Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 11/2011 Název materiálu: VY_32_INOVACE_ FY.8.A.09_teplo Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA
Předá-li teplejší těleso chladnějšímu tělesu tepelnou výměnou energii, říkáme, že teplejší těleso odevzdalo chladnějšímu TEPLO. Přijme-li chladnější těleso od teplejšího tělesa tepelnou výměnou energii, říkáme, že chladnější těleso přijalo od teplejšího tělesa TEPLO. TEPLO JE ROVNO ENERGII, KTEROU ODEVZDÁ NEBO PŘIJME TĚLESO PŘI TEPELNÉ VÝMĚNĚ!
pro teplo jako fyzikální veličinu užíváme značku : Q teplo měříme stejně jako energii v joulech protože joule je malá jednotka, používá se její násobek kilojoule 1 kJ = J
Teplo přijaté tělesem o určité hmotnosti při tepelné výměně je PŘÍMO ÚMĚRNÉ ZVÝŠENÍ TEPLOTY: (t – t 0 ) Při určitém zvýšení teploty je teplo přijaté tělesem přímo úměrné HMOTNOSTI TĚLESA: m
1) Vysvětli, jak probíhá tepelná výměna mezi sklenicí a teplým čajem nalitým do sklenice. Které těleso přijme teplo? Jak se při tom změní jeho vnitřní energie?
2) Popiš děje, které jsou vyjádřeny větami: a) Hrníček s čajem ponořený do chladné vody odevzdá teplo 30 kJ. b) Lžíce ponořená do horkého čaje přijala teplo 6 kJ. Jak nazýváme oba děje? Která tělesa zvětšila vnitřní energii?
3) Teploměr, který má pokojovou teplotu, vložíme: a) do horké vody b) do studené vody Které těleso přijalo a které odevzdalo teplo v případě a), b)?
a) ocelový klíč přijme od vody teplo b) ocelový klíč odevzdá vodě teplo c) voda odevzdá ocelovému klíči teplo
galerie office doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 8. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN [cit: ]
1) Prezentace slouží k naučení nového učiva. 2) Žáci pokračují v látce o tepelné výměně vedením, ale místo předávání vnitřní energie začínají používat termínu předávání tepla. 3) Zavedení značky a jednotky tepla jako fyzikální veličiny. 4) Vysvětlení přímé úměrnosti tepla na teplotě a hmotnosti. 5) Žák na závěr odpovídá na otázky.