Literatura období baroka Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_ 47 Tématický celek: Čtenářská gramotnost Autor: Božena Fajtová Anotace: Materiál je určen k práci s interaktivní tabulí, uvádí nejvýznamnější autory a přehled jejich díla, křížovku a její řešení.
Zdůraznění rozporu hmoty a ducha (věci světské a nadpozemské), člověk je bezmocný proti řádu světa (Bohu) Architektura (velkolepé stavby, spousta ozdob, zlacení atd.- např. zámek Versailles, chám svatého Mikuláše v Praze) Malířství a sochařství (Matyáš Braun, Rubens, Rembrandt, Škréta)
Baroko v č eské literatu ř e Zásadně ovlivněno rekatolizací; pouze několik žánrů; vznik a tisk kancionálů a zpěvníků. Adam Michna z Otradovic (autor vánočních koled, např. Chtíc, aby spal) Jan Jakub Ryba (autor České mše vánoční) Bedřich Bridel Jesličky – vánoční kancionál, koledy Co Bůh? Člověk? – poezie, kontrast člověka a Boha
Katoli č tí auto ř i Bohuslav Balbín Pocházel z rytířského rodu, vystudoval církevní školy a vstoupil do řádu jezuitů, působil jako kněz a učitel. Píše výhradně latinsky, vystupuje proti násilné rekatolizaci a germanizaci, díla historická a životopisná. Antonín Koniáš Jezuita, sestavil seznam zakázané četby- tzv. Klíč, proslul vyhledáváním a ničením zakázaných knih.
Jan Amos Komenský Učitel, kazatel, biskup Jednoty bratrské. Okolnosti jej často nutí měnit místo svého pobytu (Nivnice, Fulnek, Lešno, Švédsko, Uhry, Holandsko). Po celý život působí jako učitel, sestavil hlavní pedagogické zásady a cíle, zásady při výuce, členění výuky, školního roku. Je považován za zakladatele moderního školství.
Práce didaktické Velká didaktika (spis o metodách a zásadách vyučování) Svět v obrazech (učebnice latiny, později i jiných jazyků) Divadlo světa (spis o důležitosti vzdělání) Učebnice jazyků byly často využívány i v jezuitských školách.
Filosofická a náboženská díla Kancionál (zpěvník žalmů) Listové do nebe (dopisy chudých ke Kristu) Labyrint světa a ráj srdce (poutník prochází světem, hledá smysl života, který nakonec nalezne ve víře v Boha) Cesta světla Kšaft umírající matky Jednoty bratrské (poslední vůle)
1.Koniášova oběť 2.Jiráskovo označení doby 3.Polské město 4.Výchovný prostředek 5.Církevní hodnostář 6.Základ života 7.Schopnost mozku 8.Vánoční píseň 9.Holandský malíř 10.Odměna za nekázeň 11.Severomoravské město 12.Národní jazyk Křížovka – vše má souvislost s životem a dílem Komenského
1.Koniášova oběť 2.Jiráskovo označení doby 3.Polské město 4.Výchovný prostředek 5.Církevní hodnostář 6.Základ života 7.Schopnost mozku 8.Vánoční píseň 9.Holandský malíř 10.Odměna za nekázeň 11.Severomoravské město 12.Národní jazyk Řešení KNIHA TEMNO LEŠNO RÁKOSKA BISKUP ŠKOLA PAMĚŤ KOLEDA RUBENS TREST FULNEK ČESKÝ