MANAGEMENT doc. Ing. Mgr. Radim Bačuvčík, Ph.D. U

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Zvládání stresu ve společnosti KEK INA IDEC SA Piraeus, Řecko
Management Ing. Jan Pivoňka.
LUKÁŠ MELNIČÁK FINANCE A MARKETING VE VYSOKÉM ŠKOLSTVÍ.
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Význam informací v podnikání
PŘÍKLAD * SOUČÁST POMŮCKY
Akademický rok 2011/12 1. ročník – LS 1. cvičení
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Management PAE DS 5. ročník. Témata přednášek Vývojové tendence managementu, charakteristika strategického řízení. Poslání podniku, podnikové cíle, identifikace.
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
Úvod do managementu 1. seminář
SEMINÁŘ Možnosti podpory podnikatelského sektoru a jeho dalšího rozvoje v Libereckém kraji Příprava projektu vědecko technického parku v Liberci Mgr. Tomáš.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Podnikatelský plán struktura plánu.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Ing. Mgr. Radim Bačuvčík, Ph.D.
ESF – JPD 3 Grantové schéma 4.1
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
Moderní personalistika I. BLOK
Petr Štoček, SPZ, part 11 Strategie prodeje textilního zboží Ing. Petr Štoček LS 2005/ 2006 FT, TM3.
Arts marketing Ing. Mgr. Radim Bačuvčík, Ph.D. U44/207
Tržní prostředí.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PRA_313 Ročník: 1. Vzdělávací obor:
VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1133Ročník:2. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh: Personální činnosti Téma:
BPH_EKOR Ekonomika organizací podzim 2011
FINANČNÍ ŘÍZENÍ NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ
Ekonomika veřejného sektoru
Marketing v EU Ing. Alena Klapalová č.d.634.
Marketing v EU Ing. Alena Klapalová, Ph.D. č.d.634.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Základy managementu Ing. Alena Šafrová Drášilová
ELearning na počátku nového tisíciletí a pět let poté Miloslava Černá Petra Poulová.
Personální plán pro podnikatelský plán
Struktura podnikatelského plánu
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Podnikatelský plán Vzor a struktura.
Logistika a Supply Chain Management Úvodní seminář.
MANAGEMENT Ing. Mgr. Radim Bačuvčík, Ph.D. U44-207
Podnikatelský záměr STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
doc. Ing. Mgr. Radim Bačuvčík, Ph.D.
Marketingový plán podniku
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Zdravotnický management
Strategie regionu, obce
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Assessment centrum.
Založení a vznik podniku II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Ekonomika malých a středních podniků
Zdravotnický management
Zdravotnický management
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Ing. Veronika Dostálková MBA
Aplikace managementu ve sportovním klubu (min
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Prezentace obchodního plánu
Zdravotnický management
Prezentace obchodního plánu
Transkript prezentace:

MANAGEMENT doc. Ing. Mgr. Radim Bačuvčík, Ph.D. U

Tematické okruhy 1. Management. Úvod do problematiky 2. Osobnost manažera 3. Vývoj manažerského myšlení 4. Teritoriální školy managementu 5. Manažerské funkce, role a kritické faktory úspěchu 6. Plánování 7. Organizování 8. Rozhodování 9. Řízení spolupracovníků 10. Kontrola 11. Sociální zodpovědnost podniku 12. Aktuální trendy v managementu

Podmínky k ukončení kurzu - Je potřeba nasbírat 15 bodů - Všechny níže uvedené možnosti jsou volitelné=nepovinné Odborné: a)Test: 7-12 bodů (15 otázek) b)Týmová práce – business plán: max. 12 bodů c)Docházka (povolené 2 neúčasti, za každou další - 2 body) d)Odborná esej (cca 10 stran): max. 12 bodů e)Prezentace odborného tématu na přednášce: 4 body f)Umělecké dílo na manažerské téma: 3 body Neodborné a)Účast v průzkumu b) Analýza reklam c) Možná ještě něco dalšího... (aktivity po 3 bodech)

