Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CH09 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Keramika 2 Chemie VY_32_INOVACE_235, 12. sada, CH ANOTACE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Polokovy Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 10 Autor: Hana.
Významné soli Mgr. Helena Roubalová
Oxidy nejen v mineralogii oxid hlinitý oxid křemičitý
Přírodopis drahé kameny
Žáruvzdorné materiály a výrobky
POLOKOVY.
Nerosty Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.07
SOLI VE STAVEBNICTVÍ.
vlastnosti, výskyt, využití, sloučeniny
CHEMIE 9. ROČNÍK VÝSKYT A VYUŽITÍ SOLÍ
Rozdělení keramiky podle nasákavosti střepu
Sklo Charakteristika skelného stavu
KERAMIKA Kateřina Marková II.D.
VY_32_INOVACE_407, 21. sada, Přírodověda
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Zdravotní keramika.
nejdůležitější minerály
Oxidy důležité pro stavebníky a malíře
KřEmEn.
VY_52_INOVACE_02/1/36_Chemie PEVNÉ OXIDY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a zkvalitnění.
Projekt Modernizace výuky všeobecně vzdělávacích a odborných předmětů
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACEMateriál seznamuje žáky s výrobou, různými typy a využitím.
Křemík Mgr. Jitka Vojáčková.
Křemík Mgr. B. Nezdařilová.
SOLI Stavební materiály
Dekorace keramického výrobku Dekorace keramického výrobku Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Odrůdy křemene Mineralogie IV
Oxidy důležité pro stavebníky, malíře a jako drahokamy
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: RADEK KLAPUCH Název materiálu: VY_32_INOVACE_03_TECHNOLOGIE.
Název školy Střední škola stavební a dřevozpracující, Ostrava, příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum: duben 2012 Předmět: Zkoušení stavebních.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_ Minerály (nerosty) a horniny Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník.
Keramika Zbožíznalství 1. ročník Keramika – suroviny a) základní - tvárlivé jíly (kamenité) - hlíny (hrnčířské,kameninové) - kaolin b) ostatní - ostřiva,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CH07 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
Anotace Pracovní list k procvičení základních poznatků o horninách a nerostech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Minerály – přehled Použité zdroje a materiály.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CH18 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
Sklo, keramika, stavební pojiva. Sklo Vzniká roztavením a opětovným ztuhnutím nerostných surovin Nemá pravidelnou krystalovou strukturu = je amorfní Pevný.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada09 Anotace.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Jitka Malíčková NÁZEV: Význam a použití oxidů VI TÉMATICKÝ CELEK:
OXIDY - KŘEMEN (po výkladu si zapiš do sešitu) chem. značka: SiO 2 fyzikální vlastnosti: tvrdost: 7 hustota: 2,6 g/cm 3 nejběžnější nerost v přírodě krystaluje.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Lenka Lehká Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_III.PR7 Vytvořeno:
Neživá příroda Nerosty a horniny.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Chemie.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ AutorIng. Dana Sobotková Ročník5. Datum ŠablonaV/2 Č. materiáluVY_52_INOVACE_65 Vzdělávací.
Křemík 12. srpna 2013 VY_32_INOVACE_130105
Kovy ve výtvarné tvorbě
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_24-12
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Mgr.DANUŠE LEBDUŠKOVÁ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Vy_52_Inovace_B63_Opakování minerály
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Chemie, Významné oxidy Autor: Ing. Světlana Hřibalová.
Třídění podle chemického složení
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Polokovové prvky: B, Si
Sestavila Michaela VRBOVÁ (pro didaktické účely)
HLINÍK ( Aluminium) Al nejdůležitější prvek III.A = triely
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CH09 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice AutorRNDr. Anna Priessnitzová Vzdělávací oblastPřírodovědné vzdělávání Vzdělávací oborZáklady přírodních věd - chemie Tématický okruhVybrané kapitoly z anorganické chemie TémaKřemík Ročník2. M Datum tvorby Anotace Prezentace zahrnuje křemík, sloučeniny a minerály s obsahem křemíku, využití křemičitanů. Motivuje žáky k aktivnímu zájmu o probírané učivo. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výkladový materiál, lze ji rovněž využít k zopakování a procvičení učiva. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora. DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Křemík Křemičitany Výroba skla, keramiky a porcelánu

Křemík Si: v přírodě v minerálech a horninách (26 % zemské kůry). Křemík je biogenní prvek : kosti, chrupavky, zubní sklovina, přesličky, kopřivy (žahavé chloupky), schránky rozsivek. Křemík je polokov výroba elektronických součástek, diody, fotovoltaické články, Si se přidává do speciálních slitin.

Křemík ve sloučeninách SiO 2 – v přírodě se vyskytuje jako minerál křemen v mnoha odrůdách (polodrahokamy) : Křišťál Ametyst

Růženín, achát, záhněda

Pazourek, opál, citrín pazourek

Křemičitany - tvoří minerály a horniny : živec (součást žuly), slída, azbest, keramické hlíny. Výroba skla - suroviny k jeho výrobě : křemenný písek, vápenec,soda (potaš), skleněné střepy se rozemelou - sklářský kmen. Roztavením vznikne sklovina (teplota kolem o C). K barvení skla – oxidy kovů (Co – modrá, Au – červená) např. vitráže.Další zpracování skloviny : foukání (sklářská píšťala), lití, tažení, lisování, leptání, broušení (český křišťál).

Porcelán a kamenina Porcelán se vyrábí z kaolínu, střep je bílý, povrch tvoří glazura. Využití : nádobí, umělecké a ozdobné předměty, laboratorní porcelán, izolanty (porcelán nevede el. proud). Kamenina : umyvadla, vany, WC, obklady. Speciální kameninové nádoby odolné vůči kyselinám a louhům Dekorativní kamenina – velké vázy a mísy k výsadbě květin. Žlutý střep.

Keramika

Suroviny : kaolín, jíly, hlíny, rozemleté suroviny se smísí s vodou, tvar se tvoří na hrnčířském kruhu nebo odléváním do forem. Výrobky se suší, vypalují, po nanesení glazury další vypálení. Kromě okrasných a užitkových předmětů se keramika využívá i v medicíně, odolnost proti opotřebování, lidské tělo ji přijme – kompatibilita (kloubní náhrady, zubní náhrady, sluchové kůstky). Ve strojírenství – speciální keramika s obsahem korundu, titanu, zirkonia. Keramické nože.

Cihlářské výrobky – cihly, květináče barevný střep, pórovitá struktura, bez glazury. Šamot - ze speciálního jílu, žáruvzdorné výrobky – do kamen, krbů a komínů. Cement : důležité pojivo ve stavebnictví (z jílů, vápence a hlín, po rozemletí se zahřívá směs v peci. Beton : cement + štěrk + písek + voda. Po ztuhnutí vyzrává.

ZDROJE: BANÝR, Jiří a kolektiv: Chemie pro střední školy. Praha: SPN, 1995.