstarší slovanský spisovný jazyk do písemnictví byla uvedena jako nástroj misionářské, učitelské a církevně organizátorské činnosti Konstantina Filozofa, jeho bratra Metoděje a jejich literární družiny na Velké Moravě v druhé polovině 9. století (velkomoravský kníže Rostislav se obrátil na byzantského císaře Michaela II s prosbou o učitele víry znalého slovanského jazyka a o organizátory církevních záležitostí) staroslověnština a literatura jí psaná byly vytvořeny pro potřeby křesťanského náboženství ve svých začátcích se formovaly jako jazyk a písemnictví církevní Moravská mise (z pověření byzantského císaře)

Bratři Konstantin a Metoděj

Konstantin učenec, jeden z nejvzdělanějších lidí své doby, znalec cizích jazyků, filozofie, teologie měl mimořádný filologický talent po studiích v Soluni a Cařihradu působil zprvu jako bibliotekář, později jako učitel filozofie (proto v některých památkách bývá označován zpravidla jako „Filozof“)

Metoděj nadaný vynikajícími organizačními a administrativně-správními schopnostmi (to se osvědčilo už dříve v diplomatických službách u byzantského císaře)

Bratři Konstantin a Metoděj rodilí Řekové ze Soluně (město se silným slovanským zázemím – vyrůstali v dvoujazyčném prostředí), znali výborně řeč svého rodného města jako svůj druhý mateřský jazyk. jejich matka Marie se pokládá za rodilou Slovanku, někdy se slovanský původ přisuzuje i jejich otci Lvu, vysokému státnímu úředníkovi

Hlaholice podle Života Konstantinova (starého pramene z té doby) sestavil Konstantin nové speciálně slovanské písmo (hlaholici) a napsal jím ještě v Cařihradu překlad evangeliáře do slovanského jazyka

Hlaholice

Stránka z kodexu Zografského, psaného na přelomu 10. a 11. století v klášteře na hoře AthosAthos

r. 863 Konstantin spolu s Metodějem a dalšími pomocníky se dostali na Velkou Moravu a začali vyučovat žáky shromážděné Rostislavem a překládat další potřebné texty.

 po 40 měsících se vydali i s učedníky do Benátek s požadavkem na schválení slovanské liturgie (byli však odmítnuti). Odjeli pak do Říma, kde byli skvěle přijati, papež Hadrián II. schválil i přes odpor části římského vysokého kléru slovanské církevní knihy a vysvětil učedníky na kněze. Konstantin se ze zdravotních důvodů nemohl už vrátit na Velkou Moravu, vstoupil v Římě do kláštera, kde přijal jméno Cyril a zanedlouho (r. 869) zemřel.

 Metoděj se vydal na zpáteční cestu, brzy se ale vrátil do Říma a přijal tam funkci biskupa, nato místo arcibiskupa moravského a panonského. Svého úřadu se však nemohl ujmout – jeho arcidiecéze ležela ve sféře mocenských zájmů bavorských biskupů, ti ho zajali a dva a půl roku věznili. Na Moravě začal působit až po svém propuštění z vězení. Podnikl ještě jednu cestu do Říma a do Cařihradu, zemřel na Moravě r. 885.

Po Metodějově smrti Ještě za Metodějova života z Velké Moravy pronikla slovanská gramotnost, znalost písma a užívání staroslověnského jazyka k literárním záznamům do Panonie a patrně i do Chorvatska, pak se šířila dál (v souvislosti s politickým vlivem a politickou mocí Velké Moravy) i do přemyslovských Čech a do části Polska (na tzv. Vislansko).

Po Metodějově smrti Po jeho smrti jeho vyhnaní žáci přinesli s sebou všude spisy, vzniklé na Velké Moravě, znalost spisovného jazyka i schopnost slovesné tvorby. Hlavní proud exulantů z Velké Moravy našel útočiště v Bulharsku, kde založili dvě hlavní proslulá střediska písemnictví – Preslav a Ochrid. Skvělý rozmach písemnictví koncem 9. Století a v první polovině 10. St. Se proto tradičně označuje jako „zlatý věk bulharské literatury“ Je pravděpodobné, že část Metodějových žáku utekla na jih do Chorvatska (ale nepochybné důkazy o tom nejsou) Předpokládá se, že slovanští mniši se uchýlili z území Velké Moravy na území Čech (také o tom nejsou přímé důkazy), ale s určitosti se dá předpokládat, že staroslověnština v přemyslovském státě po dvě století byla minimálně rovnocenným partnerem latině.

V 11. st. pro vzdělání v tomto jazyce (staroslověnštině) byl zřízen speciální církevní ústav – Sázavský klášter. Teprve na konci 11. st. byla staroslověnština v Čechách zakázána, stsl. písemnictví potlačeno a knihy zničeny.

Z obou aktivních ohnisek – Čech na západě a Bulharska na jihovýchodě – se slovanská písemná vzdělanost rozšířila rychle i k ostatním Slovanům Z Bulharska – přes Rumunsko – na Rus Z Bulharska – přes Srbsko – do Bosny – do Chorvatska Čechy – do Chorvatska Čechy – přes Maďarsko – do kyjevského státu

Význam staroslověnštiny Během dvou – tří století knižní vzdělanost se rozšířila ke všem slovanským národům. Staroslověnština, vytvořena původně jako nástroj písemnictví určeného moravským Slovanům, se stala takřka obecně slovanským jazykem (díky živým stykům a vzájemné výměně kulturních hodnot) Staroslověnština – třetí velký mezinárodní jazyk v dějinách evropské středověké vzdělanosti (vedle latiny a řečtiny)