Hodnotící stupnice A: 27 bodů B: bodů C: bodů D: bodů E: bodů F: bodů

Test - 12 bodů (24 otázek) – je třeba získat 7 bodů ZÁKLADNÍ LITERATURA - Vodáček, Leo, Vodáčková, Oľga: Moderní management v teorii a praxi. Praha: Management Press, 2013, ISBN: DOPORUČENÁ LITERATURA - Porvazník, Ján. Celostní management. Bratislava: Iris, Donnelly, James H.jr., Gibson, James L., Ivancevich, John M. Management (Fundamentals of management - překl. Václav Dolanský, Josef Koubek) - Vyd. 2. Praha: Grada, Drucker, P. F. Drucker na každý den: 366 zamyšlení, jak dělat správné věci. Praha : Management Press, 2006

Týmový projekt - podnikatelský plán nové firmy, která bude žádat o prostředky investora - zpracovávají týmy max. 6 studentů - semináře formou konzultací s jednotlivými týmy jednou za 14 dní - odevzdání plánu v rozsahu stran - obhajoba projektu před komisí investorů - hodnocení – max. 12 bodů

Témata odborných esejí  Co může znamenat trend zkracování funkčního období generálních ředitelů pro stabilitu podniků?  Corporate governance - dochází v současných podnicích ke střetu zájmu vlastníků a manažerů?  Dokáží soutěže typu „Podnikatel/Manažer roku“ najít kvalitu? (aneb Kde jsou nyní „Podnikatelé/Manažeři roku“ minulých let?)  Existuje česká škola managementu?  Hrozí české ekonomice odchod výrobců „na východ“?  Interim manager - manažer budoucnosti? (svět a ČR)  Jak byly české firmy úspěšné při zavádění prvků amerického (USA) managementu?  Jak byly české firmy úspěšné při zavádění prvků japonského managementu?  Jaké proměny řízení firem přinesla (nebo ještě přinese) hospodářská recese?  Jaký je rozdíl mezi krizovým a strategickým manažerem? Uplatňují se tyto dva koncepty v českých firmách?  Japonský personální management - konec mýtu?  Je namístě srovnávat Tomáše Baťu a Františka Čubu jakožto velké podnikatele zlínského regionu?  Je outsourcing trendem budoucnosti, nebo jsou současné trendy již opačné?  Je pro podnik výhodnější vychovat si manažera z absolventa, nebo jej koupit už hotového?  Je současný systém odměňování ve veřejné sféře ("tabulkové" platy vs. platy manažerů) optimální?  Kam kráčí svět - k informační, znalostní nebo emoční společnosti?  Liší se řízení podniku od řízení neziskové organizace?  Liší se řízení podniku od řízení státu, ministerstva, kraje či obce?  Má osobní temperament vliv na práci manažera? Jak se s ním dá při řízení lidí pracovat?  Mají čeští manažeři charisma jako lídři světových firem?

Témata odborných esejí  Mají expertní metody své místo při sestavování týmů, nebo je jejich úspěch zcela závislý na intuici manažera?  Mají moderní metody a formy vzdělávání manažerů moc zvýšit kvalitu řízení podniků?  Mají neformální organizační struktury větší vliv na fungování podniku než formální?  Může fungovat firma jako "velká rodina"?  Ovlivní zvyšování věku odchodu do penze a fenomén „mladých seniorů“ řízení českých a světových firem?  Pohyb pracovních sil po Evropské unii - příležitost nebo ohrožení pro českou ekonomiku?  Pozitivní diskriminace - zajištění rovných příležitostí nebo diskriminace naruby?  Přiblížil se způsob řízení českých firem za čtvrt století od sametové revoluce způsobu řízení světových firem?  Přinesla certifikace dle norem ISO českým podnikům samá pozitiva, nebo též negativa?  Proč bychom si měli brát Billa Gatese za vzor úspěšného manažera?  Proč bychom si měli brát Steve Jobse za vzor úspěšného manažera?  Tomáš a Jan Antonín Baťovi - zdroj poučení pro současné české manažery?  Trvale udržitelný rozvoj - téma managementu českých firem?  Vlastník podniku manažerem - trend, který patří minulosti nebo budoucnosti?  Vůdcovství, koučování, vedení, řízení, přikazování, manipulování, ovlivňování, směrování - jaká je podoba ideálního manažera?  Vzdělávání manažerů v programech MBA a na českých univerzitách - co je lepší pro praxi?  Zřízení podnikové nadace - ideální způsob, jak se stát „dobrým podnikovým občanem“?

