Literatura období baroka Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Advertisements

JAN ÁMOS KOMENSKÝ (1592 – 1670) „Učitel národů“.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _05_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
BAROKO V ČECHÁCH.
Hudba českého raného baroka (1620 – 1670). Společenská situace násilná katolizace Čech po Bílé hoře znamenala konec veřejného provozování nejrozvinutější.
Evropská kultura v 16.století počátek protireformace
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: května 2012
Jan Amos Komenský ( JV Morava – Amsterdam)
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
ČESKÁ BAROKNÍ LITERATURA
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
2/ Česká katolická literatura
(v českých zemích od první poloviny 17. st., vrchol v první polovině 18. st.)
Baroko - procvičení 8. ročník.
Jan Amos Komenský Materiál byl vytvořen v rámci projektu
BAROKO - umělecký směr 16. – 18. století
3/ Česká exilová literatura
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_361_Jan Amos Komenský AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Jan Amos Komenský.
32_04_35 Komenský Anotace Komenský Vzdělávací oblast, vzdělávací obor
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Literatura doby pobělohorské Mgr. Ludmila Růžičková.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Jan Amos Komenský 8. ročník.
JAN AMOS KOMENSKÝ * v Nivnici v Naardenu.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Jan Amos Komenský 1592−1670 Život Uherský Brod, Nivnice, Komňa
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
Baroko a barokní lidová zbožnost Tomáš Brychta, Jiří Mikšík.
Název:Jan Amos Komenský Autor: Mgr. Andrea Jílková Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:český jazyk a literatura Ročník:první Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Jan Amos Komenský Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.5 Školství v 17. a 18.století Téma: Vývoj školství u nás Číslo.
Science fiction (1) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
„Všichni na jednom jevišti velikého světa stojíme, a cokoliv se tu koná, všech se týče“
Řecké báje (1) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jitka Havránková
Jan Amos Komenský VY_32_Inovace_9SJ-4
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Jan Amos Komenský
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Josef Kajetán Tyl Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
BAROKO sochařství, malířství, literatura
Karel Hynek Mácha Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
ŠABLONA III/2 JAN AMOS KOMENSKÝ Mgr
Severní Evropa - přehled
BAROKO konec 16. století – začátek 18. století
Jan Ámos Komenský.
ŠABLONA III/2 Jan Ámos Komenský, literatura 8. roč. ,Mgr. L
JAN ÁMOS KOMENSKÝ Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Počátky česky psané literatury (2)
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
Staroslověnská literatura
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_18
Hudební renesance v Čechách
BAROKO významní představitelé
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_19 J.A. Komenský
BAROKO sochařství, malířství, literatura
Karel Havlíček Borovský
Transkript prezentace:

Literatura období baroka Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_ 47 Tématický celek: Čtenářská gramotnost Autor: Božena Fajtová Anotace: Materiál je určen k práci s interaktivní tabulí, uvádí nejvýznamnější autory a přehled jejich díla, křížovku a její řešení.

 Zdůraznění rozporu hmoty a ducha (věci světské a nadpozemské), člověk je bezmocný proti řádu světa (Bohu)  Architektura (velkolepé stavby, spousta ozdob, zlacení atd.- např. zámek Versailles, chám svatého Mikuláše v Praze)  Malířství a sochařství (Matyáš Braun, Rubens, Rembrandt, Škréta)

Baroko v č eské literatu ř e Zásadně ovlivněno rekatolizací; pouze několik žánrů; vznik a tisk kancionálů a zpěvníků. Adam Michna z Otradovic (autor vánočních koled, např. Chtíc, aby spal) Jan Jakub Ryba (autor České mše vánoční) Bedřich Bridel  Jesličky – vánoční kancionál, koledy  Co Bůh? Člověk? – poezie, kontrast člověka a Boha

Katoli č tí auto ř i Bohuslav Balbín Pocházel z rytířského rodu, vystudoval církevní školy a vstoupil do řádu jezuitů, působil jako kněz a učitel. Píše výhradně latinsky, vystupuje proti násilné rekatolizaci a germanizaci, díla historická a životopisná. Antonín Koniáš Jezuita, sestavil seznam zakázané četby- tzv. Klíč, proslul vyhledáváním a ničením zakázaných knih.

Jan Amos Komenský Učitel, kazatel, biskup Jednoty bratrské. Okolnosti jej často nutí měnit místo svého pobytu (Nivnice, Fulnek, Lešno, Švédsko, Uhry, Holandsko). Po celý život působí jako učitel, sestavil hlavní pedagogické zásady a cíle, zásady při výuce, členění výuky, školního roku. Je považován za zakladatele moderního školství.

Práce didaktické Velká didaktika (spis o metodách a zásadách vyučování) Svět v obrazech (učebnice latiny, později i jiných jazyků) Divadlo světa (spis o důležitosti vzdělání) Učebnice jazyků byly často využívány i v jezuitských školách.

Filosofická a náboženská díla Kancionál (zpěvník žalmů) Listové do nebe (dopisy chudých ke Kristu) Labyrint světa a ráj srdce (poutník prochází světem, hledá smysl života, který nakonec nalezne ve víře v Boha) Cesta světla Kšaft umírající matky Jednoty bratrské (poslední vůle)

1.Koniášova oběť 2.Jiráskovo označení doby 3.Polské město 4.Výchovný prostředek 5.Církevní hodnostář 6.Základ života 7.Schopnost mozku 8.Vánoční píseň 9.Holandský malíř 10.Odměna za nekázeň 11.Severomoravské město 12.Národní jazyk Křížovka – vše má souvislost s životem a dílem Komenského

1.Koniášova oběť 2.Jiráskovo označení doby 3.Polské město 4.Výchovný prostředek 5.Církevní hodnostář 6.Základ života 7.Schopnost mozku 8.Vánoční píseň 9.Holandský malíř 10.Odměna za nekázeň 11.Severomoravské město 12.Národní jazyk Řešení KNIHA TEMNO LEŠNO RÁKOSKA BISKUP ŠKOLA PAMĚŤ KOLEDA RUBENS TREST FULNEK ČESKÝ