Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.03 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici pohádek, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími autory.
Advertisements

Portréty literárních osobností světové literatury
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
POHÁDKY.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_04
VY_III/2_INOVACE_92_Markéta Zinnerová
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Číslo materiálu Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_08 Škola: Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše, příspěvková organizace Adresa Adresa: Vrchlického 630/5, 40502,
Autor: Bc. Eva Doležalová
Zpracovaly:Lucie Geciová Marie Slezáčková
B Á J E M Ý T U S Mgr. Michal Oblouk. M Ý T U S z řeckého mýthos = vyprávění báje literární (epický) útvar, který pojednává o životě bohů, o vzniku světa.
Brat ř i Grimmové - n ě me č tí pohádká ř i Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurence schopnost Není.
SVĚTOVÉ LIDOVÉ POHÁDKY
Ruský romantismus.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Sběratelé pohádek. Němci žili na přelomu 19. st. Narozeni v Hanou zemřeli v Berlíně studovali práva knihovníci Profesorové v Berlíně měli rádi ústní lidovou.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Lidová pohádka Mgr.Hana Hoberlová.
Zpracovala Mgr. Jindra Chejnová,
Karel Jaromír Erben Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Jméno autora:Mgr. Stanislav Pexa Třída/ročník:
Spisovatelé dětské literatury
Spisovatelé dětské literatury
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Milada Pleskačová Datum: Název: VY_12_INOVACE_1.2.2ČJ2,3_28.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
SVĚTOVÍ AUTOŘI A SBĚRATELÉ POHÁDEK VY_32_INOVACE_11_22.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ/ JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE/ 007 ING. JANA POLIAČÍKOVÁ.
Sběratelé lidových pohádek u nás
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková POHÁDKY Bylo, nebylo, za devatero lesy a devatero horami……… Žil,
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Romantismus ve světové literatuře: Německo, Anglie, USA Tematická oblast:
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_15 Český jazyk a literatura – Příběh, který nikdy.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk a literatura.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
VY_12_INOVACE_C6.01 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: listopad 2011 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška Ilustrace Josefa Lady Anotace: Seznámení s ilustracemi Josefa Lady Autor: Mgr. Vladimíra.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Světová literatura pro.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice AUTOR: Vondráková NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_Červená Karkulka TEMA: ČÍSLO PROJEKTU:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám" Pořadové číslo projektu: 4247/21/7.1.4/2011 Číslo šablony: VY_32_INOVACE_CJ_55.
VY_12_INOVACE_C6. 11 Autor: Mgr
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Josef Jungmann Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_02_ČESKÝ JAZYK
Naturalismus v české literatuře
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.2_pohadky Název: Pohádky.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Lidová kultura Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková Název : VY_32_INOVACE_2B33Čj5_Pohádka
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
VY_32_INOVACE_ČJ.3.19 Anotace
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Pohádky pro děti Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Transkript prezentace:

Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a literatura (klíčová aktivita III/2) Téma Bratři Grimmové Ročník 2. Jméno autora Mgr. Dušan Kráčmar Anotace Prezentace představuje známou dvojici německých „pohádkářů“. Pokouší se tak napravit křivdu - zatímco o jejich pohádkách vědí už od dětství všichni, jejich životní osudy a způsob práce zůstávají relativně neznámé. Datum tvorby

BRATŘI GRIMMOVÉ © Dušan Kráčmar 2013

BRATŘI GRIMMOVÉ ÚVOD  celosvětově proslulí sběratelé a vydavatelé německých pohádek  většinu života prožili spolu a úzce spolupracovali  jimi zpracované pohádky jsou dnes základem stovek a tisíců dalších pohádkových příběhů všech kultur světa Wilhelm vlevo a Jakob vpravo Wilhelm vlevo a Jakob vpravo

BRATŘI GRIMMOVÉ ŽIVOTNÍ OSUDY Jacob Grimm (1785 – 1863)  narozen v Hanau v Hesensku nedaleko Frankfurthu nad Mohanem  vystudoval práva, je považován za významného německého jazykovědce a spoluzakladatele germanistiky jakožto vědního oboru, působil na univerzitě v Berlíně  stejně jako jeho bratr měl politické potíže, když se stavěl za důsledné dodržování ústavy  na rozdíl od bratra se nikdy neoženil, zemřel v Berlíně Wilhelm Grimm (1786 – 1859)  narozen rovněž v Hanau, prakticky celý život prožil po bratrově boku, byť se na rozdíl od něj v roce 1825 oženil  i on byl jazykovědec, rovněž pak i literární vědec  také on přednášel na Humboldtově univerzitě v Berlíně  společně tak vytvořili jednolitý tvůrčí tým s vynikajícími výsledky  v Berlíně i zemřel na infekční nákazu Jakob Grimm Wilhelm Grimm STEJNÉ ŽIVOTOPISY A STEJNÉ TVÁŘE, UŽ SI NEJSEM JISTÝ, KTERÝ Z BRATRŮ JE NA ÚVODNÍ FOTOGRAFII VLEVO A KTERÝ VPRAVO… Wilhelm vlevo a Jakob vpravo ???