Odborná esej Zapisování přes Google Docs ( Forma seminární práce: Argumentativní esej. Rozsah cca 10 stran (včetně úvodu a závěru při standardní úpravě). Základní fakta, názory a pohledy na danou otázku, významné místo by měl mít vlastní pohled, ovšem podepřený zdroji Formální náležitosti - viz šablony na školní práce Termín odevzdání: (pouze v elektronické formě). Název souboru: Příjmení_Jméno_Název(zkrácený).pdf Hodnocení seminární práce: max. 12 bodů (pokud práce nebude splňovat minimální náležitosti, bude vrácena) Hodnotí se: práce musí splňovat formální náležitosti, musí být obsahově správná, vycházet z relevantních zdrojů a z vlastního pohledu odpovídat na otázku ze zadání

Prezentace na přednášce Dokáží zaměstnanci českých firem bezezbytku akceptovat zahraniční manažery? Dress code - jak se mění v českých a světových firmách? Efektivní řízení porad – jaké jsou nejnovější trendy, metody a techniky? Hodnocení a sebehodnocení pracovníků – jaké jsou trendy v českých a světových firmách? Jak se daří do českých podniků implantovat zahraniční firemní kulturu? Máme se v manažerském myšlení co naučit od manažerů čínských, korejských, japonských firem? Mobbing - ohrožení českých a světových firem? Motivace pracovníků – jaké jsou trendy a přístupy v českých a světových firmách? Odbory – mění se v současnosti jejich tradiční role a postavení? Podnikatelské clustery a sítě – jaké jsou trendy jejich vývoje v Česku a ve světě? Podnikové vzdělávání pracovníků – jaké jsou nejnovější trendy, metody a techniky? Práce doma a práce na částečný úvazek – trend budoucnosti ve světě a v Česku? Přejí české (evropské, světové) firmy ženám - manažerkám? Sledování využívání pracovní doby zaměstnanců – jaké jsou trendy a přístupy? Společenská zodpovědnost podniku – jaké jsou trendy a proměny v českých a světových firmách? Teambuilding – jaké jsou nejnovější trendy, metody a techniky? Uspořádání výrobních, skladovacích, logistických ap. pracovišť – jaké jsou trendy? Uspořádávání kancelářských prostor - jaké jsou trendy (open space atd.)? Vize, poslání, filozofie, manažerská kultura, etika – jaké jsou trendy a způsoby jejich formulace? Výběrová řízení na pracovníky – jak se proměňuje jejich podoba v českých a světových firmách? Vytváření organizačních struktur - jaké jsou trendy v českých a světových firmách? Zaslouží si topmanažeři vysoké platy (a jaká výše je společensky únosná)? Zlepšovací návrhy - jak v českých (asijských, amerických) firmách funguje podpora jejich podávání?

Prezentace na přednášce Zapisování na GoogleDocs ( – termín, témawww.bacuvcik.com Forma: Prezentace max. 10 minut. Představte téma, zaměřte se zejména na nové trendy a změny. Připravte diskusi (sporné záležitosti, otázky do pléna a podobně). Prezentaci je potřeba odeslat na (název souboru: Hodnocení: 4 body

Forma seminární práce: Báseň, povídka, kresba, obraz, píseň nebo cokoliv dalšího, co lze považovat za umělecké dílo Způsob reflexe: Dílo by mělo reagovat na nějaký manažerský problém (např. personální řízení), teorii (např. teorie motivace), názory konkrétního manažera (R. Jančura) nebo teoretika (P. Drucker), knihu, studii či cokoliv jiného Prezentace: K dílu je potřeba vytvořit výklad v rozsahu cca 1 A4, kde vysvětlíte, na co a jakým způsobem reagujete. Termín odevzdání: Dílo je potřeba prezentovat na některé z přednášek a poté odevzdat (nejlépe elektronicky) Název souboru: Příjmení_Jméno_Název(zkrácený).doc Hodnocení: 3 body (pouze jedno dílo!!!) Hodnotí se: zejména způsob vysvětlení (výklad), ale i způsob provedení (aby to nebyla čmáranice vytvořená za půl minuty:-) Umělecké dílo na manažerské téma

Neodborné aktivity Výzkum: Postoj obyvatel České a Slovenské republiky ve věku let ke ?????????????????????????????? - v dotazníku je 9 věkových kategorií; pro získání 3 bodů je třeba přinést tyto počty dotazníků z jednotlivých kategorií: - 15 let- 3 dotazníky let- 3 dotazníky let- 3 dotazníky let- 3 dotazníky let- 4 dotazníky let- 4 dotazníky let- 4 dotazníky let- 3 dotazníky + 70 let- 3 dotazníky Celkem: - 30 dotazníků

- elektronický dotazník ????? - v poslední otázce je třeba uvést Příjmení a Jméno studenta FMK (tedy Vaše), na jehož konto dotazník jde - je možné využít také dotazníků tištěných (ke stažení na dotazníky se odevzdávají pouze elektronicky, tzn. jako tazatelé musíte případné papírové dotazníky přepsat (přímo do systému vyplnto.cz) - je potřeba odevzdat vytištěné a podepsané „Čestné prohlášení“ tazatele Termín odevzdání: (pouze elektronicky) - na bude pravidelně zveřejňován přehled odevzdaných dotazníků Účast v průzkumu

Bodový systém: Odborné aktivity: 1. Test - max. 12 bodů (je třeba získat 7) 2. Týmová práce - max. 12 bodů (s jistou výhradou) 3. Odborná esej (12), prezentace na přednášce (4), umělecké dílo (3): - seminární úkoly je možné libovolně kombinovat - umělecké dílo pouze jedno - odevzdání po termínu = 1 bod 4. Docházka – pozor – pokud vynecháte týmový úkol, ztrácíte i body za docházku!!! Neodborné aktivity: 1.Dotazníky - omezeny na 2 „sady“ (max. 60 ks) 2.Další analýzy, pokud budou, jakože asi budou - z neodborných aktivit je možno získat max. 12 bodů

Závěrečné hodnocení Ústní zkouška Opět dobrovolná. Je možno k ní přistoupit, když získáte alespoň 15 bodů. V případě „neúspěchu“ zůstává hodnocení „na body“. A: 27 bodů B: bodů C: bodů D: bodů E: bodů F: bodů

Týmový úkol – byznys plán fiktivní firmy - externí funkce - interní funkce - například při žádosti o úvěr (obecně financování - v neziskovém sektoru o grant či dotaci) Podnikatelský plán - dokument shrnující základní předpoklady a podmínky podnikání a představu o podnikání (produktu) samotném - může vzniknout před začátkem podnikání nebo v jeho průběhu (pak se týká např. inovace, diverzifikace produkce) - představit podnikatelský záměr majitelům (nadřízeným) - identifikace zaměstnanců s plánem - když se sepíše to, co má podnikatel v hlavě, snáze odhalí slabá místa

1. Shrnutí 2. Podnik - název podniku, obor podnikání, právní forma, vize a poslání, organizační struktura 3. Produkt - technické a marketingové vlastnosti produktu, jeho cena a způsoby jejího určení, cenové srovnání s konkurencí, marketingový průzkum konkurenčních produktů 4. Analýza konkurence - kdo jsou konkurenti, jaká je jejich tržní pozice a konkurenční výhody, jak je obtížné vstoupit do odvětví (překážky a legislativní omezení), jaké jsou příležitosti pro podnikání v oboru 5. Segmentace trhu - popis zákaznických segmentů, jejich marketingový průzkum 6. Strategické cíle - strategické cíle podniku v horizontu cca let 7. Taktické cíle - směřování podniku v nejbližších cca letech 8. Plán produkce a prodeje - plán produkce (výroby či poskytování služby) a prodeje včetně otázky patentů, licencí, získání technologie a výrobního zařízení, způsobu organizace produkce, personální plán - řízení lidských zdrojů atd. STRUKTURA PODNIKATELSKÉHO PLÁNU

9. Marketingové prostředí - dodavatelé, distributoři, spolupracovníci, relevantní veřejnost, mediální prostředí a další prvky mikroprostředí, které mají vliv na podnikání 10. SWOT analýza - přehled silných a slabých stránek podniku (v okamžiku zahájení jeho existence, pro realizaci projektu, do budoucna) 11. Marketingový plán - plán marketingových aktivit (marketingový informační systém, marketingový mix, marketingové výzkumy, marketingová kontrola a audit atd.). 12. Plán marketingových komunikací - plán komunikační aktivit včetně konkrétní podoby marketingové kampaně, grafické řešení apod. 13. Finanční plán - roční rozpočet, výsledovka, bilance, cash flow a další ukazatele 14. Závěr STRUKTURA PODNIKATELSKÉHO PLÁNU

Podnikatelský plán - týmy max. 6 studentů - konzultace jednou za 14 dní - rozsah stran - doporučená struktura viz předchozí snímky - termín odevzdání – elektronicky a 2x v tištěné verzi - obhajoba pravděpodobně za účasti celého týmu, 5 minut na prezentaci (bez PP!!!), 10 minut diskuze

Hodnocení týmového úkolu - každý tým musí mít svého manažera, který zodpovídá za koordinaci týmové práce a kvalitu výsledku (Hodnocení)TýmManažer A1215 B1112 C10 C99 D87 E74 (Hodnocení)TýmManažer F

Organizace týmového úkolu -max. 10 týmů -buď se dohodnete na týmech, pokud bude víc zájemců o post manažera, proběhne v příštím týdnu výběrové řízení -zapisování termínu konzultací přes GoogleDoc ( -na každou konzultaci je potřeba připravit reporting o rozsahu max. 1 A4. Může jít o vypracování úkolu. Netřeba odevzdávat, stačí ukázat na konzultaci -POZOR – finální byznys plán (viz struktura výše) nemá stejnou strukturu, jako jednotlivé úkoly – nestačí pouze odevzdat vypracované úkoly.

Úkol č. 1 - vyberte si obory působnosti své firmy - podmínky: - alespoň 5 zaměstnanců - vlastní produkt – hmotný produkt, ne služba, nákup a prodej, zprostředkování apod. - musí vycházet z reálného podnikatelského prostředí a stavu trhu - u každého oboru rámcově zmapujte marketingové prostředí - rámcově odhadněte velikost potřebné investice - zdůvodněte volbu nejvhodnějšího oboru podnikání

Možné oblasti podnikání (hlavně pro inspiraci): Nová značka žvýkaček na českém trhu (zde i u dalších oblastí zkuste vymyslet specifické vlastnosti, které by umožňovaly vstoupit na již relativně nasycený trh) Nová značka piva na regionálním trhu Nová značka kosmetiky na českém trhu Nová značka oděvů (např. nový materiál, funkce) na českém trhu Nová značka obuvi na českém trhu Nová značka alkoholu (likér) na českém trhu Nová značka potravin (např. mléčných produktů) na českém trhu Nová značka hraček (např. dřevěných, ekologických) na českém a evropském trhu Nová značka potravinových doplňků na českém trhu Nové knižní nakladatelství na českém trhu Nová značka sportovního náčiní (např. kola) na českém trhu Nová značka kuchyňského nádobí na českém trhu Nová značka nealko nápojů na českém trhu Nová pekárna na regionálním trhu Nový časopis na českém trhu