Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_16 TÉMA: Objevné plavby – 2.část ČÍSLO PROJEKTU: CZ / /
Prezentace navazuje na předchozí část o objevných plavbách. Druhá část se věnuje další námořní velmoci - Španělsku. Seznámí žáky s objevením Ameriky. Poznají první mořeplavce, kteří obepluli svět. Závěr je věnován důsledkům objevných plaveb.
Co bylo příčinou objevných plaveb? Sláva, touha zbohatnout, nedostatek koření, nedostatek drahých kovů, poznání, nová cesta do Orientu. Jaké vymoženosti objevitelům pomáhaly? Kompas, astroláb, hloubkoměr, kružidlo, nové lodě. Kterou námořní velmoc jsme již poznali? Portugalsko. První muž, který dosáhl jihu Afriky? Bartolomeo Dias. Kdo první dorazil do Indie? Vasco da Gama.
Vládci - Isabela Kastilská a Ferdinand Aragonský. Do jejich služeb Ital Kryštof Kolumbus ( ) italsky Christoforo Colombo španělsky - Cristobal Colón. Nabídka - nová cesta do Indie plavbou na západ. Důvod - přesvědčení, že je Země kulatá výprava, tři lodě - Santa Maria, Pinta, Niňa. Dosažený cíl - Karibské moře, Bahamské ostrovy, San Salvador (Spasitel). Zkus zjistit význam slova TIÉRA.
Kolumbova domněnka - dosažení území Indie. Obyvatelé proto nazváni INDIÁNI, los indios. Další tři výpravy Do své smrti přesvědčen o nalezení nové cesty do Indie. Kolumbovy pomůcky při plavbách - jednoduchý kompas kvadrant - dřevěný nebo kovový čtvrtkruh, podržel-li se kolmo k obloze, mořeplavec zjistil výšku hvězdy nad obzorem, pak s pomocí tabulek šla spočítat poloha lodi hloubkoměr přesýpací hodiny kružidlo
Důkaz o existenci nového světadílu souvisí se jménem italského mořeplavce - Amerigo Vespucci ( ). rok účast na první výpravě - objevení ústí Amazonky. léta plavba podél pobřeží Brazílie. Název pro nový světadíl - Nový svět. Název nepřijat. Nové pojmenování - Amerika. Německý zeměpisec Martin Waldseeműller - rok 1507, nová mapa, světadíl pojmenován Americus Vespuccius.
Předpoklad - Země je kulatá. Portugalský mořeplavec ve španělských službách. Fernando de Magalhaes ( ) rok výprava pět lodí, 241 mužů rok průliv na jihu Ameriky pokračování na západ - plavba novým oceánem, klidná hladina, Tichý oceán (Pacifik) Filipíny - střety s domorodci, Magalhaesova smrt rok návrat, jedna loď - Victoria, 18 mužů
Angličan Francis Drake ( ) ve službách anglické královny Alžběty Španěly považován za pouhého piráta - označení El Draco (Drak) slavná loď - Zlatá laň (původní název Pelikán) léta obeplutí světa
Zpřístupnění nových končin. Setkání s vyspělými kulturami (Aztékové, Mayové, Inkové). Propojování světa. Poznání nových plodin – brambory, kukuřice, boby, rajská jablíčka, ananas, paprika, kakaovník, podzemnice olejná, para ořechy, fazole, tabák (semena tabáku – Jean Nicot, pojmenování rostliny Nicotiana Tabacum). Seznámení s novými zvířaty - bizon, puma, vačice, pásovec, lenochod, krocan, anakonda, lama, morče. Nové onemocnění – syfilis. Cenová revoluce v Evropě – příliv kovů z nového světadílu, pokles cen stříbra a zlata v Evropě.
Zotročování domorodých obyvatel. Zániky vyspělých indiánských civilizací. Vybíjení původních domorodců.
Obrázky [online]. [cit ]. Dostupné z: Map-En.png Map-En.png G G MASON, Antony. Dětský atlas objevitelských cest: po stopách slavných cestovatelů a objevitelů. Překlad Petr Hejný. Praha: Fortuna Print, c1998, 95 s. ISBN
ČECHURA, Jaroslav. Dějepis pro 7. ročník základní školy a 2. ročník osmiletého gymnázia: po stopách slavných cestovatelů a objevitelů. 1. vyd. Překlad Petr Hejný. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 136 s. ISBN HROCH, Miroslav. Dějepis: středověk pro základní školy. Vyd. 5., v Práci 3. Překlad Petr Hejný. Praha: Práce, 1996, 83 s. Učebni ce pro základní školy (Práce). ISBN Epocha: svět na vaší dlani. 2008, č. 1. ISSN ,MK. Vlastní zdroje