BRATŘI GRIMMOVÉ ŽIVOTNÍ OSUDY sousoší bratří Grimmů v rodném Hanau hrob bratří Grimmů – Jakob vpravo, Wilhelm se svými dětmi nalevo hrob bratří Grimmů – Jakob vpravo, Wilhelm se svými dětmi nalevo v Německu si bratří Grimmů váží – do zavedení eura byli na tisícimarkové bankovce (asi 18 tisíc Kč)

BRATŘI GRIMMOVÉ NĚMECKO V DOBĚ BRATŘÍ GRIMMŮ  období života bratří Grimmů je v Německu určeno především bojem za vytvoření jednotného německého státu  ten totiž neexistoval, území německy mluvící území bylo rozdrobeno na desítky malých územních celků s vlastními panovníky, jimž vévodily země jako Prusko, Sasko či Bavorsko  snahy o sjednocení na demokratickém (ústavním) principu (především v roce 1848) byly za života bratří Grimmů neúspěšné – Německo sjednotil „krví a železem“ až Bismarck roku 1871 dům ve Steinau, kde oba bratři v dětství vyrostli „pestrobarevné“ německé území za života bratří Grimmů

BRATŘI GRIMMOVÉ DÍLO  ve svém díle tvořili vycházeli oba bratři z mytologie (zejména germánské), lidové poezie a lidového vypravěčství  jak již bylo zmíněno, oba bratři tvořili při práci dokonalý tým – Jacob se zaměřoval na jazykovědnou stránku získaných pramenů, Wilhelm je pak hodnotil literárně a případně i drobně upravil  celkem ve svém díle čerpali z vyprávění asi 40 osob  pro jimi sesbírané a vydané pohádky je typický hororový ráz – příběhy jsou často kruté (sežrání vlkem, upečení v peci), odehrávají se v hororových kulisách (temný les, kde zasvítí falešné světélko naděje), vystupují zde hrůzostrašné postavy (ježibaba, krvežíznivý vlk atd.) – to však odpovídá romanticky stavěnému příběhu  v jeho intencích pak v boji dobra se zlem vítězí vždy dobro (co to zkusit v životě? ) Pohádka  prozaický příběh ústní lidové slovesnosti, který obsahuje řadu nerealistických prvků (kouzla, oživování mrtvých, jevy odporující přírodním zákonům atd.)  objevují se v nich typizované postavy (král, princezna, drak, Honza), hrdina představující dobro se střetává se zlem, které poráží

BRATŘI GRIMMOVÉ DÍLO  ve svém díle vycházeli oba bratři z mytologie (zejména germánské), lidové poezie a lidového vypravěčství  souhrnně bývá jejich dílo nejčastěji vydáváno pod názvem Pohádky bratří Grimmů - obsahuje téměř 250 pohádek, v originále je dílo nesmírně hodnotné i po stránce jazykovědné (obsahuje různé německé dialekty)  nejznámější pohádky: Sněhurka, Červená karkulka, Perníková chaloupka, Popelka, Vlk a kůzlátka, Brémští muzikanti, Krysař, Železný Jan (o slavném českém oštěpaři Janu Železném ) atd.

BRATŘI GRIMMOVÉ TEST – POZNEJ POHÁDKU Červená karkulka Šípková Růženka Perníková chaloupka Brémští muzikanti Krysař

BRATŘI GRIMMOVÉ DĚKUJI ZA POZORNOST.

BRATŘI GRIMMOVÉ ZDROJE Literatura pro 2. Ročník středních škol – Učebnice. 1. Vyd. Brno, Didaktis s. ISBN KOLEKTIV AUTORŮ. Malá encyklopédia spisovateľov sveta. Bratislava: Obzor, 1978, ISBN NEUVEDENO. KOLEKTIV AUTORŮ. Atlas světových dějin - 2. díl. Praha: Kartografie Praha, 2002, ISBN AUTOR NEUVEDEN. Bratři Grimmové [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: JERICHAU-BAUMANN, Elisabeth. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DIE GARTENLAUBE. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MEIERHOFER. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PHAETON1. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DEUTSCHE BUNDESBANK. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: RACKHAM, Arthur. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CRANE, Walter. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: RACKHAM, Arthur. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: EVANS, Edmund. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: WUZUR. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: